نیارکی

معاون وزارت صمت گفت: قیمت خودرو در این دو هفته کاذب و هیجانی بوده است که یک عده سوداگر در فکر استفاده از این شرایط هستند و قطعاً این قیمت‌ها شکسته خواهد شد.

به گزارش مشرق، مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه ساماندهی وضع تولید و عرضه متناوب خودرو به بازار از جمله وظایف وزارت صمت است، گفت: تولید خودرو در کشورمان تا 16 شهریور امسال رشد داشت و امسال 399 هزار دستگاه تولید کردیم در حالی که این رقم، پارسال 335 هزار دستگاه بوده است. امسال از 399 هزار دستگاه خودروی تولیدشده، 324 هزار دستگاه تحویل شده است و خودروهای ناقصی که تولید کردیم نسبت به پارسال 24 درصد کمتر بوده است.

صادقی نیارکی افزود: ورودی صنعت خودروسازی، سیال است و نهاده‌های تولید به‌صورت روزانه خرید می‌شود و نرخ ارز هم سیال است و ماهیت بورس کالا، سیال و انواع نهاده‌های مصرفی با قیمت‌های روز خریداری می‌شود و دیگر نهاده‌ها هم تابعی از نرخ ارز است.

بیشتر بخوانید:

وی با تصریح به اینکه قیمت را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند، گفت: هزینه‌های مالی در یکی از شرکت‌های خودروساز, 16 درصد و در دیگری حدود 9 درصد است، اما شورای رقابت، هزینه‌های مالی هر کدام از این شرکت‌ها را 5 درصد در نظر گرفت و این کمبود بالاخره در جایی خودش را نشان می‌دهد.

صادقی با ابراز اینکه قیمت کنونی در مقایسه با گذشته، عادلانه‌تر، منطقی‌تر و واقعی‌تر است، ادامه داد: روش قرعه‌کشی خودروها تا زمانی که عرضه و تقاضا متعادل شود ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: ناچاریم در فرآیند عادلانه، متقاضیان واقعی خودرو را شناسایی کنیم و خودروهای تولیدی را به آن‌ها اختصاص دهیم.

معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: در سال 95 خودروسازان بدون قرعه‌کشی با وام پرداختی از سوی آن‌ها باز هم شاهد استقبال نکردن مردم از خرید خودرو بودند و نهضت نخریدن خودرو ایجاد شده بود، ولی امروز در شرایطی هستیم که مؤلفه‌های بسیار متغیری در آن وجود دارد.

وی افزود: زمانی که قیمت خودرو واقعی و منطقی شود قطعاً متقاضیان واقعی وارد می‌شوند.

وی درباره تنوع تولید خودرو هم گفت: در زمان حاضر دو پلت‌فرم جدید در ایران خودرو و سایپا داریم که این پلت‌فرم‌ها در نیمه دوم سال رونمایی خواهند شد.

صادقی با اعلام اینکه شرکت سایپا اولین سدان را تحت عنوان خودرو شاهین عرضه می‌کند هم افزود: این خودرو در سال آینده در کلاس‌های مختلف عرضه خواهد شد و همچنین در شرکت ایران خودرو تولید خودروهای جدید در حال انجام است.

وی ادامه داد: به‌واسطه این که 35 رشته فعالیت مرتبط با صنعت خودروسازی است، صنعت خودرو اولین صنعتی بود که در دور جدید تحریم شد.

معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: کل تعهدات ایران خودرو از امروز 343 هزار دستگاه و تعهدات معوق این شرکت در زمان حاضر 41 هزار دستگاه می‌باشد، ولی در سال گذشته در همین زمان، تعهدات این شرکت 392 هزار دستگاه بوده که معوقات آن 179 هزار دستگاه بوده است.

صادقی همچنین گفت: تلاش صنعت کشور، قطعه‌سازان و سیاست‌گذاران موجب برطرف کردن 77درصدی تعهدات خودروسازان شده است و همچنین یک ظرفیت مازاد در شش‌ماهه دوم و سال آینده خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: کل تعهدات شرکت سایپا در سال گذشته 450 هزار دستگاه بوده و امسال 390 هزار دستگاه می‌باشد و تعهدات معوق سال گذشته این شرکت 240 هزار دستگاه بوده که در زمان حاضر به 72 هزار دستگاه کاهش پیدا کرده است.

صادقی متذکر شد: قیمت خودرو در این دو هفته کاذب و هیجانی بوده است که یک عده سوداگر در فکر استفاده از این شرایط هستند و قطعاً این قیمت‌ها شکسته خواهد شد.

وی تأکید کرد: افرادی که در این شرایط وارد بازار خودرو شدند حتماً زیان خواهند کرد.

معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: فضای مجازی دارای شورای نظارتی می‌باشد که با دستور قضایی سایت‌های قیمت‌گذاری خودرو متوقف شدند، ولی در اینستاگرام بعضی از صفحات که دارای دنبال‌کنندگان بالا هستند هر روز اقدام به قیمت‌سازی می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    20 0
    یه سال همین میگید
  • رضا IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    7 1
    این اقا که راست میگه ولی
  • Reza IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    17 0
    اره جون خودت مثل قیمت ارز و طلا و مسکن و اقلام خوراکی که شکستین اینم میشکنین کشور یه شرایط اروم داشت بعد افزایش قیمت بنزین فنرش از جا کنده شد
  • محمد IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    17 0
    معلوم است این جوان از اقتصاد سر در نمی آورد
    • سید IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
      3 1
      اما در عوض ایشان از بستگان شهید عین اله صادقی نیارکی هستند! آیا این کافی نیست؟!
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    11 1
    خخخخخخخخخخ. مدیریت پت و مت وار. باید واردات ماشین دسته دوم خارجی حداقل برای مدت کوتاهی ازاد بشه تا این وضعیت سرشکن بشه. با این وضعیت وقتی مردم میبینند این اختلاف قیمت عجیب و غریب بین کارخونه و بازار رو طرف ترجیح میده ثبت نام کنه تا از دلالی ماشین نصیبی ببره. دولت میخواد مردم اینطوری بار بیاره. با این اوضاع ایرانخودرو و سایپا هر چقدرم که تو ماه ثبت نام کنند محاله بازار به تعادل برسه فکر کن ایرانخودرو میگه 25 هزار ماشین میخوام بفروشم بعد یک میلیون نفر براش ثبت نام میکنند.خخخخ تنها راه چاره اینه که واردات ماشین دسته دوم خارجی باز بشه تا بازار به تعادل برسه
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    9 0
    در مقایسه با گذشته، عادلانه‌تر، منطقی‌تر و واقعی‌تر است. این حرف معاون است. پس چطور قیمت پائین می اید؟ از چهره پرک نشان بلاهت دیده می شود
  • وطن پرست DE ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    7 0
    به به جوانگرایی به اعوان اقایون رسیده. پس با این روند نسل اینده هم همین بدبختی های مارو خواهند داشت. رزومه این اقای معاون چیه؟
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    4 0
    خخخخخخخخ
  • میثم IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    0 0
    مردم خودشونو برای بالارفتن دوباره قیمت ها آماده کنند دوبار یک مسئول دولتی حرف از کاذب بودن قیمت ها زد معمولا هروقت این م...دولتی حرفی از کاذب بودن قیمت ها میزنند، طوفان بالا رفتن قیمت اجناس شکل میگیره
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    4 0
    وقتی یه بچه بشه معاون باید هم پراید بشه 100 میلیون
  • تارا IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    2 0
    همان طور که قیمت دلار و طلا و مسکن شکست
  • محمدایوب IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    3 0
    وجود این دولت کاذب است دولتی وجود ندارد یک عده مفتخور به نام دولت. درحال چپاول سرمایه کشور هستند خودشان شریک دزد و رفیق قافله هستند همه گرانیها زیر سر دولت به نیابت اصلاح طلبان فتنه گر 88 هست خودشان هستند فکر میکنند مردم هم نمی فهمند وای به روزی که رهبری لب بگشاید واجازه دهد انوقت سرخه ای ها میفهمند ماست کیلو چنده
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
      2 0
      احسنت
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    3 0
    آره جون ..
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    2 0
    یک چیزی که خیلی باب شده کذب است
  • بیسیمچی IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    1 0
    خدا خائنین به خون شهدا را در این دنیا و دنیای دیگر رسوا و روسیاه می کند.
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    1 0
    بزرگترین دلالان خودرو. همین دو شرکت هستند
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    1 0
    فعلا که حرف های شما کاذب شده
  • ایزا IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    3 0
    بخواب بابا
  • محمد IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    0 0
    خودش از چیزی که گفته داره... حرف نزنید واقعا کسی می‌گه شما لالید؟؟؟
  • IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    1 0
    ۱-وقتی آهن،نفت وبنزین مال بیت المال را به نرخ ازادبه صاحبان بیت المال(مردم)چندین برابر قیمت تولید، میفروشید! ۲-وقتی بخاطرجیب(چند دکتر داروسازبنجول ساز،چندتا صاحب کارخانه گرانفروش،بی کیفیت ومحتکر حکومتی ودولتی وچند تا خودروساز دزدتابوت ساز...)جلوی واردات (دارو،مایحتاج مردم وخودرو ارزان وبا کیفیت...)را میگیرید وتحریم میکنید‌! ۳-وقتی بجای مبارزه با(انواع فساد،نجومی بگیرها،امتیازیها،خودیها،ژن برترها،اقاها،اقازاده ها،پارتی بازها،باندبازها،جنایتکارها،خرابکارها،متطاهرها،چاپلوسها،عارتگرهای خودی )فقط تیاتر بازی میکنید که حتی به اصطلاح متهمهای وابسته به خودیها دردادگاه خنده شان میگیره وحداکثر هتل زندان ودایم المرخصی میشوند! ۴-وقتی داروهاوامکانات کرونای کمک سازمان ملل به مردم ایران سر از بازار ازاد درمیاره!وقتی طی ۷سال مسکنی.... برای مردم نساختید چطور انتظار دارید(مسکن،خودرو،مایحتاج مردم،طلا ودلار...)دوبرابرنشود وچطوری مردم با تحریمها،دزدیها وغارت(هم داخلی وهم خارجی)مقاومت کنند! ودنیاهم تحریممون نکنندتا بیشتر نفت ارزان... بخرندوکالای گران بهمون ندهند!؟
  • رضا IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    0 0
    خاك عالم بر سرت جناب معاون كه ملت را خوب مسخره ميكنى
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    1 0
    تو با کدوم رانت اومدی رئیس ،رئیست دزده تو که
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    0 0
    از اردیبهشت ماه تا حالا میگن نخرید ارزان میشود خریداران الان پشملن شوندگان فردان چقد دروغ!!!!! از اون موقع تا الان ماشن 2 برابر رشد داشته
  • احمد IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    1 0
    تا اين رئيس جمهور هست روز بروز اوضاع بدتره
  • حسين IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    1 0
    لعنت برهرچه كذاب
  • حسن IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    1 0
    وعده ها عالي ولي عمل صفر
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    0 0
    دولتی که هر سه ماه اجازه افزایش قیمت را به خودروسازها میدهد یعنی باید لیاقت داشته باشد قیمت ها را کنترل کند و خودرو ساز مگر قطعات را از سر قبر پدرش میآورد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس