کد خبر 1118181
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
صادرات 298 هزار تن میوه به 43 کشور جهان

بازار میوه نیز همانند برخی کالاها با افزایش قیمت همراه بوده که این افزایش قیمت‌ها ناکارآمدی مدیریتی را گوش زد می‌کند.

به گزارش مشرق، وطن امروز نوشت: در روزهای اخیر هر روز گرانی یک کالای خاص خبرساز می‌شود. میوه، اما با توجه به تنوع فراوانی که دارد، هر کدام از محصولاتش دستخوش تغییر قیمت‌های متفاوتی شده است. گزارش‌های میدانی نیز این موضوع را تایید می‌کند. در این میان افزایش ۱۶۶ درصدی قیمت کاهو و ۶۰ درصدی قیمت خیار در فصل فراوانی آن، بیشتر از همه موجبات غافلگیری خانواده‌ها را فراهم کرده است.

افزایش روزانه قیمت کالاهای متفاوت در مدت اخیر، فشار اقتصادی زیادی را به خانواده‌ها وارد کرده است. با توجه به اقلیم چهار فصل کشور و توانایی کشت انواع میوه در آن، گرانی‌های پی‌درپی در بازار میوه ناشی از ناکارآمدی مدیریتی است. مقایسه قیمت روز انواع میوه‌ها با قیمت‌های یک ماه پیش آن‌ها نشان می‌دهد قیمت سیب درختی از ۱۴۱۰۰ به ۱۹۵۰۰ تومان، موز از ۱۹۳۰۰ به ۲۵۰۰۰ تومان، کاهو از ۳۰۰۰ به ۸۰۰۰ تومان، هلو از ۱۲۰۰۰ به ۱۹۰۰۰ تومان، خیار از ۴۹۷۴ به ۸۰۰۰ تومان، بادمجان از ۴۵۰۰ به ۷۰۰۰ تومان، پیاز سفید از ۳۴۰۰ به ۴۵۰۰ تومان، سیب زمینی از ۴۲۰۰ به ۴۹۰۰ و گوجه از ۴۱۰۰ به ۴۹۰۰ تومان رسیده است.

بیشتر بخوانید

صادرات 298 هزار تن میوه به 43 کشور جهان

* افزایش قیمت کود و سم

با حذف ارز ترجیحی کود و سم توسط دولت، قیمت آن‌ها ۴۰۰ تا ۷۰۰ درصد افزایش یافت و از آنجا که کشاورزان جهت تهیه این اقلام برای کشت آینده مجبورند هزینه‌های گزافی بپردازند، ناگزیرند قیمت‌های امروز میوه را بالا ببرند تا بتوانند سم و کودهای مصرف شده را با قیمت‌های جدید جایگزین کنند و همچنان به کشاورزی ادامه دهند. در صورتی که این افزایش قیمت‌های جدید، در قیمت‌های روز میوه لحاظ نشود، بیشتر درآمد کشاورزان صرف خرید کود و سم می‌شود و عملا دیگر توانایی ادامه دادن کشاورزی را در وسعت گذشته نخواهند داشت که همین امر موجب کاهش تولید محصول سال آینده و افزایش بیشتر قیمت آن خواهد شد.

* افزایش دستمزد کارگر

با توجه به نرخ‌های بالای تورم در مدت اخیر، هزینه‌ها و دستمزدهای بخش خدمات و کارگران اگرچه متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته، اما نسبت به ماه‌های قبل بیشتر شده است. هزینه دستمزد روزانه هر کارگر برای چیدن میوه به ۲۰۰ هزار تومان رسیده و این افزایش دستمزد موجب افزایش هزینه‌های تمام‌شده میوه شده است. علاوه بر نیاز به کارگر در چیدن میوه، بارگیری محصولات به منظور حمل آن تا بازار هدف نیز به کارگر نیاز دارد.

افزایش هزینه حمل‌ونقل

یکی از فاکتورهای اساسی در تامین قیمت نهایی هر محصول، هزینه‌های حمل‌ونقل آن محصول از محل تولید تا محل مصرف است. این مورد در افزایش قیمت میوه هم نقش خود را ایفا کرده است. یکی از مهم‌ترین مسائل در افزایش هزینه‌های حمل و نقل، تغییر فصل و تغییر میوه‌های هر فصل است. به همین خاطر میزان تقاضا برای ماشین‌های باری افزایش می‌یابد که همین امر موجب افزایش هزینه حمل‌ونقل می‌شود. گزارش‌های میدانی از افزایش ۳ برابری هزینه‌های حمل‌ونقل در این فصل حکایت می‌کند.

* افزایش قیمت بسته‌بندی

با افزایش قیمت پلاستیک، قیمت سبدهای میوه و گونی‌های پلاستیکی نیز افزایش یافته است. همچنین کارتن‌های میوه نیز از این افزایش قیمت بی‌نصیب نبوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد هزینه خرید سبد میوه از ۲۰۰ تومان در سال گذشته به ۳۰۰ تومان در حال حاضر رسیده که این افزایش قیمت، تاثیر خود را در افزایش قیمت نهایی میوه نشان می‌دهد. همچنین قیمت کارتن موز نیز از ۷۰۰ تومان به ۷۰۰۰ تومان رسیده است. متاسفانه سود این افزایش قیمت‌ها، عمدتا به جیب کشاورز نمی‌رود و دلال‌های میوه بیشترین سود را از این افزایش قیمت می‌برند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    11 1
    برو مرز پرویزخان تا علت گرونی میوه بیاد دستت . ببین میتونی تعداد کامیونهای میوه ای که هر روز از پرویزخان صادر میشه بشمری ؟
    • حسین IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      9 0
      بعد از همونا بپرس اینایی که صادر میکنین ارزش رو چکار میکنین مظنه دستت میاد کی به کیه
    • مصرف کننده IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      5 0
      اقتصاد ایران اینقدر آشفته وبی صاحب شده که هرکسی هرکاری که دلش بخواد انجام میده وکسی هم جلو دارش نیست یعنی پیگیری نیست. وقتی از گردن کلفتها مالیات نمی گیرند ولی از کارمندان ضعیف قبل از پرداخت حقوق مالیاتش رو کسرمی کنندنباید انتظاربرخورد شدید دولت وقوه ی قهریه با خطاکاران شد.وقتی شرکت های دولتی در همه ی ادوار نه فقط این دولت از همه ی خطا کاران خطا های بیشتری دارند وقتی عامل بیشترگرانی ها خود دولتها(شرکتهای وابسته) هستنددیگه مردم هیچ پناهی ندارند.این وسط هم تنها مصرف کننده هستش که متضرر میشه وپشتیبانی نداره. کجای اسلام گفته که بانک میتونه وام با سود سرسام آور 18 درصدو بالاتربه تولیدکننده ویا هرمتقاضی دیگه ای بده.این یعنی پولهای حرام اندر حرام
  • علـی IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    8 0
    بالا رفتن هزینۀ حمل و نقل و جعبه و پلاستیک و صادرات و ... همه جای خود! بزرگترین معضل، معضل زالو صفتان دلال‌‌ها هست که چندین برابر هزینه‌های یاد شده موجب بالا رفتن میوه و سایر اقلام مشابه میشه!. کاری نداره یه سری بزنید به کشاورزان و تولیدکنندگان اصلی، تا حساب کار دست‌تون بیاد و متوجه بشید که دست اول از کشاورز چند خریداری میشه و چند دست میگرده تا دست منو شما برسه؟!. هیچکس هم به هیچکس نیست!!!!!!!!!!
  • حسین IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    2 5
    همه گرونیها از کجاآب میخوره!؟؟؟؟؟ ینی دولت بایدچیکارکنه تا شماها بفهمین
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      0 0
      واقعا برای سطح فکرت و اینکه این همه مدیریت غلط را می بینی و تمجید می کنی، متاسف هستم!
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    6 5
    از سوءمدیریت ،ضعف وعدم نظارت،فساد که همه ی این مباحث میتواند آینده ای ناخوش برای یک جامعه رقم بزند خداعاقبت این کشور را بخیر کند علی برکت الله که رها کرد کشور رو
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      1 2
      دوست عزیز دولت رها کرده .
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
      1 1
      دوست عزیز دولت دو دستی چسبیده و جفت دستاش تو جیب ملته اگه رها کرده بود که عالی بود
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    0 0
    گشایش اقتصادی هست دیگه وقتی قانون نباشه تو مملکت همین میشه
  • عباس بابایی IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    0 0
    خدا لعنت کند اول دولت خائن بی عرضه فرصت طلب را که دستش توی جیب مردم است و همه جوره از مردم گدایی می کند و دزدی می کند و خودش هم شریک همین دلال های زالو صفت لا مذهب هست که درفصل تابستان پرازمیوه اینقدرگرانی هست که هیچ کس توان خرید حتی سیب زمینی پیاز را هم ندارد بعضی میوه فروشی ها هم افراد گران فروش هستند که سازمان تعزیرات معلوم نیست چه غلطی می کنند که هیچ نظارتی نمی کنند حتماً خودشان هم شریکند که بازار را کلا رها کردند خدا لعنت کند همه خائنین به مردم و شهدا و انقلاب را که از خون شهدا هیا نمی کنند تمام فساد ها و گناهان مردم گردن همین بی دین ها هست خدا ریشه شون را بکند. مشرق لطفا سانسور نکن.
  • رضا IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    0 0
    مافیا ها به جان مملکت افتادن
  • کارشناس IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    1 0
    من میگم از کجا اب میخوره. ارز نداریم هیچی وارد نمیشه همه چیز صادر میشه
  • سید FR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    0 0
    با سلا بنظر بنده گرانی میوه بیلیاقتی و ناکارامدی و دزد بودن بیشتر مسیولین دستاندر کار میوه ومیادین میباشد و جالب اینکه همه حتی مسیولین هم میدانند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس