کد خبر 1119402
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
گاردین: منابع اورانیوم سعودی برای ساخت بمب هسته‌ای کافی است

یک روزنامه غربی از دستیابی به اسنادی خبر داد که حاکی از احتمال بی‌نیازی عربستان به منابع اورانیوم مورد نیاز برای تولید سوخت هسته‌ای و در نهایت سلاح اتمی است.

به گزارش مشرق، گاردین در گزارشی از دستیابی به برخی اسناد محرمانه خبر داد که گفته می‌شود از سوی زمین‌شناسان چینی تهیه شده است که در برنامه انرژی اتمی عربستان سعودی مشارکت دارند.

آنگونه که از اسناد برمی‌آید، ذخایر معادن اورانیوم عربستان احتمالا به حدی غنی هست که راه این کشور برای ساخت سوخت هسته‌ای و در نهایت سلاح اتمی را هموار کند.

انتشار چنین گزارشی نگرانی‌ها در باب تمایل ریاض به برنامه تولید تسلیحات هسته‌ای را به شدت افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

چرا بن‌سلمان به مهمانی ترامپ و نتانیاهو نرفت؟

طبق این اسناد، محققان چینی ذخایر قابل استفاده اورانیوم عربستان را حدود ۹۰ هزار تُن ارزیابی کرده‌اند که از سه سایت اصلی در مرکز و شمال غرب این کشور، قابل بهره‌برداری است.

البته برای اثبات ارزش ذخایر و محاسبه دقیق میزان آنها به تحقیقات بیشتری نیاز است اما با استناد به داده‌های فعلی، منابع اورانیوم عربستان سعودی بسیار بیشتر از سوخت مورد نیاز تعداد معدودی نیروگاه هسته‌ای است.

به گفته «مارک هیبس»، عضو ارشد موسسه «کارنگی»، وقتی بحث از توسعه تسلیحات اتمی است؛ بهترین کار این است که برنامه هسته‌ای خود را بومی‌تر کنید. در برخی موارد تأمین‌کنندگان خارجی اورانیوم تعهداتی درخصوص لزوم استفاده صلح‌آمیز از این عنصر را درخواست می‌کنند حال آنکه اگر اورانیوم به صورت بومی تولید شود؛ نگرانی از بابت این محدودیت‌ها نیز رفع خواهد شد.

به گزارش مهر، مرداد امسال نیز نیویورک تایمز از وجود سازه‌ای در نزدیکی تاسیسات تولید صفحات خورشیدی در منطقه‌ای واقع در حومه ریاض خبر داد و در این باره نوشت: کارشناسان گمان می‌کنند این سازه می‌تواند یکی از مجموعه سایت‌های هسته‌ای اعلام نشده (سعودی‌ها) باشد. یکی از این تأسیسات احتمالاً تأسیسات تهیه کیک زرد است که در منطقه دورافتاده «العلا» در شمال غرب عربستان سعودی واقع شده است.

در حالی برنامه هسته‌ای عربستان وارد مراحل حساس می‌شود که توافق آژانس با ریاض مثل روال سابق است. این در حالی است که با ورود برنامه هسته‌ای کشورها نظارت‌های آژانس نیز باید با توجه به شرایط جدید باشد.

عربستان عضو NPT است و توافقنامه دوجانبه ای با آژانس دارد که موسوم به «پروتکل مقادیر اندک» است.

عربستان هنوز از تعهد پذیرش بازرسی‌های پادمانی آژانس خودداری می‌کند و علیرغم درخواست‌های مکرر چندین ساله آژانس نیز تعهدات خود را به گونه‌ای اصلاح نکرده است که اجازه بازرسی به آژانس را بدهد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • محمد IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    19 1
    تحویل بگیر ظریف. تحویل بگیر صالحی
    • IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      3 1
      تحویل بگیرید چند میلیونی که به این ها رای دادید؟؟
  • ایرانی IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    7 1
    اسراییل و پاکستان و روسیه و چین و امریکا که در نزدیکی ایران هستن سلاح هسته ای دارن حالا عربستان هم دارای سلاح هسته ای بشود مسئولانی که مانع هسته ای شدن ایران شدن باید بروند ... .
  • حاج ممد IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    4 1
    کلاهی به بزرگی برجام سر مملکت گذاشتن
  • US ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    2 1
    طبق خبرهای غیر رسمی عربستان دو عدد بمب اتم از پاکستان خریده هزینه اتمی شدن پاکستان رو عربستان پرداخت کرد اگه حمایت مالی عربستان نبود پاکستان نمی تونست بمب اتم تولید کنه
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    1 0
    ایکاش سلیقه و برش داشتیم، مثلا شرط همکاری با آژانس را بازرسی کارشناسان ما از امریکا، اسراییل، عربستان و ...قرار می دادیم....!!! ...به چالش بکشید این جاده ی یک طرفه را ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس