کد خبر 1116264
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۰
کم و کیف تزریق منابع جدید به بورس

ورق بازار سرمایه که به محلی برای جذب نقدینگی و تامین کسری بودجه دولت تبدیل شده بود، یک ماهی است که برگشته و روند نزولی شاخص کل بورس همچنان با قدرت ادامه دارد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، روز گذشته (سه شنبه) شاخص کل بورس که پیش از این مرز دو میلیون واحد را رد کرده بود، درحالی در نزول های پی در پی خود به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد بازگشت که اوایل هفته خبر احتمال تزریق یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار با هدف بازارگردانی مداوم همه نمادها و افزایش نقدشوندگی از سوی مدیرعامل سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام شد.

بیشتر بخوانید: 

نقش دولت و حقوقی‌ها در ریزش بورس

بر این اساس و طبق برآوردهای انجام شده پیگیری‌های ایسنا از این حکایت دارد که طبق مذاکرات صورت گرفته فعلا قرار است این منابع از حساب‌های ریالی صندوق توسعه ملی نزد بانک‌ها تامین و احتمالا نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.لذا تغییر در این تصمیم برای منابع بعید نیست.

هرچند این اتفاق برای متعادل کردن بازار مثبت به نظر می رسد و برخی کارشناسان بر این باورند که اگر به درستی مدیریت شود، باعث تغییر مثبت در حرکت بازار خواهد شد اما باید گفت این اقدام به تنهایی اصلا کافی نیست چراکه دغدغه کنونی بازار صرفا حمایت حقوقی ها و دولت به صورت خرید سهام و جمع کردن صف های فروش نیست.

نکته مهم این است که در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران، مخصوصا افرادی که طی چند روز اخیر وارد بازار سرمایه شده اند دچار ترس شده و امنیت سرمایه گذاری به خطر افتاده است. در واقع به نظر می رسد اعتماد مردم به بازار خدشه دار شده است و مردم می خواهند سرمایه خود را از بازار خارج کنند. نشانه های آن را هم می توان در تقاضا در بازارهای موازی از جمله دلار و خودرو در روزهای گذشته دید.

از سوی دیگر هرچند ممکن است ۱۰ هزار میلیارد تومان مبلغ بزرگی به نظر برسد اما طی دو هفته گذشته در برخی روزها حقوقی ها نزدیک به هشت تا ۱۰ هزار میلیارد خرید حمایتی انجام دادند اما بازار متعادل نشد. همچنین در برخی روزها ارزش صف های فروش بین ۱۵ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان بود.

بنابراین انتظار می رود در کنار تزریق نقدینگی اقدامات دیگری از جمله بازگرداندن اعتماد به مردم، بازارگردانی همه سهم ها و... نیز انجام شود.

در این راستا، روزبه شریعتی - تحلیلگر بازار سرمایه - در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه تزریق منابع از طریق صندوق توسعه ملی به بازار کمک می کند، اظهار کرد: اکثر صف های فروش که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است، نشات گرفته از هراس و ترس است. زیرا قیمت کنونی سهم ها بر اساس دلار نیمایی ۲۲ هزار تومانی اصلا گران نیست. بنابراین به بازار کمک می کند.

وی گفت: کاش به جای این پول خرج کردن ها، راهکارهای کوتاه مدت اجرا شود. برای مثال تجدید ارزیابی اجباری همه شرکت ها از محل زمین و ساختمان صورت بگیرد؛ این اتفاق بدون خرج کردن منابع شرایط بازار را بهبود می بخشد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • بینام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    2 12
    بورس مرد اگه بایدن بیاد که دیگه وامصیبتا
  • ناشناس IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    10 2
    اینم یک جور خالی کردن جیب مردم بود دولت اصلا قابل اعتماد نیست .
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    6 2
    به خیر شما امیدی نیست برو شرّ مرسان
  • دیده بان IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    13 3
    من در کوتاه مدتی که در بورس بودم متوجه خیلی چیزها شدم. مهم ترینش که باعث بی اعتمادی کامل من به بورس شد رانت بود. رانت اطلاعاتی، رانت اتصال اینترنتی، رانت سرخطی و خیلی رانت های دیگر که نشان از سوء مدیریت و فساد در این بازار داشت. مثلا اینکه یک کاربر معمولی تحت هیچ شرایطی نمی توانست در صف خرید و جزو اولین ها حتی تا نفر چند هزارم شود و وقتی صف خرید باز می شد از قبل یک عده توی صف حضور داشتند و شما نمی توانستی چیزی بخری. جالب اینکه صف خرید نمادهایی که قرار بود سقوط ارزش داشته باشند باز بود و کسی هم نبود. انگار یک سری ها در بورس حداقل 24 ساعت از ما جلوتر بودند. احتما ژن خوب ها . یا همان 150 نفری که آقای محسن رضایی در صحبت هایشان گفتند... وگر نه مردم می فهمند که هر بازاری هم ضرر دارد هم سود... این بی عدالتی در توزیع اطلاعات و خدمات است که مردم را به شدت بی بازار بورس بی اعتماد کرد. از افتضاح بازی دولت هم که اگه هیچی نگیم بهتره... دولت کسر بودجه ش را جبران کرد و گفت ما که رفتیم گور پدر تمام سهامداران...
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    3 0
    در هیچ کشوری دولت در بورس دخالت ندارن. افرادی که سوذهای 300 در صد داشتند حالا که ریزش بورس شروع شده دنبال جبران توسط دولت مثل داستان صندق های قرض الحسنه شده اند. دخالت دولت و تزریق منابع ملت به بورس برای جلوگیری از سقوط آن خیانت به ملت است. کسانی که دنبال سودهای کلان بودند باید فکر ضرر را هم می کردند. باد آورده را باد می برد
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      0 0
      دمت گرم . گل گفتی داداش. آیا کسانی که سرمایه 1 تومن قبل از عیدشون توی بورس الان شده 3 تومن حاضرن 1 ریالشو بیان به دولت کمک کنن که جلوی ریزش شاخص رو بگیره؟! سرمایه گذاران ما سود رو تنهایی تو جیب میذارن ولی از دولت و بیت المال انتظار دارن تو ضرر شریک بشه و پول تزریق کنه تا حضرات با سود بفروشن و از بازار خارج شن.
    • جواد IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
      0 0
      حرفهای ... نزنید ببینید آمریکا چطور از بورسش حمایت میکنه در ضمن دولت در سقف سهام خودش فروخت حالا اینکه در کف همون سهم میخواد بخره شق القمر نکرده ولی بازم من به سهام داران عزیز توصیه میکنم سهام بفروشن دلار و خودرو بخرن
  • احمد IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    0 0
    این راه کار شما هم مشکلی را حل نمی کند. باید در بورس و کلاً در اقتصاد عرضه و تقاضا و بدون دخالت حقوقی ها و دولت قیمت سهام را تعیین کند والا یک درصد و امثالهم در حکم مسکن است و مشکلی را حل نخواهد کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس