کد خبر 1118231
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
جلسه ویژه مجلس برای بررسی افزایش قیمت کالاهای اساسی

کسی اهمیتی نمی‌دهد در بازار چه می‌گذرد، به طوری که ظاهراً ماراتن افزایش قیمت در میان تولیدکنندگان موادغذایی و مصرفی به وجود آمده است.

به گزارش مشرق، روند قیمتی کالاها افزایشی شده و تنها به یک یا چند کالای خاص محدود نشده است و همگی گویا دست به دست هم داده اند تا از این فضای گرانی بیشترین بهره را ببرند و تا می‌توانند به قیمت‌های خود بیفزایند ولو با شایعه و دامن زدن به قیمت‌های کاذب.

اوج این رقابت برای افزایش قیمت‌ها را می‌توان در اظهارنظر عجیب رئیس اتحادیه عمده‌فروشان موادشوینده دید. علیرضا رضایی قهرودی در گفتگو با تسنیم گفته است: «خودرو گران شد چرا ما گران نکنیم.»

بیشتر بخوانید

تورم اعلام شده چقدر با واقعیت جامعه همخوانی دارد؟

این اظهارنظر به خوبی نشان می‌دهد هیچ کس از افزایش یک طرفه قیمت‌ها واهمه‌ای ندارد و هر کسی بخواهد، می‌تواند هر قیمتی روی کالاها بگذارد، چراکه از عدم برخوردهای قانونی اطمینان دارد. اظهارنظر قهرودی در حالی است که شوینده‌ها یکبار در تیرماه ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت‌هایشان را افزایش داده‌اند و باز هم منتظر گرفتن مجوز افزایش قیمت‌ها هستند.

توپ گرانی مرغ و تخم مرغ در زمین وزارت صمت

مرغ و تخم مرغ هم در کنار گوشت از دیگر کالاهایی هستند که در سایه بی‌تدبیری وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت مواجه شده است. کاهش واردات سویا در سال جاری و عدم پیش بینی وزارت صمت از نیاز بازار موجب کاهش تولید مرغ گوشتی و تخم گذار شده است. در حال حاضر هر کیلو مرغ به ۱۹ هزار تومان و هر شانه تخم مرغ به ۳۰ هزار تومان رسیده است.

مرتضی رضایی، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی هم با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بعضی از این نهاده‌ها به‌اندازه کافی وارد کشور نشده است، می‌گوید: «نهاده‌هایی که وارد شد به‌صورت منظم نبود و موجب تنش قیمت در مرغ و تخم‌مرغ شد، زیرا مرغداران جز سویا دان دیگری نمی‌توانند برای خوراک طیور جایگزین کنند و همین کمبود بازار و نوسان قیمت‌ها بر میزان تولید تأثیر گذاشت.»

سویا گران‌تر از مرغ!

نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفتگو با مهر می‌گوید: «برخی از دستگاه‌ها که در انجام وظایف خود در تأمین نهاده‌ها قصور آشکار و واضح دارند، برخلاف واقعیات موجود به دنبال جا انداختن این موضوع هستند که ۱۰۰ درصد نهاده‌های تولید با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تأمین می‌شود، در حالی که کمتر از ۳۰ درصد نهاده‌ها با نرخ مصوب به دست مرغداران می‌رسد.»

حبیب اسدالله‌نژاد می‌افزاید: «در حال حاضر قیمت یک کیلوگرم سویا از قیمت یک کیلوگرم مرغ زنده در بازار بالاتر است، در حالی که هر قطعه مرغ ۵/ ۴ کیلوگرم نهاده مصرف می‌کند، ضمن اینکه نرخ واکسن و دارو نیز در قیمت تمام شده نقش بسزایی دارد و قیمت این محصولات هم از تاریخی که دولت قیمت مصوبه مرغ را اعلام کرده تاکنون، چندین برابر شده است.»

گرانی کالاها صرفا مربوط به اقلام مورد اشاره در گزارش فوق نیست. به طور مثال، از کالاهایی که افزایش قیمت آن در این‌روزها سروصدا ایجاد کرده است، لبنیات و به‌طور خاص، کره است.

از ابتدای هفته گذشته، به یکباره توزیع کره و بستنی از سوی کارخانجات لبنی متوقف شد. با این اقدام، ابتدا خبرِ نبودِ مواداولیه تولید بستنی و کره بر سرزبان‌ها آمد، اما با چند روز تأخیر کره با دو برابر قیمت قبل به فروشگاه‌ها برگشت، ولی توزیع چند نوع بستنی همچنان متوقف ماند.

همچنین در لیست گرانی‌های اخیر، طیفی از گوشت، میوه و سبزیجات و لوازم خانگی گرفته تا خودرو و مسکن مشاهده می‌شود. در همین رابطه اکبر ترکان، ‌مشاور سابق رئیس جمهور گفته است: مهم‌ترین چالش امروز جامعه ایران گرانی‌های گسترده‌ای است که اتفاق افتاده است. نقدینگی بسیار زیاد زمینه‌ساز تورم و گرانی‌های اخیر در کشور بوده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    7 1
    یه قوطی کوچیک مایع ضد عفونی حدود یک ماه پیش گرفتم 9000 تومن دو روز پیش همون رو ( البته حجمش کمتر شده بود گرفتم 10500!! گرون می کنین بکنین چرا مقدارش رو کمتر می کنین؟ این بازار صاحاب نداره یکی یه نظارتی روش انجام بده؟ کی این چند ماه می گذره 1400 برسه خدا؟!!!!!!! مایع دستشویی 4 لیتری گرفتم 40 تومن دوباره رفتم همونو بگیرم روش نوشته بود 48300! پسش دادم یه ارزون تر گرفتم.
    • حامد IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
      0 0
      زمانی که به این دولت و کلیدش رای میدادید باید فکر این روزها هم می بودید.
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    10 0
    ماراتن چیه؟؟؟ شده دو سرعت ۱۰۰ متر. ماراتن سرعت کمی داره.
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    2 0
    متاسفانه نمایندگان و مسئولین با انواع مالیات های سنگین و جریمه ها برای دیگر بخش های اقتصادی مانند مسکن سرمایه ها را به سمت ارز و سکه هدایت می کنند و به دنبال افزایش قیمت ارز و سکه قیمت همه کالاها و خدمات افزایش می یابد
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    1 0
    وقتی بازار صاحب نداشته قورباغه هم هفت تیر میکشه وابوعطا میخونه واقعا متاسفیم برای چنین مدیریت اقتصادی که با روح وجان مردم بازی می کند وکسی هم با این به ظاهر انسانها برخورد نمی کند
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    1 0
    گویند دیوانه ای سنگی را در چاهی اندازد و چهل عاقل برای بیرون آوردنش عاجز ! سنگ همان ارزش پول ملیست که در چاه کم ارزش شدن بوسیله طناب دلار به ته چاه میرود ! نقش دیوانه را هم کسی بازی میکند که مدتی قبل برای زندان برادرش اعلان جنگ کرد
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    1 0
    دولت راسگویان پدرسوخته شده .چرا همه نشن.مملکت اسلامی همه باید غارتگربشن .همه
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    0 0
    اگر خود تحریمی داخلی وانواع فساد واحتکار نباشه ،این بنجولهای شما وچین که فقط باعث بیماری کشتار ونابودی مردم شده را سگهای بیابون هم استفاده نمیکردنند
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    2 2
    سزای ناسزا گویی به احمدی نژاد رو بچشید
  • ناشناس IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    2 0
    خدا لعنت کنه باعث و بانیشو... کسی که خواسته یا ناخواسته با بی تدبیریش باعث همه ای مشکلات شده...
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    6 1
    ویل للمطففین وای بر گرانفروشان خدا لعنت کند آنهایی که به هر عنوان وهرجنسی را گران فروشی می کنند خودرو هم یک تکه آهن قراضه هست آنقدر ارزش ندارد که به صدبرابر قیمت واقعی بفروشند خدالعنت کند هرچه گران فروشه اینها خائن به مردم و کشور و انقلابند و الآن یک اقدام انقلابی لازم است فقط کافی است رهبر عزیزمان لب تر کند آنوقت حساب سرمایه داران زالو صفت و گرانفروشان از خدابی خبر را کف دستشان می گذاریم ما آماده قیام انقلابی هستیم.
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    2 1
    آقایان اصول گرا خسته نباشید! ظاهرا با سخنرانی رهبر شما خودتون راحت کردید و دست روی دست گذاشتید تا دولت هر کاری دلش میخواد بکنه. گیریم رهبر گفت استیضاح نکنید که نگفت و ما هیچ جا نشنیده ایم که صراحتا استیضاح را منع کرده باشند، اما آیا مجلس طرح سوال رو هم نمیتونست از روحانی کلید بزنه؟ چرا با موج گرانی ها برخورد نمیکنید؟؟؟
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    0 0
    وقتی بنزین گران شد یادتون رفت که اعلام کردید چیزی گران نمیشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس