کد خبر 1114968
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
بورس نمایه

منحنی بازدهی اوراق دولتی برای سررسیدهای کوتاه‌مدت در مقایسه با آخرین روز کاری هفته قبل حدود یک واحد درصد بالا آمد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، البته نرخ‌های بازدهی در سررسیدهای بلندمدت تغییر خاصی نداشت تا مجدداً نشانه‌ای از این باشد که نااطمینانی از بازدهی در اقتصاد ایران شکل‌گرفته است.

بیشتر بخوانید:

سیگنال حقوقی به حقیقی

بورس میزان بازارها

فرضیه‌ای از سوی برخی اقتصاددانان مطرح‌شده است که بورس مبنایی برای مقایسه بازدهی و حتی روند بازارها است.از این دید بورس به لیدر بازارها تبدیل‌شده و به‌نوعی نقش بازار ارز را در اقتصاد بازی می‌کند. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر، نرخ ارز لنگر تورم بوده، هرگاه نرخ ارز افزایشی شده انتظارات تورمی نیز شدت گرفته و به‌موجب آن تورم تشدید شده است.

اما مدتی است که بورس همانند ارز، انتظارات را رهبری می‌کند. ازنظر آن‌ها، درحال‌حاضر فروش دارایی‌های دیگر مقایسه با تحولات بورس صورت می‌گیرد؛این رویکرد مسئله هزینه فرصت را در اقتصاد توضیح می‌دهد.

در روزهای کنونی نیز که بورس با چاشنی حقوقی‌ها مثبت می‌شود اثر آن به شکل دیگر در نرخ بازدهی منعکس می‌شود.وقتی حقوقی‌ها به صندوق‌های برای فروش فشار می‌آورند دو اتفاق می‌افتد صندوق‌ها برای پرداخت پول حقوقی منابع خود در بانک‌ها و بازار اوراق را کاهش می‌دهند.

درنتیجه این رفتار برای حجم نقدینگی در بازار پول و اوراق دو اتفاق می‌افتد، در اولی ترکیب عوض می‌شود و در دومی حجم کاهش می‌یابد.به همین دلیل نیز در روزهایی که بورس مثبت می‌شود اثر آن بلافاصله در نرخ بازدهی منعکس خواهد شد.از همین رو بورس در حال حاضر به شکل جدیدی لیدر نرخ بازدهی شده است،این بار با فشار حقوقی‌ها برای آزادسازی منابع.

منبع: اقتصادنیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس