کد خبر 1116595
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷
ریچارد گلدبرگ

«ریچارد گلدبرگ» عضو لابی صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (اف‌دی‌دی)، با نگارش یک یادداشت، به رئیس‌جمهور این کشور درباره چگونگی بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران توصیه‌هایی کرده است.

به گزارش مشرق، با شدت گرفتن مخالفت‌های بین‌المللی با اقدام آمریکا در کلید زدن مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، یک عضو ارشد اندیشکده آمریکایی حامی رژیم صهیونیستی که دستیار سابق جان بولتون و عضو پیشین شورای امنیت ملی آمریکا در دولت دونالد ترامپ بوده است، از رئیس‌جمهور آمریکا خواست با صدور یک فرمان اجرایی برای بازگرداندن این تحریم‌ها تلاش کند.

ریچارد گلدبرگ یادداشت خود در «واشنگتن اگزمینر» را با اشاره به مخالفت‌های بین‌المللی با اقدام واشنگتن در کلید زدن مکانیسم ماشه به منظور بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل شروع کرد و به همه مخالفان این اقدام آمریکا و حامیان برجام تاخت.

بیشتر بخوانید:

اظهارات مشاور بایدن درباره مکانیسم ماشه

گلدبرگ نوشت: «روسیه، چین و کشورهای اروپایی که از توافق هسته‌ای (برجام) حمایت می‌کنند، در حال اعتراض به اقدام آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها (اسنپ‌بک) هستند و استدلال می‌کنند که ایالات متحده وقتی در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد، حقش برای کلید زدن این مکانیسم از بین رفت».

بیشتر بخوانید:

ایران «ریچارد گلدبرگ» را تحریم کرد

وی ادامه داد: «منافع روسیه و چین (در مخالفت با آمریکا) کاملا روشن است. وزارت دفاع (آمریکا) گزارش داد که این دو کشور خواهان فروش جت‌های جنگنده، تانک‌ها و تجهیزات نیروی دریایی به ایران پس از انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی این کشور هستند. از سوی دیگر، حامیان توافق هسته‌ای در لندن، پاریس و برلین می‌دانند که بازگرداندن تحریم‌ها، برای آنها ایستگاه پایانی است. اگر بازگشت تحریم‌ها حادث شود، این توافق بالاخره می‌میرد (از بین می‌رود). آنها برای حفظ این محصول سیاسی برگرفته از یک سیاست خارجی مماشات‌گرایانه حاضر هستند منافع امنیتی خودشان را در موضوع دادن اجازه برای اتمام انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی ایران تضعیف کنند. به گفته برخی مشاوران ارشد جو بایدن معاون رئیس‌جمهور سابق، بایدن هم به همین اردوگاه تعلق دارد».

عضو ارشد اندیشکده ضد ایرانی اف‌دی‌دی نوشت: «بدخواهان ادعا می‌کنند که رد شناسایی حق آمریکا برای کلید زدن مکانیسم ماشه از سوی اکثریت اعضای شوری امنیت سازمان ملل، آمریکا را منزوی‌تر کرده است و آنها توجهی به حمایت‌های گسترده از این اقدام (آمریکا) در مناطق مختلف خاورمیانه نمی‌کنند».

«مایک پامیئو»، وزیر خارجه آمریکا ۶ شهریور ماه مدعی شد، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، در نتیجه اطلاعیه مورخ ۲۱ آگوست (۳۰ مرداد) آمریکا به شورای امنیت و پایان فرایند ۳۰ روزه آن، ازنیمه شب ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) به وقت گرینویچ باز خواهند گشت.

ادعای پامپئو در حالی مطرح شده که بسیاری از اعضای شورای امنیت، تفسیر ایالات متحده درباره قانونی بودن اطلاعیه این کشور برای آغاز روند بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را زیر سئوال برده‌اند.

طبق یادداشت گلدبرگ، قرار است دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تنها ساعاتی بعد از پایان روند ۳۰ روزه ادعایی آمریکا برای بازگردانده شدن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

این دستیار سابق جان بولتون در یادداشت خود نوشت: «او (ترامپ) باید از این سخنرانی برای یک فرمان اجرایی به منظور تهدید اعمال طیف کامل تحریم‌های مالی علیه هر شرکت مرتبط با انتقال تسلیحات متعارف، بالستیک، موشک‌های کروز، پهپادها و تجهیزات مرتبط به آنها به ایران اعلام کند. (فرمان اجرایی ترامپ) باید انتقال سامانه‌های پدافند هوایی از قبیل اس-۴۰۰ روسیه را هم شامل شود اگرچه در محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل این شامل این موارد نشده است».

به ادعای او با این فرمان اجرایی ترامپ، در صورت تلاش هر شرکت روسی یا چینی برای فروش تسلیحات به ایران، آن شرکت مذکور و همه بانک‌ها، شرکتهای کشتیرانی، بنادر و نهادهای حامی چنین مراوده‌ای با تحریم‌های ثانویه آمریکا مواجه خواهند شد.

به ادعای گلدبرگ، شرکت‌ها و نهادهای چینی و روسی در مواجهه با فرمان اجرایی ترامپ باید بین مشارکت در فروش سلاح به ایران یا قطع از سیستم مالی و بازار آمریکا یکی را انتخاب کنند.

یادداشت این عضو لابی ضد ایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» (اف‌دی‌دی) علیه ایران در حالی منتشر شد که پیشتر دو عضو دیگر این لابی هم توصیه‌هایی برای تشدید اقدامات ضد ایرانی دولت ترامپ ارائه داده بودند.

این لابی روابط نزدیک و دیرینه‌ای با رژیم صهیونیستی و به خصوص حزب «لیکود» به رهبری «بنیامین نتانیاهو» دارد و اعضای آن جزو مشاوران غیررسمی دولت ترامپ در امور ایران محسوب می‌شوند و نقش فعالی در تروریسم اقتصادی علیه تهران بازی کرده‌اند.

«مارک دابوویتز» رئیس «اف‌دی‌دی»  و  «یعقوب نیگل» از اعضای ارشد این موسسه در قالب مقاله‌ای با عنوان «مقابله با ایران قبل از انتخابات نوامبر» به دولت ترامپ توصیه کردند، در نخستین گام، کل بخش مالی جمهوری اسلامی ایران را در فهرست سیاه قرار داده و ۱۳ بانک باقی‌مانده در «سوئیفت» را از این سامانه پیام‌رسان بانکی خارج کند.

دابوویتز و نیگل هدف از این سیاست را ایجاد شورش‌های خیابانی در ایران و دامن زدن به ناآرامی‌های داخلی عنوان کرده‌اند.

نیگل از مقام‌های سابق رژیم صهیونیستی است و بین ژانویه سال ۲۰۱۶ تا می ۲۰۱۷ به عنوان رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و مشاور امنیت داخلی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم فعالیت کرده است.

به باور برخی تحلیل‌گران، توصیه لابی صهیونیستی اف‌دی‌دی به صدور فرمان اجرایی جهت بازگردادن محدودیت‌های تسلیحاتی ایران، می‌تواند از این رو باشد که این لابی به این باور رسیده که مکانیسم ماشه آمریکایی مورد شناسایی بین‌المللی واقع نخواهد شد، چرا که اگر بشود، اجرایی شدن آن نیاز به دستور اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا ندارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    4 0
    اسرائیل باید آماده حمله همه جانبه ایران بعد از انتخاب ترامپ باشد ترامپ یعنی نابودی اسرائیل
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    3 0
    آنها توجهی به حمایت‌های گسترده از این اقدام (آمریکا) در مناطق مختلف خاورمیانه نمی‌کنند» این احمق ... عربستان و بحرین و امارات را مناطق مختلف خاور میانه و حمایت های گسترده میداند !!
  • درویش US ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    0 0
    این تو بمیری اون تو بمیری نیست اولا که آمریکا باید تمام جهان را تحریم کند و تمام محصولاتش در این وضعیت کرونا روی دستش میماند وهیج کشوری در دنیا محصول آمریکایی خرید نمیکند که باعث فرو پاشی اقتصاد خود آمریکا خواهد شد تحریم برای یک یا دو کشور جواب میدهد نه تمام جهان در اصل اینجوری آمریکا خودش را تحریم کرده است نه دنیا را دوم اینکه ایران کذینه های فراوانی دارد با هر کدامشان میتواند تمام دنیا را علیه آمریکا متحد کند
  • ابوالفضل نژادخیر IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
    0 0
    لبیک یا خامنه ای از فرمانده ی معظم کل قوا تمنا داریم که به ما دستور بدَن تا اسراییل رو با خاک یکسان کنیم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس