کد خبر 1116209
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۶
سه روز با وزیر خارجه سوئیس، از اصفهان تا تهران - کراپ‌شده

وزیر خارجه سوئیس در سفری که به گفته خطیب‌زاده ارتباطی با مسائل ایران و آمریکا نداشت، در سه روز حضورش در اصفهان و تهران با مقامات ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه سوئیس اخیرا در بیانیه‌ای از سفر وزیر خارجه این کشور به تهران خبر داد و اعلام کرد که «ایگنازیو کاسیس» در سفری سه روزه به ایران می‌آید.

در همین راستا رئیس دستگاه دیپلماسی سوئیس بامداد شنبه ۱۵ شهریور ماه در صدر هیأتی به شهر اصفهان رفت و پس از بازدید از مکان‌های تاریخی این شهر در توئیتی نوشت: در حال بازدید از شهر اصفهان - مرواریدی در خاورمیانه هستم. شناخت فرهنگ و مردم یک کشور لازمه برقراری روابط خوب دیپلماتیک است.

*سفر کاسیس ارتباطی به مسائل روابط ایران و آمریکا ندارد

در حالی که از همان ابتدا برخی با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا با کاسیس در آستانه سفرش به تهران و نقش سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران و همچنین میزبانی مذاکرات ژنو (درباره برنامه هسته‌ای ایران)، اینگونه تحلیل می‌کردند که شاید این دیپلمات سوئیسی حامل پیامی از سوی آمریکایی‌ها باشد. در همین خصوص سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از انجام این سفر در اظهاراتی با بیان اینکه سفر وزیر خارجه سوئیس به تهران ربطی به مسائل روابط ایران و آمریکا ندارد، گفت: این سفر از قبل و در چارچوب روابط دوجانبه برنامه ریزی شده و به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا با تاخیر انجام می‌شود.

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه محورهای اصلی مذاکرات و دیدارهای وزیر خارجه سوئیس را رایزنی و تبادل نظر در مورد موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین موضوعات مربوط به کانال مالی سوئیس خواند و افزود: تاکنون دو مورد تراکنش از طریق کانال سوئیس انجام شده که اولین آن به صورت آزمایشی در بهمن ماه سال گذشته صورت پذیرفت. در خرداد ماه سال جاری هم اولین عملیات رسمی این ‌کانال انجام گرفت که هر دو مورد شامل انتقال اقلام دارویی با استفاده از منابع موجود مالی ایران در سوئیس بود.

این دیپلمات ارشد کشورمان ضمن قدردانی و استقبال از تلاش های سوئیس در پیگیری این کانال مالی تاکید کرد: ما در عین حال به دلیل برخی اقدامات مخرب ایالات متحده در قبال این کانال مالی، به نیات  آمریکا تردید جدی داریم. البته روشن است که تمام اقداماتی که تاکنون از طریق این کانال مالی صورت گرفته با دارایی‌های ایران نزد سوئیس بوده است و اگر این کانال با رهایی از فشارهای آمریکا بتواند با بهره برداری از سپرده‌های ایران نزد کشورهای دیگر ارسال کالا و دارو را تسهیل کند، ما استقبال می‌کنیم.

به گفته خطیب‌زاده این سفر فرصتی برای تبادل نظر و همفکری دو کشور برای فعال‌تر شدن کانال مالی سوئیس و بررسی راهکارهای ممکن برای رفع مشکلات است.

خطیب‌زاده در مورد گزارش‌های منتشره در خصوص تماس‌های پامپئو با وزیر خارجه سوئیس هم تاکید کرد: این سفر ربطی به مسائل روابط ایران و آمریکا ندارد. این سفر از قبل و در چارچوب روابط دوجانبه و سفرهای منظم وزرای خارجه دو کشور برنامه ریزی شده که البته به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا با تاخیر انجام می‌شود.

*دیدار با استاندار اصفهان/ تلاش سوئیس برقراری حداقل‌های گفت‌وگو بین ایران و آمریکا

 وزیر خارجه سوئیس در مدت حضورش در شهر اصفهان با استاندار اصفهان دیدار و گفت‌وگو کرد. وی در این دیدار عنوان کرد: ما امروز در حضور شما هستیم تا بگوییم سوئیس همواره به دنبال صلح و آرامش بوده است و تلاش سوئیس آن است که حداقل‌های گفت‌وگو بین ۲ کشور ایران و آمریکا برقرار شود.

کاسیس پس از آن به تهران بازگشت و برنامه‌های رسمی‌اش از روز یکشنبه ۱۶ شهریور ماه آغاز ‌شد که از آن جمله حضور در مراسم یکصدمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس بود.

* آنچه بین سوئیس و آمریکا در جریان است به خودشان مربوط است

وی همچنین روز دوشنبه ۱۷ شهریور ماه در نشست خبری با اشاره به تماس تلفنی پامپئو با وزیر خارجه سوئیس قبل از سفرش به ایران افزود: رژیم ترامپ نشان داده از هر فرصتی سوء استفاده می‌کند که فشار حداکثری ادعایی خود را به ایران وارد کند و قبل از سفر گروسی هم این کار را کرد که شاید او را از سفر منصرف کند و مداخله‌ای در روابط ایران و آژانس صورت دهد. آنچه بین سوئیس و آمریکا در جریان است به خودشان مربوط است. این سفر ربطی به روابط ایران و آمریکا ندارد. سیاست ما درباره آمریکا تغییری نکرده است. 

*قالیباف: آمریکا نمی‌توند مذاکره را به ما تحمیل کند

وزیر خارجه سوئیس روز یکشنبه با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس دیدار کرد. قالیباف در این دیدار با تاکید بر اینکه ملت ایران هرگز از خساراتی که به دلیل تحریم‌های آمریکایی به وجود آمده نمی‌گذرد، گفت: به همین دلیل آمریکا نمی‌تواند مذاکره را به ما تحمیل کند.

«ایگنازیو کاسیس» وزیر خارجه سوئیس در ادامه حضورش در تهران در پیامی در توئیتر به روابط دوستانه ایران و سوئیس اشاره کرد و نوشت: «روابط دیپلماتیک از دوستی و تجارت ناشی می‌شود. امروز ما ۱۰۰ سال حضور در ایران را با نمایشگاهی در قلب تهران جشن می‌گیریم.»

وزیر امور خارجه سوئیس در ادامه تصاویری از حضور خود در مراسمی در دانشگاه تهران را منتشر کرد.

«ایگنازیو کاسیس» وزیر خارجه سوئیس همچنین یکشنبه ۱۶ شهریور ماه ۹۹ با حضور در کاخ نگارستان تهران «نمایشگاه یکصد سال روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس» را افتتاح کرد. 

* دیدار با ظریف/ تعهد سوئیس درباره برجام و گسترش روابط با ایران در همه ابعاد 

این دیپلمات ارشد سوئیسی صبح (دوشنبه) در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با محمدجواد ظریف دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار آخرین تحولات روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی شامل موضوعات و مسائل مرتبط با سوریه، یمن، روابط تجاری بین دو کشور، کانال مالی سوئیس، برجام و سیاست‌های خصمانه ایالات متحده در راستای خرابکاری در روابط عادی سیاسی و اقتصاد خارجی ایران مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

ظریف در این دیدار با ابراز خرسندی از برگزاری یکصدمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس، از تلاش‌های این کشور در جهت ارتقاء روابط دوجانبه قدردانی کرد و در عین حال بازگشت به تجارت عادی خارجی را اولویتی مهم برای ایران و جهان خواند.

وزیر امور خارجه سوئیس نیز در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی دو کشور تعهد سوئیس در خصوص برجام و گسترش روابط در همه ابعاد را مورد تاکید قرار داد.

وزیر خارجه سوئیس پس از دیدار با همتای ایرانی خود در توئیتی نوشت: «صلح، توسعه اقتصادی و حقوق بشر- گفت‌وگوی پر باری با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود داشتم. من خوشحالم که ما توانستیم با همکاری هم کانال انسان‌دوستانه سوئیس برای انتقال مواد غذایی و تجهیزات دارویی برای مردم ایران را ایجاد کنیم».

ظریف هم با انتشار تصویری از این دیدار در توئیتر نوشت: از میزبانی ایگنازیو کاسیس وزیر خارجه سوئیس در صدمین سالگرد روابط دیپلماتیک خرسندم- روابطی که بر مبنای احترام متقابل دوام می‌یابد. درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی مذاکراتی عالی داشتیم. ضمن قدردانی از تلاش‌های سوئیس برای سبک کردن (بار) خرابکاری‌های آمریکا، بازگشت به تجارت عادی اولویت جهانی است.

*روحانی: کانال مالی سوئیس فعال‌تر شود

کاسیس همچنین عصر یکشنبه با حسن روحانی رئیس جمهوری دیدار و گفت‌وگو کرد. روحانی در این دیدار، خواستار فعال‌تر شدن کانال مالی سوئیس و ایفای نقش موثرتر و مفیدتر آن شد.

وزیر امور خارجه سوئیس هم روابط ایران و سوئیس را بسیار خوب و صمیمانه خواند و بر توسعه و تعمیق این روابط در همه زمینه ها تاکید کرد.

کاسیس با بیان اینکه از مشکلات ناشی از اعمال تحریم‌های آمریکا برای مردم ایران آگاه هستیم، گفت: کانال مالی سوئیس برای رفع این مشکلات طراحی و راه اندازی شده و برای ایفای نقش مفید این کانال تلاش خواهیم کرد.

وزیر خارجه سوئیس با بیان اینکه برای رفع مشکلات همچنان در کنار ایران هستیم و برای ایفای نقش خود تلاش خواهیم کرد، گفت: در این سفر دیدارهای بسیار خوبی با مقام‌های جمهوری اسلامی داشتم که این ملاقات‌ها می‌تواند مبنای توسعه و تقویت روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف باشد.

«ایگنازیو کاسیس» وزیر خارجه سوئیس در پایان سفر خود به ایران در پیامی توئیتری به دیدار خود با «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران اشاره کرد و نوشت که تبادل نظر خوبی درباره آینده توافق هسته‌ای ایران و ثبات در منطقه انجام شد.

وی در ادامه این پیام توئیتری تعدادی از عکس‌های دیدار خود با رئیس جمهور ایران و لینک بیانیه وزارت خارجه سوئیس را منتشر کرد.

در بیانیه وزارت خارجه سوئیس آمده است که ثبات منطقه‌ای در خاورمیانه اولویت سیاست خارجه سوئیس به شمار می‌آید و کاسیس در این دیدار آمادگی سوئیس برای ادامه پیشبرد گفت‌وگوهای سازنده بین کشورهای منطقه را اعلام کرده است.

وزارت خارجه سوئیس در این بیانیه از ایران خواسته تا به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد.

در این بیانیه آمده است: «با مکانیسم مالی برای صادرات دارو و غذا، ما نه تنها از شرکت‌های سوئیسی حمایت کرده‌ایم، بلکه به مردم ایران که در حال حاضر تحت تحریم‌های آمریکا هستند کمک کرده‌ایم.»

در همین زمینه نیز سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران بیان کرد: آمریکا وقیحانه تلاش می‌کند هیچ مبلغ مالی وارد کانال مالی سوئیس نشود. به نیات و اقدامات و اعمال واشنگتن بسیار بدبین هستیم، ولی دولت سوئیس با حسن نیت، صداقت و شفافیت هم در راه‌اندازی این کانال و هم حافظ منافع همواره عمل کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه سوئیس به دیدار وزیر خارجه این کشور با «محمد باقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران اشاره و تاکید شده که کاسیس از ایجاد گروه دوستی پارلمانی ایران و سوئیس استقبال کرده است.

* موضع روشن ایران نسبت به آمریکا

علی ربیعی سخنگوی دولت هم امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره سفر وزیر خارجه سوئیس و اظهارات وی در مورد تلاش برای راه انداختن حداقل گفت‌وگو با آمریکا عنوان کرد: ایران و سوئیس دارای روابط تاریخی و دوستانه و نقشه راه روابط در ابعاد گوناگون هستند. این سفر ربطی به مسائل روابط ایران و آمریکا ندارد. جمهوری اسلامی ایران بارها موضع رسمی خود را نسبت به گردنکشی‌های رژیم ترامپ اعلام کرده و تغییری در آن‌ ایجاد نشده که شاهد تحول جدیدی باشیم و این سفر دوجانبه بوده است.

وی بیان کرد: موضع ما درباره آمریکا مشخص است و گفتیم به میزی که برخاستی برگرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    1 3
    به عنوان یه ایرانی هر وقت اصلاح طلبا رو می بینم احساس حقارت می کنم. چرا هر وقت یه خارجی می بینن اب از لب و لوچه شون میریزه؟ شما که این همه برای حافظ منافع امریکا در ایران وقت گذاشتین، نمی گم همون اندازه یک سومش هم برای دفاع از وزیر پیشنهادیتون وقت صرف می کردین؟ :/

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس