کد خبر 1117231
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
اینستکس - نمایه

در گزارشی که مرداد ماه از سوی رویترز منتشر شد، آمده بود: تحریم‌های آمریکا موجب ایجاد اخلال در مبادله اقلام بشردوستانه با ایران عنوان شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

رئیس اتاق بازرگانی ایران و سوئیس مدعی شد کانال مالی سوئیس برای معاملات بیشتر آماده می‌شود. شریف نظام مافی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد سفر وزیرخارجه سوئیس به ایران گفت: بُعد اقتصادی این سفر راه‌اندازی و ادامه فعالیت‌ کانال مالی بشردوستانه سوئیس (SHTA) و رفع مشکلات مربوط به آن است. همچنین جلسه با شرکت‌های سوئیسی که در ایران وجود دارند و رسیدگی به مشکلات آنها از جمله دستاوردهای این سفر به شمار می‌رود. مسلما (!؟) چنین سفری منجر به فعال‌تر شدن کانال بشردوستانه سوئیس می‌شود. زیرا در حال حاضر این کانال که با توافق بانک مرکزی صورت گرفته است، بر سه صنف متفاوت غلات، تجهیزات پزشکی و دارو تمرکز دارد که به معاملات تجاری کمک می‌کند..

بیشتر بخوانید:

جانمی! یک کانال سرکاری دیگر!

نظام مافی افزود: ما تنها ۶۰ روز با انتخابات آمریکا فاصله داریم، از همین روی تا حدودی کانال مالی سوئیس برای حجم معاملات بیشتر پس از انتخابات آماده می‌شود.

این اظهارات تحریف‌آمیز در حالی است که سفیر سوئیس، آذرماه سال گذشته مدعی راه‌اندازی کانال مالی «سوئیس-ایران» برای مبادله کالاهای بشردوستانه شد اما ظرف ۹ ماه گذشته صرفا یک یا دو مبادله ناچیز دارویی انجام شده است و این ادامه وقت کشی‌هایی است که سه دولت عضو برجام به مدت دو سال پس از عهد شکنی آمریکا در برجام، با عدم راه‌اندازی کانال مبادلات مالی تحت عناوینی مانند اس پی وی و اینستکس دادند و به هیچ کدام هم (حتی درپایین‌ترین سطح یعنی نفت در برابر غذا!) عمل نکردند.

آقای تخت‌روانچی نماینده ایران در سازمان ملل، فروردین ۹۹ یعنی چهار ماه پس از ادعای سفیر سوئیس،  تاکید کرد کانال مالی سوییس کارایی ندارد.

مجددا دولت سوئیس مرداد ماه امسال، از عملیاتی شدن کانال ادعایی (SHTA) با هدف انتقال غذا و دارو به ایران خبر داد و اعلام کرد به علت شیوع ویروس کرونا راه‌اندازی این کانال با تأخیر همراه شده است(!) سوئیس در عین حال طی نه ماه گذشته منتظر اجازه دولت آمریکا برای انجام مبادلات بشر دوستانه که مستثنا از تحریم‌ها در دنیاست، باقی‌مانده است.

در گزارشی که مرداد ماه از سوی رویترز منتشر شد، آمده بود: تحریم‌های آمریکا موجب ایجاد اخلال در مبادله اقلام بشردوستانه با ایران عنوان شده است. در این گزارش به نقل از ۵ مقام تجاری و مالی نوشته شده است که اگرچه اقلام بشردوستانه از تحریم‌ها مستثنی شده‌اند اما بانک‌ ها و دولت‌ها به دلیل واهمه از نقض ناخواسته این تحریم‌ها، تمایلی به انجام چنین مراوداتی با ایران ندارند. مقام‌های کره جنوبی و ژاپن از انتقال پول نقد به سوئیس برای مبادلات بشردوستانه با ایران بدون اجازه آمریکا خودداری می‌کنند. این مسئله از سوی وزارت خارجه کره جنوبی نیز تأیید شده است.

گفتنی است در حالی از طریق کانال سوئیس، کلا ۲ و نیم میلیون دلار اقلام بشردوستانه وارد ایران شده بود که میزان دارو و ملزومات پزشکی که توسط بانک مرکزی تأمین ارز و در سال گذشته وارد ایران شد، بیش از ۴ میلیارد دلار بوده است. سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۴ شهریور خاطرنشان کرد:  همانطور که قبلا هم گفته شده تاکنون دو مورد تراکنش از طریق کانال سوئیس انجام شده که اولین آن به صورت آزمایشی در بهمن ماه سال گذشته صورت پذیرفت. در خرداد ماه سال جاری هم اولین عملیات رسمی این ‌کانال انجام گرفت که هر دو مورد شامل انتقال اقلام دارویی با استفاده از منابع موجود مالی ایران در سوئیس

بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    7 30
    دمشون گرم
  • جوادی IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    30 4
    چرا ما در سیاست هایمان به این تاکتیک با ارزش روی نمی آوریم . سیاست تشنه نگه داشتن طرف مقابل تا حدی که برای رفع عطش مجبور به دادن امتیاز شود . مولفه های زیادی برای اجرای این سیاست وجود داردکه اروپا تشنه آن است . باید از کوچکترین و کم اهمیت ترین ها شروع کنیم . البته بیان مصادیق چندان سخت نیست اما بهتر است تا کارشناسان وزارت امورخارجه در این خصوص بررسی نمایند و با تصویبشان در شورای امنیت ملی کشور آنها را اجرا نمایند . سیاست هویج و چماق هم از دیگر راه هایست که سیاستمداران ما باید تا کنون بر روی آن کار می کردند هر پدافندی در حقیقت یک آفند هم هست . سیاست فقط مذاکره بر روی داشته و نداشته ها نیست بلکه مولفه های دیگری از قبیل شناخت نیاز های روحی و روانی طرف مقابل و کشف ضعف های آنها هم هست . پس از این شناخت ها و مکاشفات براحتی می توان در مذاکرات دست بالا را پیدا کرد . و جای فاعل و مفعول فعلی را معاوضه نمود .
    • sadagatian IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
      5 28
      عجب دست بالا تو چه زمینهای .جک میفرمایید. با تلنگر انها دلار 1000 توان در روز بالا میره بعد دم از دست بالا میزنید. این همان توهم سران نظام است که مردم و ایران رو نابود کرد.
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
      0 0
      با تلنگر آنها چیزی تغییر نمی کند. با بلاهت مردمی که به دستور ایدی کوهن پول خود را از بورس به بازار دلار می برند تغییر می کند.
    • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      0 0
      جناب جوادی، نظر شما کاملا منطقی، ولی سیاستمدار بی سیاست و دولتمرد بی مردی که تمام آمال و آرزوهاش در غرب سیر میکنه، چه انتظاری ازش دارید؟ وقتی برجام رو امضا میکردند، چنان اعتقادی بهش داشتند که بعضی از جرثومه های تهوع طلب الان، از این افتضاح، هنوز که هنوزه بااینکه هیچ ثمری جز ننگ و عقب نشینی نداشت، حمایت میکنند! افسوس که نان پخته خامان دارند... اسباب تمام، ناتمامان دارند ... آنان که به بندگی نمی ارزیدند امروز کنیزان و غلامان دارند...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس