کد خبر 1114822
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
تولید برق نمایه

نخست‌وزیر عراق، پس از دیدار هفته پیش با رئیس‌جمهور فرانسه وعده رفع مشکل ۱۷ ساله برق کشورش با تکیه بر حمایت‌های پاریس در ایجاد یک نیروگاه هسته‌ای را داد.

به گزارش مشرق، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در سفر روز چهارشنبه (۲ سپتامبر ۲۰۲۰)، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به بغداد طی یک کنفرانس خبری مشترک از پروژه آتی عراق در زمینه انرژی هسته ای با اهداف صلح آمیز با نظارت سازمان بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی فرانسه، خبر داد و گفت که بغداد در راستای پروژه مشترک انرژی هسته‌ای برای تولید برق و پروژه‌های صلح آمیز تحت نظارت سازمان بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی فرانسه حرکت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

وزیر دارایی عراق به تهران سفر می‌کند

با گذشت ۱۷ سال از اشغال عراق از سوی آمریکا و با وجود صرف هزینه ده‌ها میلیارددلاری بغداد برای برون‌رفت از بحران برق، به دلیل سیاست‌های واشنگتن و جلوگیری او از چرخش بغداد به سوی دیگر شرکتهای بزرگ جهانی برای برون رفت از بحران برق، مشکل برق این کشور همچنان لاینحل باقی مانده است. حال در این میان نخست‌وزیر عراق پس از نشست با ماکرون وعده رفع این بحران را می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

جولان آمریکا در بازار انرژی عراق در سایه غفلت ایران

پایگاه خبری عراقی «المعلومه» در یادداشتی به قلم «سیف الدین ناصر» با تیتر «الکاظمی بار دیگر بر درِ اشتباهی می‌کوبد» نوشت: الکاظمی از ماکرون استقبال کرد و با برگزاری مراسم اضافه‌ای که می‌خواست در مقابل مهمانش، هنر خود را به نمایش گذارد، وقت را هدر داد. پس از این نشست به ما درباره نتایج این دیدار گفته شد که الکاظمی و ماکرون درباره شیوه‌های همکاری میان دو کشور و کمک در احداث یک نیروگاه هسته‌ای [برای تولید برق] گفت‌وگو کردند و این امر به بحران برق عراق پایان می‌دهد! آنها که بر طبل می‌کوبند و کارشان در بوق و کرنا کردن امور است، خوشحال شدند و تشویق‌کنندگان در تشکر و مدیحه سرایی از بانی این رنسانس و حلال مشکلات شتاب کردند.

وی ادامه داد: اما نخست‌وزیر عزیز، آیا می‌دانی که شرکت احداث نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسوی به شرکت آمریکایی «جنرال الکتریک» واگذار شده که در واشنگتن با آن قرارداد بستی!؟ یک دقیقه به من اجازه بده تا به اختصار داستان را برایت حکایت کنم.

نگارنده در ادامه توضیح مختصری درباره نحوه واگذاری شرکت مهم آلستوم فرانسه به آمریکا ارائه می‌دهد و می‌نویسد: «شرکت بزرگ فرانسوی آلستوم (تأسیس ۱۹۲۸)، شرکتی است که به فرانسه پس از جنگ جهانی اول با ریل‌های راه‌آهن، لوکوموتیوهای سریع‌السیر و نیروگاه‌های تولید انرژی نجات داد و مایه افتخار و تقدیر [ژنرال] دوگل و تمام ملت فرانسه بود. آلستوم شرکتی است که صنایع آن در بیش از صد کشور توزیع شده و توربین‌های بزرگ آن ۲۵ درصد کل توربین‌های موجود در جهان را تشکیل می‌دهد.

اما در سال ۲۰۱۰، وزارت دادگستری آمریکا از فساد و رشوه در قراردادهای آلستوم با کشورهای عربستان سعودی، مصر، اندونزی و تایلند پرده برداشت و در نهایت مدیر منطقه‌ای آن زندانی  و غرامت ۲۷۲ میلیون دلار برای او تعیین شد.

در سال ۲۰۱۴، رقابت برای تصاحب این شرکت آغاز شد و آمریکایی‌ها  «جنرال الکتریک» را به سوی خرید آلستوم سوق دادند. در آن زمان ماکرون وزیر دارایی بود که با مدیر وقت آلستوم در فروش آلستوم به شرکت جنرال الکتریک موافق بود، مشروط به اینکه غرامت مالی آن را پرداخت کند و پرونده‌اش در آمریکا بسته شود.

جنرال الکتریک کلیه کارخانه‌ها و تکنولوژی انرژی آلستوم و حتی پژوهش‌های توسعه آن در آینده و کارخانه‌های نیروگاه‌های هسته‌ای و خطوط انتقال انرژی به استثنای بخش قطارها و ریل‌های راه آهن را به مبلغ ۱۳ میلیارد دلار خرید.

آلستوم نیز پس از آن و اعتراف کارمندانش به پرداخت رشوه برای دریافت قراردادهای احداث نیروگاه‌های هسته‌ای در کشورهای عربستان، مصر، اندونزی و تایلند، غرامت خود را پرداخت کرد.

بیشتر بخوانید:

قطع صادرات گاز به عراق صحت ندارد

پارلمان فرانسه نیز متوجه شد که این شرکت کاملا بلعیده شده و بخش انرژی آن حتی توربین‌های ناور هواپیمابر و لانچرهای هواپیما در اختیار آمریکا قرار گرفته است و این امر وزارت دفاع فرانسه را در تامین قطعات یدکی با مشکل مواجه می‌کند.

سپس جنرال الکتریک قیمت انرژی را بالا برد و خیابان‌های فرانسه مملو از تظاهرات‌کنندگان خشمگین شد. زیرا فرانسه می‌بایست پول قبوض مربوط به چراغ‌های روشن کاخ ورسای و برج ایفل را به نیویورک پرداخت می‌کرد و به این ترتیب پاریس عنصر مهمی از عناصر حاکمیت خود را از دست داد.

در ادامه این یادداشت آمده است: طبعا این داستان خلاصه است و دارای جزئیاتی است که بیانگر نبوغ غول انرژی آمریکا است. یعنی فرانسه با آن ماکرون و برج ایفل و کاخ الیزه‌اش، قبض برق خود را به آمریکا می‌پردازد و اگر جنرال الکتریک را ناراحت کند، پاریس در جدول قطع برنامه‌ریزی شده برق قرار می‌گیرد. لذا باید گفت در حالی که ماکرون با «جبار الموالده» قرارداد امضا می‌کند تا الیزه را به خط طلایی وصل کند، کسی که نیروگاه‌های هسته‌ای را بنا می‌کند، جنرال الکتریک است.

در پایان این یادداشت به کنایه به الکاظمی گفته می‌شود که دست از کارهای نمایشی بردارد و دیگر بر روی دیوار کسی که مشکلی از عراق حل نمی‌کند، ننویسد و به توسل به ارباب اصلی آن یعنی آمریکا پایبند بماند.

«جناب نخست‌وزیر! ترامپ به تو گفت که راه‌حل برق، نفت و گاز شما نزد من است پس چرا خودت را به زحمت می‌اندازی و ما را با جهل و کم دانشی خود به سختی می‌اندازی و در را اشتباهی می زنی؟ با بزرگتر بمان زیرا رشته‌ها در دست اوست!»

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • mahdi IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    1 1
    با بزرگتر بمان زیرا رشته‌ها در دست اوست واقعیت تمام ماجراهای امروز دنیا در اخرین جمله این گزارش بود ممنون مشرق
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      0 2
      بعضی‌ها کلا نوکر صفت و اجنبی پرستن کاریشون نمیشه کرد!! ممنون مشرق که یکیشونو در ساعت 20:47 نشون دادی!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس