کد خبر 1119292
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۲
گوترش نمایه

دبیرکل سازمان ملل متحد درباره ادعای آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران، گفت: ما درباره برجام بر اساس نظر شورای امنیت عمل می‌کنیم.

به گزارش مشرق، آنتونیو گوترش روز چهارشنبه در نشست خبری خود که به مناسبت آغاز هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد که امسال به دلیل شیوع کرونا در جهان به ویژه آمریکا به صورت مجازی برگزار می‌شود، این مطلب را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که آمریکا مدعی است مکانیزم ماشه را فعال کرده است، در حالیکه تقریبا همه اعضای شورای امنیت با آن مخالفت کرده‌ و همچنان در برجام باقی مانده‌اند. آیا با شورای امنیت در این باره همکاری دارید یا با مقامات آمریکا برای جلوگیری از هرج و مرج در سازمان ملل تماس داشته‌اید؟

وی تصریح کرد: موضع ما بسیار ساده و به همان صورت باقی است. این شورای امنیت به عنوان یک رکن سازمان ملل متحد است که وظیفه تفسیر قطعنامه‌های شورای امنیت را دارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: از این رو، ما همانگونه عمل می‌کنیم که شورای امنیت عمل کند.

گوترش از زمان خروج یکجانبه آمریکا از برجام تا کنون همواره بر حفظ این توافق بین‌المللی که از آن به عنوان دستاورد دیپلماتیک برای رژیم منع گسترش سلاح اتمی یاد می‌کند، تاکید داشته است.

اظهار نظر روز چهارشنبه دبیرکل سازمان ملل متحد در واقع نشان دهنده آن است که دبیرخانه این سازمان تصمیمی برای دایر کردن کمیته تحریم علیه ایران ندارد چرا که 13 عضو شورای امنیت به اتفاق نظر معتقدند آمریکا با خروج از برجام به مشارکت خود در این توافق پایان داده است و دیگر حق استفاده از ابزار بازگرداندن تحریم آن هم بدون طی کردن مراحل حل اختلاف را ندارد.

به گزارش ایرنا، شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه اوت به قطعنامه‌ آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران رای نداد و همچنین درخواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها را مسکوت گذاشت و آن را باطل اعلام کرد.

با این حال، آمریکایی‌ها در این مسیر حرکت می‌کنند که باز هم بی توجه به چندجانبه‌گرایی، به طور یکجانبه به اصطلاح تحریم‌های سازمان ملل را به اجرا درآوردند تا مانع از آزادی عمل ایران در خرید و فروش تسلیحات دفاعی خود شوند.

به موجب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد که در پی توافق هسته‌ای با اجماع کامل به تصویب رسید، محدودیت تسلیحاتی ایران در 27 مهرماه امسال به پایان می‌رسد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    7 17
    با ترقه به این مهم رسیدید یا با دیپلماسی؟پاینده باد برجام
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      13 9
      لعنت بر برجام و امثال شما که باعث روی کار آمدن دولت بنفش شدین و آبروی ما رو تو برجام بردین
    • امین US ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      7 1
      خطاب به 7:49، دانشمند محترم، اگر برجام نافرجامی در کار نبود، اصلاً چیزی به اسم سوء استفاده آمذریکا از مکانیسم ماشه هم وجود نداشت، این یک گرفتاری بود که برجام برای ایران درست کرد، الان هم شرای اقتصادی کشور به صورتیه که همه آرزو می کنند ، کشور به شرایط قبل از برجام برگردد، در ضمن اگر ایران ، یک کشور ضعیفی بود، بقیه کشورها هیچ گاه حمایتی از ایران نمی کردند، پس همه چیز را به دیپلماسی ربط نده، کسی منکر تاثیر دیپلماسی نیست، ولی اگر کشوری ضعیف باشد، قوی ترین دیپلماسی هم نمی تواند به کمکش بیاید.
    • عطاالله IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      5 1
      بادیپلماسی لبخند و سلفی حقارت. کجات میسوزه ؟
    • حسن IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      4 2
      بسیار خنده داره که هنوز افرادی هستن که از برجام حمایت میکنن...اولا هنوز سرنوشت ساز و کار ماشه معلوم نیست...ثانیا ببین که چه ممنوعیت های شدید و حقارت آمیزی رو قبول کردیم در مقابل این مسئله نه چندان مهم ثالثا ببین که برجام چچه ضررهای بزرگی به اقتصاد و ... زده
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    4 10
    حرفی که ایشون زده به نوعی تایید مکانیزم ماشه هستش
    • US ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      11 3
      ازخودت تفسیر نکن، اتفاقا برعکس گفته یک کشور حق ندارد تصمیم بگیرد بلکه اعضا باید تصمیم بگیرد، مجبور نیستی خودشیرینی کنی
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
      6 2
      یعنی اگه اعضا تصمیم بگیرن ایشون به عنوان دبیرکل سازمان ملل نمیتونه کاری بکنه داره مسئولیت اتفاقی که میخواد بی افته رو مینداز گردن خود برجام و اعضای داخل در برجام .( در ضمن اروپا با قطعنامه امریکا همراهی نکرد این به معنی مخالفت با مکانیزم ماشه نیست این دو باهم فرق میکنن)
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    3 0
    گوترش هیچ کاره است این هم بازی صهیونیست ها و عوامل داخلیه .
  • اکبر IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    1 0
    ما هیچ اعتمادی به نظرات سران سازمان ملل نداریم.این رباتها هرگز از ملتها در برابر قلدرهای صاحب وتو دفاع نکرده و امیدی هم نیست .ایران به خدا و نیروی جوان و با انگیزه خودش متکی و افتخار می کند.ماشه ایران : خروج از تمامی تعهدات اختیاری بعد از برجام و توسعه این فرا صنعت ملی و بومی .
  • م ش IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    1 0
    به امید خدا اغاز فروپاشی اتحاد منحوسusa

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس