کد خبر 1117482
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱

بدون شک در اختیار داشتن یک نشان تجاری یا لوگوی انحصاری و مناسب بر موفقیت در دنیای پررقابت و شلوع تجارت بسیار موثر است.فرآیند ثبت برند نیازمند آگاهی از تمامی قوانین و ضوابط مربوطه است. در غیر این صورت شما حتی با صرف هزینه، وقت و انرژی بالا نیز در امر ثبت برند یا ثبت لوگو موفق نخواهید بود.

در این مقاله، کاربردی ترین نکات در ثبت برند یا ثبت نشان تجاری عنوان شده است. امیدواریم مطالب مطرح شده در رفع سوالات و ابهامات ذهنی شما راهگشا باشد. در صورتی که پس از مطالعه این مقاله با سوالاتی مواجه شدید، کارشناسان ما در ثبت فردا آماده مشاوره و پاسخگویی هستند.  

ثبت برند، اجبار یا اختیار؟!

ثبت برند برای برخی محصولات اجباری است؛ به این معنی که این کالاها یا خدمات حتما باید با علامت تجاری خاص وارد بازار شوند. در سایر موارد ثبت برند اختیاری است و الزامی برای تولید کننده وجود ندارد.

طبق مصوبه سوم اردیبهشت ۱۳۲۸ هیات وزیران، ثبت برند برای محصولات زیر اجباری است:

· داروهای اختصاصی مورد استفاده طبی؛

· مواد غذایی که در بسته‌بندی و ظروف مخصوص ارائه می شوند؛

· آب های گاز دار؛

· لوازم آرایشی که برای استعمال پوستی به کار می روند.

برند خود را استعلام کن!

حتما قبل از ثبت برند آن را استعلام کنید که قبلا ثبت نشده باشد. برندی که شما ثبت می کنید نباید قبلا توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی برای محصولات مشابه ثبت شده باشد. با توجه به تنوع محصولات و برندهای مختلف در بازار، احتمال تشابه برند انتخابی وجود دارد. برای جلوگیری از عواقب آن حتما قبل از ثبت برند یا ثبت علامت تجاری محصولات خود، آن را از اداره های مربوطه استعلام کنید.

مشاوران ثبت برند در ثبت فردا آماده ارائه مشاوره در تمام مراحل استعلام برند انتخابی و در صورت لزوم تغییر آن و ساخت برند مطلوب شما هستند.

ثبت برند لاتین فقط با ارائه کارت بازرگانی!

برند انتخابی شما این امکان را دارد که به فارسی یا لاتین باشد. اما اگر شما قصد داشته باشید برند خود را به لاتین نیز ثبت کنید، ملزم به ارائه کارت بازرگانی هستید. این در حالی است که ثبت برند با نام های فارسی چنین الزامی ندارند. بنابراین، هنگام ثبت برند به این مساله توجه ویژه ای داشته باشید!

این علائم در ثبت برند ممنوع است!

در قانون ثبت علائم و آیین نامه های اصلاحی استفاده از برخی علائم به عنوان علامت تجاری ممنوع است. این علائم ممنوعه به شرح ذیل است:

· قبلا خود آن علائم یا مشابه آنها به ثبت رسیده است؛

· علائم مخالفت با شئونات و عفت عمومی و قوانین مرتبط با نظم و انضباط اجتماعی؛

· علائم رسمی دولتی و مملکتی نظیر پرچم ایران، آرم هلال احمر، علائم نیروهای مصلح، علاوم تجارت خانه ها وغیره؛

· علائمی که دارای اسم و عبارت عمومی باشند و به‌کارگیری آن‌ها توسط دولت ممنوع شده باشد.

از مدت اعتبار برند چه می دانید؟

هر برند ثبت شده در اداره مالکیت صنعتی  به مدت ۱۰ سال بعد از ثبت اظهار نامه اعتبار دارد. قبل از اتمام ۱۰ سال باید نسبت به تمدید آن اقدام کرد. در صورتی که ۶ ماه از مدت اعتبار برند گذشته و برند تمدید نشده باشد، صاحب گواهینامه باید مجددا برای ثبت برند یا نشان تجاری خود اقدام کند.

اگر از برندی که ثبت کردیم استفاده نکنیم، چه می شود!

پس از ثبت لوگو یا برند خود در اداره مالکیت صنعتی شما باید در کمتر از سه سال شروع به استفاده از آن کنید. در صورتی که ظرف مدت سه سال از  تاریخ ثبت آن، توسط خودتان، قائم مقام یا نماینده قانونی شما در داخل کشور یا خارج از کشور مورد استفاده قرار نگیرد، هر فرد ذی نفعی فرصت دارد از دادگاه درخواست ابطال آن را نماید؛ پس از ابطال حق استفاده از آن علامت تجاری برای افراد دیگر ایجاد می شود.

انتقال برند، امری ممکن یا غیرممکن!

انتقال برند ثبت شده به دو صورت غیرارادی و ارادی صورت می گیرد.

انتقال قهری و غیرارادی برند مربوط به زمانی می شود که مالک اصلی نشان تجاری ثبت شده، فوت کند. در این حالت وارثان او با ارائه اصل گواهی ثبت برند و گواهی انحصار وراثت، این امکان را دارند درخواست انتقال و واگذاری برند به مالک جدید را داشته باشند.

واگذاری و فروش برند مشهور، یکی از راه های درآمد زایی برای مالکان برند بوده و امری مرسوم در دنیای تجارت در سراسر دنیا است.

مشاوران و کارشناسان با تجربه ثبت فردا آماده خدمات مشاوره ای به هموطنان در کلیه امور ثبت لوگو و در صورت نیاز نقل و انتقال آن هستند.

برند خود را هرچه سریع تر ثبت کنید!

از نکاتی که شاید در ثبت لوگو کمتر مورد توجه قرار می گیرد، بحث زمان است. در صورتی که یک علامت تجاری را برای محصولات خود انتخاب کرده اید، ضروری است که هرچه سریع تر نسبت به ثبت آن اقدام کنید؛ چراکه وقتی دو فرد حقیقی یا حقوقی درخواست ثبت یک نشان تجاری مشترک را داشته باشند، اولویت با فردی است که زودتر تقاضای ثبت آن نشان تجاری را داده است.  

سخن آخر

شاید به دلیل به مشغله هایی که در امر افزایش تولید و بهبود کیفیت تولیدات دارید، فرصت مطالعه قوانین ثبت برند با ثبت لوگو را نداشته باشید. تمامی مراحل انتخاب و ثبت نشان تجاری محصولات خود را به کارشناسان ثبت فردا بسپارید. این کارشناسان در این حوزه خبره هستند و این امکان را دارند که اطلاعات و راهنمایی های ارزشمندی را به شما ارائه دهند.

**این محتوا تبلیغاتی است**

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس