گاردین: چرا نتایج انتخابات آمریکا از همیشه نامشخص‌تر است؟

کارشناسان سیاسی آمریکا هشدار داده‌اند که مردم این کشور حق دارند که در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این دوره اعتماد کمتری نسبت به نتایج اعلام شده در قالب نظر سنجی‌ها داشته باشند.

به گزارش مشرق، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این دوره یکی از پرچالش ترین و جنجالی ترین انتخابات‌های این کشور است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با وجود نظرسنجی های متعدد از وضعیت نامزدهای رقیب در این رقابت‌ها، اما همچنان آینده آمریکا در پرتو تشدید رقابت‌ها و اظهارات ترامپ مبهم است و هنوز مشخص نیست که آمریکا پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری پیش رو به کدام سو کشیده خواهد شد؟

در همین ارتباط نیز، روزنامه گاردین در مطلبی با عنوان «جار و جنجال و آشفتگی: چرا نتایج انتخابات آمریکا از همیشه نامشخص تر است؟» به بررسی اوضاع این روزهای صحنه سیاسی آمریکا در پرتو انتخابات ریاست جمهوری پیش رو پرداخته است.

در ابتدای این مطلب با اشاره به برگزاری مراسم اخیر انتخاباتی ترامپ در ایالت پنسیلوانیا و انجام اقدامات نمایشی از جمله پرواز جنگنده ها، نصب پرچم آمریکا و تابلو بزرگ تبلیغاتی ترامپ گفته شده که از میان حامیان ترامپ عده بسیار محدودی ماسک داشتند تا رسانه های حامی ترامپ بتوانند این مراسم را پوشش دهند و ترامپ باردیگر به مانند تبلیغات سال 2016 بسیار پر سر وصدا و جنجالی حاضر شد، اگرچه رقیب او این بار بجای «هیلاری کلینتون»، فردی به نام «جو بایدن» است.

فضای سیاسی آمریکا ابری است

گزارش در ادامه می گوید: اما یک واقعیت آن است که فضای سیاسی آمریکا ابری تر و تیره و تارتر از همیشه است. آیا می توان به نظر سنجی ها اعتماد کرد؟ آیا این نظرسنجی ها رای دهندگان پنهان ترامپ را در نظر گرفته اند؟ آیا بایدن مانند کلینتون از نظر آرای عمومی از ترامپ پیشی خواهد گرفت و فقط از طریق آرای الکترال کالج شکست خواهد خورد؟ آیا با وجود تلاش ترامپ برای تحلیل و تضعیف اعتماد مردم به رای پستی، باز مردم به صورت پستی رای خواهند داد یا این که همزمان با شیوع جهانی کرونا به صف های طولانی مدت اعتماد می کنند و رای حضوری خواهند داد؟ آیا نتیجه در همان شب انتخابات مشخص خواهد شد یا روزها و یا هفته ها زمان خواهد برد؟ آیا مانند سال 2000 اعلام نتایج انتخاباتی به دادگاه کشیده خواهد شد؟

نتایج نظرسنجی ها متناقض است

در ارتباط با وضعیت نامعلوم آمریکا همزمان با برگزاری انتخابات جنجالی ریاست جمهوری این کشور، «تارا ستمایر»، تحلیلگر سیاسی و مسئول سابق ارتباطات جمهوری خواهان در کنگره آمریکا معتقد است که هنوز نمی توان درباره بدترین سناریوهایی که ممکن است در این کشور اتفاق افتد، چیزی نوشت، چون در حال حاضر ما شاهد ترکیبی از هرج و مرج و آشفتگی همزمان با آن هستیم که به روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نزدیک  می شویم.

گزارش در ادامه می گوید: از همان هفته گذشته وضعیت آشفته و نامشخص انتخابات با انتشار برخی نظرسنجی های متضاد و متناقض مشخص بود. برخی ناظران قاطعانه اعلام کرده اند که بایدن در همان مرحله اولیه حتی 7 تا 8 درصد از نتیجه مشابه کلینتون در سال 2016 جلوتر خواهد بود و پیروزی او قطعی است و از جمله مجله نیویورک نیز در گزارشی 5 دلیل را برای پیروزی قطعی بایدن در انتخابات عنوان کرد.

برخی دیگر اما برخلاف این پیش بینی معتقدند که ما شاهد  برخی تغییرات در وضعیت سیاسی و تشدید شرایط بویژه در ایالت‌های چرخشی هستیم که یک دوره به دموکرات ها و یک دوره به جمهوری خواهان متمایل می شوند.

در این ارتباط از جمله واشینگتن پست در مطلبی عنوان کرد که «البته ترامپ ممکن است برنده انتخابات شود.» همچنین مایکل مور، کارگردان و مستند ساز معروف آمریکایی در مطلبی گفته است: نسبت به 10 هفته پیش رو تا انتخابات هشدار می دهم، سطح شور و هیجان در کمپین انتخاباتی بسیار پائین است، اما برای جوبایدن نه! این خطر وجود دارد که ترامپ با ارائه تبلیغ «نظم و قانون» به عنوان شعار محوری خود به بایدن ضربه بزند!

وضعیت آمریکا پیچیده شده است

به اعتقاد نویسنده یادداشت گاردین، اوضاع در آمریکا بسیار پیچیده است. او می گوید: بی صبری و کم تحملی با شاخصه های سنتی مرتبط با انتخابات از فعالیت های رسانه‌ای تا موضوع دخالت روسیه در انتخابات تا همه گیری کرونا و برخی بازی های تاکتیکی نامزدهای انتخاباتی ترکیب شده است.

پولیتیکو ماه گذشته گزارش داده بود که کمپین انتخاباتی ترامپ هفته‌ای یک میلیون دلار را بدست می آورد اما برای بایدن این شرایط فراهم نیست!

این وضعیت نامعلوم، شرایط دیگر را از جمله بحران بهداشت عمومی، رکورد اقتصادی، بی عدالتی و نژادپرستی و اظهارات عجیب رئیس جمهوری که گفته است برای ماندن در قدرت هرکاری را خواهد کرد، تحت الشعاع قرار می دهد.

«مونیکا مک درموت»، استاد علوم سیاسی در دانشگاه فرودهام نیویورک در ارتباط با وضعیت نامعلوم و مبهم این روزهای آمریکا می گوید: این یک وضعیت طوفانی و بحرانی است که ما تا کنون آن را تجربه نکرده بودیم.

بی اعتمادی به نظرسنجی ها

در جریان انتخابات سال 2016، اعتبار نظر سنجی ها به شدت زیر سوال رفت و این نظرسنجی ها نتوانستند پیش بینی کنند که چگونه در حالی که کلینتون از نظر آرای عمومی از ترامپ پیشی گرفته بود، اما ترامپ در ایالت‌های پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان موفق به کسب رای بیشتر الکترال کالج شد!

یکی  دیگر از کارشناسان سیاسی آمریکا حتی هشدار داده است که مردم حق دارند که این بار اعتماد کمتری نسبت به نظر سنجی ها داشته باشند، چون این نظرسنجی ها از نظر مردم شناسی و جامعه آماری خود کمتر به افراد خارج  از دانشگاه‌ها و غیرآکادمیک توجه کرده اند و در این نظرسنجی ها حامیان اصلی ترامپ که خارج از دانشگاه ها هستند به میزان کافی و زیادی در این نظرسنجی ها مورد توجه واقع نگردیده اند.

در این ارتباط همچنین هشدار دیگری نیز داده شده و آن این که رکورد رای گیری از طریق پستی در آمریکا در این دوره از انتخابات به دلیل شیوع کرونا شکسته خواهد شد، اما بسیاری از ایالت‌ها فاقد تجربه کافی و قبلی درباره این گونه رای گیری هستند و این موضوع چالشی برای برخی از ایالت هاست. همچنین کمبود نیروی کار برای رای گیری به دلیل شیوع کرونا از دیگر چالش‌های پیش روی برگزاری انتخابات آمریکا است.

مک درموت، کارشناس سیاسی همچنین می گوید: در عین حال گزارش‌هایی که نظرسنجی ها را به طور کامل بی اعتبار می دانند و از مرگ نظرسنجی ها سخن می گویند، بسیار اغراق آمیز است، چون نظرسنجی در انتخابات قبلی درباره هیلاری کلینتون از نظر آرای عمومی به میزان زیادی درست از آب درآمد و این نتایج آرای الکترال کالج بود که نتیجه انتخابات را تغییر داد و شرایط دونالد ترامپ است که پیسش بینی را دشوار کرده است. از سوی دیگر آن چه کار را برای اعتبار نظرسنجی ها دشوار کرده این است که نیروی کافی برای نظرسنجی از کالج‌های انتخاباتی وجود ندارد و با توجه به همین موضوع نمی توان نتایج قابل اتکایی را بدست آورد.

نقش بی بدیل رسانه ها برای ترامپ

ادامه گزارش به برخی مواضع جنجالی ترامپ پرداخته و در این ارتباط می گوید: گزارش ها و تصاویری که از هرج و مرج و غارت همزمان با اعتراضات در ویسکانسین، کنوشا و دیگر جاها در رسانه های محافظه کار مانند فاکس نیوز انعکاس می یابد، دست مایه ترامپ برای حمله به فرمانداران دموکرات این ایالت‌هاست و ترامپ این فرمانداران را متهم به حمایت از تروریسم داخلی می کند و همزمان هشدار می دهد که اگر بایدن روی کار بیاید همین وضعیت برای هر شهری در آمریکا اتفاق خواهد افتاد.

در این میان توجه به رسانه برای شناخت وضعیت میدانی و سیاسی آمریکا در آستانه انتخابات بسیار مهم ارزیابی می شود و به نقل از «کوین رووز» که در نیویورک تایمز خطاب به دموکرات ها سخنانی گفته، نقل شده است: اگر فکر می کنید که ترامپ در انتخابات ماه نوامبر پیروز نخواهد شد، بهتر است که به فضای رسانه ای در فیس بوک بیشتر توجه کنید و وقت بیشتری را در فیس بوک گذرانید!

 رووز با تحلیل محتوای اظهارات و مواضع حامیان ترامپ توانسته به این نتیجه دست یابد که چگونه حامیان رئیس جمهور جنجالی آمریکا طی چند سال گذشته موقق به شکل دهی به جریان رسانه‌ای شده اند که با انتشار هر خبر خیلی سریع تفسیرهای موردنظرشان را تولید و منتشر می کنند و در عمل فضای تحرک از دیگر رسانه های دموکرات و مخالف را گرفته اند. برای مثال انتشار تصویری از «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در یک فضای عمومی با جنجال بسیار زیادی در رسانه های محافظه کار روبرو شد و فاکس نیوز این موضوع را بسیار بزرگ نمایی کرد.

نادیده گرفتن آرای الکترال کالج و تغییر بازی

در عین حال برخی تحلیلگران با سابقه تر معتقدند که ممکن  است قدرت و توانایی ترامپ با توجه به در نظر نگرفتن آرای الکترال کالج نادیده گرفته شود و آرای الکترال کالج برای یک نامزد انتخاباتی ممکن است متفاوت از آرای عمومی او باشد، همان گونه که در انتخابات ریاست جمهوری 2016 نامزد پیروز آرای عمومی کمتری از نامزد شکست خورده دموکرات داشت، اما این آرای الکترال کالج بود که سرنوشت نامزدهای انتخاباتی را تعیین کرد.

در پایان این گزارش گفته شده اگرچه بایدن در حال حاضر با توجه به دارا بودن یک معاون از اقلیت‌ها نژادی شانس خود را برای کسب رای از طیف گسترده ای از شهروندان آمریکایی افزایش داده است، اما هنوز هیچ چیز قابل پیش بینی نیست و ترامپ غیرقابل پیش بینی ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست و هیچ بعید نیست که او در آخرین روزها استراتژی خود را تغییر دهد.

در حال حاضر ترامپ استراتژی مقابله با هرج و مرج با شعار «نظم و قانون» را در پیش گرفته، اما ترامپ ممکن است در آخرین روزهای رقابت ها از واکسن کرونا رونمایی کند که این  وضعیت می تواند بازی را دچار تغییرات قابل توجهی کند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس