گروسی نمایه

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت که تحلیل نمونه‌های انجام‌شده از نخستین سایت مورد دسترسی در ایران بین ۲ تا ۳ ماه زمان خواهد برد.

به گزارش مشرق، «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از برگزاری نشست شورای حکام در یک کنفرانس خبری شرکت کرد. 

حمایت آژانس از برنامه هسته‌ای عربستان

گروسی در ابتدا در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره گزارش‌های پیشین مبنی بر حمایت از آژانس اتمی از برنامه هسته‌ای عربستان سعودی گفت که این نهاد بین‌المللی با عربستان سعودی در تماس است و میان دو طرف همکاری وجود دارد. او گفت عربستان سعودی به دنبال داشتن برنامه هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز است. 

استقبال از همکاری ایران

مدیر کل آژانس در ادامه به سئوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا ایران همکاری‌های لازم را با این نهاد بین‌المللی انجام داده است پاسخ مثبت داد.

بیشتر بخوانید:

آژانس اتمی از برنامه هسته‌ای عربستان حمایت می‌کند

گروسی در این خصوص با اشاره به موافقت ایران به اعطای دسترسی به آژانس اتمی به ۲ سایت در ایران  گفت: «ما برای ۶ تا ۷ ماه یک اختلاف داشتیم و توانستیم آن را برطرف کنیم که تحول مثبتی بود.»

 وی تصریح کرد: «البته حل این مسئله صرفاْ به معنی این بود که ما قادر به بازگرداندن فعالیت‌های پادمانی در این دو مکان بودیم. من فکر می‌کنم که این رویداد مثبتی بود. درباره آینده نمی‌توانم نظر بدهم؛ تجربه نشان می‌دهد مواردی اتفاق افتاده که ما [در برخی حوزه‌ها] اختلافاتی داشته‌ایم و در برخی [حوزه‌های] دیگر، همکاری بسیار خوبی داشته‌ایم. بنابراین باید منتظر بمانیم. فعلاْ این مشکل بزرگی را که داشتیم حل کردیم و داریم به تلاش ادامه می‌دهیم.»

توافق ایران و آژانس اتمی

جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۴ شهریورماه اعلام کردند به توافقی برای تقویت همکاری‌ها و جلب اعتماد متقابل جهت تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن دست پیدا کرده‌اند. 

در این بیانیه تصریح شده بود «ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده و فعالیت های راستی آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد.» 

بر اساس این بیانیه مقرر شد آژانس هیچ سؤال دیگری از ایران و هیچ درخواستی برای دسترسی به مکان‌هایی فراتر از آنچه که توسط ایران تحت موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اظهار شده‌اند، نداشته باشد. 

در توافقنامه ایران و آژانس تصریح شده بود طرفین بر سر تاریخ‌های مربوط به این دسترسی‌ها توافق کرده‌اند. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود که ۱۴ شهریورماه منتشر شد اعلام کرد که  ایران اجازه دسترسی به یکی از این دو سایت را برای نمونه‌برداری‌های محیطی داده و دسترسی به سایت دوم نیز طی روزهای آینده اعطا خواهد شد. 

گمانه‌زنی درباره زمان تحلیل نمونه‌های محیطی

گروسی در کنفرانس خبری روز دوشنبه درباره اینکه تحلیل نمونه‌برداری‌های محیطی انجام‌شده از نخستین مکانی در ایران که آژانس اتمی به آن دسترسی داشته چقدر زمان خواهد برد گفت که قادر به ارائه برآورد زمانی دقیق در این خصوص نیست. 

او گفت: «قصد ندارم به شما یک برآورد دقیق ارائه بدهم چون همان‌طور که می‌دانید وقتی که ما تحلیل انجام می‌دهیم همکاری‌هایی را با سایر آزمایشگاه‌ها به عمل می‌آوریم

او در ادامه گفت: «اما می‌توانم بگویم که این قضیه (تحلیل نمونه‌برداری‌های انجام‌شده از ایران) کمتر از دو تا سه ماه زمان نخواهد برد. متأسفم که نمی‌توانم برآورد دقیق‌تری ارائه بدهم ولی تجربه به من نشان داده است که زمان‌بندی‌ها ممکن است تغییر پیدا کنند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی خدایی IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    2 0
    بابا چرا به این جاسوسان اجازه میدیم بیان از مناطق کشور مون بازدید کنند و جاسوسی بکنند آخه چه بین المللی چه آزانسی تا کی باید بفهمید اینها بیطرف و آدم های ساده ای عادی نیستند جاسوس هستند جاسوس مگه ما عقل نداریم که به جاسوسان رو میدیم تاسف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس