کد خبر 1119641
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱
مکانیسم ماشه نمایه

مشروط کردن هرگونه پاسخ به نتیجه انتخابات آمریکا، انفعال محض و بازی کردن در زمین دشمن است.

به گزارش مشرق، ابوذر گوهری، تحلیل‌گر مسائل سیاسی درباره اجرای مکانیسم ماشو توسط آمریکا در کانال تلگرامی خود نوشت: آمریکا به‌زودی و خارج‌ از مسیر حقوقی و قانونی و بر اساس مکانیسم ماشه اعلام خواهد کرد. قطعنامه‌های سابق علیه ایران، اعاده شده و این کشور اشخاص حقیقی و حقوقی همکار ایران در موضوع قطعنامه‌ها را مشمول تحریم‌های خود خواهد کرد. در مورد پاسخ جمهوری اسلامی به این اقدام آمریکا نکاتی مهم وجود دارد:

1.  مشروط کردن هرگونه پاسخ به نتیجه انتخابات آمریکا، انفعال محض و بازی کردن در زمین دشمن است.

2.  با این اقدام آمریکا، برجام کاملاً خالی از وجه خواهد شد. قبلاً برجام از فواید اقتصادی تهی شده بود و صرفاً به مجموعه‌ای تعهدات بدون ما به ازا تبدیل‌شده که عاملی برای کنترل رفتار ایران و شرطی کردن سیاست داخلی و خارجی ما و حتی عامل مداخله در امور داخلی کشور است.

3.  هیچ تضمینی وجود ندارد که  در مواعید دیگر برجامی نظیر 2023 یا 2025 و... با تهدید به اسنپ‌بک آمریکا یا سایر کشورهای عضو صرفاً به دنبال گرفتن امتیاز و تهدید ایران بدون ارائه هیچ امتیازی-مانند دوره فعلی- باشند و پوسته برجام را به ما بفروشند و روند فعلی را به هر بهانه‌ای تکرار کنند.

4.  نباید فراموش کرد که حتی در صورت پیروزی بایدن، وی به برجام فعلی بازنخواهد گشت و همان شروط ترامپ مبنی برافزایش دامنه و حوزه شمول آن را  که مدنظر ترامپ است؛ مطرح خواهد کرد و لذا دل‌خوش بودن به آن نیز خیال واهی است.

5.  آمریکا در عمل برای اعمال تحریم‌های سابق شورای امنیت ابزارهای داخلی نظیر #کاتسا را در اختیار دارد و صرفاً در راستای سیاست فشار حداکثری و استفاده تبلیغاتی مسیر فعلی را انتخاب کرده است.

6.  فراموش نکنیم شروع مذاکرات برجام به دلیل پیشرفتهای فنی ایران نظیر انجام غنی‌سازی 20 درصد، فعالیت 19 هزار سانتریفیوژ، ذخیره ده تنی مواد غنی‌شده و پیشرفت‌های دانش فنی در نسل‌های جدید سانتریفیوژی و.. بنا شد و آمریکا برای توقف این امور وارد مذاکره شد؛ حتی به فرض پذیرش منطق نادرست مذاکره، در مقطع فعلی حضور در برجام، توان چانه‌زنی را به صفر تقلیل داده و باعث تعرض طرف مقابل به سایر حوزه‌ها نظیر مسائل دفاعی و منطقه‌ای کشور خواهد شد.

7.  افسانه شکستن اجماع میان اروپا و آمریکا نیز امری غیرقابل تکیه است. اروپا دقیقاً در عمل با آمریکا در بازگشت قطعنامه‌ها همراهی خواهد کرد و احتمالاً صرفاً بیانیه‌ای ضعیف در عدم پذیرش حقوقی مسئله صادر خواهد کرد. نگرانی اروپا و سایرین، ایران نیست بلکه تضعیف ساختارهای حقوقی شورای امنیت برای آن‌ها دغدغه اصلی است که می‌تواند در آینده منافع آن‌ها را به خطر اندازد.

درمجموع صرفاً پاسخ فوری، قاطع، بازدارنده در مقابل اقدام آمریکا می‌تواند منافع کشور را تأمین نماید صرف اعلام عدم قبول بازگشت قطعنامه‌ها به دلیل عدم انجام روند قانونی، استدلال کافی نیست چرا که در عمل آنچه نباید رخ دهد، با همکاری حتی سایر طرفهای برجامی رخ خواهد داد و بازگشت قطعنامه‌ها عملیاتی خواهد شد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    8 0
    حسن روحانی :یک عده به ظاهر شعار میدهند ولی بزدل سیاسی اند تا حرف مذاکره پیش میاد میگویند ما می لرزیم خوب به جهنم .بروید یک جای گرم برای خودتان پیدا کنیدخداوند شما را ترسو و لرزان آفریده!!!! یه همچین شیر شرزه ای رئیس جمهور ماست دیگه از چی میترسی؟؟؟؟ کسانی که خیلی دم از سند میزنن ویدئو این ..وجو داره
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    11 0
    از تمام معاهدات بین الصهیونیستی بیایید بیرون ببینم چه غلطی می خوان بکنن.
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۹
      0 0
      الان که تو معاهداتید وضعتون اینه بیاید بیرون ببین چی میشه؟
  • سعید IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    7 1
    تنها کشوری که با برنامه هسته ای ایران مشکل دارد و معتقد است که ایران هیچ گونه فعالیت هسته ای نباید داشته باشد امریکاست همین که در برابر اقدامات امریکا و قانون شکنی هایش واکنشی نشون نمی دهید یعنی اینکه از او ترسیده اید برای همینه که امریکا هر روز گستاخ تر می شود .
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    12 1
    بازدارندگی هسته ای داشتیم سردار سلیمانی الان زنده بود.
  • محمود IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    0 0
    واعدو لهم مستطعتم من قوه.
  • NZ ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    0 0
    آنچه اتاق فکر پمپئو و صهیونیسم می خواهد ابطال کامل این فضاحت نامه و امضاء یک خودکشی نامه از جانب ماست که همراه با فشارهای بیشتر است! در اینسو ما هم باید بدنبال جمع کردن بساط امضاء این فضاحت نامه باشیم اما باید بطور مستمر تولیدات داخلی چه کشاورزی و دامپروری و چه صنعتی با برخورد سخت توسعه دهیم و حوزه نظامی و امنیتی را بیش از پیش به لبه تکنولوژی نزدیک کنیم.
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    0 0
    من نمیدونم، باید سیاست های امریکا علیه کشور و مردم مون رو پرهزینه کنید، آمریکا باید هزاران بار محاسبه ی سود و زیان کنه. در غیر این صورت یه والله که ازتون راضی نمیشم، این همه سختی رو تحمل نمیکنیم که بزدلانه و دست بسته گوشه ی رینگ تماشاگر اقدامات خصمانه ی اینها باشیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس