اخبار ویژه روزنامه ها

سخنان مشاور رئیس‌جمهور بار دیگر اهمیت پیگرد مدیرانی که چند میلیارد دلار را به قیمت رانتی ۴۲۰۰ تومان واگذار کردند، یادآور می‌شود.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

**********

کیهان

تقصیر شورای نگهبان این بود که شماها را تأیید کرد

مشاور سابق رئیس‌جمهور با ادبیاتی مظلوم‌نمایانه می‌گوید شورای نگهبان بگوید اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ باشند یا نه.

اکبر ترکان در گفت‌وگو با خبرآن‌لاین مدعی شد باید دید در انتخابات ۱۴۰۰ قرار است مردم انتخاب کنند یا خیرخواهان در شورای نگهبان انتخاب می‌کنند و مردم تأییدیه می‌دهند.

او مدعی شد: مشارکت پایین مردم در  انتخابات اسفند ماه نتیجه عملکرد اعضای این شورا بوده است.

به گفته او، شعارهای پوپولیستی و اقتصادی یا اجتماعی و آرمان‌گرایانه دیگر تاثیری بر نظر مردم ندارد و توجه افکار عمومی معطوف به عملکرد افراد است.

ترکان در عین حال بر بلاتکلیفی جریان اصلاح‌طلب صحه می گذارد و معتقد است چند و چون حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ به شورای نگهبان بستگی دارد.

اکبر ترکان، اظهار کرد: در فضای سیاسی کشور ما دو نگاه وجود دارد، یک نگاه مردم‌سالاری دینی است و نگاه دیگر جمهوری است. مردم‌سالاری دینی و جمهوری هر دو به آرای مردم متکی هستند منتها در یکی مردم و جمهور انتخاب کننده هستند و در دیگری مردم و جمهور انتخاب کننده نیستند.

وی ادامه داد حالا باید دید انتخابات دور آینده ریاست جمهوری در سال آینده چطور است، قرار است مردم انتخاب کنند یا خیرخواهان انتخاب می‌کنند و مردم تاییدیه می‌دهند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره احتمال پررنگ شدن برخی شعارهای پوپولیستی و اقتصادی به‌خصوص با توجه به شرایط فعلی کشور و مشکلات فراوان معیشتی، گفت: همه مردم دیگر فهمیدند اینکه چه کسی چه شعاری بدهد مهم نیست و باید دید چه کسی عرضه انجام کار دارد. الان کارآمدی مهم است و اهمیت دارد و حرف‌ها دیگر مهم نیست.

ترکان همچنین با اشاره به مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه، خاطر نشان کرد: همین انتخابات اخیر نتیجه نظارت استصوابی و خیرخواهانه شورای نگهبان بود یعنی شورای محترم نگهبان صلاح ندیدند یک گروه را تایید صلاحیت کند و تصمیم گرفتند کاندیداهای یک گروه دیگر تایید شدند که از آنها افرادی نماینده مجلس شدند.

اظهارات آقای ترکان از چند جهت مخدوش است. نخست این که مدعیان اصلاح‌طلبی هم در سال ۹۲ و هم سال ۹۶، دارای نامزد در گود رقابت‌های انتخاباتی بودند اما طبق برآوردهای نظرسنجی، ترجیح دادند عارف و جهانگیری را وادار به انصراف کنند. آنها ضمناً در انتخابات مجلس سال گذشته نیز آن قدر نامزد مازاد داشتند که در برخی شهرها مثل تهران به جای یک فهرست، چند فهرست ارائه کردند و اگر مورد استقبال مردم واقع نشدند، نه به خاطر نداشتن نامزد، بلکه به‌خاطر کارنامه پرخسارت دولت و مجلس برآمده از ائتلاف مدعیان اعتدال و اصلاحات بود.

اما در زمینه شعارهای پوپولیستی حق با رقبای ترکان است. چه این که مردم ظرف ۷ سال اخیر دیدند که چه کسانی وعده‌های قلمبه سلمبه دادند و به جای عمل و گره‌گشایی و ارائه کارنامه، مدام علیه مدیریت قبلی و شورای نگهبان و قوه قضائیه و سایر دستگاه‌ها بدگویی کردند و مسئولیت هیچ یک از سوءمدیریت‌های خود را نپذیرفتند.

مردم دیدند که چه کسانی با تحقیر طرف‌های ملی اما فقط در زمینه آبگوشت بزپاش برتری فناوری داریم)، بیگانه‌ستایی کردند و به جای این که از تولید و صادرات حمایت کنند، مراکزی مانند مناطق آزاد تجاری را کانون واردات بی‌رویه و ضربه به تولید ملی کردند؛ و حالا هم به جای عذرخواهی از مردم، توپ را به زمین شورای نگهبانی می‌اندازند که نامزدهای همین جماعت را با اغماض و تسامح تأیید صلاحیت کرد. در واقع اگر شورای نگهبان جای ملت باشد، اتفاقاً در همین عرصه است که مدعیان بی‌عمل و بدکارنامه را تأیید کرد.

گل به خودی نوبخت با اظهارات خلاف واقع

سخنان خلاف مدیرانی مانند رئیس ‌سازمان برنامه و بودجه، گل به خودی و ضربه علیه منافع ملی است.

روزنامه فرهیختگان درباره سخنان اخیر نوبخت در همدان نوشت: وی در سخنانی که از سوی یک رسانه دولتی منتشر شد، مدعی شد، آمریکایی‌ها اجازه فروش یک قطره نفت هم نمی‌دهند و تحریم‌هایی که اعمال شده از ماجرای نفت در برابر غذا هم سنگین‌تر است.

در اینکه آمریکا نمی‌خواهد ایران نفتی بفروشد و فشار حداکثری بر اقتصاد ایران وارد کند، تردیدی وجود ندارد، اما واقعیت‌های کف میدانی گویای نکات دیگری است. هفته گذشته بود که منابع رسمی اقتصادی در چین رسما میزان واردات نفت از ایران را اعلام کردند که البته شواهد و قرائن نشان می‌دهد فروش غیررسمی نفت فقط به چین چند برابر رقم اعلام‎شده رسمی از سوی آنهاست.

در اینکه وضعیت ارزی دولت خوب نیست که آن هم حاصل کار خود دولت است، تردیدی وجود ندارد اما وضعیت ریالی دولت چطور؟ افزایش درآمد ۱۰ برابری مالیات از بورس، فروش ۶۰ هزار میلیاردی اوراق، درآمد ۱۶ هزار میلیاردی از واگذاری‌ها در بورس که سه هزار میلیارد بیشتر از درآمد پیش‎بینی‎شده تا پایان سال است و... نشان می‌دهد اوضاع ریالی دولت خیلی هم بد نیست. به نظر ایشان و دولت، مردم حتی رضایت نسبی از اوضاع درآمدهای ریالی خود دارند؟ ناکارآمدی و تبعیض روزافزون در حوزه‌ای که صددرصد مرتبط با زیرمجموعه خود آقای نوبخت است، آیا توجیهی دارد؟

جناب نوبخت جوری مسئله را طرح می‌کند که گویا درآمدهای ارزی دولت صرفا به‎دلیل یک‌سری شرایط تحمیلی به این نقطه رسیده و خود دولت تقصیری نداشته و در این میان روی حافظه‌های کوتاه‎مدت حساب ویژه کرده است. آقای نوبخت حتما خوب می‌داند که این اوضاع حاصل طراحی خود دولت در سیاست خارجی است. زمانی که دولتمردان برای برجام مدال افتخار به گردن همدیگر می‌انداختند، منتقدان هشدار این روزها را داده بودند.

این اظهار عجز و ناتوانی اقتصادی دولت ‎تنها طرف غربی را در تحمیل فشار حداکثری حریص‌تر می‌کند.

فرهیختگان در ادامه با بیان اینکه «با تحریف، تحریم‌ها را تشدید نکنید» از سوژه‌سازی خلاف واقع برای رسانه‌های ضد انقلاب انتقاد کرد.

آنچه به یادداشت روزنامه فرهیختگان باید اضافه کرد، ذکر این نکته است که اظهارات خلاف واقع نوبخت حتی اگر صددرصد درست هم بود صرفاً اعتراف به ناکارآمدی سیاست‌های دولت و بی‌تدبیری مفرط در دل‌خوش کردن به برجام بوده است. چه اینکه دولت قبل بدون برجام، بسیار بیشتر از دولت برجام، نفت می‌فروخت و اعتنایی به تحریم‌های کذایی نداشت.

چرا هیچ دولتمردی مسئولیت حراج ارز ۴۲۰۰ تومانی را نمی‌پذیرد

سخنان مشاور رئیس‌جمهور بار دیگر اهمیت پیگرد مدیرانی که چند میلیارد دلار را به قیمت رانتی ۴۲۰۰ تومان واگذار کردند، یادآور می‌شود.

اکبر ترکان اخیرا گفته است: «با خوش‌خیالی ارز را ۴۲۰۰ تومان دادیم، یک عده هم بردند. فکر می‌کنید کالاهایی را که با ارز ۴۲۰۰ تومانی آوردند با چه قیمتی فروختند؟ مسلما با قیمت ارز آزاد. مابه‌التفاوت قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی و قیمت بازار را چه کسانی خوردند؟ آیا یک فرد، کاسب یا تاجر معمولی می‌توانست ارز ارزان بگیرد؟ هیچ‌وقت، چون فسادهایی اتفاق افتاد و ارزهای ارزان را به عده‌ای دادند و آنها هم خوردند، یک لیوان آب هم روی آن. الان هم جوابگو نیستند، تنها شلوغ‌کاری می‌کنیم و بعد هم آب‌ها از آسیاب می‌افتد و فرزندانشان در کانادا و استرالیا کیف می‌کنند.»

به گزارش الف، ماجرای دلار ۴۲۰۰ تومانی از تلخ‌ترین و عبرت‌آموزترین سیاست‌های اقتصادی در سال‌های اخیر است. اکنون و پس از حدود دو سال و نیم از اجرای این سیاست اکنون می‌توان به جرئت ادعا کرد دیگر هیچ‌کس از این سیاست دفاع نمی‌کند.

پیش‌تر ولی‌الله سیف رئیس‌کل وقت بانک مرکزی هم خویش را از این تصمیم مهم کنار کشیده بود. حسن روحانی هم در این روزها یک‌بار دیگر خود را از این سیاست مبرا کرد و گفت: «یک جلسه‌ای در ریاست‌جمهوری و همه اقتصادی‌های دولت و بیرون دولت تقریبا مشاورین همه حضور داشتند، آنجا گفتم اگر شما به این نتیجه رسیدید که ارز باید تک‌نرخی شود و همه‌تان اجماع دارید، با اینکه مخالف هستم موافقت می‌کنم اگر همه اجماع دارید، گفتند همه اجماع داریم.»

سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی امروز مانند یک بچه سرراهی است که هیچ‌کس مسئولیت آن را قبول نمی‌کند. علت آن هم واضح است چون این سیاست به شکست انجامید.

اکنون مسئولین دولتی باید به مردم توضیح دهند که چرا علی‌رغم اذعان به شکست این سیاست همچنان بر ادامه آن، هرچند صرفا برای کالاهای اساسی، تاکید دارند. هروقت این پرسش از ایشان مطرح شده گفته‌اند اگر این حمایت انجام نشود قیمت کالاهای اساسی بالا می‌رود و به معیشت مردم آسیب وارد می‌شود.

در حالی که آنها تاکنون به این مسئله که ارز ۴۲۰۰ تومانی تاثیری بر پایین آمدن قیمت ندارد پاسخی نگفته‌اند. اکنون برای بسیاری از کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص می‌یابد اما با قیمتی بالاتر از قیمت ارز بازار آزاد به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

پرسش دیگر که ناظر به سخنان ترکان است بیشتر متوجه دستگاه قضایی است. افرادی در این دو سال ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کردند و هیچ کالایی با آن وارد نکردند. ارقام مختلفی در این زمینه مطرح شده است.

دستگاه قضایی در این زمینه اعلام کرده با تعدادی از این افراد برخورد کرده و به صدور حکم قطعی منجر شده است. اما افکار عمومی در این زمینه همچنان پرسش دارد. اولا باید مشخص شود در دو سال گذشته چه کسانی ارز دولتی دریافت کرده و تعهد خویش برای واردات را انجام نداده‌اند. ثانیا دستگاه قضایی باید به صورت شفاف به پرونده همه این افراد رسیدگی کند.

اما قوه قضائیه وظیفه مهم‌تری هم دارد و آن برخورد با افرادی است که ارز مورد نیاز کشور را بدون در نظر گرفتن شرایط کشور حراج کردند و بعضا به متخلفین دادند. فراموش نمی‌کنیم که در نیمه ابتدایی سال ۹۷ برخی برای دریافت دلار مسافرتی ۴۲۰۰ تومانی مردم را مجانی به سفر خارجی می‌بردند و ارز ایشان را می‌گرفتند. آیا نباید با مسببین این حراج ملی برخورد کرد؟

رهبر انقلاب در مرداد ۹۷ این خواسته از دستگاه قضایی را مطرح کردند اما تاکنون بی‌پاسخ مانده است. ایشان بیان داشتند: «ارز را یا سکه را وقتی که به صورت غلط تقسیم می‌کنند، این دو طرف دارد: یکی آن که می‌آید و این را می‌گیرد و مثلا فرض کنید قاچاقچی است یا به قاچاقچی می‌فروشد؛ یکی آن که این را می‌دهد. ما همه‌اش داریم دنبال آن کسی که «می‌گیرد» می‌گردیم - مفسد اقتصادی، قاچاقچی - در حالی که تقصیر عمده متوجه آن کسی است که «داد»؛ او را باید دنبال کرد.»

از قوه قضائیه انتظار می‌رود مطالبه رهبری را اجابت کنند و با مسئولینی که این سهل‌انگاری بزرگ در حوزه مسئولیت ایشان رخ داده است برخورد کنند.

از وعده لغو تحریم‌ها تا توجیه ناکارآمدی با تحریم‌ها!

روزنامه رسمی دولت در توجیه ناکامی‌های مدیریتی می‌گوید: دولت روحانی ۵ سال با ظالمانه‌ترین تحریم‌ها روبه‌رو بوده است.

ایران در یادداشتی به قلم هادی حق‌شناس، وی را استاد دانشگاه معرفی کرد و حال آنکه استاندار گلستان است و پیش از آن، معاون سازمان بنادر و کشتیرانی بوده است.

حق‌شناس در این یادداشت می‌نویسد: دولت برای یک سال پایانی خود نقشه راه اقتصادی ترسیم کرده است. در سال پایانی دولت مشکلات متعددی وجود دارد که بخش قابل توجه آن به علت تحریم‌های ظالمانه ایجاد شده است.

استاندار گلستان می‌افزاید: دولت روحانی در ۷ سال فعالیت خود دستاوردهای بسیار خوب و مهمی را در بخش صنعت نفت، پتروشیمی، برق، آموزش عالی و بهداشت و درمان به دست آورده است که باید رسانه‌ای شود وهمه مردم بدانند که دولت با وجود سیل، زلزله، کرونا و تحریم توانسته در بخش‌های مختلف اقتصاد پیشرفت کند. دولت روحانی ۵ سال با ظالمانه‌ترین تحریم‌ها روبه‌رو شده و با وجود رفتارهای مغرضانه برخی کشورها و محدودیت‌هایی که آمریکا گذاشته بود، در صنایع مختلف به پیشرفت دست یافت؛ دستاوردهای دولت در قیاس با سایر دولت‌ها که شرایط بهتری داشتند به‌خصوص از نظر منابع مالی، بی‌سابقه بوده است. همان‌گونه که عنوان شد اصلی‌ترین مشکل دولت، نبود منابع مالی است، اگر دولت بتواند به منابع مالی دست پیدا کند، پروژه‌های عمرانی به سرانجام می‌رسد و این امر برای دولت‌های بعدی به یادگار خواهد ماند. بر این اساس چهار توصیه جدی و مهم برای دولت دارم تا به منابع مالی دست پیدا کند و  از بحران‌ها بگذرد.

اولین نکته این است که دولت دارایی‌های خود را بفروشد؛ این امر به منزله فروش دارایی‌ها از طریق سهام نیست، دولت از طریق مذاکره هم می‌تواند دارایی‌های خود را به فروش برساند.

دومین نکته این است که دولت بر اتمام پروژه‌های عمرانی که به مراحل پایانی رسیده است، تمرکز کند.

سومین مورد این است که دولت به سمت افزایش نرخ اشتغال و کاهش نرخ تورم برود. مردم ایران بسیار هوشمند هستند و می‌دانند که حرکت دولت به سمت اتمام پروژه‌های عمرانی به منزله ایجاد اشتغال است. در این میان کاهش‌ تورم در کنار رشد اشتغال به اقتصاد ایران کمک شایانی می‌کند که نباید از آن غفلت کرد.

چهارمین نکته که ذکر آن ضروری است، انضباط مالی است، دولت در این بخش باید تمام تلاش خود را کند؛ یکی از نکاتی که در این حوزه توجه سیاستگذاران را می‌طلبد اخذ مالیات از سازمان‌ها، نهادها، ارگان‌ها و افرادی است که فرار مالیاتی دارند. دولت باید سازوکاری را اتخاذ بکند که فرار مالیاتی به حداقل برسد؛ اگر چنین امری دنبال شود بخش قابل توجهی از کمبودهای درآمدی دولت برطرف می‌شود و می‌توان به سمت اصلاح حرکت کرد.

اگر پروژه‌های نیمه‌تمام به سرانجام برسد، نرخ تورم و نقدینگی کنترل می‌شود و دیگر با چاپ پول اقتصاد اداره نخواهد شد.

آنچه از این مدیر دولتی باید پرسید این است  که؛ اولا شما با آدرس لغو تحریم‌ها از طریق دادن امتیاز در مذاکره رای آوردید و حالا هم برای توجیه ناکارآمدی خود به تحریم‌های بی‌سابقه استناد می‌کنید. پس بفرمایید در این ۷ سال دقیقا مشغول چه کاری بوده‌اید که تحریم‌ها - با وجود واگذاری امتیازات هنگفت - بیشتر شده است؟!

ثانیا آقای روحانی تاکید کرد سهم کرونا در رکود اقتصادی کلا ۳ درصد بوده است. چرا می‌خواهید مسئولیت سوءمدیریت را گردن کرونا بیندازید و حال آنکه اقتصاد قبل از آن در رکود تورمی عمیق - حاصل از سوءمدیریت شما - بود.

ثالثا این استاد محترم دانشگاه(!) بایدهای قابل تاملی برای بیرون آمدن دولت از گرفتاری خودساخته پیشنهاد می‌کنند اما حتما عنایت دارند که اغلب این بایدها در ۷ سال گذشته مورد اعتنا و اهتمام نبوده؛ چرا؟! دولت غیر از بهره‌برداری از پروژه‌های بزرگ دولت ماقبل خود، چند پروژه بزرگ را هم راساً شروع کرده تا به پایان برساند یا برای دولت بعدی به یادگار بگذارد؟ دولت چرا در این مدت سراغ افزایش نرخ اشتغال نرفت و با رکود تولید، بیکاری تشدید شد؟ چرا به تکلیف انضباط مالی و اصلاح ساختار بودجه عمل نشد؟ و...

رابعا تعبیر اگر چنین و چنان شود، نرخ تورم و نقدینگی کنترل می‌شود و دیگر اقتصاد با چاپ پول اداره نخواهد شد، همه جملات شرطی است که بدون تمهید مقدمات - چنان که در هفت سال گذشته نشد - در حد آرزواندیشی و وعده‌درمانی باقی خواهد ماند.


 

ایران

زمانی برای بررسی لوایح در بهارستان می‌ماند؟!

   خبر اول اینکه، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس تأکید کرده که تمرکز هیأت رئیسه بر حل مشکلات معیشتی مردم است. نماینده قم در همین راستا به فارس گفته که «تا کنون ۲۰۰ طرح توسط نمایندگان مجلس تدوین و به هیأت رئیسه مجلس ارائه شده است.» تدوین ۲۰۰ طرح اقتصادی در فاصله کمتر از ۳ ماه از عمر مفید مجلس یازدهم  خود بیانگر نگاه خاص نمایندگان نسبت به حل مشکلات کشور است. حال آنکه تدوین یک لایحه در دولت معمولاً چند ماه به درازا می‌کشد و باید در کمیسیون‌های مختلف دولت چکش کاری و بررسی شود ،اما مجلسی‌ها گویا بیشتر از آنکه به کیفیت طرح‌ها توجه داشته باشند به کمیت نگاه دارند. یکی از مهم‌ترین طرح‌های مصوب مجلس یازدهم طرح موسوم به توزیع قیر رایگان بود که در میان مخالفت‌های کارشناسان و دولت تصویب شد و البته در شورای نگهبان مغایر با قانون اساسی تشخیص داده شد و به مجلس برگشت؛ اگر قرار باشد همه این طرح‌ها در دستور کار قرار گیرد معلوم نیست که اساساً وقتی برای بررسی لوایح دولت می‌رسد؟ بماند که در حال حاضر طرح‌های سیاسی مجلسی‌ها همچون ۳ طرح اصلاح قانون انتخابات بیشتر از طرح‌های اقتصادی و معیشتی در رسانه‌ها مطرح است.

تصویب نشدن «اف ای تی اف» مصداق خود تحریمی

  خبر دیگر اینکه، یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است در برخی شرایط خودتحریمی‌ها و تحریم‌های خودساخته فشار اقتصادی را بر کشور دوچندان کرده است. در مهم‌ترین موضوع می‌توان به بر زمین ماندن تصویب FATF در مجمع تشخیص اشاره کرد که موجب شده حتی نتوانیم با کشورهای نزدیک به خود همچون روسیه و چین نیز مبادلات تجاری داشته باشیم.علی قنبری، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس به انتخاب گفت: «نکته قابل توجه این است که این موضوع موجب شده نتوانیم قرارداد استراتژیک اقتصادی با کشور چین را اجرایی کنیم.» وی افزود: واقعیت امر این است که دریچه حل مشکلات اقتصادی کشور در داخل است اما در آینده نزدیک نمی‌توان حل مشکلات را پیش‌بینی کرد. در این میان، رأی آوردن جو بایدن در امریکا نیز در کوتاه مدت تأثیر چندانی بر اقتصاد کشورمان ندارد و موجب بهبود وضعیت نخواهد شد.

دادستانی رومانی: قاضی منصوری خودکشی کرده

  شنیدیم که، ​دادستان‌های رومانی اعلام کردند که قاضی منصوری با پرشی از طبقه پنجم یک هتل در بخارست دست به خودکشی زده است. به گزارش ایسنا به نقل از رومانیا تی‌وی؛ دادستان‌های رومانی روز جمعه اعلام کردند که قاضی منصوری در ماه ژوئن با پرشی از طبقه پنجم یک هتل در بخارست دست به خودکشی زده است. دفتر دادستانی بخارست که این هفته پرونده را مختومه اعلام کرد، در بیانیه‌ای نوشت که قاضی منصوری تنها مشتری هتل بوده است. در بیانیه‌ آمده که غلامرضا منصوری از طبقه پنجم و از ارتفاع بیست متری به پایین پریده و پس از برخورد با زمین، در لحظه جان باخته است. پیش از این نیز سردار هادی شیرزاد رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی گفته بود که خودکشی و مرگ غلامرضا منصوری از سوی پلیس اینترپل در بخارست تأیید شد.

درخواست احمد توکلی از محسن هاشمی

  دست آخر اینکه،رئیس هیأت مدیره سازمان مردم‌نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به رئیس شورای شهر تهران آمادگی این سازمان را برای بررسی املاک واگذار شده به مسئولان در شهرداری تهران، اعلام کرد.به گزارش فارس در نامه احمد توکلی به محسن هاشمی آمده است: جنابعالی در مصاحبه با برنامه تلویزیونی تهران ۲۰ اعلام نمودید که آماده‌اید درباره ۷۰۰ ملک شهرداری که در اختیار دیگران است، گزارش بدهید.سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت براساس تکلیف ذاتی و متکی به اساسنامه قانونی‌اش، آمادگی خود را برای دریافت، بررسی و در صورت نیاز مطالبه‌گری از اشخاص مرتبط با موضوع ۷۰۰ ملک شهرداری واگذار شده اعلام می‌دارد و بر اساس روال همیشگی‌اش، نتایج اقدامات خود را در مراحل مختلف به ملت شریف ایران گزارش می‌نماید.بنابراین خواهشمند است تمامی اسناد و مدارک مرتبط با موضوع فوق‌الذکر را به این سازمان مردم نهاد ارائه فرمایید.

آرمان

تجمع بازنشستگان مقابل ادارات تامین اجتماعی

جمعی از بازنشستگان تامین اجتماعی با حضور مقابل ادارات تامین اجتماعی، خواستار توجه به مطالبات قانونی خود شدند. مهم‌ترین خواسته‌ این بازنشستگان، تجدیدنظر در فرمول‌های همسان‌سازی است؛ آنها می‌گویند چرا سابقه استحقاقی بازنشستگان سخت و زیان‌آور در محاسبات همسان‌سازی منظور نشده است. بازنشستگان در عین حال خواستار پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان هستند و می‌گویند: مقامات سازمان برای بهبود معیشت بارنشستگان باید به دولت فشار بیاورند تا مطالبات سازمان را بپردازد.

جور کردن پول استراماچونی

حسن روشن گفت: حدود ۶۰، ۷۰ روز پیش برای افتتاح یک نمایشگاه ماشین با چند نفر از دوستان‌مان دور هم جمع شدیم و در آنجا بود که دوست مشترکی به من گفت مسئولان باشگاه استقلال خواستار ۵۰۰ هزار دلار از من شدند تا استراماچونی را برگردانند! روشن ادامه داد: با خودم گفتم مگر سرمربی فرهاد مجیدی نیست اما آن دوست ما گفت مدیران باشگاه به ما اعلام کردند استراماچونی یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار از استقلال برای بازگشت می‌خواهد و خودش اعلام کرده است ۸۰۰ هزار دلار را می‌بخشد و یک میلیون دلار دیگر را می‌گیرد. مسئولان باشگاه به من گفتند که ۵۰۰ هزار دلار کمک کن و ۵۰۰ هزار دلار دیگر را خودمان می‌دهیم تا این مربی را برگردانیم.

تجمع هواداران استقلال

از ساعت ۱۰ صبح روز (شنبه) تعدادی از هواداران تیم فوتبال استقلال مقابل ساختمان این باشگاه حضور یافتند تا با احمد سعادتمند، مدیرعامل این باشگاه صحبت کنند. هواداران در این گفت‌وگو به شرایط تیم‌شان اعتراض کرده و از سعادتمند گله کرده‌اند. مدیرعامل استقلال هم بعد از دقایقی باشگاه را ترک کرده است. طرفداران استقلال همچنین با سر دادن شعارهایی، خواستار جدایی تیم مدیریتی استقلال شدند. آنها برخی از مدیران وزارت ورزش را هم از شعارهای انتقادی خود بی نصیب نگذاشتند.

سرقت خودرو شهرداری‌خرمشهر

رئیس شورای شهر خرمشهر با بیان اینکه پس از سرقت خودروی پراید شهرداری خرمشهر، شناسایی سارق در دستور کار پلیس قرار گرفته است، گفت: بعد از گذشت یک هفته با بررسی کارشناسان آگهی و مشاهده سرنخ‌هایی سارق دستگیر شده است. موسی‌ مطورجزیره ادامه داد: سارق این خودرو متاسفانه رئیس‌آتش‌نشانی شهرداری خرمشهر بوده است که خودرو را در یک منطقه دورافتاده مخفی و اقدام به اوراق کردن آن کرده بود.

جریمه یک گردشگر به‌ خاطر برداشتن شن

پس از کشف دو کیلوگرم شن ساحل ساردینیا در لوازم یک گردشگر فرانسوی، این گردشگر ملزم به پرداخت هزار یورو جریمه شده است. مقام‌های محلی که وظیفه محافظت از سواحل جزیره ایتالیایی «ساردینیا» را برعهده دارند حین بررسی در فرودگاه «الماس» یک بطری حاوی شن مرغوب سواحل این جزیره را در لوازم یک گردشگری فرانسوی کشف کردند که به دنبال آن گردشگر خاطی ملزم به پرداخت جریمه نقدی شده است.

تجمع هواداران ذوب آهن

هواداران ذوب آهن که این روزها از اوضاع نابسامان این باشگاه و همچنین جدایی مهره‌های کلیدی‌شان روبه‌روی استانداری اصفهان تجمع کردند تا صدای اعتراض‌شان را به گوش مسئولان استانی و شخص استاندار برسانند. این تجمع مطابق با فراخوانی بوده است که پیش از این برای حضور رأس ساعت ۱۱ جلوی استانداری از هواداران دعوت کرده بود و تعدادی از هواداران سبزپوش روبه‌روی ساختمان استانداری اصفهان حاضر شدند.

توئیت بعد از دیدن اصفهان

«ایگناتسیو کاسیس» وزیر خارجه سوئیس در صحفه توئیتر خود نوشت: دیدار از شهر اصفهان ایران، مرواریدی در خاورمیانه. شناخت فرهنگ و مردم یک پیش نیاز برای روابط خوب دیپلماتیک است.

دستگیری سه مدیر کانال تلگرامی در مهاباد

فرمانده انتظامی مهاباد درباره دستگیری سه مدیر کانال تلگرامی در مهاباد گفت: سه مدیر هتاک کانال تلگرامی توسط ماموران پلیس فتای این شهرستان دستگیر شده‌اند. سرهنگ برزو تجاری افزود: در پی رصد فضای مجازی و شکایت چندین نفر از شهروندان مهابادی، مبنی بر اینکه مجرمان سایبری با راه‌اندازی کانال تلگرامی اقدام به انتشار تصاویر شخصی و هتاکی در فضای مجازی و شبکه اجتماعی تلگرام می‌کردند، مراتب در دستور پلیس فتای این شهرستان قرار گرفت. وی ادامه داد: طی یک عملیات پلیسی و تخصصی سه مدیر کانال تلگرام با بیش از ۶ هزار عضو شناسایی و پس از هماهنگی لازم با مقام قضایی دستگیر شده‌اند.

پرویز فتاح رفت روی میدان مین

منصور حقیقت‌پور، تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: احمدی‌نژاد به خیلی‌ها لطمه زده است. تجربه احمدی‌نژاد گرانی بود، لذا اگر آیت‌ا... مصباح از قصه احمدی‌نژاد پند گرفته باشد نباید وارد تأیید مصداقی در انتخابات ریاست‌جمهوری شود. پایداری‌ها آنها فردی را که سلایق تند دارد، انتخاب می‌کنند و محکم نیز پای او می‌ایستند. پرویز فتاح رفت روی میدان مین و تمام شد. در واقع فتاح را بد مدیریت کردند و او دیگر شانسی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد.

زمان احتمالی توزیع واکسن کرونا

مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد زمان احتمالی توزیع واکسن کرونا گفت‌: هیچ‌کدام از واکسن‌های ساخته‌شده در جهان به بازار عرضه نشده‌اند و ما نمی‌توانیم بگوییم کدام یک بهتر از بقیه است، اما سازمان جهانی بهداشت تحقیق و توسعه واکسن کرونا در ۱۵۲ کشور را تایید کرده است. بر اساس شواهد به نظر می‌رسد واکسن آکسفورد زودتر از بقیه واکسن‌ها و شاید در اوایل سال میلادی آینده به بازار عرضه شود. ممکن است در برخی از کشورها واکسن کرونا تا زمستان وارد بازار شود.

واکنش به اعتراضات علیه صیغه در آقازاده

حامدعنقا، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده «آقازاده» گفت: اگر کسی بخواهد به جریان فعالیت یک جوان مومن انقلابی نفوذ کند، با کافه و کاباره که نمی‌تواند، باید از راه حوزه و مسجد و نماز وارد شود. ابتدا باید جلب اعتماد کند. در داستان ما هم«راضیه» با همین هدف سراغ«حامد» آمده و پیشنهاد صیغه را مطرح می‌کند. شخصا موضوع عقد موقت را برای مردی که همسر و خانواده دارد یا به شکلی که در «شوکران» مطرح شد امری مذموم می‌دانم. باید اعتراف کنم ما در آقازاده ۱۰ درصد واقعیت‌ها و مواردی که وجود دارد را هم نتوانسته‌ایم نشان دهیم.

بیانیه باشگاه تراکتور علیه صداوسیما

باشگاه تراکتور با صدور بیانیه‌ای از صدا و سیما و مقایسه این تیم با تیم ملی بحرین انتقاد کرده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: متاسفانه سالیان سال است به دلیل عدم نظارت صحیح در صداوسیما برنامه‌سازان و مجریان برنامه‌های تلویزیونی در حوزه‌ ورزش علایق رنگی خود را به شکل واضح و مشخص در برنامه‌هایی که با بودجه‌ تمام مردم ایران ساخته می‌شود، نمی‌توانند کتمان کنند و این ‌بار هم تیم مردمی تراکتور را با تیم ملی کشوری که هیچ ایرانی خاطره‌ای خوشی از آنها ندارند مقایسه کرده‌اند.

واکنش به شایعه قهر یک نماینده

الیاس نادران، نماینده تهران که چندی پیش شائبه قهر او و احتمال استعفایش در فضای خبری مطرح شده بود دیروز در توئیتی با هشتگ کمیسیون ویژه با حواشی تشکیل این کمیسیون که گفته می‌شد برای دلجویی از نادران تشکیل شده است پاسخ داد. او در این توئیت نوشت: بنده اساسا متقاضی عضویت در کمیسیون ویژه تولید نبودم. به احترام رای همکارانم، ترجیح می‌دهم به‌عنوان یک عضو ساده به هیات رئیسه کمیسیون در ایفای وظایف خطیرشان کمک کنم. ضمنا این کمیسیون از مجلس هفتم وجود داشته و از ابتدا برای خوشایند کسی تاسیس نشده است.

روایت هاشمی از یک تذکر

در قسمتی از خاطرات ۱۴ شهریور هاشمی رفسنجانی آمده است که وی در دیدار با رئیس‌جمهور منتخب تذکر مهمی درباره وزرا به خاتمی داده است.در قسمتی از خاطرات ۱۴ شهریور سال ۷۶ هاشمی رفسنجانی آمده است: شب به دیدن آقای [سیدمحمد] خاتمی- که همسایه ما شده‌اند- رفتم. دربارة مسایل جاری وضع بودجه و سیاست خارجی و مسایل قوه‌ قضائیه با شهرداری و مذاکراتش با مقام معظم رهبری صحبت شد. گفتم به وزرا تذکر بدهد که وعده‌های غیرقابل‏ اجرا ندهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • Mjp IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    4 0
    آقای فتاح چون حقیقت روگفته ودست آقایون گردن کلفت را رو کرده بهش انگ می‌زنند.. درودبه آقای فتاح ک باشجاعت تمام کسانی ک اموال بیت المال راتصاحب کردن لودادکحای این کار. بدهست خداوکیلی؟ چرا آقایون ازاین حرفابراشفتن؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس