کد خبر 1117156
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۰
ترمز ماشین

تصور کنید که در یک اتوبان در حال رانندگی هستید و می‌خواهید وارد فرعی شوید، پدال ترمز را فشار می‌دهید و ناگهان متوجه می‌شوید ترمز ندارید.

به گزارش مشرق، قبل از آنکه بتوانید دلایل بریدن ترمز را متوجه شوید، باید با نحوه کار کردن ترمز آشنا شوید. در خودروها، پدال ترمز به پیستون‌ها متصل هستند و پیستون‌ها به ترمزها. ترمزهای دیسکی در جلو و کاسه‌ای در عقب، البته اغلب خودروهای مدرن دارای البته در خودروهای امروزی ترمزهای عقب هم دیسکی هستند.

تصور کنید که در یک اتوبان در حال رانندگی هستید و می‌خواهید وارد فرعی شوید، پدال ترمز را فشار می‌دهید و ناگهان متوجه می‌شوید ترمز ندارید! ترمزها با استفاده از نیروی اصطکاک خودرو را متوقف می‌کنند. در اینجا ترمزها کاملا متفاوت از موتور هستند که باید دائما برای نرم کار کردن روغن کاری شده باشند. در ترمزهای جلو، اصطکاک، کالیپرهای ترمز و لنت‌ها را متوقف می‌کند.

در ترمزهای عقب اصطکاک بر کاسه‌ها و کفشک‌ها تاثیر می‌گذارد. عوامل مختلفی می‌توانند در کار اصطکاک مداخله کنند و باعث عملکرد غیر طبیعی ترمزها شوند:

*چربی یا روغن در ترمزها باعث نقص در عملکرد ترمز می‌شوند، چون باعث اختلال در اصطکاک می‌شوند. در صورتی که روغن نشت کند، ممکن است علامت خراب بودن یک واشر باشد.

* زمانی که ترمزها بیش از حد داغ می‌شوند، در فلز دیسک یا کاسه ترمز نقاط سختی به وجود می‌آید که به نقاط داغ معروفند. نقاط داغ در مقابل اصطکاک کفشک‌های ترمز و لنت‌ها مقاومت می‌کنند. چون کفشک‌ها و لنت‌ها چیزی برای گرفتن ندارند، بنابراین اصطکاکی هم وجود ندارد. نتیجتا، نیروی ترمز از دست می‌رود.

*ترمزهایی که جیغ می‌کشند، نشانگر این هستند که لنت‌های ترمز ضخامت خود را از دست داده‌اند. در زمانی که ترمز صدای سایش مانند ایجاد می‌کند، یعنی دیسک در حال ساییده شدن با لنت است و هزینه تعمیر آن از تعویض لنت بسیار بیشتر است.

نحوه رانندگی یا به عبارت دیگر ترمز گرفتن شما در عملکرد ترمز شما تاثیر مستقیم دارد. برخی از رانندگان دائما پایشان بر روی پدال ترمز است و یا ترمزهای شدید می‌گیرند. به دلیل اینکه گرمای شدید تولید شده در اثر ترمز‎های مکرر، لنت‌ها و کفشک‌ها را سخت و غیر موثر می‌کند. مواد به کار رفته در ترمز باید مقداری انعطاف پذیر باشند تا بتوانند به طور کامل دیسک یا کاسه را در بربگیرند.

ترمزها به دلیل وجود یک سیستم بر پایه هیدرولیک کار می‌کنند. روغن ترمز از پدال شروع به حرکت کرده و در کل سیستم ترمز جاری است. این حرکت روغن است که در برابر مکانیزم توقف خودرو فشار وارد می‌آورد؛ بنابراین وقتی که جریان روغن تضعیف می‌شود، مشکلات سیستم ترمز شروع می‌شوند. اگر ترمز کار نکند، امکان دارد خودرو به یک سمت کشیده شود. این وضعیت می‌تواند منجر به خسارات کوچک تا تصادفات شدید گردد. در صورتی که نشت مایع ترمز وجود داشته باشد، ترمزها به خوبی تنظیم نشده باشند یا ترمزها قفل شده باشند، شاید احساس کشیده شدن به یک سمت را داشته باشید. محتمل‌ترین خطر در بریدن ترمزها امکان زخمی شدن و یا حتی مرگ است؛ بنابراین بستن کمربند ایمنی و استفاده از صندلی کودک همیشه الزامی است. باید حواستان به عابران پیاده در اطراف مسیر باشد. مورد دیگر خسارات مالی ناشی از نقص ترمز است، که شامل خسارات وارده به خود خودرو، درختان، تیرهای برق، علائم راهنمایی و ... می‌شود. خسارات وارده به اموال عمومی و شخصی باید جبران شود که این می‌تواند در صورتی که بیمه نباشید هزینه سنگینی را برای شما به بار بیاورد.

از دست دادن کامل ترمز در خودروهای جدید بسیار نادر است، اما امکانش وجود دارد. دلیل اصلی آن می‌تواند نقص ناشی از خط تولید باشد، بنابراین به آگهی‌های فراخوان خودروها دقت کنید. از دست دادن کامل نیروی ترمز می‌تواند ناشی از نشت کامل روغن ترمز نیز باشد. خوشبختانه اغلب ما زود متوجه این موضوع می‌شویم و چاره‌ای برایش پیدا می‌کنیم. یکی از دلایل از دست رفتن موقت نیروی ترمز پدیده هیدروپلنینگ است. این پدیده زمانی رخ میدهد که ترمزها خیس هستند، معمولا وقتی که از داخل یک چاله آب عمیق رد می‌شوید. اگر چنین چیزی را تجربه کردید پایتان را از روی پدال گاز بردارید و فرمان را در مسیر مستقیم نگه دارید و ماشین را به این ور و آن ور نکشانید. بدین طریق خودرو، سرعتش کاهش می‌یابد و شما مجددا می‌توانید کنترل خودرو را بدست بگیرید.

شاید مهمترین کاری که یک راننده هنگام بریدن ترمز باید انجام دهد، حفظ آرامش خود است. وحشت کردن کمکی به شما نمی‌کند. قدم بعدی، برداشتن پایتان از پدال گاز است. به جریان ترافیک و رفت و آمد عابرها و هر مانع دیگری توجه کنید، و به دنبال جایی برای کنار کشیدن باشید. سپس از دنده معکوس استفاده کنید، به این کار استفاده از ترمز موتور نیز می‌گویند. همینطور که خودرو سرعتش را کم می‌کند شما دنده‌ها را معکوس کنید. به دنده پایین‌تر شیفت کنید. اگر خودروی شما اتومات است، آن را در حالت دستی قرار داده و دنده را ۱ یا ۲ کنید. اگراتومبیل شما دنده دستی است، سعی کنید کم کم دنده را کم کنید. یعنی اول دنده را ۳ و پس از کمی حرکت و کم شدن سرعت، در دنده ۲ قرار دهید. دقت کنید که بطور ناگهانی به دنده پایین (۱ و ۲) شیفت نکنید، چون ممکن است کنترل خودرو را از دست بدهید.

از ترمز دستی استفاده کنید: سعی کنید ترمز دستی را کم کم بکشید و سرعت خودرو را کاهش دهید. البته در نوع اتوماتیک، باید پدال ترمز اضطراری را کم کم فشار دهید. دقت کنید که به ناگهان ترمز دستی را تا انتها نکشید. چون چرخ‌های عقب خودرو قفل می‌کند و ممکن است کنترل خودرو را از دست بدهید. اگر احساس کردید که چرخ‌های عقب قفل شده و صدا می‌دهد، کمی ترمز دستی را رها کنید تا چرخ‌ها حرکت کند؛ سپس در همین نقطه ترمز دستی را نگه دارید تا به کاهش سرعت خودروی شما کمک کند و شما هم کنترل مناسبی روی وسیله نقلیه داشته باشید.

چشمان خود را به جاده بدوزید: به چیزهایی که در جلوی شماست، نگاه کنید. از ترافیک سنگین و موانع خطرناک دوری کنید.

به دیگر راننده‌ها هشدار دهید: چراغ‌های خطر (فلاشرها) خودرو را روشن کنید. بوق بزنید و چراغ بزنید و به دیگر رانندگان اطلاع دهید که در چه شرایطی هستید. چون آن‌ها ممکن است متوجه شرایط شما نشوند. شیشه‌ها را پایین داده و با سر و صدا به عابران پیاده و دیگر رانندگان در صورت لزوم هشدار دهید. اگرچه که با پایین دادن شیشه‌ها، اصطکاک هوا هم به توقف خودری شما کمک می‌کند.

از اصطکاک جاده استفاده کنید: اگر جاده پیش روی شما، دارای حاشیه خطوط لرزاننده است (مثل حاشیه‌های این شکلی (||||||||)، بر روی آن‌ها حرکت کنید و فرمان را کمی به چپ و راست جابجا کنید تا در اثر اصطکاک سرعت شما کم شود. کار دیگری که می‌توانید انجام دهید، تغییر لاین از سمت چپ جاده به سمت راست و بالعکس می‌باشد تا سرعت شما در اثر اصطکاک کاهش یابد. البته این کار در سرعت بالا ممکن است موجب واژگونی خودرو شود. پس دقت کنید.

از موانع محیطی استفاده کنید: اگر هیچکدام از روش‌های بالا مؤثر واقع نشد، و یا اگر مجبور بودید به سرعت توقف کنید، باید از موانع طبیعی بهره بگیرید. این کار به هیچ عنوان راه حل مناسبی نیست و کنترل خودرو را به شدت کاهش می‌دهد. ولی اگر مجبور هستید، به عنوان آخرین راه حل از آن استفاده کنید.

وقتی سرعت خودرو به حدود ۵۰ کیلومتر در ساعت رسید، می‌توانید از ترمز دستی استفاده کنید. چون سیستم ترمز دستی مستقل از ترمزهای معمولی کار می‌کنند. به عنوان آخرین راه چاره ماشین را در دنده عقب قرار دهید، این کار موتور ماشین را نابود خواهد کرد، بنابراین هیچ وقت به عنوان اولین راه حل از آن استفاده نکنید. اگر موفق به توقف کامل شدید، ماشین را به کناری بکشید و فلاشرها را روشن کنید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • هومن NL ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    15 0
    خیلی متشکرم. از راهنمایی شما
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    16 3
    در اینگونه موارد، به رییس دولت زنگ بزنید، ایشان حتما یه راهکاری در این مورد دارند. ایشان متخصص انواع سقوط از قیمت ارز و بورس و .... تا حتی اتوموبیل هستند.
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    13 1
    از خوندنش زهره ترك شدم !!!
  • سعید IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    9 1
    مفید بود فقط یه اشکال داشت . دنده عقب در خودرو ای که در حال حرکت به جلو میباشد به هیچ وجه جا نمیرود .امکان ندارد.
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
      1 0
      مشرق از این چیز ها زیاد میگه ! شما جدی نگیر !!!!
  • مصطفی IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    5 2
    عمرا اگر بتونی تو ان سرعت بزنی دنده عقب . برای من یک بار پیش امد تو کوچه پر از بچه درجا موتور ماشین رو خاموش کردم . بهترین راه همینه ماشین رو به دنده یک برسونید و ماشین رو خاموش کنید. بهر حال ماشین روشن خودش رانش ایجاد می کنه. به هیچ وجه دنده ماشین رو خلاص نکنید.
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    0 0
    این ها همه اش مال موقعی بود که از اتوبان بخواهیم برویم تو فرعی ! اگر نخواهیم تو فرعی برویم ، باید چه کنیم ؟!
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    0 0
    یک چیز را کم داشت .خودت را نجات بده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس