مسکن نمایه

نیکزاد درباره جزئیات طرح جهش تولید مسکن گفت: ۱۷۲ هزار هکتار اراضی خارج از شهر و یا در شهرهای جدید شامل این طرح می‌شوند که باید شهرداری‌ها و نظام مهندسی تخفیف ۵۰درصدی پروانه و مجوز ساخت اعمال کنند.

به گزارش مشرق علی نیکزاد در استودیوی گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما پیرو تصویب طرح دو فوریتی جهش تولید مسکن امروز مجلس افزود: باوجود تصویب طرح جامع مسکن و مکلف شدن دولت ها در جهت تولید سالانه یک میلیون مسکن، متأسفانه در شش سال اخیر این اتفاق نیفتاده است.

بیشتر بخوانید:

آمریکا به دنبال اعمال ممنوعیت بر واردات از چین

او ادامه داد: بی توجهی به اجرای طرح جامع مسکن سبب شد تا نمایندگان امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اقدام به تصویب طرح دو فوریتی طرح جهش تولید مسکن نمایند.

**ضرورت تبدیل مسکن از کالای سرمایه ای به مصرفی

نیکزاد گفت: در کنار تولید مسکن باید مانند سایر کشورها تلاش کنیم تا مسکن به کالای سرمایه ای تبدیل نشود. مسکن باید در درازمدت به کالای مصرفی تبدیل شود.

او افزود: با پرداخت انواع مالیات در سراسر کشور باید همه اقشار مردم بتوانند با هر سطح درآمد، از سرمایه مصرفی مسکن بهره مند شوند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر ۲۴ میلیون خانوار داریم که از این تعداد ۱۹ میلیون خانوار شهرنشین و پنج میلیون خانوار هم در روستا زندگی می کنند. در روستاهای ما پنج و چهار دهم میلیون مسکن وجود دارد که از این رقم ۴۰۰ هزار واحد مسکن خالی است.

**۲.۵ میلیون خانه از ۲۱.۶ میلیون مسکن، خالی است

نیکزاد تصریح کرد: دو میلیون مسکن از خانه های موجود در روستاهای کشور نوسازی و مقاوم سازی شده، سه میلیون مسکن باقی مانده روستایی اگر مقاوم سازی نشود در زلزله ها دچار مشکلات اساسی خواهند شد، به این منظور باید سالانه ۲۰۰ هزار واحد روستایی نوسازی شود.

او افزود: آغاز نوسازی‌های روستایی در دولت نهم و دهم صورت گرفت و در کوتاه مدت به رکورد جدیدی دست یافت. روند این حرکت به گونه ای بود که در هشت سال؛ حدود دو میلیون واحد مسکونی روستایی نوسازی و مقاوم سازی شد.

نیکزاد در خصوص ۱۹ میلیون خانوار شهری گفت: در شهرهای کشور حدود ۲۱/۶ میلیون مسکن وجود دارد، وقتی می‌گویند حدود دو و نیم میلیون مسکن خالی در کشور وجود دارد واقعیت دارد و متأسفانه بلای جان بازار مسکن، همین دو و نیم میلیون واحد خالی است.

** تاثیر منفی مشکل مسکن بر ازدواج جوانان

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ۲/۵ میلیون واحد خالی، بلای جان بازار مسکن کشور است.

علی نیکزاد  افزود: غالب واحدهای خالی، مسکن‌های لوکس است که بانک‌ها و موسسات برای سرمایه گذاری ساخته اند و امروز اگر بیشتر این واحدها به بازار تحویل داده شود جامعه هدف ما که معمولاً دهک‌های در آمدی زیر ۷ و ۸ می‌باشند و قدرت خرید متری ۶۰ - ۷۰ میلیون را ندارند می‌توانند به خانه دار شدن امیدوار گردند.

او ادامه داد: درحال حاضر در کشور حدود ۶ میلیون مستاجر و ۲۰ میلیون نفر در حاشیه شهرها و بافت‌های جدید و قدیم سکونت دارند.

**از سال ۹۲ تاکنون فقط ۳۰۰ هزار واحد ساخته شده

وی گفت: ما باید سالانه حدود ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در شهرها ساخته و تحویل دهیم متاسفانه از سال ۹۲ تاکنون فقط ۳۰۰ هزار واحد ساخته ایم و به این دلیل هر روز به تعداد مستاجرین کشور افزوده می‌شود.

نیکزاد در خصوص سن ازدواج در کشور گفت: میانگین سن ازدواج برای دختران ۲۴ و پسران ۲۹ سال رسیده و این درحالیست که ۲ میلیون جوان از سن ۳۲ سال عبور کرده و ازدواج نکرده اند و شاید مشکل مسکن یکی از عوامل این پدیده باشد.

وی تصریح کرد: ساخت مسکن هیچ گونه ارزبری ندارد و تولید مسکن بهترین حربه‌ای است که تحریم‌ها را بی اثر نمائیم جالب است بدانید ساخت ۱۰۰ متر واحد مسکونی، ۱/۵ میلیون شغل ایجاد یا تثبیت می‌کند اگر بازار مسکن راه بیافتد حدوداً ۱۵۶ صنعت و صنف درکنار آن مشغول می‌شود.

** یک چهارم وام‌های مسکن را پرداخت کردند

او ادامه داد: درحال حاضر تولید مصالح ساختمانی درکشور بیش از حجم مورد نیاز داخلی می‌باشد به گونه‌ای که این تولیدات به صادرات هم می‌انجامد، اما متاسفانه نرخ و بهاء اقلامی، چون فولاد و سیمان به لطف رانت خواران چندین برابر قیمت واقعی شده است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص همکاری نکردن بانک مرکزی در راستای کمک هزینه خانه دار شدن مردم گفت: نظام بانکی کشور در ۶ سال گذشته حدود ۹۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف اختصاص داده و طبق مصوبه شورای پول و اعتبار ۲۵% از این میزان می‌بایست به بخش مسکن تعلق می‌گرفت، اما در عمل فقط ۷ درصد تخصیص یافته است.

نیکزاد افزود: اگر دولت زمین برای ساخت و ساز و بانک مرکزی تسهیلات برای ساخت مسکن ندهد و قدرت خرید هم هر روز پایین بیاید نباید انتظار داشت مردم به مسکن دسترسی یابند.

**۲۸ هزار میلیارد تومان از تسهیلات مسکن مهر به بانک برگشته 

او هدف از تدوین و تصویب طرح جهش تولید مسکن را در اختیار قرار دادن زمین‌های ۹۹ ساله به مردم عنوان کرد و ادامه داد: با اجرای این طرح باید در حوزه مالیات تجدید نظرهایی صورت پذیرد، زیرا درحال حاضر از خانه‌های خالی، زمین‌های بایر، عایدی‌های مسکن و خانه‌های گران قیمت مالیاتی گرفته نمی‌شود.

نیکزاد گفت: آقای هاشمی دولت را با ۱۸۸۰ میلیارد تومان تحویل گرفت و با ۱۳ هزار و پانصد میلیارد تومان تحویل آقای خاتمی داد و آقای خاتمی هم دولت را با ۱۳ هزار و پانصد میلیارد تومان تحویل و با ۹۲ هزار میلیارد تومان به آقای احمدی نژاد تحویل داد و آقای احمدی نژاد هم دولت را با ۹۲ هزار میلیارد تومان تحویل گرفت و با ۴۹۲ هزار میلیارد تومان تحویل آقای روحانی داد حال آنکه نقدینگی دولت آقای روحانی در حال حاضر ۳ هزار هزار میلیارد تومان است، سوال اینکه این نقدینگی ۳ هزار هزار میلیاردی کجاها رفته است.

او در خصوص تامین مالی طرح جهش مسکن گفت: در حال حاضر ۲۸ هزار میلیارد تومان ازتسهیلات داده شده به مسکن مهر برگشته و تقریباً بخشی از کارهای پیش نیاز این طرح، با برگشت همین مبلغ انجام گرفته است.

**صندوق قرض الحسنه مالی مسکن تاسیس شود

نیکزاد ادامه داد: از آنجا که کشور در سال آینده هزار و صد هزار میلیارد تومان تسهیلات خواهد داشت و براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، حدود ۲۵% این مبلغ باید به بخش مسکن تعلق یابد قرار بر این خواهد بود که ۵% از میزان کل ۲۵% به ساختمان‌های صنعتی و خدماتی و ۲۰% باقی به مسکن تعلق گیرد.

او با اشاره به اینکه ممنوعیت بنگاهداری بانک‌ها در مصوبه جهش تولید مسکن افزود: بانک‌ها نباید هلدینگ‌های ساخت مسکن راه بیاندازند.

نیکزاد به منبع سوم جهت تامین سرمایه این طرح پرداخت و گفت: بازار سرمایه با ارائه صندوق پروژه‌های مسکن می‌تواند یکی دیگر از منابع تامین مالی طرح جهش تولید مسکن باشد.

او ادامه داد: با تاسیس صندوق قرض الحسنه مالی مسکن درآمدهای حاصله از همه منابع تامین مالی طرح جهش تولید مسکن، یکجا جمع و بدین ترتیب با گردش‌های مالی حاصله در چند سال آینده مبالغ مورد نیاز تامین خواهد شد.

** جزئیات تسهیلات و تخفیفات طرح جهش تولید مسکن 

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: درحال حاضر یک فرد برای ساخت ۱۰۰ متر بنای مفید باید ۳۵۰ میلیون تومان و برای ۷۵ متر غیرمفید حدود ۲۵۰ میلیون تومان آورده مالی داشته باشد، ما بدنبال این هستیم که تسهیلات مسکن را دراین خصوص از ۱۰۰ میلیون به ۲۵۰ میلیون برسانیم و از طرف دیگر اقساط تسهیلات را بلند مدت‌تر تعیین کنیم تا مبلغ اقساط با حقوق افراد دریافت کننده تسیهلات تناسب داشته باشد.

نیکزاد در خصوص تامین زمین طرح جهش تولید مسکن گفت: با سفارش مقام معظم رهبری، در این طرح آمده که زمین‌های مازاد دیگر ارگان‌ها اعم از زمین‌های نیروهای نظامی و سایر اراضی دولتی باید در اختیار این طرح قرار گیرد البته با قید تبصره‌ای مبنی بر اولویت مندی بهره مندی کارکنان نهادهای مربوطه خواهد بود.

نیکزاد گفت: نظر ما بیشتر بر روی ۱۷۲ هزار هکتار اراضی خارج از شهر و یا در شهرهای جدید دارای آب و برق و امکانات هستند می‌باشد به نظر ما این اراضی بهترین فضا برای ارائه تسهیلات ویژه مسکن خواهند بود حتی در این راستا، در طرح جهش تولید مسکن آورده ایم که شهرداری‌ها و نظام مهندسی تخفیف ۵۰% پروانه و مجوز ساخت اعمال نمایند.

** مالیات سنگین برای عدم عرضه خانه‌های خالی

او در خصوص قانون مالیات برخانه‌های خالی هم گفت: درقانون مالیات بر خانه‌های خالی آمده که هر فردی پس از گذشت ۱۲ ماه بعد از پایان کار، نه اجاره داد و نه خودش استفاده کرد مشمول مالیات خواهد شد.

نیکزاد ادامه داد: مالیات بر خانه‌های خالی در سال اول ۶ برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر رقم مالیات بر اجاره بهاء خواهد بود. حد جریمه مالیات بر خانه‌های خالی هم بگونه‌ای است که اگر فردی خود اظهاری ننمود و دارائی خود را در شهرهای گوناگون با قید شماره ملی خود یا خانواده خود اعلام نکرد از برخی خدمات شهری و شهروندی همچون اخذ پاسپورت، دریافت یارانه و اجاره خرید و فروش خودرو منع خواهد شد.

نائب رئیس مجلس شواری اسلامی در خصوص مالیات بر عایدی مسکن گفت: اگر کسی خانه‌ای بسازد و پس از ۳ سال یا درطول ۳ سال آن ملک را معامله نماید مشمول مالیات می‌شود، اما اگر کسی خانه‌ای خرید و پس از ۳ سال آن را فروخت مشمول مالیات نخواهد بود.

نیکزاد افزود: اگر کسی خانه‌ای خرید و درمدت یک سال اقدام به فروش نمود ۶۰% مابه التفاوت قیمت خرید و فروش را باید مالیات بدهد هدف از این نوع مالیات اینست که خانه به کالای سرمایه‌ای تبدیل نشود در خصوص زمین‌های بایر هم اگر کسی زمینی بخرد و سال اول آن را نسازد یا معامله نکند باید ۱۰ برابر ارزش مالیاتی، مالیات پرداخت نماید.

**سال دوم ۲۰ برابر و در مدت ۱۰ سال باید به اندازه ارزش روز زمین مالیات پرداخت کنند

او در خصوص مالیات بر املاک و مستغلات گران قیمت هم گفت: اگر کسی درباب مسکن ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه داشته باشد بیش از ۵۰ میلیارد تومانش را باید حدود ۵ درهزار مالیات بدهد یعنی کسی که ۵۰ میلیارد تومان سرمایه ملکی داشته باشد باید ۲۵۰ میلیون تومان مالیات پرداخت نماید با این روش خانه‌های خالی و زمین‌های بایر و همینطور سرمایه‌های مسکوت به چرخه اقتصادی و مصرف جاری خواهد شد.

نیکزاد در خصوص مصالح مورد نیاز ساخت و ساز در داخل هم گفت: درحال حاضر ۲۸ میلیون تن فولاد درکشور تولید می‌شودو اگر دولت مدیریت و نظارت صحیح داشته باشد کمبود مصالح پیش نخواهد آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • فرهاد US ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    0 0
    با این وضع معلوم نیست چه پیش میاد
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    3 0
    "ساخت ۱۰۰ متر واحد مسکونی، ۱/۵ میلیون شغل ایجاد یا تثبیت می‌کند" تو رو خدا خبر رو نگاه کن!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس