کد خبر 1115581
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
بورس

رضاپور، کارشناس بازارسرمایه می گوید؛ افزایش فشار فروش به صورت هیجانی به دلایل مختلف فضای معاملات را ملتهب کرده است.

به گزارش سرویس بورس مشرق، با وجودی که در نیمه نخست ماه جاری شاهد افت ۸۶هزار واحدی شاخص ها در بازار سرمایه بودیم اما درجریان معاملات دیروز (یکشنبه) شاخص بورس با ثبت رشد ۵ هزارواحدی، در ارتفاع یک‌میلیون و ۶۴۷هزار واحد قرار گرفت. رشد شاخص ها که بارقه امید را به دل سرمایه گذاران انداخته و معامله گران را به روزهای درخشان این بازار مهم اقتصادی امیدوارکرد اما امروز به یک باره باز هم فشار فروش بر بورس غلبه کرد.

بیشتر بخوانید:

افت ۴۰ هزار واحدی شاخص بورس

در این باره احسان رضاپور کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار؛ با بیان اینکه افت شاخص ها در یک ماه اخیر از دو جهت قابل تامل وتوجه است، افزود: ریزش شاخص ها در مواقعی که بورس فورانی در حال رشد بود موجب شد تا این بازار در مسیر درست اصلاح و نفس راحتی بکشد. ازطرفی با ریزش شاخص ها، بازارسرمایه تا حدی از وجود سرمایه گذاران ناشی و تازه کار، خلاص شد چرا که این افراد با افت شاخص ها خیلی زود فروشنده سهام شده و بعضا از بورس خارج می شوند.

هیجان در بازار غوغا می کند

وی خاطرنشان کرد: بازار اکنون در وضعیت عادی قرار ندارد چرا که فشار فروش به صورت هیجانی در این بازار افزایش یافته و فضای بازار را ملتهب کرده است. این بازار دیگر چون گذشته از جذابیت آنچنانی برخوردار نیست و چه بسا ورود نقدینگی به بازار نیز نتوانسته است تحول خاصی را در این بازار بوجود آورد.

این تحلیلگر بازار سرمایه اضافه کرد: با وجود پتانسیل بالا در بازار سرمایه کشور، اما خیلی از سهامداران به دلیل افت مستمر شاخص ها نسبت به سود آوری در این بازار کم انگیزه شده و چه بسا تعداد زیادی از آنها با ایجاد صف فروش سهام، همواره در حال خروج از بورس هستند.

وی به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری امریکا و تاثیر آن بر بازار سرمایه کشور اشاره کرد و اظهار داشت: مسایل سیاسی و اقتصادی و بعضا اجتماعی نظیر شیوع ویروس کرونا همیشه در افت و خیز بازار سرمایه تاثیر گذار است اما موضوع انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بی تردید التهاب بیشتری را در بازارسرمایه کشور ایجاد می کند.

رضاپور در پاسخ به این سوال که آزاد سازی سهام عدالت چه اندازه بر آشفتگی بازار سرمایه تاثیر گذار بوده است، تصریح کرد: آزاد سازی سهام عدالت همزمان با چند محرک دیگر عامل تشدید کننده ریزش شاخص ها در بورس بود چرا که زمانی که بازار بنیه ی لازم در عرضه سهام را نداشت شاهد چنین اقدامی در بازار شد. این در حالی است که این اقدام باید در زمان دیگری و یا با تاخیر اتفاق می افتاد.

عرضه سهام عدالت و افزایش فشار فروش 

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: عرضه سهام عدالت در بورس متاسفانه  همزمان با شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاد. از طرفی با توجه به اینکه عمده سهامداران عدالت از دانش کافی در بازار سرمایه برخوردار نیستند بنابراین در اولین فرصت دست به فروش سهام خود زدند تا با این کار مشکلات بازار را بیشتر کنند.

وی با بیان اینکه عرضه سهام عدالت در شرایط مناسبی انجام نشد، گفت: البته استراتژی بازار خوشبختانه فروش یا عرضه ی پلکانی یا درصدی بوده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست قبل از ورود سرمایه گذاران بورسی یعنی پیش از ارایه کد اقتصادی به متقاضیان ورودی به بازار سرمایه تجربه و تخصص آنها مورد  ارزیابی دقیق قرار گیرد تا با افت شاخص ها بازار را به هم نریزند گفت: البته پرسشنامه هایی به تازه واردهای بورسی برای ورود به این بازار داده می شود تا سطح آگاهی آنها به بازار سرمایه سنجیده شود هر چند در برخی برنامه های تلویزیونی نیز آموزش های لازم به افرادی که مایلند در بازار سرمایه سرمایه گذاری کنند ارایه می شود. به نظر می رسد تازه واردها نباید مستقیما وارد بازار سرمایه شوند چرا که ضرر می کنند.

منبع: سایت خبری بازار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ایرانی IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    8 0
    فکر کنم دولت یک سری از کارشناسان و تحلیل گر را خریده تا مردم را با وعده و وعید توی بورس نگه دارند و هر روز از پولشان برداشت کنه ، چون از وقتی که ریزشها و به نوعی سقوطها شروع شد سروکله انواع و اقسام کارشناس و تحلیل گر بورس پیدا شد که مردم را خام می کنه .مردم هوشیار باشید
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      4 0
      احسنت . دقیقا حرف شما درسته
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    8 0
    دولت خودش عامل ریزش بازار است شک نکنید فقط دروغ و دروغ حقوقی ها نمیخواهند حمایت کنند می‌توانند نمی‌کنند خدا لعنتتان کند اگر هیچ کس نیست صدای ما را بشنود خدا میشنود
  • صدای حق IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    0 0
    وقتی قالیباف به حقوقی هایی که هزاران درصد از بازار سود کردند دستور جمع کردن صف های عرضه رو داد باید تاثیر تبعیت حقوقی ها از فرمان قالیباف رو در رفتار قیمت سهام و شاخص کل می دیدیم. این روند کاهشی قرمز رنگ نشان می دهد حقوقیها همچنان با کمک کدهای حقیقی، در ظاهری مبتدیانه بدون اینکه ردی از خودشان بگذارند همچنان در حال پیشبرد منافع خود برخلاف دستور آقای رئیس هستند. جناب ایرانی، این کاهش را باید با تحلیلی درست فرصتی برای ورود ببینیم.
  • تک سوار DE ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    0 0
    دولت می خواست در نزدیکی انتخابات نقدینگی رو کاهش بده ولی نمی تونست از طریق واگذاری سیم کارت (مثل دوران خاتمی) این کار رو بکنه. پس پول مردم رو کشید تو بورس بعد که خوب چاق شد یک دفعه زدش زمین. باقی حرف ها دیگه دری وریه. یک روز می گن حباب یک روز می گن هیجان. جمع کنید بابا. الان خبرهای بوسی همین سایت با تحلیل ها هم خوانی نداره. چی داری می گید!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس