در جمع بزرگ ماشین ‌آلات ساختمان ‌سازی، قطعه خاصی با نام ویبراتور برقی حضور پررنگی دارد. برای آنها که اهل فن باشند، احتمالاً ویبراتور برقی در دسته ماشین ‌آلات آشنا و بسیار کاربردی در فضا های متنوع ساخت ‌و ساز خواهد شد. لکن این قطعه احتمالاً باعث خلق سوالی مانند ویبراتور برقی چیست؟ برای خیلی ها بشود.

اگر قصد آشنایی کامل با تمام جنبه ‌های فنی و کاربردی ویبراتور برقی بتن را دارید، می توانید همراه مهارت‌ های تخصصی گروه نیکاکورپ باشید. این گروه با سال ‌ها فعالیت مستمر در عرضه توزیع تا خدمات مهندسی برای ماشین ‌آلات ساختمانی، صاحب تجربیات بالایی در این زمینه است و فضای سایت آنها می تواند راهنمای کاملی برای شما باشد. البته به جهت مقدمات در آشنایی با ویبراتور برقی مختصری از این تجهیز استراتژیک ساختمان ‌سازی را برای مقدماتی از دانسته ‌های شما تدارک دیده ‌ایم.

ویبراتور برقی چیست؟

ویبراتور برقی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

فرض کنید در میانه عملیات ساخت یک سازه بتن مصلح هستید، در این بین پس از اتمام عملیات آرماتوربندی، زمان ریختن بتن فرا رسیده است. در این حالت حجم بالایی از بتن را از طریق انواع ابزار ها مانند پمپ انتقال بتن و یا باکت حمل بتن در فضای مورد نظر خواهید ریخت؛ اما آیا بتن به صرف حضور در فضای هدف شما می‌ تواند در تمام حجم مورد نظر گسترش یابد؟

واقعیت آن است که بتن در فاز سیالی درست قبل از محکم شدن آن، چگالی بسیار بالایی دارد. یک حالت گرانروی با درصد بالا که به این سادگی ‌ها تمایلی برای گسترش در فضای هدف شما نخواهد داشت. خصوصاً که حضور حجم بالای آرماتور ها بر این عدم توزیع یکنواخت بتن دامن خواهد زد. از طرفی بتن مستعد نگهداشت حباب در بطن خود می باشد. اتفاقی که در صورت سفت شدن به شدت از کیفیت و استحکام نهایی بتن خواهد کاست. در چنین حالتی لازم است تا شما همراه ابزاری باشید که می تواند سیال سرسخت بتن را مجبور به پخش شدن در فضای هدف نموده و به نوعی بتواند تمام حباب ‌های مانده در اعماق آن را خارج سازد.

این وظیفه با استفاده از دستگاهی که آن را ویبراتور می ‌نامند تامین خواهد شد. در این بین ویبراتور برقی از بهترین و البته پرکاربردترین انواع ویبراتور ها است که در سطح بزرگی از فضا های ساخت ‌و ساز شهری مورد استفاده قرار می‌ گیرد و در تمام موارد استفاده از آنها یک هدف را دنبال می ‌کند. ایجاد لرزش های عمیق در بطن بتن که باعث جابجایی بتن در تمام فضای هدف شده و همچنین قادر است تا تمام حباب ‌های حاضر در اعماق بتن را خارج سازد. به این ترتیب پس از اعمال لرزش عمیق ویبره برقی بتن و یا هر مدل دیگری از ویبراتور، می توانیم این متریال سرسخت را در یک حجم یکدست و کاملاً یکنواخت داشته باشیم.

طرح ساخت ویبراتور برقی بتن

هدف از طراحی تا ساخت انواع ویبراتور، خلق تجهیزی است که می‌ تواند از سطح تا عمق بتن را درست قبل از سخت شدن به لرزش انداخته تا با این اقدام بتواند سیال بتن را مجبور به نفوذ در فضا های خالی نموده باشد. برای این منظور طرح ساخت انواع ویبراتور را همراه با طراحی یک مولد خواهند کرد.

این مولد می ‌تواند یک موتور بنزینی، دیزلی و یا برقی باشد. نوع موتور ویبراتور، معرف نوع شیلنگ ویبراتور می ‌باشد. اصولاً موتور ویبراتور ها از مولد های بنزینی و یا دیزلی نمونه ‌های بسیار قدرتمندی هستند؛ اما شرایط به کارگیری از آنها بسیار سخت و البته پرهزینه می باشد. برای همین غالباً از آنها در سطح فضاهای بسیار بزرگ از عملیات‌ های بتن‌ ریزی استفاده می ‌شود.

در مقابل موتور ویبراتور هایی که با استفاده از مولد های برقی کار می ‌کنند، نمونه ‌های قدرتمندی هستند که می‌ توانند در حجم محدود از انواع ساخت ‌و ساز های مسکونی مورد استفاده باشند. ویبراتور های برقی با استفاده از موتور های برقی طراحی شده و به مراتب از شرایط قیمت تا کاربرد راحت تری به نسبت مولد های موتور های احتراق داخلی برخوردار می‌ باشند.

در امتداد موتور ویبراتور، شیلنگ ‌های ویبراتور حضور دارند. این شیلنگ‌ ها همراه با یک محور با قابلیت انعطاف بالایی طراحی شده ‌اند. محور فنر گونه این شیلنگ ها از یک سو قدرت گردش مولد را گرفته و آن را در امتداد خود به سمت قطعه ای به نام پوکر هدایت خواهد کرد. پوکر در انتهای شیلنگ ویبراتور با هدف تبدیل نیروی گردشی به یک قدرت لرزشی با فرکانس بالا تعریف شده است.

طراحی در ویبراتور برقی

آنچه گفتیم ایده کلی در طراحی تا ساخت انواع شیلنگ ویبراتور، خصوصاً ویبراتور برقی می باشد. لکن در این بین با فاکتور ها و متغیر های بسیاری در ساخت مدل‌ های متنوع از ویبراتور ها مواجه هستیم. هر حجم از عملیات بتن ریزی مقدار ابعاد شیلنگ تعریف ‌شده ‌ای را نیاز دارد. از این ‌رو به ‌عنوان مجری چنین عملیات‌ هایی باید بتوانید نگرش قدرتمندی در اصول انتخاب نوع ویبراتور و ابعاد و سایز شیلنگ آن داشته باشید. برای کسب مهارت ‌های لازم در چگونگی انتخاب ویبراتور مناسب و اطلاع از تمام نکات تاثیرگذار در این انتخاب می ‌توانید با کارشناسان حرفه‌ ای در شرکت نیکاکورپ در ارتباط باشید. این مجموعه با تجربیات چند ساله در عرصه ارائه ماشین ‌آلات ساختمانی، مسیر کاملی از آشنایی شما با این تجهیزات را ارائه کرده است.


** این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس