پدافند

به عبارت دیگر هواگردهای این کشورها و یا ایالات متحده به محض تیک آف از پایگاه هایی مانند الظفره ، العدید ، علی سالم و ... در برد اصابت این پدافند موشکی قرار می گیرند .

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات پژواک خرد معاصر، یادداشتی با موضوع سامانه پدافندی باور ۳۷۳ را از علیرضا تقوی نیا منتشر کرد.

سامانه پدافندی باور ۳۷۳ به طور رسمی در فاز عملیاتی قرار گرفت. به گفته فرمانده پدافند هوایی غرب کشور این سامانه ابتدا در این منطقه و سپس در سایر نقاط ایران عملیاتی خواهد شد.

وارد خدمت شدن این سامانه ضد هوایی از چند جنبه اهمیت راهبردی دارد:

با توجه به برد ۴۵۰ کیلومتری کشف و ۲۵۰کیلومتری برای اصابت اهداف پروازی ، این پدافند در صورت نصب در نقاط مرزی و به خصوص جزایر خلیج فارس ، می تواند آسمان کشورهای کویت ، امارات ، بحرین و قطر را به طور کامل پوشش دهد.

به عبارت دیگر هواگردهای این کشورها و یا ایالات متحده به محض تیک آف از پایگاه هایی مانند الظفره ، العدید ، علی سالم و ... در برد اصابت این پدافند موشکی قرار می گیرند .

توجه داشته باشیم که جغرافیای جنوب خلیج فارس تماما بیابانی بوده و فاقد عوارض طبیعی چون کوه و نقطه کور راداری است و به راحتی توسط رادارهای برد بلند ایرانی قابلیت رصد دارد.

دامنه اعمال نفوذ و تحمیل قدرت جمهوری اسلامی بر کشورهای عربی خلیج فارس افزایش یافته و اثر توان هوایی آنها (که با خریدهای گسترده غربی قصد برقراری توازن با ایران را داشتند) به شدت کاهش خواهد یافت.

 هواپیماهای استیلت پیشرفته آمریکایی و اسرائیلی چون f35 برای عملیات علیه اهدافی در عمق خاک ایران (به خصوص از جنوب و جنوب غرب و جنوب شرق) نیازمند سوخت گیری از طریق تانکر خواهند بود و بدون آن قابلیت عملیات در گستره وسیع را ندارند.

 اگر فرض کنیم پدافند ایران قابلیت رهگیری f35 را نداشته باشد (که شواهد می گوید دارد)، ولی قابلیت هدف قرار دادن هواپیماهای سوخت رسان را به راحتی دارد و این تانکرها جهت امنیت خود باید تا فاصله بسیار زیادی از مرزهای ایران دور شوند و همین اتفاق باعث خواهد شد تا هواپیماهای نسل پنجم غربی در فاصله بسیار دوری سوخت گیری کرده و توانایی رفت و برگشت موفق و بمباران مراکز راهبردی ایران در تهران و یا اصفهان و... بدون باک خارجی را نداشته باشند .

در صورتی که از باک خارجی استفاده نمایند نیز قابلیت رادار گریزی شان به طور کامل از بین می رود.

 در شمال غرب نیز آسمان کشورهای ارمنستان ، آذربایجان و گرجستان به طور کامل زیر اشراف پدافندی ایران می گیرد و همین نکته از لحاظ امنیتی به خصوص در مورد آذربایجان که اخیرا نیروهای اسرائیلی و برخی تجهیزات هوایی آنها در آن مستقر شده اند ، بسیار مهم و موثر خواهد بود.

 موشک صیاد ۴ مورد استفاده توسط سیستم باور ۳۷۳ می تواند موشک های کروز توماهاوک که زیر یک ماخ سرعت دارند را در فواصل دور و قبل از نزدیک شدن به مرز ، هدف قرار دهد و از حجم آتش موشکی کشور متخاصم بکاهد و کار سایر سیستم های پدافندی برد متوسط و کوتاه برای مقابله با موشک ها را راحت تر کند. (توجه داشته باشیم حملات موشکی آمریکا علیه اهداف عمدتا با موشک توماهاوک که حدود ۹۰۰ کیلومتر سرعت دارد انجام می گیرد ).

 اخیرا برخی منابع نظامی روسی اعلام کرده اند که ایران به رادار "رزونانس" روسی مجهز شده و در ماههای گذشته توانسته f35 های آمریکایی را  شناسایی کند.

اگر خبر فوق درست باشد ، باید گفت ترکیب  پدافند برد بلند باور ۳۷۳ با اس ۳۰۰ و رادار رزونانس ، احتمال موفقیت حملات هوایی علیه ایران را به شدت کاهش می دهد.

 در صورت درگیری در خلیج فارس با توجه به عرض کم آن ، هواگردهای آمریکایی و کشورهای جنوبی این شاخاب، مانند گذشته نمی توانند از نیروهای درگیر در سطح دریا پشتیبانی انجام دهند و نتیجتا نیروی دریایی آنها از حمایت هوایی به طور کامل محروم خواهد شد .

همچنین آواکس های آمریکایی و ... تا حد زیادی باید از برد این سامانه دور شوند و قابلیت رصد آنها از داخل ایران و صحنه احتمالی درگیری کاهش می یابد.

در نهایت معتقدم عملیاتی شدن باور ۳۷۳ یک اقدام راهبردی از طرف جمهوری اسلامی ایران بوده که در زمان باقی مانده به پایان تحریم تسلیحاتی ، نقطه ضعف خود و قوت دشمنانش (نیروی هوایی ) را هدف گرفته است.

 موازنه نظامی بین جمهوری اسلامی و همسایگان جنوبی اش زمانی دستخوش تغییر شگرف می شود که جنگنده های پیشرفته سوخو ۳۰ به ایران تحویل شوند.

در آن صورت جمهوری اسلامی با کمک پهنه وسیع و عمق راهبردی زیاد، موشک های دقیق دوربرد ، پدافند قدرتمند و هواپیماهای پیشرفته شرقی از نظر توان هوایی کاملا بر اعراب جنوبی خلیج فارس و متحدان آنها برتری خواهد یافت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 69
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 35
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    33 1
    سیستم های ترکیبی خوبه ولی باید به آن حد از بازدارندگی رسید که دشمن مایوس بشه
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      8 48
      اینطور که معلومه ایران هنوز نتونسته باور را عملیاتی کنه یا حتی بسازه بهتره از روسیه اس 400 یا اس 500 بگیریم
    • GB ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      19 2
      18:34 متن همین گزارشو دوباره بخون ( سامانه پدافندی باور ۳۷۳ به طور رسمی در فاز عملیاتی قرار گرفت. به گفته فرمانده پدافند هوایی غرب کشور این سامانه ابتدا در این منطقه و سپس در سایر نقاط ایران عملیاتی خواهد شد.)
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    4 53
    شما پدافند باور رو با اس ۴۰۰ مقایسه می کنید اما وزیر دفاع ایران از صنایع دفاعی روسیه دیدن می کرد از اس ۴۰۰ دیدن کرد این یعنی قصد خرید اس ۴۰۰ را دارید تا کی میخواهید دروغ بگید
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      22 1
      داشتن توان‌های مختلف و آشنایی با انها و داشتن استراتژی نظامی هوشمند چه عیبی داره مخصوصا که ایران دست بالایی در ایجاد و توسعه تکنولوژی نظامی داره
    • احمد IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      27 2
      خوب دیدن کنه. از خیلی چیزهای دیگه هم دیدن کرد. خوب که چی؟ بعد هم بهشون گفت لازم نداریم. خودمون ساختیم.
    • IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      3 11
      احمد جان مثل اینکه خبر نداری ایران لیست خرید سلاح رو به روسیه داده از روسیه اس ۴۰۰ پانتسیر پهپاد جنگنده تانک تی ۹۰ خودروهای زرهی خواسته لیست ایران رو احتمالا روس ها منتشر کردن
    • NL ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      23 3
      کودن قرار نیست هرچیزی که میبینه بخره اون چیزی که نیروهای مسلح نیاز دارن از قبل تعین شده این بازدید ها هم تشریفاتیه بعدشم اس 400 خود روسی دو سال پیش پیشنهاد داد ما قبول نکردیم بخریم هر موقع اس 400 خریداری شد بیا حرف مفت بزن
    • NL ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      5 2
      کودن قرار نیست هرچیزی که میبینه بخره اون چیزی که نیروهای مسلح نیاز دارن از قبل تعین شده این بازدید ها هم تشریفاتیه بعدشم اس 400 خود روسی دو سال پیش پیشنهاد داد ما قبول نکردیم بخریم هر موقع اس 400 خریداری شد بیا حرف مفت بزن
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      4 11
      سیستم باور هم مثل تانک کرار میشه تی ۷۲ رو مدرنیزه کردن بعد گفتن تانک ملی ساختیم
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      0 0
      الان فهمیدم چجوریاس
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      8 24
      ادعا دارید بهترین سیستم های پدافند رو می‌سازید سه سال است اسراییل مواضع شما رو بمباران می کنه هر بار التماس روسیه رو می کنید از شما در برابر اسرائیل دفاع بکنه اگه دارید چرا تو سوریه نصب نمی کنید
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      4 15
      کودن شخص تو هستی ایران ادعا کرده جنگنده نسل پنجم قاهر رو ساخت اما الان دنبال خرید جنگنده نسل چهارم سوخو ۳۰ است
    • پژمان IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
      24 3
      خدمت کودن عزیز عرض کنم باور۳۷۳ عملیاتی شده ومورد استفاده قرار گرفته است یعنی به سیستم متحد پدافندی ایران اضافه شده وبا گفتن چرند ولیچار بی مدرک ودلیل در واقعیت تغییری حاصل نخواهد شد ضمنا به ایران پیشنهادفروش اس۴۰۰ داده شد که رد کردند ایران با باور ۳۷۳ نیازی به اس۴۰۰ ندارد در خصوص تانک کرار در همه جای دنیا تانک های قدیمی را برای صرفه جویی اقتصادی ارتقا به مدل روز آمد میدهندایران هم همین کار کرده است چرا در مورد مسائلی که از ان کوچکترین اطلاعی نداری نطر میدهی
    • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
      2 9
      پژمان کودن شما ادعا کردید تانک کرار صد در صد داخلی است الان رو شده میگید مدرنیزه کردید اولش به عنوان تانک ایرانی اخبارش منتشر شد نه مدرنیزه کردن تانک تی ۷۲
    • پژمان JP ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
      19 1
      کودن عزیز عرض کردم در مرحله اول تانک های قدیمی را به استاندارد مدل جدید ارتقا میدهند یعنی مدل قدیم تبدیل به مدل جدید میشود این خودش نوعی از تولید است وقتی نمونه جدید نساخته باشی نمی توانی این کار را انجام بدهی بعد نمونه جدید را انبوه سازی میکنی فعلا تی ۷۲ ارتقا میابد وتبدیل به کرار میشود ودر مرحله بعد کرارانبوه سازی میشود همه جای دنیا این کار را میکنند برو اطلاعاتت را بالا ببر بعد نظر بده
    • IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
      19 2
      وقتی بهت میگم کودنی برا همینه که نمیدونی چی میگی /امریکا با 700 میلیارد دلار بودجه نظامی و 50 سال سابقه تولید جنگنده چند سال طول کشید تا اف 22 بسازه؟؟؟چند نمونه اولیه تولید شد چند تا طرح ساخته شد تا اخرش طرح اف 22 به طولید انبوه رسید روسیه چند تا طرح برای جنگنده نسل پنجش داشت چند نمونه هم تولید شدن ازشون ولی هیچ کدوم تولید انبوه نشدن اخرش سوخو 57 به تولید انبوه رسید بعد توی کودن انتظار داری ایران با این بودجه کم نظامی که 10 میلیارد دلاره با این همه تحریم با یه طرح بیاد برات در زمان 5 سال جنگنده نسل پنج بسازه؟؟ کودن اون پلتفرمیه برای ازمون خطا و تست تکنولوژیها و البته شاید تولید چند نمونه برای کسب دانش و تجربه // در مورد تانک هم که پژمان جوابتو داد اگه بفهمی که بعید میدونم
    • محمد IR ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
      5 1
      این نسل‌اول باوره که پیشرفته تر از اس۳۰۰ ولی هنوز برخی قتبلیتهای اس۴۰۰ رو نداره ولی انشا... بزودی نسلهای پیشرفته ترش که قابل رقابت با اس۴۰۰ و ۵۰۰ و... روسی و نسلهای پیشرفته پاتریوت تاد و... آمریکایی و گنبد آهنین اسرائیلی و... رو هم بافناوری کاملا بومی طراحی و‌خواهد ساخت.
    • US ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
      1 8
      کودن جان چیزی اصلأ در مورد جنگنده ایرانی نسل پنجم قاهر شنیدی داری اینجا مزخرف میگی ادعا های دولت تو خبر ها و افتخاری که به جنگنده نسل پنجم قاهر کردن اون موقع تو کجا بودی که هیچی در موردش نمیدونی تانک کرار هم به عنوان یک تانک ایرانی صد در صد داخلی اخبارش منتشر شد اما بعد مشخص شد تانک تی ۷۲ رو مدرنیزه کردن متوجه شدی
    • رامین IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
      12 2
      خطاب به 1:04، کودن محترم!!!! ، ارتقای سنگین روی تانک تی 72، تفاوت چندانی با ساخت یک تانک جدید ندارد ، اینو بفهم، اصلاً چیزی در مورد ارتقای سنگین متوجه می شی ؟!!! ارتقای سنگین چیزی فراتر از مدرنیزه کردن مد نظر جنابعالیه، در مدرنیزه کردن، شما ممکنه بخشی از تجهیزات تانک را با تجهیزات مدرنتر تعویض کنی، ولی درارتقای سنگین، غیر از تعویض کلیه تجهیزات ( نه فقط برخی از آنها) ، حتی برجک تانک و کلیه سیستم های تانک را تغییر می دهی و حتی میزان حفاظت بدنه تانک را به میزان زیادی ارتقاء می دهی، اگر ایران به دانش کامل ساخت تانک دست پیدا نکرده بود، امکان چنین کاری را نداشت، ایران توانست تانک ذوالفقار 3 را بسازه، اینو که نمی تونی انکار کنی، در زمینه بومی سازی هم ، حتی امریکا و روسیه، برخی از قطعات و تجهیزات مورد استفاده در محصولات دفاعی خودشون را وارد می کنند، در تمام دنیا وقتی شما بیش از پنجاه درصد قطعات یک محصول را بتوانی بسازی، یعنی محصول بومی ساخته ای، ایران بواسطه تحریم ها ی ظالمانه، در بخش دفاعی، بیش از نود درصد قطعات و تجهیزات مورد نیازش را توانسته است بسازد، حتی در برخی محصولات بومی سازی صددرصد انجام داده است ، ایران حتی زمانی که هنوز تانک نساخته بود و صرفاً تانک ها را اورهال می کرد، مجبور بود برخی قطعات و تجهیزات تانک ها را بسازد و با قطعات قدیمی تعویض کند.جنابعالی خودت واسه کشورت چی ساختی که اینقدر پر مدعا و پررو هستی و صنعت دفاعی کشورت را زیر سوال می بری؟!!!!!!!!!!!!!! واقعاض نمی توانی بفهمی که ایران با بودجه دفاعی بسیار اندک و با وجود تحریم های نظامی ، کارهای بسیار ارزشمندی را در زمینه دفاعی انجام داده است؟!!! اگر ایران در صنایع دفاعی خودش ،بومی سازی نکرده بود ، بواسطه تحریم ها و نرسیدن قطعات، کلیه تجهیزات نظامی و از جمله تانک ها زمینگیر می شدند، همانطور که صنعت خودرو ، بعد از تحریم ها دچار چنین مشکلی شد ( چون بومی سازی نکرده بود) و همین صنعت دفاعی مورد انتقاد جنابعالی ، به داد صنعت خودرو رسید و توانست بسیاری از قطعات مورد نیازش را که واراتی بود، برایش تولید کند.
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
      0 1
      ارتقا یا مدرنیزه کردن ربطی به تانک ملی ندارره تانک رو از کشوره دیگه خریدن مدرنیزه یا ارتقا دادن اما ادعا دولت ارتقا یا مدرنیزه نبود ادعا کرده بودن تانک کرار ملی است یعنی تانک کرار در ایران تولید شده گرفتی
    • GB ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
      2 0
      خود روسی داره جنگنده نسل 5 تولید میکنه ولی در کنارشم سوخو 30 و 35 و 34 و.. داره تولید میکنه یعنی که فک میکنی هرکی جنگنده نسل 5 ساخت دیگه هیچ هواپیمای بجز اون نباید داشته باشه؟؟؟امریکا اف 22 داره اف 35 هم داره ولی اف 15 و اف 16 و اف 18 هم تولید میکنه و استفاده میکنه
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    52 8
    ستون پنجم امریکا در داخل بهوش باشید ایران قوی کابوس پست فطرتان داخل و خارج
    • احمد IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      12 1
      ستون پنجم آمریکا دارن تصمیم می گیرن دیگه چه فشاری وارد کنن که برای تسلیم کردن ایران به آمریکا.
  • حسین IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    16 1
    ما باید به سامانه های ضد هوایی نقطه ای ضد کروز که هزینه آنها نسبت به موشک بسیار کمتر است مجهز شويم که آن هم در حال ساخت هست ان شاالله بزودی عملیاتی شود
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    9 9
    چند سال پیش یک اف ۲۲به آسمان بندر عباس وارد شد حدود۲۰کیلومتر وارد آسمان ایران شد توسط سامانه مرصاد کشف شد رادار نبو در کشور است البته تعدادش دو دستگاه بیشتر نیست این رادار اگر در خلیج فارس نصب شود به همراه رادار وستوک از فاصله دورتری میتواند رادارگریز ها را کشف کند قبل رسیدن به اسمان ایران البته باید تعداد بیشتری خریداری شود
  • حمید رضا IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    7 2
    دمتون گرم فقط چرا عکس پانتسیر رو گزاشتید!
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    16 3
    رادار غدیز از رزنانس بهتر است
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    4 1
    ترکیب سوخوی سی و میگ 31 و سوخو 35
    • س IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      12 1
      سوخو 30 _ اس ام به تنهایی از عهده ماموریت بر میاید .. ضمن اینکه تنوع زیاد از حد مناسب نیست و هزینه هم در بردارد.
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      11 1
      سوخو-30 هایی که ایران قراره بخره موتور و رادار قدرتمند سوخو-35 رو خواهند داشت و این همون مسئله ای هست که هند برای مقابله با جنگنده های چینی مدنظر داره ، یعنی ارتقا موتور و رادار سوخو-30های هندی به رادار و موتور سوخو-35 و تبدیل سوخو-30 به سوپرسوخو-30.
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      5 7
      بهترین جنگنده برای ایران سوخو ۳۵ هستش سوخو ۳۰ خیلی ضعیف تر از سوخو ۳۵ هستش میگ ۳۱ هم که والا باید بزارن موزه
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      3 6
      مگه ایران جنگنده نسل پنجم قاهر رو نساخته برای چی از روسیه می خواهد جنگنده بخره
    • IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      1 0
      برادر جان پروژه قاهر احتمالا برای این خبری ازش نیست چون ما فعلا موتور توربوفن نداریم تنها موتور اوج در کشور هستش که قدرت بالایی نداره وگه قاهر ساخته میشد نسل ۴/۵ حسابش میکردن
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    7 13
    با سلام منافقین مانند این شخص تا هست کور بشوند یادش رفته زمان شاه ملعون یک آفتابه نمی توانستیم بسازیم
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      19 18
      هرکی نظرش مخالف باشه منافق نیست تندرو های مثل تو باعث عقب ماندگی ایران هستند ما تو هیچی پیشرفت نکردیم فقط مردم رو فریب میدن بذار یه چند سالی از واردات کود انسانی از ترکیه بگذره بعد ادعای تکنولوژی بکن
    • امیر IR ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
      8 1
      خطاب به 19:57، چرا حرف مفت می زنی؟!!! ممکنه امثال تو عضو منافقین نباشند، ولی خصلت و ویژگی یک فرد منافق را قطعاً دارید و مثل منافقین آلبانی نشین چرت و پرت و مزخرف می گید، دوره پهلوی، ایران حتی توانایی نصب ماشین الات یک واحد صنعتی را هم نداشت، صفر تا صد همه پروژه ها را غربی ها انجام می دادند، برو کمی سرچ کن تا بفهمی ایران در زمینه نانوتکنولوژی چهارم دنیاست، الان ایران بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی دنیاست، الان ایران دهمین تولید کننده فولاد دنیاست، در زمینه بیو تکنولوژی یکی از پیشرفته ترین کشورهای دنیاستف در زمینه ناباروری یکی از پیشرفته ترین کشور های دنیاست، البته کسی منکر مشکلات اقتصادی و معیشتی نیست، با یک سرچ ساده خودت می تونی متوجه بشی که پیشرفت های ایران چقدر بازتاب بین المللی داشته، الان عصر ارتباطاته دانشمند محترم، افراد خودشون می توانند اطلاعات کسب کنند، در زمینه موشک های ایران کلی مقاله خارجی وجود داره که می تونی در گوگل اسکولار سرچ کنی ، امثال تو چون خودشون هیچ عرضه ای ندارید، فکر می کنی بقیه هم مثل خودتون هستند.زمان پهلوی اگر ادعایی در زمینه پیشرفت های ایران می شد، کسب اطلاعات از منابع معتبر برای مردم عادی بسیار دشوار بود، ولی الان اگر مسئولین در زمینه پیشرفت های کشور در هر زمینه ای ادعای غیرواقعی مطرح کنند، خیلی راحت برملا می شود.
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    5 1
    باید یه فکر اساسی هم به حال جنگنده هامون کنیم
  • مجید رئیسی IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    11 4
    ماباید جای سوخو ۳۰ سوخو ۳۵ و۵۷داشته باشیم
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      3 3
      دیگه چی؟
    • عماد IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      1 1
      برادر من سوخو ۵۷ تو خود روسیه هم فعلا عملیاتی نیست وداره تست میده شما چیو میخوای بخری؟
  • مسعود IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    2 5
    سوخو چقدر اسمش آشناس فکر در جنگ ایران و عراق بر علیه ایران ازش استفاده می‌شد. تا آخرش و خوندم یه مشت بی سواد نشستن دارن بحث میکنن راجع سوخو
    • امیرمحمد US ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      4 3
      آخه بیسواد اونی که زمان جنگ عراق علیه ایران استفاده می کرد عمدتا" سوخو ۲۲ و سوخو ۲۵ بودند یعنی نسل سوم های سوخو که رقبای نسل سوم های آمریکایی و غربی مانند اف ۴ و اف ۵ بودند،ما داریم در مورد نسل چهار و نیم و پنج های سوخو یعنی سوخو ۳۰ و سوخو ۳۵ و سوخو ۵۷ که رقبای اف ۲۲ و اف ۳۵ آمریکایی هستند صحبت می کنیم
  • کامران IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    9 3
    با سلام جسارتا چند چیز متذکر بشم، 250 کیلومتر برد رهگیری سامانه است نه درگیری و برد درگیری حدود 200 کیلومتره، دوما اف 35 اینقدر هم بردش کم نیست و اگر در جنوب خلیج فارس پرواز کنه راحت میاد تا مرکز ما، سوما موشک کروز هواپایه دورایستا دارن و نیازی نیست تا بالای سر هدف بیان، چهارما ما هنوز نتونستیم تعداد بالا و قابل اعتنایی باور بسازیم. اینها رو برای این باید همه متذکر شویم که در باد غرور نخوابیم و خدایی ناکرده یه روزی شوکه و ناامید بشیم
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    5 2
    انشالله باید نیروی هوایی ارتش رو مجهز به سوخو ۳۰ البته با پک جدید ارتقا که تواناییش رو در حد سوخو ۳۵ قرار میده کنیم و نیروی هوایی سپاه هم اگر چینیها راضی بشوند جی ۲۰ رو به ایران بفروشند با این مدل تقویت کنیم. اگر هم نشد یا مصلحت نبود حداقل جی ۱۸ رو بگیریم واسه نیروی هوایی سپاه. البته به آواکس هم نیاز مبرم داریم که باید روسیه بفروشه بهمون. انشالله با این ارتقای هر دو نیروی هوایی و همراهی و هماهنگی با قدرت افسانه ای موشکی کشور بعید میدونم دیگه هرگز هیچ کشوری در دنیا حتی تصور درگیری نظامی با ایران اسلامی رو داشته باشه.به امید آن روز
    • کامران IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
      2 5
      اگه صلاح میدونی تعدادی اف 22 و اف 35 هم برا بسیج بخریم و در آخر بریم سراغ تایفون و تایفونها رو بدیم سپاه قدس، رافائل هم برای نیرو دریایی بد نیستاااا
  • علی خدایی IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    1 1
    تولیدات انبوه سازی خیلی مهم و حیایتی است از تمام سامانه سلاح های ساخته شده و بعلاوه بعد تولیدات انبوه سازی باید سری کلاس های جدید تر ها هم ساخته بشوند و نگاه نگاه داخلی باشد برای ساخت انواع سیتم سامانه ها تنها چیزی که ما نیاز اساسی داریمد در بخش هواپیما های با سرنشین جنگنده هلیکوپتر های جنگی و ترابری و هواپیما های ترابری است همین نیاز مهم مون هواگرد های جنگنده ای است
  • علی خدایی IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    5 3
    ایران باید خودش رادرا و دیگر چیز ها بسازد نباید از اینو اون بخریم ما نیازی به روسیه و غیره نداریم و خدا را شکر که خودمان ساخته ایم باید بیشتر از اینها را انجام بدهیم
  • ..... IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    4 1
    در موشکی جزو بهترینها شدیم در پدافند هم جزو بهترین ها شدیم انشالله در باقی عرصه ها بخصوص جنگنده و تانک جزو بهترین ها میشویم چشم خود باخته ها و نامیدان کور که وطنشان را ضعیف میبینند
  • سعید IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    7 1
    خطاب به 21:49، تانک کرار یک ارتقای سنگین روی تانک تی 72 است، این مساله را روز اول هم گفتند، شما نشنیدی، کار بسیار هوشمندانه ای هم ایران انجام داد، وقتی تعداد زیادی تانک تی 72 دارد، منطقی نیست بودجه زیادی را صرف ساخت یک تانک جدید کند ، ایران قبل از تانک کرار، تجربه ارزشمند سه نسل تانک ذوالفقار را داشت و از طرفی تانک های قدیمی خود را هم بهسازی کرده بود مثل تانک صمصام و مبارز ، از طرفی ارتقای سنگین روی یک تانک چیزی کمتر از ساخت ندارد. ارتقای سنگین دقیقاً همان بهینه سازی و مدرنیزه کردن نیست ، کارهای به مراتب بیشتری را انجام می دهند ، محض اطلاعت ، خود کشورهای غربی و روسیه هم تانک های جدید را با ارتقای سنگین روی تانک های قدیمی می سازند تا هزینه های خود را کاهش دهند. . ولی سامانه باور 373 هیچ مشابهی بین سامانه های پدافند هوایی موجود ایران ندارد که جنابعالی چنین ادعای بی منطقی را مطرح می کنی. حتی سیستم و زیر سیستم های این سامانه با سامانه های ساخت روسیه متفاوت است. در ضمن ، ایران قبل از ساخت باور 373 ، سامانه های پدافندی متعددی همچون سامانه سوم خرداد و پانزدهم خرداد و رعد را ساخته ویا سامانه های قبلی خود مثل هاوک را مدرنیزه کرده و از آن سامانه های نظیر شلمچه و مرصاد را بوجود اورده است. بهتره مسائل را قاطی نکنی. الان سامانه اس 200 در اختیار ایران فقط از نظر ظاهر با سامانه خریداری شده از روسیه مشابه است ، ولی همه سیستم های آن تغییر کرده است و عملکرد متفاوتی هم انجام می دهد.
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    1 2
    سوخو ۳۰؟ سرمایه گذاری بر روی جنگندههای پیشرفته تولید داخل در دولت روحانی متوقف شد.
  • ابی IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    1 1
    اینکه عملیاتی شده یاخیر باید ازترس این کودن های عرب فهمید درضمن اون پهبادی که چند وقت پیش هم منفجر شد دراسمان ایران هم کار ابر وباد مه خورشید نبود هرچند تاثیر کمی داشتمد
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    5 1
    اره پدافند ایران هم مثل موشکامون کاغذی بس چرا شما و غربیا اینقدر پا فشاری برای برجام ۲ که همون برجام موشکی میکنید بزارید به حال خودمون خوش باشیم دیگه چین و روسیه اجازه فروش خودرو را هم به ایران ندارن تو این ۱۵ سال حتما اجنه برامون ساختن جوانهای ایران که بلد نیستن فقط وقتی میرن خارج مغزاشون کار میکنه تا میان ایران از کار میفته افتخار کردنی میگید رییس ناسا ایرانیه به ساخت داخل که میرسه همشون از روس چین میاد
  • مجتبی IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    1 1
    سوخو 30 اس ام برای نیروی هوایی لازم است. سوخو 34 هم بمب افکن دوربرد خوبی برای دفاع تهاجمی است. البته برای بروزرسانی سوخو 57 هم تعدادی لازم است.
  • علی IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    5 1
    بابا این قاهر ۳۱۳ پس کی عملیاتی میشه
    • IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      0 0
      تا زمانی که موتور مناسب نباشه ساختنش حروم کردن پوله
  • عبدالله US ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    21 0
    هر چقدر هم برای مطالب فوق زحمت کشیده باشید وقتی میبینم عکس سامانه برد کوتاه پانتسیر را بجای سامانه برد بلند جا میزنید دیگر مطالبتان برایم جالب نیست
  • مطیع IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    1 1
    با ید قوی بشیم.گوش به.حرفها ی.چند من.یک غازراندید .آفرین بغیورمردان.ایران اسلامی بترکند.مخالف ومنافق......پیشرفت ایران حسودیشان.میشه.جوانهای. ما بیشتر ازای لیاقت دارند.یک نمونه پهپاد امریکایی..را آرام بزمین.نشاندند.بقیه پیشکش......
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    1 0
    برخی در کشور مایوس میکنند و دستاورد هارو نمی بینند ویا منکر میشوند فقط یک کلام بدانید همه استکبار و اعراب و اسرائیل ۴۰سال است نتوانستند غم به ابروی ایران بیاورند عین الاسد را فراموش کردید پهپاد های ساقط شده را فراموش کردید نمی دانم آدم چقدر میتواند بی غیرت باشد؟
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    11 1
    سامانه های پدافند ساخت داخل امتحاناتشون رو پس دادن نمونش هم گلوبال هاوک
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
    0 1
    اگر قراره جنگنده بخریم ، باید سوخو 35 بخریم . سوخو 30 و .... ، فایده نداره .
  • جواد IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    3 0
    واقعا که با خوندن برخی نظرات ادم شک میکنه بعضیا واقعا ایرانی هستن وبچه این اب وخاک هستن. قابل توجه عده ای نادان که ادعای فهم واطلاعات بالا هم دارن باید بگم نمونه کاملا مشخص وامتحان پس داده توان رزمی ایران همین هشت سال جنگ ایران وعراقه. عراق کل دنیا ازلحاظ تجهیزاتی و مالی وهرلحاظ فکرشو بکنی پشتش بودن درعوض ایران دست خالی و به پشتوانه همین جوونای کشور درمقابل کل دنیا ایستادن نزاشتن یه وجب از خاک کشور دست خارجیا بیفته حالا بعد اینهمه سال با اینهمه پیشرفت اینو بدونید اگه امریکا اسراعیل و خیلی کشورهایی که الان به زور فشارتحریم میخان ایران رو تسلیم کنن اگه ذره ای امید داشتن از نظر نظامی توان رودررویی با ایران رو دارن مطمعن باش خیلی سال پیش اقدام کرده بودن . به کوری چشم بعضیا که نمیتونن یا نمیخان اقتدار وقدرت ایران رو قبول کنن باید بگم که روز به روز ایرانمون داره بیشتر از روز قبلش قدم برمیداره وپیشرفت میکنه همینکه خاری توچشم امریکا ومتحدانش شده ایران تو اسیا الان یه ابرقدرته. کل این کشورای عربیه بی بخار عین سگ میترسن ازاقتدار ایران. فکرمیکنید واسه چی افتادن به لیس زدن پای اسراعیل تا رابطه داشته باشن خاک برسرشون که یهودی رو اینقده رو میدن تا توی کشور ومال وثروتشون دخالت ودست درازی داشته باشه واسه این که نکنه یه روز با ایران به مشکل بخورن لااقل اسراعیل حامیشون باشه ازاونورم اسراعیل امریکا با ساده لوحیه این عربای احمق دورتا دور ایران روگرفتن پایگاه زدن ولی جرات رویا رویی با شیرای این مرز وبوم رو ندارن ونخواهند داشت. پس اگع واقعا ایرانی هستی به خودت وکشورت افتخار کن خاک برسر. نه اینکه عین بعضی ها حسرت داشته های خارجیا رو بخوری ازاینور پیشرفت و اقتدار خاک خودت رو زیر سوال ببری و با عقل ناقصت هی محکوم کنی که ایران نداره ادعای الکی داره. اخه چی حالیته تو از جنگ و توان نظامی و این چیزا. اجازه ندادن همین شیران نظامیه کشورمون که حتی یه تیر به بیابونای ایران زده بشه درعوض بهترین پایگاه ومجهز ترین سامانه های پدافندیشون رو با همین موشکای ساخت داخل ترکوندن ایرانی ها. سامانه های ادعایی اینها حتی قدرت رهگیریه یدونه موشک رو پیدا نکردن. افتخار کن
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    0 0
    اوه اوه باور عملیاتی شد بدبخت شدین منافقین
  • سید IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    0 0
    دم بچه های نظامی گرم گل کاشتید از سوزش چند وطن فروش بیشرف که همواره یا غرب پرست بودن یا غرب گدا میشه فهمید گل کاشتید به اینا توجه نکنید اینا عقده هاشون باید یک جور خالی کنن یک عده شونم مواجب بگیر و منافق اند خدا قوت منتظر شاهکارهای بعدی هستیم
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    0 0
    خدا قوت به یک عده منافق حرامی توجه نکنید دستتون میبوسیم دستتون درد نکنه
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    0 0
    خدا قوت سربازان وطن خدا قوت
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    0 0
    زنده باد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دمتان گرم خدا قوت تیرتان به هدف خورد عجز و ناله منافقین بلند شد بدانید هر وقت اینا پارس کردن یعنی موفق بودید
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
    0 0
    ناوگان مسافربری مون رو باید از نو بسازیم!
  • علی PL ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    0 0
    با وجود داشتن پدافند پیشرفته بومی همچون سوم و ۱۵ خرداد که پهپاد گلوبال هاوک را به زیر کشید و با وجود باور ۳۷۳ و.... حتما از پدافندهای روز دنیا به عنوان مثال اس ۴۰۰ بصورت محدود خرید خواهیم کرد و دلیل ان اشنایی و سر در اوردن از تکنولوژی کشورهای دیگر است. کشور ترکیه که قبله برخی از اقایان است کدام سامانه پدافندی را درست کرده. کدام سامانه نظامی را کاملا بومی ساخته ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس