کد خبر 1117391
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵

راوفور و کولیوس دو کراس‌اوور آسیایی و اروپایی هستند که در بازارهای جهانی رقابت تنگاتنگی را با یکدیگر تجربه می‌کنند. در بازارهای داخلی با وجود قله‌های جدید در نمودارهای قیمتی این رقابت بیشتر و بیشتر شده است. در این مقاله به بررسی قیمت راوفور و قیمت کولیوس می‌پردازیم تا ببینیم چاقوی کدام‌یک در بازار برش بیشتری دارد.

مشخصات و قیمت راوفور

راوفور (RAV۴) یکی از محصولات نام آشنای تویوتا است که نسل‌های مختلف آن سال‌هاست که در خیابان‌های کشورمان در حال رفت و آمد هستند. در سال ۲۰۰۹ نسل سوم (XA۳۰) تویوتا راوفور به بازار کشور راه یافت و پس از آن نیز در سال ۲۰۱۳ نسل چهارم (XA۴۰) آن در دسترس خریداران ایرانی قرار گرفت که همچون سایر محصولات تویوتا در بازار ایران، با استقبال فراوانی مواجه شد. در سال ۲۰۱۶ نسل چهارم راوفور با چهره‌ای جدید پا به میدان رقابت گذاشت، چهره‌ای که به دلیل تغییر چراغ‌ها، سپرها و جلوپنجره بسیار جذاب‌تر از قبل به نظر می‌رسید، البته ناگفته نماند که از لحاظ فنی هیچ تغییری در این خودرو جدید حاصل نشده بود.

حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی ۸.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر باعث می‌شود که قیمت راوفور در برابر مشخصات فنی آن نمره ۵۵ دریافت کند. در مقابل قیمت راوفور معادل ۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان سفارشی بودن کروز کنترل، کمک به شروع حرکت در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترلر کشش و پایداری خودرو در پیچ‌ها و ناهمواری‌ها، سنسور جلو و عقب، دوربین دید عقب، کیسه‌های هوای جانبی و پرده‌ای و آینه وسط الکتروکرومیک کمی عجیب به نظر می‌رسد. نگاه کوتاهی به این لیست نشان می‌دهد که با پرداخت قیمت راوفور تقریبا ازنظر ایمنی چیزی در اختیار شما قرار نمی‌گیرد و برای امکانات اضافه باید علاوه بر قیمت راوفور هزینه کنید.

ازنظر ایمنی تنها امکاناتی شامل ۲ حالت رانندگی اکو و اسپرت، سنسور کنترل فشار باد لاستیک‌ها، توزیع‌کننده نیروی ترمز، ترمز ضد قفل، ترمز کمکی، فرمان برقی ۴ حالته با حساسیت به سرعت، نمایشگر خطوط کمکی پارک، ۲ کیسه هوای راننده و سرنشین و کمربندهای ایمنی پیش کشنده و محدودکننده در اختیار شما قرار می‌گیرد. ازنظر امکانات رفاهی وضعیت راوفور بهتر از ایمنی است. کسب نمره ۶۵ در برابر ۵۵ نیز گواهی بر این ادعا است.

امکانات رفاهی راوفور در بخش چراغ‌ها دی‌لایت، اتولایت، تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور چراغ‌ها، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب و چراغ‌های جلوی زنونی را در اختیار شما قرار می‌دهد. وجود دکمه‌های کنترلی روی فرمان باعث می‌شود که راننده تسلط کاملی بر کنترل امکانات رفاهی داشته باشد. ازنظر امکانات چندرسانه‌ای یک سیستم صوتی مجهز به ۶ بلندگو باقابلیت پخش از طریق بلوتوث، USB و AUX و مانیتور ردیف عقب در اختیار شما قرار می‌گیرد. ورود و استارت بودن کلید، تهویه دستی با دریچه‌های ردیف عقب، صندلی ۶ حالته راننده و سرنشین با تنظیم دستی، صندلی‌های تاشو در عقب و آینه‌های جانبی تاشو و برقی سایر امکانات رفاهی است که با پرداخت قیمت راوفور به شما تقدیم می‌شود.

مشخصات و قیمت کولیوس

کولیوس نام یکی از پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای کمپانی رنو فرانسه است که اولین بار در قالب یک خودرو مفهومی در نمایشگاه خودرو ژنو سال ۲۰۰۰ به نمایش درآمد. نسل اول رنو کولیوس در سال ۲۰۰۷ به بازار جهانی عرضه شد و به واسطه طراحی متفاوت و امکانات متعدد توانست نظر خریداران بسیاری را به سوی خود جذب کند. در سال ۲۰۱۱ کمپانی رنو از نمونه فیس لیفت کلئوس رونمایی کرد که در مقایسه با نمونه اولیه، تغییرات مثبتی در نمای جلویی آن ایجاد شده بود؛ این خودرو در مدل‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به بازار کشور ما نیز عرضه شده است.

نسل دوم کولیوس از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ توسط نگین خودرو میهمان جاده‌های ایران شد. متاسفانه محدودیت‌های اعمال‌شده و تحریم‌ها باعث شد که برخلاف استقبال فراوانی که از این نسل کولیوس شد، شاهد توقف فروش آن باشیم. قیمت کولیوس در مقابل مشخصات فنی نمره ۵۵ را دریافت کرده و این به معنای نامتناسب بودن آن‌ها است. موتور ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر این خودرو دارای ۱۷۱ اسب بخار قدرت و ۲۳۳ نیوتن متر گشتاور است. سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل ۳ حالته و گیربکس CVT ایکس ترونیک در ۹.۸ ثانیه به شتاب ۱۰۰ می‌رسد. حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ۸.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سایر مشخصات فنی کولیوس است.

در خرید کولیوس با پرداخت قیمت کولیوس در حدود ۱ میلیارد و ۵۳۰ میلیون تومان، امکاناتی از قبیل کروز کنترل، کمک به شروع حرکت در سربالایی، کنترلر پایداری، نمایشگر زمان تعویض دنده، حالت رانندگی اکو و اتوپارک را در اختیار خواهید داشت. وجود سنسورهای پارک جلو و عقب، سنسور باران، کنترلر فشار باد تایرها، رادار نقاط کور خودرو، توزیع‌کننده متعادل نیروی ترمز، ترمز ضد قفل، ترمز کمکی و ترمز پارک برقی باعث می‌شود که پرداخت قیمت کولیوس کمی معقول‌تر از قیمت راوفور به نظر برسد. ۶ کیسه هوای راننده و سرنشین، پرده‌ای و جانبی جلو با کمربندهای ایمنی پیش کشنده و آینه وسط الکتروکرومیک نیز قیمت کولیوس را معقول‌تر از قیمت راوفور می‌سازد.

امکاناتی شامل دی‌لایت، اتولایت، تنظیم‌کننده اتوماتیک ارتفاع نور، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب و چراغ جلوی زنون برای روشن کردن جلوی چشمان شما در کولیوس قرارگرفته است. علاوه بر این امکانات چراغ چرخشی نیز به‌صورت پیش‌فرض با پرداخت قیمت کولیوس به شما تحویل داده خواهد شد. فرمان برقی ۴ حالته با دکمه‌های کنترلی و حساسیت به سرعت، سیستم صوتی مجهز به ۱۳ اسپیکر باقابلیت پخش باس و پخش از طریق USB، بلوتوث و AUX، امکان تشخیص صدای راننده، مانیتور ۸.۷ اینچی لمسی، نمایشگر دیجیتالی صفحه کیلومتر همراه با نمایش خطوط پارک قیمت کولیوس را ازنظر امکانات رفاهی نیز به‌صرفه‌تر می‌سازد.

نتیجه‌گیری نهایی

پرداخت ۱، ۹۰۰، ۰۰۰، ۰۰۰ تومان برای قیمت راوفور با توجه به امکانات رفاهی این خودرو چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. این خودرو ازنظر کیفیت ساخت و ایمنی دارای نمره بالایی است که قیمت راوفور را بسیار به‌صرفه‌تر از سایر خودروهای رقیب می‌سازد. همچنین آسیایی بودن این خودرو باعث بهتر بودن وضعیت قطعات یدکی آن است. در مقابل، هزینه ۱، ۵۳۰، ۰۰۰، ۰۰۰ تومان قیمت کولیوس ازنظر امکانات مختلف و کیفیت آن بهتر بوده و نمره ۷۰ در کیفیت ساخت نشان‌دهنده منطقی‌تر بودن قیمت آن است. اعتماد زیاد خریداران ایرانی به اروپاییان نیز باعث می‌شود که قیمت کولیوس در بازار دست‌دوم نیز مناسب باشد. اما تامین قطعات یدکی آن کمی مشکل‌تر از راوفور است.

اطلاعات این مقاله از سایت همراه مکانیک برداشته شده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به وبسایت همراه مکانیک (hamrah-mechanic.com) مراجعه کنید.

آدرس دفتر مرکزی همراه مکانیک: تهران، شهرک غرب، خیابان دادمان، خیابان درختی، خیابان نورانی، پلاک ۱۱۶

ضمنا همکاران ما از طریق تلفن گویا ۰۲۱۴۵۶۱۲۰۰۰ همواره پاسخ‌گوی شما هستند.


**این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس