فرهاد مجیدی

اتفاق مشابهی که برای مسی و مجیدی در یک زمان افتاد و واکنش متفاوتی که این دو نشان دادند، بار دیگر فاصله فوتبال آماتور ایران با سطح اول دنیا را نمایان کرد.

سرویس ورزش مشرق - فرهاد مجیدی سالها پیش با گرفتن یک عکس در ورزشگاه نیوکمپ باشگاه بارسلونا، به نوعی از علاقمندی اش به این تیم خبر داده بود ولی قطعا رفتار حرفه ای بازیکنان بزرگی که در این باشگاه توپ می زنند را یا ندیده یا نتوانسته قدم در راهی بگذارد که ستاره های بزرگ فوتبال این باشگاه در آن راه رفتند، دویدند و عرق ریختند!  

به تازگی مصاحبه ای از لیونل مسی منتشر شد که می تواند در دانشگاه های تربیت بدنی کشورمان به یکی از دروس دانشجویان تبدیل شود. به ویژه بازیکنانی که داعیه تعصب داشتن به تیم و باشگاه یا رنگ خاصی در فضای ورزش را دارند باید این مصاحبه را بارها و بارها بخوانند تا شاید به موضوع تعصب بیش از پیش پی ببرند که تعصب تنها به باد کردن رگ گردن و برافروخته شدن رنگ رخساره و بوسیدن پیراهن و نشان دادن نمادهای ساختگی نیست.

لیونل مسی که ۱۹ سال است در رده های مختلف سنی بارسلونا حضور دارد و با کسب ۶ توپ طلا یکی از نمادهای این باشگاه به شمار می رود، در بخشی از مصاحبه ای که با سایت معتبر گل کرده درباره موضوع جدایی‌ جنجالی و ناکامش از بارسلونا گفت: «اطمینان داشتم که بازیکن آزاد هستم. رئیس باشگاه همیشه می گفت که در پایان فصل می توانم تصمیم بگیرم که بمانم یا نه. اکنون می گویند که نمی توانم باشگاه را ترک کنم و بایستی برای آن، هفتصد میلیون یورو پرداخت کنم که غیرممکن است. البته راه دیگری نیز وجود داشت و آن دادگاهی کردن ماجرا بود. من هرگز علیه بارسا به دادگاه نخواهم رفت زیرا من هرگز حاضر نیستم بارسلونا را به دادگاه بکشانم چون من عاشق بارسلونا هستم و این باشگاه از وقتی که من به آن آمده همه چیز به من داده است. بارسلونا باشگاه زندگی من است و من در این تیم زندگی‌ام را ساختم. این تیم به من همه چیز داده است. هرگز حتی فکر شکایت کردن از بارسلونا به ذهنم خطور نکرده است».

بیشتر بخوانید:
 

مسی: هرگز قصد نداشتم بارسلونا را به دادگاه بکشانم

او ضمن انتقاد شدید به مدیریت این باشگاه در فصلی که به پایان رسیده است، موضوع سنگ اندازی ۷۰۰ میلیون یورویی بارتومئو برای جدایی اش را مطرح کرده و با لحنی تند علیه آن حرف زده است و حتی گفته که می توانسته هزینه جدایی اش از بارسا را هم بپردازد ولی تنها به واسطه خواست خانواده و علاقه ای که به مجموعه بارسا داشته می خواهد بدون قهر و جنجال تا پایان قرارداد و تعهدش با همان تلاش همیشگی برای بردن و قهرمان شدن در این تیم توپ بزند: «من به کارم در بارسلونا ادامه می‌دهم و رویکردم هم بدون توجه به اینکه چقدر می‌خواستم بروم، تغییر نمی‌کند. مثل همیشه تمام تلاشم را می‌کنم. من همیشه خواهان پیروزی بوده‌ام. من بازیکن رقابت‌طلب هستم و دوست ندارم هیچ چیزی را ببازم. همیشه بهترین‌ها را برای باشگاه، بازیکنان و خودم خواسته‌ام. »

و این یعنی نهایت حرفه ای گری و تعهد بازیکنی که یکی از ۱۰ مرد ثروتمند جهان هم به شمار می رود!

مشابه این اتفاق درباره فرهاد مجیدی در استقلال رخ داد. جایی که کمی زودتر از پایان فصل حس کرد مدیریت باشگاه در حال مذاکره با یک مربی خارجی است تا به جای او به تهران بیاید. حضور مجیدی در استقلال بی شباهت به حضور مسی در بارسلونا نیست؛ فرهاد پس از دو سال بازی در بهمن از سن ۲۰ سالگی به استقلال آمد و تا پایان دوران بازی در ایران تنها پیراهن استقلال را پوشید ( چند سال در اتریش و امارات توپ زد و در سه دوره متفاوت مجموعا ۸ سال در استقلال بازی کرد) و آغاز مربیگری وی هم در تیم محبوبش بوده و یکی از نمادهای تعصب در این باشگاه به شمار می رود.

مجیدی صفحه اینستاگرامش پر است از تصاویر بوسه زدن هایش به لباس استقلال و بارها عرق و تعصبش به استقلال و مکتب ناصر حجازی را با صدای بلند زیر پستهایش فریاد کشیده، تنها ۱۸ ساعت پس از دربی ۹۳ و در حالی که طرفداران استقلال پس از ۹۱۱ روز، بار دیگر طعم شکست دادن پرسپولیس را چشیده بودند همانند اواخر دوران بازی در استقلال، باز هم با یک قهر نابجا کام میلیونها طرفدار تیمش را همچون زهر، تلخ و استعفایش را با مجموعه ای از انتقادات به مدیریت باشگاه در صفحه شخصی اش منتشر کرد.

بیشتر بخوانید:

مجیدی از سرمربیگری استقلال استعفا داد؛ مذاکره در ایتالیا آقایان را رسوا کرد/ بعد از برد مقابل سپاهان ناراحت بودند

وی که در این مدت در نشست های خبری شرکت نکرد، با هیچ رسانه ای حرف نزد و درد و دلهایش را با کسی در میان نگذاشت تا مردم و شاید مدیران باشگاه بدانند او چه می خواهد! نگذاشت هوادار استقلال ۲۴ ساعت سرمست از پیروزی بر رقیب سنتی اش پُز بدهد و برای پرسپولیسی ها کُری بخواند!

در اینکه کار سعادتمند و مدیریت استقلال در مذاکره با استراماچونی آن هم در این برهه حساس و نتایجی که مجیدی با استقلال بحران زده به دست آورد به هیچ عنوان درست نبود و جای توجیه ندارد، اما می شد فرهاد مجیدی آن متن را منتشر نکرده و تعصبش را اینگونه نشان می‌داد. می شد با حفظ تمرکز بازیکنان تیمش، تراکتور را هم شکست داده و برگ زرینی در کارنامه خود ثبت کند و سپس همه حرف‌هایش را از سر تعصب می زد و باز هم می ماند. آن وقت بود که قطعا نگاه ها به تصمیم مدیریت به شکل امروزی نبود. می توانست بماند و در آسیا هم استقلال را رهبری کند.

در اینکه فرهاد نتایج بهتری در "دور برگشت" (که بازیها به مراتب سخت تر است و تیم ها برای سهمیه و جنگیدن برای سقوط نکردن با شناخت بیشتری از رقبا به میدان می روند)، لیگ قهرمانان آسیا و جام حذفی گرفت، شکی نیست ولی اقدامی که فرهاد مجیدی کرد همچون "شیردوشی" بود که در پایان دوشیدن، با پا به سطل پر از شیر لگد زد و برگرداند!

با مروری به کامنت ها و نظرات هواداران استقلال در یک هفته اخیر درباره فرهاد مجیدی می توان دریافت چطور از عرش به فرش آمد و در نیمه شب جنجالی پس از باخت در فینال چه استقبالی از او و تیمش در فرودگاه مهرآباد شد! حالا شاید فرهاد باید ژست هیس نشان دادن های کنایه آمیزش را برای خودش نشان دهد و به خودش بگوید که با این اقدام غیر حرفه ای سهمی بزرگ در ناکامی تیم محبوبش در فینال جام حذفی و احتمالا آسیا داشته است!

قطعا عکس انداختن در نیوکمپ آرزوی خیلی از فوتبالیست‎هاست ولی آرزوی بزرگتر و ارزشمندتر درک روش و سیره آنهایی ا‎ست که با این تیم زندگی کردند و تعصب شان را همچون پویول‎ها، ژاوی‎ها، اینیستاها گواردیولاها و مسی‏‎ها به هواداران این تیم اثبات کردند که عکس آنها را روی تن و بدنشان خالکوبی می کنند. اینچنین است که اسامی بزرگان در ورزش برای همیشه ابدی می شود و برخی دیگر تنها در مقاطعی اندک، پوستری می شوند بر دیوار اتاق ها و قهوه خانه ها و سوپرمارکت ها!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    48 4
    کسی که غرور داشته باشه، قطعا با سر به زمین خواهد خورد.........
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      18 20
      واقعا مربی خوبی هست قطعا در آینده بهتر هم می شه ولی هنوز نتونسته به احساسات غلبه کنه.
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    27 13
    وقتی یک شبه بدون تجربه در تیم های ضعیف تر، بشی سرمربی تیم بزرگ، اوضاع بهتر از این نمیشه
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    40 14
    نه استقلال شبیه بارسلوناست نه مجیدی شبیه به مسی.
    • رضا IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      10 18
      کاملا موافقم بارسلونا هیچ وقت به گرد پای استقلال هم نخواهد رسید و لیونل مسی خیلی باید بدود تا به فرهاد مجیدی برسد
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    9 23
    یه نویسنده عاقل اینطور با مقایسه نابجای اسطوره های وطنی با مشابه جهانی سمپاشی نمیکنه جناب مشرق !!!!!!!!!!
  • علمدار IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    32 9
    واقعا خیانتی به استقلال کرد که هیچ کس نکرده است
    • امیر IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      28 2
      دفعه اولش نیست که قهرمانی را به خاطر خودخواهی خودش از استقلال می گیره! قبلا هم چند بازی مانده به قهرمانی استقلال به خاطر پول بیشتر تیم را رها کرد و اول ژست قهر گرفت دید کسی کاری نکرده که بخواهد قهر کنه دوباره گفت به خاطر دخترم تیام رفتم!!!! یعنی اگر چند هفته در حد یک ماه دیگه می موند چه اتفاقی برای دخترش می افتاد؟ در مجموع بازیکن بسیار خوبی بود ولی به همون اندازه هم بی صداقت و خودخواهه! خیلی دوست داره ادای با تعصبها را دربیاره ولی خودخواهی و بی صداقتیش دستش را رو می کنه!!!
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      6 2
      خیانت رو مدیرعامل استقلال کرد که قبل از بازی فینال دنبال سرمربی جدید بود. مذاکره با سرمربی جدید رو میشد بعد از فینال هم مطرح کرد نه نه چند شب قبل از بازی.
  • احسان معتمدی IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    17 6
    فرهاد از همان روز اول من یقین داشتم که نمی تواند استقلال را کمک کند حد او ضعیف است اولین حالت مربی صبر و حلم و شکیبایی است که او ندارد حالا علم مربیگری و تجربه اینها که اصلا نداشت و حالا هم در این زمان که استقلال را ترک کرد باید تا زمانیکه مدیرعامل برای استقلال سرمربی انتخاب میکرد با قوت ادامه میداد حتی اگر سعادتمند نامردترین انسان عالم باشد این دلیل نمی شود انسان تیمش را رها کند مثل این است که انسان پدر و مادرش را رها کند در حین زلزله چون برادردیگرش به او توهین کرده فرهاد کمی فکر کن و تکبر و غرور و هوای نفست را در نظر نگیر
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    6 0
    ما ایرانی به فکر خودمونیم بخاطر همین تا فرصت پیش بیاد میریم خارج
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    12 4
    تعصب کجا بود این هروقت کیسه بهش احتیاج داشت در رفت
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    11 5
    طرف وقتي عكس شيوخ اماراتي رو زير پيراهنش ميزنم و در پاسخ خبرنگار كه نطرش رو در مورد ايران پرسيده بود ميگه ، الخ تعصب كيلويي چند سواد كيلويي چند معرفت كيلويي چند وفاداري به ملتش كو ، كه حالا سراغ وفاداري به تيم باشه سلبرتي جماعت عامل بدبختي اين مملكت
  • محمدرضا IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    8 5
    مزدور لیونل مسی بند فسخ قراردادش 700 میلیون بوده اگه نبود تا حالا رفته بود
  • علی IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    4 3
    این روزها گربه برای رضای خدا موش نمی گیرد تعصب و غیرت و وجدان مرده تنها چیزی که مانده بی وجدانی است که باعث میشود ادم هر کاری بکند
  • رضا IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    5 4
    درود بر شرافت لیونل مسی. قدردان هستی. به نظر من باشگاه مادر است. و بازیکن بچه. هیچ بچه با وجدانی مادر خودش را ضایع نمی کند.حتی اگر این مادر در بعضی مواقع اشتباه هم داشته باشه.
  • یاسر IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    4 11
    مجیدی طفلی بیش نیست اذیتش نکنید
  • ناشناس GB ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    3 3
    اتفاقا این قضیه آسترا خیلی خیلی به نفع مجیدی شد موقعی که زمان پاسخگویی به هوادار و باشگاه باشه، با شارلاتان بازی قضیه آسترا راه میندازه و باشگاه را مقابل هوادار قرار میده و زمانی هم که اوضاع عادی باشه قهر می‌کنه با اسم آسترا. خیلی خوب داره جنگ روانی می‌کنه شاید استاد خوبی داره. بهرحال خاک تو سر باشگاه استقلال، که این بازی را متوجه نشدند، اونوقت ادعای مدیریت هم میکنند! بندازینش بیرون این قدرت طلب را
  • رضا IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    2 1
    مسی باتعصب داره هفته ای 500هزارپوندپول میگیره....
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    2 1
    تمام مقایسه هاتون متناقض هستش -مسی اگه بند 700 میلیون یورویی نبود با کلمه میرفت پس خودش نخواست که بمونه مجبور شد -اول زوایا رو بررسی کنید بعد قیاس کنید
  • SE ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    1 4
    من طرفدار کیسه و مجیدی نیستم ولی در برابر این قیاس نابجا نمیتوان از مجیدی دفاع نکرد. مدیران بارسا از 70 روز مانده به پایان فصل مانند مدیران کیسه بدنبال جایگزین برای مسی نبوده اند
  • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    3 1
    مسی گفته من میخام جدا بشم ولی ۷۰۰ ملیون پول فسخ رو ندارم برم واسه همین تو بارسلون مونده شکایتش به دادکاه هم هیچ نتیجه ای نداره چون قرارداد داره و فقط در صورت پرداخت ۷۰۰ ملیون میتونه جدا بشع پس الکی دم از عیرت مسی نزن
  • سالاری IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    2 3
    فرهاد بنظر من کار درستی کرد . نه جرایدو تحویل گرفت ونه مقامات غیر فوتبالی که به فوتبال چسبیدن و طلبکارم هستن. جراید که حق قضاوت کردن به خودشون میدن آیا کارشون درسته؟ همه می‌دونستن استقلالو هرسال استخوان بندیشو عمدابهم میزنن و از طرفی داوریایه بودار به نفع و حتی کارشناسان داوری جهت‌دار. چرا هیچوقت علنا ننوشتن فوتبال اینجوری پیشرفتی نخواهد داشت؟ در ضمن در این مملکت آدمای دیگه یی مثل حجازی و دایی و کریمی را هم فراری دادن. موضوع فقط مجیدی نیست
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    1 1
    اگر استراماچونی بیاد و نتیجه نگیره و مثل اوایل کارش در استقلال درجابزنه اونوقت پشیمونی برای همه عارض میشه که قدرفرهاد مجیدی رو ندونستن و انچه خود داشتند زبیگانه تمنامیکردند.
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      1 4
      متاسفانه درایران همیشه مرغ همسایه غاز بوده و اونقدر هم بی انصاف و بیرحم هستند که باز تقصیرها رو گردن فرهاد بندازن و بگن تقصیر مجیدیه که استرا نتیجه نگرفت.
  • . IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    1 1
    مردک ی جوری میگی مسی انگار مجانی وایساده و بدون حمایت هیچ کسی توی باشگاه مونده و سیبل شدن رو به جون خریده!!! سعادتمند قبل بازی دربی ماموریت داشت که استقلال رو بهم بریزه و نبره ولی خواست خدا بود با وجود دست پیش گرفتن یحی جوانمردانه توی فینال بازی کرد و با وجود۲۹ دقیقه وقت کشی سرافراز باخت؛ بله دادش تا وقتی عمو حسن و بابا مسعود لنگیا هست وضع همینه
  • . IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    1 1
    مردک ی جوری میگی مسی انگار مجانی وایساده و بدون حمایت هیچ کسی توی باشگاه مونده و سیبل شدن رو به جون خریده!!! سعادتمند قبل بازی دربی ماموریت داشت که استقلال رو بهم بریزه و نبره ولی خواست خدا بود با وجود دست پیش گرفتن یحی جوانمردانه توی فینال بازی کرد و با وجود۲۹ دقیقه وقت کشی سرافراز باخت؛ بله دادش تا وقتی عمو حسن و بابا مسعود لنگیا هست وضع همینه
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    5 1
    مشرق میترسه کامنتهای منو چاپ کنه...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس