زاکانی نمایه

رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به دلیل لغو سهمیه‌بندی بنزین خسارت دیدیم، در حالی که می‌توانستیم از سهمیه‌بندی بنزین در جهت سازندگی کشور استفاده کنیم اما از آن بهره نبردیم

به گزارش مشرق، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس صبح امروز (سه‌شنبه ۲۵ شهریور  ۹۹) پس از گزارش بیژن زنگنه وزیر نفت به مجلس اظهار داشت: ما باور داریم که ایران تحریم‌پذیر نیست و ما می‌توانیم از شرایط فعلی یک فرصت طلایی بسازیم و کشور را در جهت پیشرفت و آبادانی و رسیدن به اهداف‌ انقلاب اسلامی بهره‌مند کنیم.

* یادآوری خسارت صدها میلیارد دلاری به زنگنه

وی خطاب به زنگنه افزود: آقای زنگنه! ما خسارت‌های جدی را دیدیم که نیاز به دقت دارد و این خسارت‌ها بیش از صدها میلیارد دلار است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در صحن علنی پارلمان تأکید کرد: خسارت‌های متعددی که ما در این حوزه دیده‌ایم بخشی از آن عدم الانفع است و بخش دیگر آن خسارت‌های جدی مستقیمی است که ما از آن برخوردار شده‌ایم؛ یکی از خسارت‌های ما در حوزه قراردادهای نفت و گاز ما است. کرسنت، توتال، استات اویل، قرارداد با ترکمنستان، بوتاش و... شرایطی است که به ما تحمیل شد و عدم الانفع برخی از این قراردادها ده‌ها میلیارد دلار است و جرائمی که پرداخت کردیم معلوم و بخشی از آن مشخص نیست.

* کاهلی در توسعه میادین مشترک

زاکانی با تأکید بر این که در توسعه میادین مشترک، کاهلی صورت گرفته است، گفت: میدان فرزاد بی در یک شرایطی به سر می‌برد که عربستان عملا یکه‌تازی می‌کند، در مورد پارس جنوبی طی ۷ سال ۳۵ میلیارد دلار عدم الانفع به دلیل سیاست غلطی که اعمال شد داشتیم.

* ترجیح زنگنه واگذاری قراردادها به شرکت خارجی بود

وی در مورد تحقیر توان دفاعی گفت: ترجیح جناب آقای زنگنه و دوستانشان در شرایط متوازن نیز  واگذاری قراردادهای نفتی به شرکت‌های خارجی بود و البته آثار و تبعات اعتماد به این شرکت‌ها بر ما معلوم شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به گاز فلر گفت: سالانه یک میلیارد دلار در این زمینه عدم الانفع، آلایندگی داریم.

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که ما بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به دلیل لغو سهمیه‌بندی بنزین خسارت دیدیم، گفت: ما می‌توانستیم از سهمیه‌بندی بنزین در جهت سازندگی کشور استفاده کنیم اما از آن بهره نبردیم.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به فاصله ایجاد شده در حوزه بهینه‌سازی با سیاست‌های برنامه ششم توسعه گفت: اقداماتی باید در دستور کار وزارت نفت قرار گیرد، از جمله تنوع فروش نفت خام، احداث ذخیره‌سازها، ناظر به گاز طبیعی و میعانات، احداث پالایشگاه به ویژه پتروپالایشگاه‌ها، تجدیدنظر در عدم دقت در حوزه ظرفیت‌های داخلی. در این مورد آخر ضررهای بسیاری دیدیم، وزارت نفت می‌تواند روزانه تا ۵۰ هزار بشکه میعانات را تبدیل به نفتا کند و در بازار مصرف به فروش برساند و ارز مورد نیاز را به کشور برگرداند اما این کار صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: مشکل بعد ناظر به قراردادهایی است که اخیراً بسته شده مثل فاز چهارم ستاره خلیج فارس که البته زمین آن هنوز تحویل داده نشده است. آقای وزیر اصرار به قرارداد سیراف دارد در حالی که در سیراف نسبت به ستاره خلیج فارس سه برابر زمان به خود اختصاص می‌دهد و قیمت خلیج فارس نیز یک دوم آن خواهد بود.

* انتقال خط لوله گاز به عمان در دستور کار قرار گیرد

زاکانی با بیان اینکه انتقال خط لوله گاز به عمان از دیگر کارهایی است که وزارت نفت باید در دستور کار قرار دهد، گفت: وزیر نفت باید نسبت به ایجاد دیپلماسی انرژی دقت لازم را داشته باشد به خصوص در ارتباط با پاکستان باید تجدیدنظر کند.

*  ۱۹۰۰ پرونده قاچاق سازمان یافته نفت

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزیر نفت سلسله‌ کارهایی را نیز نباید انجام دهد و به اعتقاد مرکز پژوهش‌های مجلس تجدیدنظری باید در ارتباط با اولویت‌ها صورت گیرد از جمله ایجاد انحصار در فروش که به مشکل جدی تبدیل شده یا فساد در فروش نفت خام، متأسفانه با قاچاق سازمان یافته شده با ۱۹۰۰ پرونده مواجهیم.

* هشدار درباره تحمیل قطع نفت و گاز تا دو سال آینده به دلیل رویکرد زنگنه

وی اظهار کرد: فعال کردن بخش داخلی صنعت نیز از جمله کارهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد، متأسفانه آقای وزیر اشکال راهبردی در سال‌های ۸۲ و ۹۷ به سیستم وارد کرده است، ما حدود ۶۰۰ ماشین دوار بالای ۴ هزار اسب بخار و ۱۱ هزار زیر ۴ هزار اسب بخار داریم، آقای وزیر در سال ۸۲ و ۹۷ اعلام کرد که این ماشین‌ها حق تعمیر ندارند و باید برون‌سپاری شوند. ما برای تعمیر و استفاده مجدد از این ماشین‌ها دو سال زمان نیاز داریم و با نگاه آقای وزیر تا دو سال آینده اگر اقدامی صورت نگیرد قطع نفت و گاز به کشور تحمیل می‌شود.

زاکانی ادامه داد: نکته حائز اهمیت دیگر ناظر بر معماری تولید پتروشیمی در کشور است، در این حوزه سیاست‌های غلطی اعمال شده که مشکل آفرین خواهد شد.

وی پیشنهاد کرد: ابعاد مختلف این حوزه در محیط کارشناسی باید بررسی شود و پیشنهاد اصلاحی به وزیر نفت و کمیسیون انرژی ارائه شود بنابراین پیشنهاد ما تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان کمیسیون انرژی و نمایندگان وزیر نفت و مرکز پژوهش‌ها است تا طی ۱۰ روز ابعاد ماجرا را بررسی و پیشنهاد عملیاتی مورد تفاهم را به مجلس تقدیم کنیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    11 2
    ژنرال زنگنه=ژنرال خسارت ....به امید محاکمه هرکس که بیت المال را ارث پدری خود میداند ونابودش میکند.
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    10 0
    تو همه دوره ها وزارت نفت جز فاسدترین وزارت خانه کشور بوده که یه علی برکت الله باید گفت به همه رییسان جمهور ایران
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
      1 2
      15 سال این زنگنه وزیر نفت بوده و در زمان او حرف شما درست است ولی آیا در زمان رستم قاسمی که تحریم شورای امنیت بودیم و او توانست روزی یک ملیون بشکه نفت بفروشد هم این حرف رو میزنید؟! شما عادت دارید همه را به یک چوب برانید و حرف کلی بزنید.... زنگنه بدترین وزیر در کنار آخوندی و نعمت زاده مفتخور کلیدساز
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    3 0
    واقعا افتضاحه حجم عظیم فساد در این وزارتخانه پایه که باید در این شرایط سخت اقتصادی حامی مردم شریف ایران باشد.ردپای افساد طلبان و جریان تحریف این زالو صفتان را می توان مثل روز روشن برای تصاحب وزارت نفت دید .باید یک مدیریت جهادی و انقلابی برای تصفیه این فساد سازمان یافته وارد عمل شود.آقای زنگنه در زمان آن مرحوم و دوران فعلی عملکرد ویرانگری در وزارت نفت و نفوذ جریان تحریف و افساد طلب داشته و باید محاکمه و مورد مواخذه جدی قرار‌گیرد.
  • عبا دالله IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    1 5
    به به با که تو پیدات شداقا تا حالا کجا بودی ان 4سالی که مجلس نبودی خیلی بهت سخت گذشته با شرو ع به داد بیداد کردی بس کن منافق نباش خسارتی که شما وهمراهانتان به این کشور زید بی نهایت اس ان هم در اوج فروش نفت با قیمت بال بیش از 800 میلیار در 8سال پولش کجا رفته مردی جواب بدی پس جواب نمی دی ساکت باش مرگ بر امریکا
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
      3 0
      اولا کدوم 800 میلیارد ؟ یه دفعه میگین 700 یه دفعه میگین 750 دوما دکتر عرضه داشت با پرتاب موشک و دور زدن تحریم نفت را بالای 100 دلار بفروشد و درامد کسب کند اما شما .................( نقطه چین را خودتون به دلخواه از القاب مناسب پر کنید ) با برجام بیفرجام و مسدودی راه های دور زدن تحریم هم پیاز و چوب را خوردید هم سرمایه را باختید سوما جلوی چشم مردم خرج هزاران هزار پروژه عمرانی و جاده و پل و تونل (کندوان )و سد و مترو و نوسازی مدارس و بیمارستان و نیروگاه و نوسازی ماشینهای فرسوده و مسسسسسسسکن مهر و صنعت فضایی و ماهواره و صنعت عظیم هسته ای شد بیا شهر ما تا 500 میلیون دلارش را جلو چشمت بیارم چهارما از تو مامور دولت کلید ساز بعیده ندونی برو اسناد تفریغ بودجه سالانه را نگاه کن ببین کجا رفته نامردی نیای گزارش بدی البته در کنار دلار جهانگیری و اون 4.8 نا پیدا
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    1 0
    سازندگی کجا بود؟
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    0 1
    آقای زاکانی شما این مطالب رو قبلا هم اعلام کردید و الان هم درمجلس هستید.... این خسارت زده شد و رفت لطفا جلوی خسارت های آینده رو بگیرید.... الان ساختار اقتصادی و رویکردنظام مالی داره خسارتهایی به مراتب بدتر از این خسارت به خانواده های ایرانی میزنه...
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    3 1
    تا حرف از قاچاق میشه می دون میرن کولبرهای نوجوان و میگیرن بعد به کسانی که از زیر آب لوله کشی کردن نفت قاچاق میکنند کسی کار نداره قاچاق نفت کار هر کسی نیست پس چرا مجرمان این قاچاق مجازات و محاکمه نشدن تا به امروز
  • محمدایوب IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    0 1
    بابا شما هاهم اومدید همش حرف میزنید این بی شرف واخوندی جهانگیری وظریف. باید محاکمه بشن. به خدا وضع ازاین بدتر نمیشه اینها هستند بیشتر کارشکنی میکنن. مگر وزارت صمت وزیر نداره چه اتفاقی افتاده وقتی رییس در گرانی بنزین صبح جمعه میفهمه. یعنی چوب خشک که اون اصلاح طلب حامی دولت گفت. مجلس انقلابی یه کاری کن نگن تو خوابی
  • یک ایرانی IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    3 1
    پس چرا این مجلس انقلابی دست امثال زنگنه را از وزارت قطع نمی کند بس نیست 16 سال وزیر نفت بودن با این همه خسارت به کشور باید ایشان محاکمه و به خیانت های کرده اش اعتراف کند .
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    0 0
    البته خسارت اینقدرم زیاد نشد چون دولت بنزین 700 تومانی سهمیه رو که ازاد کرد به قیمت 1000 تومان فروخت به ازای هر خودرو 20 هزار تومان در ماه و اگه 10 میلیون خودرو داشته باشیم اونزمان ده میلیون در 20 هزار تومان 0 20 میلیارد در ماه در سال 2400 میلیارد تومان و در سه سال 7200 میلیارد تومان از ضرر فوق رو کم کنید البته تعداد خودروها از 10 میلیون اونزمان بیشتر بود
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    2 1
    فکر کنم باید برای رسیدگی به 1900 پرونده نفتی از قوه قضاییه آمریکا درخواست کمک کنیم نیرو بفرستن
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    2 0
    زنگنه ....
  • DE ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    5 0
    ۱۵۰ هزار میلیارد تومان به دلیل لغو سهمیه‌بندی بنزین خسارت دیدیم/ با ۱۹۰۰ پرونده قاچاق نفت مواجهیم/ خب فک کردید چه کسانی به اصلاح طلبها رای میدهند.تافساد و رانت و دزدی و بی فرهنگی هست اصلاح طلبی هم هست.رگ حیاتی اصلاح طلبی فساد ورانت است.
    • عبا دالله AE ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      1 0
      مرگ بر امریکا
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    3 0
    یک مرد پیدا شود این وزیر را استیضاح و محاکمه کند
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    0 0
    خوب که چی قصد استیضاح و محاکمه مسببش رو دارین ؟
  • علی IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    0 0
    چرا استیضاح نکردند؟
  • عبا دالله IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    0 0
    خدا را شکر یکی پیدا شد یه حرفی بزنه تا معلوم بشه هفتصد یاهشتصد میلیاردی بوده که ان اقای محترم پانصد میلیونشان نشان میده بله درسته بقیه کجاست حق با شما چیزی نصیب شما شده ولی ما ملت هم از این دولت گله داریم هم از دولت قبلی ولی شما بفرمایید چرا پاچه خواری می کنید ما منتقد منصف را اقا می دانیم تخریب گر دروغگو را منافق مرگ بر منافق مرگ بر امریکا سلام بر سردار سلیمانی وشهدای عزیز باز مرگ بر قدرت پرست دروغگوی منافق مرگ بر ترامپ و یارانش در ایران غزیز
  • مجید IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    0 0
    اگر ما تمام مدیران مسولان در جهت منافع کشور حرکت میکردن با وجودتحربم هنوز ایران جز چند کشور اول جهان بود از نظراقتصادی رفاهی ولی بدبختی ما ایرانی ها فساد تمام کشور راگرفته کسی نمی‌تواند بایکی دروز کاری انجام بده اگر واقعا یک رئیس جمهور دلسوز با مجلسی انقلابی داشتیم شاید در درازمدت بتوان کاری کرد از بچه یکساله گرفته تا الاغیر می‌دانند ما بیشتر از تحریم داخلی زنج می‌بریم تاتحریم خارجی هرکسی همبیاد ادعا کنه درست میکنم وقتی به جایگاهی که میخاد برسه دیگر همچیز را فراموش کرده به فکر منافع خودش هست
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    0 0
    زنگنه مردی جهادی است بیش از توانایی خود در وزارت خانه کار کرده است ولی اینها که می گویند نظر می دهند مقرض هستند
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
      2 0
      با توجه به متن و نظرات به نظر میاد شما خود زنگنه باشید
  • علی IR ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
    0 0
    والله فقط حرف. می زنید. چون الان به نام گلخانه صوری افرادی هزاران لیتر گازوئیل می گیرند و انرا ازاد یا قاچاق می کنند و لااقل یه بازدید صورت نمی گیره بلکه متولی یه پولی می گیره و حواله میده پس اگه فکر بیت المال هستید حداقل پنجاه درصد افزایش دهید و با پولش صدها هزار جوان را در اموزش و پرورش و بهداشت و نیرو انتظامی استخدام کنید تا هم کیفیت و کمیت اموزش و بهداشت و امنیت رشد کند الان گازوئیل مجانی را سرمایه دار استفاده می کند و چوبش را ضعفا و دولت پس میده ....گازوئیل مجانی هست و قاچاق میشه پس حداقل پنجاه درصد افزایش و پولش را صرف بهداشت کنید داروی بیماران خاص دهها میلیون و بیمار درد و زجر می کشه و سرمایه دار پولدارتر چون گازوئیل مجانی هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس