کد خبر 1115428
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
کلاهبرداری ‌آژانس در تهران/ آیا تعهد ایران برای بازرسی دائمی می‌شود؟

قالب گزارش‌دهی آژانس نشان از یک طراحی خطرناک برای تبدیل کردن پروتکل الحاقی از یک «اقدام اختیاری» به یک «تعهد دائمی» دارد.

به گزارش مشرق، گزارش محرمانه مدیرکل آژانس انرژی اتمی جمعه‌شب به وقت ایران در اختیار کشورهای عضو آژانس قرار گرفت و همانند گزارش‌های پیشین به ‌رغم محرمانه بودن این گزارش، بندهای مهمی از آن در رسانه‌های غربی منتشر شد.

بر این اساس، مدیرکل آژانس انرژی اتمی برای سومین‌بار متوالی 2 گزارش موازی درباره موضوع هسته‌ای ایران منتشر می‌کند. انتشار گزارش موازی درباره موضوع هسته‌ای یک کشور تاکنون در طول فعالیت آژانس انرژی اتمی سابقه نداشته است. «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از 2 گزارش قبلی خود درباره فعالیت هسته‌ای ایران رویه انتشار گزارش موازی را در قالب گزارش «پادمانی» و گزارش «برجامی» آغاز کرده و گزارش مربوط به پادمان جامع و پروتکل الحاقی را ذیل گزارش پادمانی قرار می‌دهد.

پادمان یک سیستم بازرسی و تأیید استفاده صلح‌آمیز از مواد هسته‌ای به عنوان بخشی از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT)‌ است که تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای قرار دارد. پروتکل الحاقی نیز سندی است که به منظور آنچه تقویت کارایی سیستم پادمان در راستای مشارکت در اهداف منع گسترش هسته‌ای جهانی خوانده می‌شود، برای کشورهایی که دارای موافقتنامه پادمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند، طراحی شده ‌است. بازرسی بر پایه پروتکل الحاقی، برخلاف بازرسی ویژه نیازی به تصویب شورای حکام ندارد و آژانس در بازرسی‌های خود بر مبنای پیوندنامه پیوستی حق دارد به هر جایی که برای انجام وظایف خود ضروری می‌داند، دسترسی پیدا کند.

ایران پروتکل الحاقی را بر مبنای برجام به صورت داوطلبانه پذیرفته است و اگر قرار بر انتشار 2 گزارش موازی باشد، باید گزارش مربوط به پروتکل الحاقی ذیل گزارش برجامی قرار بگیرد. البته گروسی به این نیت گزارش‌های مربوط به پروتکل الحاقی را ذیل گزارش پادمان قرار داده است که اگر برجام ملغی شود، نظارت‌های پروتکل الحاقی به عنوان یکی از حقوق آژانس در قبال ایران ادامه پیدا کند. بنابراین قالب گزارش‌دهی آژانس نشان از یک طراحی خطرناک برای تبدیل کردن پروتکل الحاقی از یک «اقدام اختیاری» به یک «تعهد دائمی» دارد. 

بر مبنای درز اطلاعات رخ‌داده، 3 محور اصلی در گزارش آژانس آمده است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. 
الف- در گزارش آژانس اشاره شده است ایران هنوز به غنی‌سازی اورانیوم با خلوص 4/5 درصد، بالاتر از حد مجاز 3/67 درصد ادامه می‌دهد. بر اساس این گزارش، میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده 2 هزار و ۱۰۵ کیلوگرم است که نسبت به گزارش فصلی قبل این نهاد بین‌المللی ۵۳۴ کیلوگرم افزایش یافته است.

افزایش ذخیره اورانیوم غنی‌شده بر مبنای گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای در دستور کار ایران قرار گرفت. در بیانیه شورای عالی امنیت ملی در 18 اردیبهشت 98 خطاب به کشورهای عضو برجام اعلام شد جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند. در این بیانیه تصریح شده بود ایران دیگر خود را متعهد به رعایت محدودیت‌های «نگهداری ذخایر اورانیوم غنی‌شده» و «ذخایر آب سنگین» نمی‌داند ‌اما به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود بویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی فرصت می‌دهد.
بنابراین با توجه به اینکه تغییری در رفتار کشورهای غربی در اجرای تعهدات برجامی‌شان به وجود نیامده، ادامه روند ذخیره‌سازی اورانیوم غنی‌شده که در این گزارش و گزارش پیشین آژانس نیز به آن اشاره شده از سوی ایران ادامه پیدا کرده است.

ب- یکی دیگر از مواردی که در گزارش آژانس آمده، موضوع دسترسی آژانس به 2 مکان مورد توجه آژانس بوده است. 
بر اساس یکی از 2 گزارش، آژانس یکی از این تأسیسات را بازرسی کرده و نمونه‌برداری محیطی به عمل آورده است. نمونه‌های ذکرشده در این گزارش اشاره به هدف ردیابی مواد هسته‌ای دارد که احتمال داشت در این محل‌ها وجود داشته باشد. طبق این گزارش، بازرسان آژانس در تاریخ توافق‌شده دیگری با ایران که سپتامبر ۲۰۲۰ خواهد بود، برای نمونه‌برداری از محیط به یکی دیگر از این دو محل خواهند رفت.

این بخش از گزارش آژانس به 2 نکته صریح اشاره دارد: اول آنکه از یکی از تأسیسات درخواست‌شده از سوی آژانس بازرسی و نمونه‌برداری شده است و نکته دیگر آنکه برخلاف اظهارات پیشین مقامات وزارت خارجه که بازرسی از مکان دوم را به رفتار آژانس پس از بازرسی از مکان اول منوط کرده‌اند، مجوز دسترسی به مکان دوم نیز داده و تاریخ آن نیز مشخص شده!

حال که مقامات دولت در سکوت خبری، دسترسی‌های درخواستی آژانس را بدون «کم‌وکاست» و بدون گرفتن امتیاز خاصی به آژانس داده‌اند، باید پاسخ دهند اگر قرار بود این دسترسی‌ها به بازرسان آژانس داده شود، چرا پیش از ارجاع این موضوع به شورای حکام و تصویب قطعنامه توسط این شورا درخواست آژانس را اجابت نکردند؟


در واقع مساله این است که مقامات وزارت امور خارجه با این محاسبه اشتباه موضوع بازرسی از 2 مکان مورد اشاره را ذیل قطعنامه شورای حکام قرار دادند و اینگونه این موضوع تابعی از روند شورای حکام می‌شود. قرار گرفتن موضوع بازرسی از این 2 مکان ذیل روند قطعنامه شورای حکام به آن معناست که در صورت عدم رضایت آژانس از بازرسی‌های انجام شده، شورای حکام می‌تواند موضوع هسته‌ای ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد. رویه آژانس هم در قبال ایران این مساله را اثبات می‌کند که بازرسی‌های بیشتر از اماکن و تأسیسات ایران به جای آنکه ابهامات آژانس را برطرف کند، به دلیل نگاه سیاسی آژانس بهانه‌ای برای ایجاد ابهام بیشتر می‌شود و اینگونه چرخه نظارت بیشتر، ابهام بیشتر، فشار بیشتر ادامه پیدا می‌کند. 

پ- یکی دیگر از مواردی که در گزارش آژانس به آن اشاره شده، کاهش ذخایر آب سنگین ایران بوده است. گزارش آژانس حاکی است که میزان ذخایر آب سنگین ایران به کمتر از ۱۳۰ تن رسیده که برای نخستین‌بار بعد از اعلام کاهش تعهدات کشور به مفاد توافق هسته‌ای، در محدوده مجاز در برجام قرار گرفته است. این در حالی است که ایران بر مبنای گام اول کاهش تعهدات هسته‌ای، محدودیت در ذخیره‌سازی آب سنگین را ملغی کرد.

با توجه به اینکه توان تولید آب سنگین در ایران سالانه 20 تن است، تاکنون باید ذخیره آب سنگین ایران بدون در نظر گرفتن مصرف داخلی و فروش این محصول به حدود 155 تن می‌رسید. بنا بر گزارش‌های منتشر شده از 18 اردیبهشت سال گذشته که ایران روند ذخیره‌سازی بدون محدودیت آب سنگین را آغاز کرد، فروش آب سنگین ایران طی 6 ماه (یعنی در آبان‌ماه 1398) حدود 2 تن و مصرف داخلی به صورت «دوتره» نیز حدود 2 تن بوده است. بنابراین از اردیبهشت سال گذشته تاکنون حدود 10 تن آب سنگین ایران مورد مصرف داخلی قرار گرفته یا به فروش رسیده است. با این حساب و با توجه به ظرفیت تولید سالانه 20 تنی آب سنگین، ایران هم‌اکنون می‌توانست حدود 145 تن آب سنگین داشته باشد.

ایران البته پس از لغو محدودیت ذخیره‌سازی آب سنگین هیچ وقت به این عدد نرسیده است اما در طول یک سال گذشته مقدار آب سنگین را بالاتر از محدودیت 130 تنی برجام نگه داشته بود. حال و بر اساس گزارش مدیرکل آژانس، ذخیره آب سنگین ایران 2 تن کمتر از حد مجاز برجامی قرار گرفته و هم اکنون 128 تن است. مقامات دولت و وزارت امور خارجه باید به این سوال پاسخ دهند در حالی که کشورهای اروپایی تغییری در رفتار خود به وجود نیاورده‌اند، چرا از گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای عقب‌نشینی کرده‌اند؟

منبع: روزنامه وطن امروز
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • ما ملت امام حسینیم IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    60 16
    این صالحی و تیمش در زمین دشمن بازی میکنن خدایا چرا هیچ کس جلوی اینها رو نمیگره
    • واقع بین IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      22 46
      خدا شماها رو لعنت کنه که به همه بدبین هستیداین آقا همونیه که در دولت احمدی نژادبود. چطور اونجا خائن نبود ولی الان درزمین دشمنه؟
    • حسين IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      14 5
      طبق گفته هاى صالحى آب سنگين يك ماده استراتژيك بوده و ديگر هيچ كشورى آنرا به صورت صنعتى توليد نمى كند. فروش آب سنگين به دشمنى كه ما را متهم به ساخت بمب مى كند، اگر منجر به سهولت ساخت بمب اتمى خود او شود به چه معنى است؟ حتى اگر فقط قيمت توليد سلاح هاى اتمى دشمن را كمى كاهش داده باشد، آيا اين خيانت نيست؟
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      6 3
      اگر از تیم شما باشه ، تو زمین خودی است و اگر نباشه تو زمین دشمنه ! شما خودتون و طرز فکر و نگرش سیاسی اتان را محور حقانیت قرار داده اید ! خدا لعنت کنه هر کی را که به این مردم مظلوم خیانت میکند و به هر شکل و نیتی آرامش و آسایش مردم را بازیچه قرار میدهد ، خدایا مردم ایران را از دست کوتوله های فکری نجات بده ، آمین یا رب العالمین .
    • حسين IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      8 2
      تازه اگر فردا، نتانياهو در يك نمايش خبرى، يكى از ظرفهاى بكار رفته جهت نگهدارى آب سنگين ايران، منقش به پرچم كشورمان (مشابه همان ظرفهايى كه در تلوزيون هم ديده ايم) را نشان داد و به دنيا اعلام كرد كه محموله صادراتى شما را دريافت كرديم (راست يا دروغ و عمليات روانى) آن وقت تكليف چيست؟ جناب صالحى؟! چرا برخى شيشه عمر سياسى خود را به دست دشمن مى دهند؟
    • علی IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      3 2
      اونجا کنترل میشد چون ریموت کنترلش دست آدمهای انقلابی بود
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      7 2
      ریموت کنترل دست ادمهای انقلای بود که اکستاکس نت و فلیم دو سال غنی سازیتونو تعطیل کرد؟ حرف شما افراطیها دیگه خریدار نداره به خدا اگه فقط یک سر سوزن به فکر منافع مردم و کشور باشید.
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      1 0
      سلام علیکم و رحمه الله و برکاته به همه عزیزان اتفاقا ما صلاحیت استفاده از همه ابعاد انرژی هسته ای و هیدروژنی رو داریم به خاطر فرهنگ و دین بینهایت کاملمون و غربیها و غربپرستها به خاطر شیطانپرستی و ماده پرستی صلاحیت استفاده از این علوم رو ندارن چون حتی صلح امیزش رو هم از دیگران منع میکنند با بینهایت منافع این علوم و کارنامه خودشون هم در ازمایشات سلاح هیدروژنی و هسته ای و ناکازاکی و هیروشیما و بینهایت جنایت دیگر در همه زمانها و مکانها کاملا مشخص و رسوای عام و خاصند این پستتر از شیاطین و حیوانات والله قسم شیاطین و حیوانات باید بیان از اینها یاد بگیرن و پای درسها و نقشه های جدید اینها برای خودشون نجاست اموزی و کثافت اموزی و شیطنت اموزی کنند به خدا قسم اینها دست شیطانها رو از پشت بستن و شیاطین عالم پیش اینها روسفید هستند و هر چقدر مسولین خائین به اینها بیشتر رو میدهند اینها گستاختر و پرروتر و کفتارتر و روباه تر و تر میشوند این مشرک منافق کافر بیعقل بیدین ای عزیزان
    • محمدایوب IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
      0 0
      اخه احمق مشایی وبقایی هم در دولت احمدی نژاد بودند الان زندان هستند احمدی چه کرده که بعد 8 سال هنوز جاش میسوزه بهتون فشارمیاد
  • محمد IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    47 5
    تداوم حضور آژانس درایران نشان از تداوم حماقت مسئولین مربوط
    • آژانس4030 IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      6 2
      ببخشید این آژانس محلتون نیستا آژانس انرژی اتمی هست
    • ع درویش IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      8 2
      اره اژانس محلشون نیست ، اژانس محل نتانیاهو و بعضی از رییس جمهورهای غربیه . نه ؟
  • احمد IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    38 3
    ایران بایس ضمن اینکه شدیدا اعتراض خود رو به آژانس اعلام کرده و باید یک هشدار جدی و گوشمالی به آژانسیها داده شود...
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    37 5
    ایران فاقد وزارت خارجه است باید ساختمان و تمام عوامل وزاتخارجه ویران و ازنو بنا کنند -
    • شیرازی IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      5 24
      چندجمله هم از مادر عروس!!!
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      16 1
      وزارت برجامه
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      5 2
      شیرازی جان حالا خودت یه چیزی بگو دو کلمه هم از خود عروس خانم شنیده باشیم!!!!!
    • مسعود IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      1 1
      باشه بهش میگم
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    15 2
    وجود ندارید از حیثیت و منافع ملی دفاع کنید..به این نمایش مبارزه با استکبار و صهیونیسم هم پایان بدهید!!!
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    16 6
    تنها راه مقابله با غرب، خروج از ان پی تی، خروج از برجام، ساختن بمب اتم و حمله به آمریکا ست.
    • کاوه IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      2 0
      عجب راهکار هوشمندانه ای!!!
  • حسين DE ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    17 1
    اين وضعيت نرمال نيست،ما چندين و چندين بار بايد از يك سوراخ گزيده شويم؟
  • علیرضا IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    7 2
    اصلا دیگه باید آژانس و به رسمیت نشناسند وفقط با اسنپ و تپسی همکاری کنند
    • عبدالله مومن IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      1 0
      مگه تو اسنپ و تپسی کار می کنی ؟! هههههههههههههههههههه
  • رضا IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    10 0
    به نظر شما وزیر امور خارجه باید چه کار کنه که استیضاحش کنند؟
  • مجتبی IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    4 1
    نگران نباشید آقای روحانی ۱۰۰روزه همه را فتیله پیچ می کنه آقای روحانی باتمام دنیا رابطه دوستی وتوام با روابط برد برد دارد تورو خدا بهش فرصت بدهید هنوز که اتفاقی نیفتاده بیشترمردم ایران هنوز زنده اند واین بهترین انگیزه برای ماست
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    2 0
    خدا لعنت کنه خیانت کاران رو
  • علی IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    3 5
    آخه دشمنی با دنیا تا کی؟بخدا مردم کشور ثروتمندی مثل ایران حق دارند مثل مردم دیگر کشورها در رفاه وآسایش زندگی کنند نه مثل الان که چشم 60 میلیون ایرانی به یارانه معیشتی باشه
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      2 2
      ما با دنیا کاری نداریم. دشمنی چیه؟ دست از سر ما بردارن همین. آزانس با ما چی کار داره که هی میاد بازرسی؟ آمریکا چرا اینهمه پایگاه اطراف ایران داره؟ اصلا آمریکا با آسیا چی کار داره؟ و ... .
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    0 0
    اونپاسخ اول با نام واقع بین با این شرایط حرف زدن می تواند اسمش را بگذارد فارغ العقل . عزیزم هنوز قسمهای جلاله ی دروغ اقای صالحی در فصای مجلس را یادمان نرفته .
  • اصغر MZ ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    3 1
    بنام خدا. ایکاش،بجای گامهای کاهش تعهدات هسته‌ای، گامهای انجام تعهدات هسته‌ای انجام می‌شد تامُلک وملّت اینقدر تحت فشار قرار نمیگرفت وتحریمها هم برنمی گشت. دوستی می‌گفت:اوائل انقلاب،جو گیر شدم ودعاکردم که«خدایا پول بی زحمت نصیب من نکن».می گفت:این دعای من به اجابت رسیده و حالا برای صدهزارتومان، باید به اندازه‌ی بیست میلیون تومان زحمت بکشم. فکر نمی کنید که کار مسئولین محترم ماهم اینگونه باشد ؟ خداوندا! مادعاکردن هم بلد نیستیم. واعفو عنّا وارحمنا!
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    1 1
    تمام آژانس ها مشکل دارن جدبدا که واسه اینکه دو تا خیابون اونطرف تر ببرن آدمو بیش از ۴۰ هزارتومان کرایه میگیرن !
  • نقی DE ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    0 0
    آمریکا شیطان اکبر
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    2 0
    برای چی این کفار ودشمنان وجاسوسها بیایند کشورمان را تفتیش کنند!؟پس باید بگدارندما هم کشورشان را تفتیش کنیم
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    2 0
    برای چی این کفار،دشمنان وجاسوسها بیایند کشورمان را تفتیش کنندکه فردا هم بگویتد باید بیایم دراندرونی خانه مسیولان هم بازرسی کنیم!؟پس باید بگذارندما هم کشورشان واتاق خوابهاشونو رابازرسی کنیم
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    1 0
    برای چی این(کفار،نجس،نحس،دشمنان وجاسوسها بیایند کشورمان را تفتیش کنندکه فردا هم بگویتد باید بیایم دراندرونی خانه مسئولان هم بازرسی کنیم!؟پس باید بگذارندما هم کشورشان واتاق خوابهاشونو رابازرسی کنیم
  • محمدرضا IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    5 0
    بنظر من دولت کاری نکنه همه چی درست میشه
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    0 0
    اینها تا پایان سال کار خودشان را به نحو احسنت انجام وآنچه برای نظام تعهد آور باشد با غربی ها به توافق می رسند. متاسفانه
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    1 0
    ماشه بکشند ما هم میکشیم،خوبشو هم میکشیم-برجام پر-آمریکا،اسرائیل،عربستان وامارات ازمنطقه پر
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      1 0
      فقط باید طوری عمل کنی بشی گاو شیرده تا امریکا شاید راضی بشه که نمیشه
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      0 1
      آمریکا،عربستان،امارات واسرائیل ۴۲ساله هیچ غلطی نکردند
  • رضا IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    1 1
    امسال سال جهش تولیده وبنظرم این بهترین فرصت برای بهادادن به نیروی داخلی است ودولت باید بعدازاین با اژانس های داخلی کارکنه ماخودمون این همه اژانس مسکن واژانس ماشین واژانس هواپیمایی داریم وازاقای روحانی خواهش میکنم ازاین اژانسهاهم استفاده کنه باتشکر رضا 22 ساله ازتهران
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    1 0
    در دوران ایشون کشور شده محل جولان ماموران اطلاعاتی امریکا اسراییل و انگلیس و... یعنی هیچی برای این کشور نگذاشتن آدم وقتی این بیخیالی مسئولین رده بالا رو مبینه حقیقش میترسه یعنی پایمال شدن خون این همه شهید این قدر راحته؟
  • کیوان IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    1 0
    سلام.آقا مردمی نژاد فقط احمدی نژاد.با غرب مذاکره سر حقش که آدم نمیکنه مگه آمریکا و غرب اون موقع که به انرژی اتمی دست پیدا کردن اومدن از ما و همه دنیا اجازه گرفتن!!؟
  • بیژن IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    1 0
    فقط میتوانم بگویم این چند نفری که ذم از برجام میزنند و هنوز ادامه می دهند تا سفره مردم بچرخد .به قول خاله مرحوم مان همه را عاصی نمودند و از رو نمی روند.
  • محمد ایوب IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    0 0
    بابا وقتی رهبری چندسال پیش گفت نفوذ. نفوذ اینه دیگه چه کارباید بکنه یل احمق اند یانفوذی. هسته ای روبه باد دادند ته مونده اش را منفجر کردند این پدر سوختهدهم اومده سوخته اش راببره. علی برکت الله
  • CA ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    0 0
    کلاه برداریهای کشورهای گانگستر 5+1 با پوشش آژانس جاسوسی بین المللی هسته ای از زمان حراج-داد برجام شروع شد.
  • ابوذر IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    0 0
    نظر من اینه که به هیچ وجه به حسن ک اختیار تام ندن تا میتونین درست کنین زیر بار هیچ کشوری هم نرین؟؟ما که متجاوز نیستیم همیشه به ما تجاوز شده با عین حال ما متجاوزیم؟؟فقط تا ششماه دیگه حسن رو محکم بپایین ؟؟اخ حسن که اسم میاد میریزم بهم موضوع اتمی هست ولی اخرش به حسن ف میرسی؟؟اگه سرباز نظام بودم بهم اختیاری اندک میدادن اول از تو شروع میکرم؟؟مصیبت از جناب هاشمی شروع شد حالا تو گوگل هر شب خاطرات هاشمی از کرباسچی و فلان واقعا ملت رو فرض کردین؟؟مشکل ما اینه که تمام اقازادهها تو خونه دشمن هستن؟؟؟کدام کشور مردمش تو کشور ما هست که دشمن ما باشه کدوم آقازاده اروپایی تو ایران هست کدوم روسی کدوم فلان همه مصیبت اینجاست
  • حسین IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    0 0
    چون خائن هادرکشورریشه دوندن اکثراینهاکه خودشون راعاقل نشان میدن همینهاکشوررابه دشمن فروختن الان مسئولان هسته ای چه جوابی داریدچراعوض اینکه جلوبریدعقب نشینی کردیدچراچراچه جوابی به ملت ایران داریدخائنهای بیشرف وطن فروشهای بی غیرت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس