کد خبر 1116398
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
ظریف

منابع مطلع هندی خبر دادند، تقویت همکاری‌های دهلی نو و تهران درباره پروژه توسعه بندر چابهار و تحولات افغانستان، دو موضوع اصلی رایزنی‌های وزیر خارجه هند در ایران بود.

به گزارش مشرق، به دنبال سفرهای اخیر «راجنات سینگ» وزیر دفاع هند، سپس «سوبرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه این کشور به هند و دیدار با همتایان ایرانی خودشان، منابع مطلع به یک رسانه هندی خبر دادند که مسائل مربوط به بندر چابهار و افغانستان از مسائل مهم این سفرها بوده است.

سوبرامانیام جایشانکار که در مسیر سفرش به روسیه برای شرکت در نشست شانگهای روز گذشته وارد تهران شده بود، با مجمد جواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید:

روزنامه «ایندیا تودی» در صفحه اینترنتی خود گزارشی درباره اهداف سفر یک روزه وزیر خارجه این کشور به تهران منتشر کرد.

طبق این گزارش، جایشانکار وزیر خارجه هند در بحبوحه نگرانی‌ها درباره پروژه توسعه بندر چابهار، به منظور تقویت روابط با ایران به تهران سفر کرد.

بنا بر گزارش ایندیا تودی، وزیر خارجه هند از این «فرصت» برای دیدار با جواد ظریف همتای ایرانی استفاده کرد تا درباره موضوعات «دوجانبه» و «منطقه‌ای» رایزنی کند.

حضور جایشانکار در تهران، دومین سفر او به ایران در مقام وزیر خارجه هند بود و مدت کوتاهی بعد از سفر روز شنبه وزیر دفاع هند به تهران انجام شد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه (دیروز) پس از دیدارش با همتای هندی در توییتی نوشت: «از میزبانی همتای هندی خود سوبرامانیام جایشانکار در تهران برای گفت‌وگوهای امروز خرسند شدم. درباره گسترش روابط دوجانبه و تجارت مذاکره کرده و در خصوص مسائل مهم منطقه به تبادل نظر پرداختیم. تعامل فعال با همسایگان، اصلی‌ترین اولویت ماست».

«ایندیا تودی» در گزارش خود درباره سفر جایشانکار به تهران نوشت: «منابع مطلع به ایندیا تودی گفتند، بحث مهم در ابعاد دوجانبه (رایزنی‌های وزیر خارجه هند در ایران)، پروژه‌های زیرساخت‌ها، بندر حیاتی چابهار و همچنین خط ریلی چابهار- زاهدان- مشهد بود».

این رسانه همچنین گزارش داد: «این سفر همچنین در حالی انجام شد که مذاکرات درون بین گروه‌های افغانستانی انجام شد؛ گفت‌وگوهایی که می‌تواند بسته به اینکه این مذاکرات به چه سمتی برود، سمت و سوی تحولات منطقه را تغییر دهد».

ایندیا تودی افزود: «هند و ایران مشتاق آن هستند که شاهد ثبات در افغانستان هستند و داشتن ارتباطات بعد مهمی برای حصول به این موضوع است. منابع می‌گویند، دو رهبر (وزرای خارجه ایران و هند) به تفصیل درباره وضعیت افغانستان بحث و رایزنی کردند».

وزیر خارجه هند بعد از سفر به تهران در توییتی نوشت: «در جریان توقفم در تهران، یک دیدار پر بار با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران داشتم. درباره تقویت همکاری دو جانبه‌مان صحبت کردیم و تحولات منطقه‌ای را مرور کردیم. از او به خاطر میزبانی سخاوتمندانه‌اش تشکر کردم».

هند اصلی‌ترین سرمایه‌گذار خارجی پروژه توسعه بندر چابهار به شمار می‌آید. این بندر اقیانوسی ایران، از لحاظ راهبردی برای هند از اهمیتی ویژه برخوردار است و دروازه ورود این کشور به اوراسیا از طریق کریدور شمال-جنوب به شمار رفته و ضمنا مهم‌ترین مسیر زمینی هند برای انتقال محموله به افغانستان بدون گذر از خاک پاکستان است.

سال گذشته بود که یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته بود واشنگتن به دهلی نو برای تکمیل پروژه بندر چابهار معافیت تحریمی مختصری در نظر گرفته زیرا این بندر نقش مهمی در ارسال کمک‌های بشردوستانه هند به افغانستان دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    1 0
    پس وضع مسلمانان کشمیر چرا پیگیری نشده من جای جناب ظریف بودم از وزیر هندی تو کلات نادری استقبال میکردم تا حساب کار دستشون بیاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس