کد خبر 1118879
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۵
حسن رشوند نمایه

ماهیت و ساختار حاکمیت امریکا که بر استخوان‏های ۳۰۰ میلیون کشته بنا شده، بر «استکبار» و «تبعیض‏نژادی» نهادینه شده است.

به گزارش مشرق، «حسن رشوند» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت: سوم نوامبر یا ۱۳ آبان امسال، پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری امریکا برگزار می‏شود. ۲۰۰ سال است که مردم امریکا در چنبره چرخه معیوب قدرت که در دستان دو حزب جمهوریخواه با نشان «فیل» و دموکرات با علامت «الاغ» است، گرفتارند. اکنون این دور از انتخابات توسط صاحبنظران امریکایی و بین‏المللی مجموعه‏ای از «ترین‏ها» را به‏ خود اختصاص داده است. «بدترین»، «پرتنش‏ترین»، «عجیب‏ترین»، «سرنوشت‏سازترین»؛ این‌ها توصیفاتی است که به انتخابات آینده داده‏اند. اما ترامپ، انتخابات آینده را «فاسدترین» انتخابات تاریخ امریکا می‏داند. او معتقد است، دموکرات‏ها پیشاپیش، «تقلب» در انتخابات را کلید زده‏اند و چنانچه این انتخابات به شکست وی منجر شود، فاسدترین انتخابات تاریخ امریکا خواهد بود. بسیاری بر این باورند امریکا روزهای سختی را در پاییز و زمستان آینده تجربه خواهد کرد. چهار کلید واژه «تقلب»؛ «جنگ داخلی»؛ «انقلاب» و «تجزیه» تبدیل‏ به پرکاربردترین واژه‌ها در ماه‏های اخیر شده‏است. در کشوری که بیش از ۳۰۰ میلیون اسلحه در دست مردم است و اخیرا خرید سلاح ۹۴ درصد رشد داشته است، در فردای انتخابات، با فرض پیروزی «جوبایدن» و عدم پذیرش نتیجه انتخابات توسط ترامپ‏ صاحب نظران سیاسی معتقدند که این کشور در چنین شرایطی، به سمت جنگ داخلی خواهد رفت.

در چنین وضعیتی مشاهده می کنیم عده‏ای در رسانه‌ها و مطبوعات خود برای «جوبایدن» ستاد انتخاباتی زده و هر روز با انتشار مقاله یا گزارشی با نگاه خوش‏باورانه و ساده‏انگارانه، وعده انتخاب نامزد حزب دموکرات را می‏دهند! گویا عده‏ای در داخل در هماهنگی با خارج، برای تغییر محاسبات مردم و مسئولان، تلاش می‏کنند تا حزب دموکرات و «بایدن» را مظهر «عقلانیت» و حزب جمهوریخواه و به خصوص ترامپ را نماد «ماجراجویی» قلمداد نمایند و با یک دوگانه‏سازی پوچ، بار دیگر کشور و اقتصاد ملتهب ایران را به وعده‌ها و وعیدهای‏ دموکرات‏ها گره بزنند. در نقد این تفکر نخ‏نما، چند نکته گفتنی است:

۱. امریکا یک حاکمیت رو به افول است که به رغم ادعای سیادت برجهان، دهه‌ها است درگیر نابرابری‏های روبه تزاید اجتماعی و فروپاشی فرهنگی قرار دارد و درخارج نیز به‌رغم همه هزینه‌های هنگفتی که می‌کند، طعم تلخ شکست‏های راهبردی را چشیده‏است. بنابراین دل‏خوش‏کردن به چنین حاکمیتی آن هم پس از انتخاباتی که امریکا بر لبه تیغ «جنگ داخلی» قرار خواهد داشت، یک نوع ساده‏انگاری و بلاهت سیاسی است.

۲. ماهیت و ساختار حاکمیت امریکا که بر استخوان‏های ۳۰۰ میلیون کشته بنا شده، بر «استکبار» و «تبعیض‏نژادی» نهادینه شده است. در چنین حاکمیتی که بر مبنای آموزه‏های صهیونیزم جهانی استوار است، هیچ جناح، حزب، جریان و شخصیت و فردی نمی‏تواند خارج از این چارچوب و ساختار عمل کند. بنابراین حزب دموکرات و جمهوریخواه و عناصر آن، فقط عروسک‏های دست‏آموزی هستند که دیکته‏های لابی‏های قدرت را تکرار و اجرا می‏کنند.

۳. دشمنی و خصومت با اسلام ناب محمدی (ص) که ایران انقلابی، نماد آن است در ذات حاکمیت امریکاست و این جزء اصول مسلّم سیاست خارجی ایالات متحده است. در چهل‌و یک سال گذشته، موضع‏گیری‏های همه‏ دولت‏ها و مجالس امریکا یک مسیر واحد بوده است و آن تلاش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی است! در این بین، البته روش‏ها و شگردهای مقابله با ایران تفاوت دارد. حزب جمهوریخواه، نماد دست و پنجه چدنی امریکاست و حزب جمهوریخواه سمبل دستکش مخملین! آن یکی با جنگ سخت و ماجراجویی و این یکی باجنگ نرم و البته زهرآگین‏تر همواره به میدان مبارزه باانقلاب و مردم انقلابی ایران آمده‏است.

۴. پیروزی یا عدم پیروزی هریک از کاندیداهای انتخابات امریکا (ترامپ و بایدن)، هیچ تفاوتی برای ایران انقلابی ندارد. هدف اصلی آن‏ها، جلوگیری از تحقق «ایران قوی» است که بتواند با تکیه بر استعدادها و توانایی‏های بی‏شمار خود، تبدیل به الگویی برای ملت‏های آزاده جهان شود.

فراموش نمی‏کنیم که اجرای ظالمانه‏ترین و بی‏رحمانه‏ترین قطعنامه‌های تحریم در زمان ترامپ انجام شد و از یاد نبردیم که اوباما در صهیونیستی‏ترین محفل امریکا (آیپک) با خباثت تمام گفت؛ اگر می توانستم تمام پیچ و مهره‏های تأسیسات هسته‏ای را باز می‏کردم و آن‏ را از بین می‏بردم. چه بایدن برسر کار بیاید ویا ترامپ، نقشه‏ راه دشمن تغییر نخواهد کرد. برجام هسته‏ای (برجام ۱) باید به برجام‏های ۲ و ۳ و ۴ و... گره بخورد. امروز استکبار بیش از انرژی هسته‏ای از نفوذ منطقه‏ای و گسترش عمق راهبردی ایران انقلابی عصبانی است و به صف کردن شیوخ وابسته عرب برای عادی سازی روابط با رژیم آدمکش صهیونیستی را باید در راستای همین عصبانیت و جلوگیری از عمق راهبردی ایران دانست.

۵. آنچه در باره تفاوت بایدن و ترامپ گفته می‏شود بیشتر تاریخ مصرف انتخاباتی دارد. گروهی به پیروزی بایدن بدین خاطر دل‏خوش داشته‏اند که‏ دوباره امریکا به برجام برگردد و گشایش‏هایی حاصل شود و به زعم خودشان، برگ برنده‏ای برای انتخابات سال آینده، نصیب‌شان شود. تصوری باطل که نتیجه‏ای جزفرصت‏سوزی و خسارت ندارد.

۶. قالب کارشناسان معتقدند امریکا پس از تابستان داغی که پشت سرگذاشت و گرفتار اعتراضات روبه افزایش مردمی بود، پاییز و زمستان داغی را پیش رو خواهد داشت. بنابراین نتیجه بدترین و فاسدترین انتخابات امریکا، چیزی جز سرعت‏یابی افول امریکا نیست.

۷. در حالی که برخی در داخل در آرزوی پیروزی دموکرات‌ها و «بایدن» هستند، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در یادداشتی در «سی‌ان‌ان» نوشته که اگر در انتخابات ۳ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۹۹) وارد کاخ سفید شود، به برجام برخواهد گشت تا زمینه‌ای شود برای شروع مجدد مذاکرات برای تقویت برجام و واردکردن مسائل دیگر در آن. این موضع‌گیری بایدن مهر بطلانی بر ساده‌انگاری کسانی است که هنوز هم مصرند که دموکرات‌ها بدون قید و شرط به برجام باز خواهند گشت. بایدن در این یادداشت برنامه سه مرحله‌ای خود در مورد ایران را برشمرده و گفته که راه‌های هوشمندانه‌تری نیز برای سختگیری علیه ایران وجود دارد. او نوشته که سیاست «فشار حداکثری» ترامپ در قبال ایران برای سیاست خارجی امریکا یک شکست و برای ایران «یک موهبت» بود. نامزد دموکرات‌ها مدعی است که ایران امروز بیشتر از زمانی که ترامپ زمام امور را در دست گرفت، به بمب اتمی نزدیک است. این موضع «بایدن» نشان از آن دارد که در صورت پیروزی او در انتخابات نوامبر، ایران اسلامی باید با رئیس جمهوری خبیث‌تر از ترامپ مواجه باشد. بنابراین فلسفه خوشبینی رسانه‌ها و نخبگان فکری جریان اصلاحات از هم اکنون زیر سؤال است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    8 13
    این منطق تو گوش جماعتی که شیدا و عاشق دلباخته آمریکا هستند نمیره /// آمریکا و لیبرالیسم برای اصلاحطلبان حکم مصر و گوساله طلایی رو داره برای بنی اسراییل
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    1 5
    خوشبینی رسانه‌ها و نخبگان فکری جریان اصلاحات : قَدْ شَغَفَهَا حُبًّا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس