حضور قالیباف در بندر ماهشهر

رئیس مجلس شورای اسلامی در سفر به خوزستان، نگرش‌ها را نسبت به این استان متغیر ساخت.

به گزارش مشرق، ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح روز سه‌شنبه یازدهم شهریور ماه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از طریق فرودگاه مرحوم آیت‌الله جمی (ره) آبادان وارد استان خوزستان شد و در ابتدا، مورد استقبال استاندار، نماینده ولی فقیه و دیگر مسئولان محلی قرار گرفت.

وی در بدو ورود به استان و در راه عزیمت به گلزار شهدای آبادان، از اسکله صیادی آبادان بازدید کرد، که حدوداً ۹ سال از آغاز به‌کار احداث آن گذشته بود، اما پس از تحقق بیش از ۴۰ درصد اعتبار محقق، پیشرفتی ۳۰ درصدی را شامل شده بود.

بیشتر بخوانید:

در لباس خدمت

چرا قالیباف بعنوان رئیس‌جمهور به خوزستان نرود؟!

با همان روحیه جهادی سال‌های جنگ، رفع مشکلات را دنبال می‌کنیم

قالیباف در این بازدید، پای درد دل‌های یکی از صیادان محلی نشست و با سعه‌صدر گلایه‌های وی را در خصوص کوتاهی مسئولان، استماع کرد و پذیرفت.

وی با اشاره به صحبت‌های این صیاد، در همین رابطه گفت: عزیزی در اسکله آبادان به من می‌گفت که اگر واقعاً خوزستان دین خود را ادا کرده و حقی دارد، چرا حق آن را ادا نمی‌کنید؟ قطعاً این حرف، حرف به‌جا و حقی است و مطمئناً و ان شاء‌الله با همان روحیه این مسائل را دنبال می‌کنیم.

رئیس مجلس در ادامه صحبت‌های ابتدایی خود پس از ورود به خوزستان هدف از این سفر را این چنین عنوان کرد: در این سفر که نخستین سفر ما در مجلس جدید است، وظیفه نخست خود را نظارت دقیق بر پروژه‌ها، اعتبارات می‌دانیم چرا که حق مردم است که بدانند این کارها در چه زمانی به نتیجه خواهد رسید.

قالیباف یادآور شد: در آستانه تعیین بودجه سال آینده نیز هستیم، این بازدیدها می‌تواند در بخش نظارتی و قانون‌گذاری در مبحث برنامه بودجه سال آینده بسیار مؤثر واقع شود و همچنین بتوانیم بخشی از مشکلات را با کمک قوه مجریه حل و فصل کنیم.

رئیس مجلس سپس به گلزار شهدای آبادان رفت و به همرزمان خود ادای احترام کرد.

قالیباف در حین حضور در جوار شهدای گلگون کفن شهر آبادان، اظهار کرد: در ابتدا از شهدای گرانقدر خوزستان، آبادان و خرمشهر که همچون نگینی در دوران دفاع مقدس درخشیدند و یاد می‌کنم از مظلومیتی که در سال‌های ابتدایی جنگ بر این دو شهر گذشت و امیدوارم با همان روحیه جهادی سال ۵۹ و سال‌های جنگ بتوانیم با تلاش و کار جدی، مشکلات استان را حل کنیم.

رئیس مجلس در ادامه بازدید خود از شهر آبادان، به تصفیه خانه شهید کشتکار رفت و مشکلات این بخش را نیز که ارتباط مستقیمی با  تأمین آب شرب بیش از ۶۴ روستای این شهرستان دارد، مورد ارزیابی قرار داد.

قالیباف پس از اطلاع از مشکلات این تصفیه‌خانه که به‌واسطه آن، در شرایط کنونی این واحد با ۳۰ درصد از ظرفیت مشغول به فعالیت بوده و به ۲۷ روستای منطقه آبرسانی می‌کند، نسبت به وضعیت آن انتقاد کرد.

به هر دلیلی حق نداریم آب غیراستاندارد به مردم بدهیم

این تصفیه‌خانه می‌تواند آب شرب ۶۴ روستای بخش مرکزی شهرستان آبادان را تأمین کند، اما به واسطه عدم اهتمام و کمبود توجه به این معضل، تنها ۲۷ روستا از به صورت تقریبی از فعالیت ان بهره‌مند هستند که کیفیت آب آن نیز، مورد تأیید مردم نیست.

رئیس مجلس در پاسخ به توضیحات استاندار خوزستان مبنی بر دلایل عدم پایداری این شبکه توزیع آب بین روستاییان آبادان، گفت:  به هر دلیلی حق نداریم آب غیراستاندارد به مردم بدهیم این دیگر مسئله جان مردم است و نمی‌توان دلیل‌تراشی کرد؛ آب از ضرورت های اساسی است و باید مشکل تنش آبی این ۷۰۰ روستا بی عذر و بهانه حل شود.

رئیس مجلس سپس آبادان را ترک کرد و وارد خرمشهر شد.

وی در بدو ورود به این شهر از پلی بازدید کرد  که توسط شهرداری این شهر به نام شهید حسن قالیباف، برادر رئیس مجلس نام‌گذاری شده بود.

پاسخ قالیباف به این اقدام شهرداری خرمشهر، ضمن اینکه لبیک به ندای منتقدان این اقدام شهرداری این شهر بود، نام این پل را برازنده یکی از شهدای خرمشهر دانست و ضمن تشکر از از این اقدام، از متولیان امر خواست تا نام یکی از شهدای بومی خرمشهر بر آن نهاده شود.

پس از این بازدید، قالیباف به بندر خرمشهر رفت و از نزدیک شاهد فعالیت و اقداماتی که در این بندر بزرگ تجاری ایران در حال صورت پذیرفتن است، قرار گرفت.

موافقت لایروبی اروند رود از کشور عراق اخذ می‌شود

قالیباف در این بازدید، از پایانه بین‌المللی مسافری دریایی، محوطه‌ها، اسکله‌ها و بخش خصوصی مستقر در بندر خرمشهر دیدن کرد.

وی در حاشیه بازدید از بندر خرمشهر، اظهار کرد: با پیگیری های صورت گرفته توسط وزارت خارجه موافقت مشارکت کشور عراق در لایروبی اروند رود گرفته شد.

وی عنوان کرد: با توجه به مشکلات موجود و به منظور رونق بخشیدن به بنادر، موضوع بازگرداندن مزایای مناطق آزاد از جمله مشکل ثبت سفارش را پیگیری خواهیم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بررسی وضعیت فعالیت شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی گفت: موضوع دادن پروژه های جدید برای اشتغال‌زایی و بازگشت فعالیت این شرکت را پیگیری خواهیم کرد.

وی پس از این مکان، راهی شلمچه شد تا در مأوای یاران دیروز خود قرار گیرند برای لحظاتی همرزمان دوران هشت ساله جنگ تحمیلی را در آغوش کشد.

رئیس مجلس با حضور در یادمان شهدای شلمچه، این مکان را مظهر و نماد کربلای وطن دانست و گفت: ما هر چه داریم از برکت خون پاک و طاهر شهدا است.

در حاشیه حضور محمدباقر قالیباف در مزار شهدای گمنام شلمچه یک بانوی خرمشهری با او درد دل کرد و از کم و کاستی‌های این شهر به رییس مجلس گلایه کرد.

مسؤولان دین‌شان را به مردم خوزستان ادا نکرده‌اند

قالیباف پیش از ترک خرمشهر، در محل یادمان شهدای کربلای 5، به خبرنگاران گفت: امروز در شهر آبادان نیز خانمی به این مسئله اشاره کردند که چرا با وجود گرما به استان خوزستان سفر کرده‌ام، علت این مسئله این است که ما مسؤولان نتوانستیم دین خود را به مردم خوزستان ادا کنیم.

وی با اشاره به اصرار مردم برای بیان خاطراتی از دوران جنگ و ۸ سال دفاع مقدس، افزود: مهم‌تر از بیان خاطرات، این است که به جوانان نشان دهیم، نسل دفاع مقدس در راستای رفع دغدغه‌ها و حل مشکلات تلاش می‌کند، از این رو ما نباید خاطره بگوییم، بلکه باید خاطره بسازیم، لذا امید است بتوانیم با همان روحیه دوران دفاع مقدس مشکلات را حل کنیم.

قالیباف در ادامه سفر خود به خوزستان در شادگان حضور یافت و از مجتمع فولاد این شهرستان بازدید کرد.

رئیس مجلس یازدهم شورای اسلامی در این بازدید میدانی اظهار کرد: هدف از بازدیدهایی که از مناطق مختلف خوزستان انجام می‌شود آشنایی با مشکلات استان است.

وی ضمن در جریان قرار گرفتن از روند اجرای طرح توسعه مجتمع فولاد شادگان، افزود: با اختصاص بودجه تلاش خواهیم کرد که برخی از مشکلات خوزستان مرتفع شوند.

قالیباف پیش از ترک شادگان، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متأسفانه در شرایط کنونی بسیاری از فرصت‌ها به تهدید تبدیل شده و این مسئله مشکلاتی را ایجاد کرده که حل آن نیازمند تدبیر است.

خوزستان؛ می‌تواند باعث ارتقای امنیت غذایی کشور شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگاه ویژه مجلس شورای اسلامی به استان خوزستان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و برنامه‌ هفتم توسعه کل کشور، گفت: قطعا در این قوانین استان خوزستان به طور ویژه دیده می‌شود تا مشکلات این بخش تا حدود زیادی رفع شود، همچنین در برنامه هفتم توسعه احکامی را خواهیم دید تا مباحث مهم استان از جمله صنعت، آب و فاضلاب و کشاورزی دیده و حمایت شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده استان خوزستان در حوزه کشاورزی، افزود: خوزستان ظرفیت بالایی در حوزه کشاورزی دارد که در صورت حمایت می‌تواند باعث ارتقای امنیت غذایی کشور شود.

بندر ماهشهر، مقصد بعدی رئیس مجلس شورای اسلامی بود، وی پس از عزیمت به این شهرستان، در جمع مردم محروم شهرک طالقانی قرار گرفت و پای درد دل‌های ایشان نشست.

قالیباف با تأکید بر رسیدگی ویژه به مشکلات منطقه، اظهار کرد: ما در مجلس نمایندگان واقعی شما هستیم و کاری جز این نداریم؛ با توجه به دینی که به استان خوزستان داریم، اولین سفر استانی خود را به این منطقه اختصاص دادیم.

جوانان بومی ماهشهر باید در اولویت استخدام صنایع پتروشیمی باشند

وی با بیان اینکه دوران نوجوانی خود را در خوزستان سپری کردم، گفت: قول می‌دهیم مشکلات استان را پیگیری کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اهم معضلات مردم شهرک طالقانی عنوان کرد: حضور ما در مناطق محروم دلیل محکمی برای عزم و اراده جدی برای رفع مشکلات این مناطق است، پیگیری طرح ۶۰ هکتاری و مشکل مسکن نیز در اولویت رسیدگی است.

قالیباف خاطرنشان کرد: معضل بیکاری نیز از مهم دغدغه‌های ماست و برای بحث اشتغال طبق هماهنگی‌های انجام شده با نماینده مردم صنایع پایین دستی پتروشیمی توسعه خواهد پیدا کرد، در فرصت‌های شغلی موجود نیز تأکید شده است نیروهای جوان بومی در اولویت استخدام باشند.

وی ادامه داد: طبق گفته‌های مردم در برخی شهرستان‌ها از وضعیت معیشت، اشتغال، فاضلاب و فرسودگی شهرها شنیدیم، بدون شک با رویکرد ستادی که در مجلس در نظر گرفته شده است و با حضور میدانی برای حل مشکلات گام‌های موثری برمی‌داریم.

قالیباف تصریح کرد: رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز در صحبت هایی با مردم خرمشهر و آبادان در حوزه های مختلف از جمله تجاری، ملموس است که تصمیمات تهران با رویکرد حل مشکل، چگونه عوارضی را در شهرستان‌ها برجای گذاشته است و این ایراد همان تصمیم گیری تنها در مرکز هست و نیازهای مردم شهرستان ها مورد توجه قرار نگرفته است.

فرصت‌های تجارت، کشاورزی و فولاد در شادگان نادیده گرفته شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: معیشت، اشتغال و آب و فاضلاب به ویژه در روستاها از مهم ترین مشکلات است که امیدوارم با توجه به پیگیری و اهتمام جدی این تبعیض را کاهش بدهیم؛ فرصت تجارت، کشاورزی و فولاد در شهرستان هایی مانند شادگان وجود دارد که نادیده گرفته شده است. بعد از گذشت ۳۰ سال از دفاع مقدس وضعیت موجود زیبنده نیست، در برنامه هفتم توسعه، اولویت با استان‌های مانند استان خوزستان است که بتوان از ظرفیت ها به بهترین نحو ممکن استفاده شود؛ در روزهای آینده این سفر به ابعاد دیگر مسائل خوزستان خواهیم پرداخت و امیدوارم در نهایت روز جمعه جمع‌بندی خوبی داشته باشیم‌.

در دومین روز از سفر قالیباف به خوزستان، رئیس مجلس به بهبهان سفر کرد و از پروژه‌های نفت بیدبلند، بیمارستان ولیعصر(عج) و همچنین فرودگاه بهبهان بازدید به‌عمل آورد.

پس از حضور قالیباف در بهبهان، برخی از کارگران پالایشگاه بیدبلند بهبهان در جریان بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی از این پالایشگاه به بیان مشکلات خود پرداختند.

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از ترک بهبهان، به رامهرمز رفت و اقدام به کلنگ‌زنی پروژه پترو پالایشگاه ابوالفارس در منطقه ابوالفارس از توابع شهرستان رامهرمز کرد.

این پروژه با ظرفیت ۵۰ هزار بشکه نفت خام در روز و تولید فرآورده‌های پالایشگاهی با استاندارد یورو ۵ و محصولات پتروشیمی برای سه هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم و یکهزار نفر پس از بهره‌برداری شغل ایجاد می‌کند و نیازمند ۱۶۵ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری است.

در همین روز، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، به ایذه رفت و به ادامه بازدیدهای میدانی و دیدار با مردم پرداخت.

وی در این بازدید، در منطقه کم برخوردار روستای سادات حسینی این شهرستان حضور یافت و با مردم این منطقه به گفتگو نشست و مردم نیز به بیان مشکلات خود پرداختند.

رئیس مجلس شورای اسلامی، در این دیدار با اشاره به جان‌فشانی مردم کوخ‌نشین در دوران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی اظهار کرد: وقتی می‌گوییم که به مردم خوزستان مدیون هستیم و در این مساله هیچ‌گونه تعارفی نداریم.

 اولویت قرار دادن حل مشکل محرومان و مستضعفان وظیفه ماست

قالیباف با تأکید بر اینکه اولویت قرار دادن حل مشکل محرومان و مستضعفان وظیفه ماست، اضافه کرد: با توجه به مشکلات موجود در استان خوزستان و ظرفیت‌های موجود در آن، این استان محروم مانده است و باید در جهت رفع آن کوشید.

وی با بیان اینکه مردم زیادی در مناطق حاشیه سد کارون ۳ با وجود ۶ میلیارد متر مکعب آب تشنه هستند گفت: احیای مناطق خسارت دیده از آبگیری سد و نیروگاه کارون ۳ باید در دستور کار باشد، حل مشکلات همه مناطق محروم کشور در دستور کار مجلس شورای اسلامی است و سال آینده در زمان تنظیم برنامه هفتم توسعه در مجلس احکامی در دستور کار قرار می‌گیرد که مستقیماً برای حل مشکلات محرومان باشد.

پیش از ترک شما خوزستان توسط رئیس مجلس شورای اسلامی، وی به مناطق صعب‌العبور اندیکا رفت تا از ندزیک با مشکلات مردم این منطقه آشنا شود.

وی در این بازدید که بر روی یک زیلو و زیر یک درخت صورت گرفت، با تأکید بر این موضوع که آن چه ما را آزار می‌دهد، بی‌تصمیمی و بدتصمیمی، بلاتکلیفی است، گفت: فرقی نمی‌کند نماینده کدام نقطه از کشور هستیم، اما در مجلس در مقابل تک تک ملت ایران مسئولیم و موظف هستیم خواسته‌های شما را در مجلس پیگیری و رفع کنیم.

در حالی که رطوبت در استان خوزستان روند افزایشی یافته بود، رئیس مجلس شورای اسلامی با همان سیما و منظر ابتدایی خود و فارغ از ژست‌های مدیریتی معمول، در حال بررسی وضعیت مناطق محروم استان خوزستان بود و این بار، به گنجینه نفت کشور و نخستین چاه نفت خاورمیانه سفر کرد.

مقصد بعدی قالیباف، دزفول بود که در این سفر، ضمن نظارت میدانی از پروژه‌ پل میانرود، از منطقه محروم احمد عفادله نیز بازدید صورت داد.

قالیباف، سپس به شوش رفت و از نزدیک با کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه دیدار کرد.

تأکید بر ادامه روند رسیدگی به موضوع خصوصی‌سازی‌های غیراصولی نیشکر هفت تپه

در این دیدار، کارگران با شرح وضعیت بد شرکت و شرایط اقتصادی خانواده‌های کارگران، خواستار تسریع در روند رسیدگی به پرونده اسدبیگی و در اولویت‌ قرار گرفتن آن بودند.

محمد باقر قالیباف نیز به پیگیری موضوع شرکت هفت‌تپه از ابتدای آغاز به کار مجلس یازدهم اشاره کرد و بر ادامه روند رسیدگی به موضوع خصوصی‌سازی‌های غیراصولی تأکید کرد.

وی پس از بازدید از پروژه‌ پل میانرود، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حوزه پدافند ملی در دوران دفاع مقدس به  مسیر جاده دزفول، شوشتر و اهواز نیاز بود، سیل اخیری که رخ داد، ضرورت احداث این جاده را دوچندان کرد، پل در حریم این جاده نیز بخش عمده‌ای از دو طرف دز را که اینجا مردم مشغول کار و زندگی هستند و قطب کشاورزی به شمار می‌رود پوشش می‌دهد.

پای درد دل‌های کارگران و مردم شوش

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کانال‌های آب و زهکش‌های زمین‌های کشاورزی این منطقه نیز در حریم و مسیر جاده قرار گرفته است، این موضوع می‌بایست سامان‌دهی شود. در تلاش هستیم پروژه پل و جاده همزمان به نتیجه برسد، در برنامه جمع‌بندی روز جمعه راه‌کارهای این پروژه نیز ارائه خواهد شد.

در سومین روز سفر خود به خوزستان، از اماکن مختلفی در شوش بازدید کرد.

قالیباف در این شهرستان از بیمارستان در حال احداث ۱۶۴ تختخوابی شهدای شوش و پروژه چهارراه ورودی شهر بازدید کرد و سپس به شهرک صنعتی رفته و از نزدیک در جریان روند کار شرکت پاک چوب قرار گرفت.

همچنین در حاشیه این بازدیدها، رئیس مجلس پای درد ودل کارگران و مردمان شهرستان شوش نشست که مهمترین مسئله مطرح شده از جانب مردم، شیوع بیکاری و تقاضای اشتغال‌زایی برای جوانان بومی بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در آخرین روز از نظارت‌های میدانی از استان خوزستان از شهرستان‌های سوسنگرد بازدید کرد و سپس وارد اهواز شد تا برنامه‌های نظارت میدانی را در اهواز ادامه دهد.

 تکلیف شرعی، انقلابی و انسانی ما در مجلس رفع مشکلات مردم بخصوص مناطق محروم است

رییس مجلس شورای اسلامی شامگاه پنج‌شنبه در جمع مردم حصیرآباد اهواز حاضر شد و اظهار کرد: وقتی به اهواز رسیدم پا روی زمین نگذاشتم تا به حصیرآباد بیایم و امروز بنده نماینده مردم این منطقه هستم.

وی ضمن بیان آنکه ما مدیون خوزستان هستیم، افزود: تکلیف شرعی، انقلابی و انسانی ما در مجلس رفع مشکلات مردم بخصوص مناطق محروم است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید کاری کرد که در قیامت شرمنده مردم نشویم چراکه مردم می‌بینند که منابع در کشور وجود دارند اما با این وجود وضعیتشان اینگونه است.

وی ادامه داد: به حضرت آقا عرض کردم که ما به خط می‌زنیم و به اقصی نقاط کشور می‌رویم تا نظارت میدانی داشته باشیم.

هم‌زمان با سفر رئیس مجلس شورای اسلامی، واکنش‌های مختلف و متعددی به حضور قالیباف در استان صورت گرفت که این واکنش‌ها، فضای مجازی را در غرق خود در آورد.

طوفان توئیتری در حمایت از سفر قالیباف  به خوزستان

محتوای پیام‌هایی که در فضای مجازی خطاب به سفر قالیباف به خوزستان بود، دال بر رفتار جهادی و بی‌ریای قوه مقننه به استان بود.

بر همین اساس، برخی کاربران فضای مجازی در کشور اقدام به بازنشر فرستاده‌های مختلفی در فضای مجازی کردند.

محمد پازوکی در این رابطه گفت: قالیباف برای حل مشکلات مردم رفته خوزستان الان زیباکلام میگه: قالیباف از امروز در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت کرد تاجزاده: دلیل اصلی تمام مشکلات خوزستان، نظارت استصوابی است حسام الدین آشنا: تهران کم مشکل نداره که پاشدی رفتی خوزستان.

محمد سعید احدیان گفت: مخالفت همگانی با حضور رئیس مجلس در شادگان یکی از امنیتی ترین نقاط خوزستان مانع نشد که قالیباف برای #نظارت_میدانی پای حرف مردم این منطقه ننشیند. شنیدن درد مردم و تلاش برای حل آن مانع از تکرار غیزانیه ها خواهد شد.

محمد پاداش نیز در توئتیر خود عنوان کرد: ‏قالیباف کت و شلواری بهارستان، امروز با همان لباسِ جهادی قبل از مجلسش در خوزستان، پیگیر مشکلات مردم و در حال پر کردن خلاء‌های مدیریتی دولتی‌ست و چقدر کم داریم از این جنس روحیه و از این نوع مدیران در کشور.

کاربری به نام آرتورشاه نیز در توئیت خود گفت: ‏قالیباف بعنوان رئیس یکی از ۳ قوه کشور خودش رفت از نزدیک ببینه مشکلات خوزستان را، رئیسی هم پاشو گذاشته رو گردن مفسدین، از فردا تیتر و صحبت اصلاحطلبان؛ کارِ تبلیغاتی یا دخالت در امور دولت!!

انیس رحیمی نیز در این باره، توئیت کرد: قالیباف رفیق حاج قاسم بایدم مثل حاجی خوزستان رو تنها نزاره حاج قاسم میگفت ما به این شهر خیلی مدیونیم ان شاءالله ادامه دهنده راه حاج قاسم باشه.

ارزیابی سفر قالیباف به خوزستان توسط نمایندگان استان

برخی نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، در ارزیابی سفر قالیباف به استان اظهارنظرهای متفاوت هم هم‌سویی را صورت دادند که سخن ایشان، حاوی امیدواری ملموسی برای آینده این استان بود.

مجید ناصری نژاد، نماینده مردم شادگان در مجلس با تأکید بر اهمیت این بازدید میدانی، اظهار کرد: دیدن مشکلات مردم از نزدیک می‌تواند به حل سریع آن‌ها کمک کند.

وی افزود: رئیس مجلس، رسیدگی و حل مشکلات مردم شادگان به ویژه معیشت آن‌ها را از اولویت‌های مجلس یازدهم دانست، همچنین از توجه ویژه به خوزستان در لایحه بودجه سال آینده و برنامه‌ هفتم توسعه به طور ویژه خبر داد تا مشکلات این استان تا حدود زیادی رفع شود.

سردار؛ به دیار خودش آمده است

همچنین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازید قالیباف از استان خوزستان و شهرستان آبادان، گفت: شناسایی محرومیت‌ها و ظرفیت‌های توسعه‌ای و اشتغال‌زایی جدید از اهداف نظارت میدانی رئیس مجلس از حوزه انتخابیه آبادان است.

سید مجتبی محفوظی یادآور شد: تصفیه خانه شهید کشتکار آبادان مقصد بعدی بازید رئیس مجلس شورای اسلامی به شهرستان آبادان بود، این تصفیه خانه تامین کننده آب ۲۷ روستای بخش مرکزی شهرستان آبادان است اما در حال‌ حاضر تعطیل و آب غیر تصفیه شده تحویل مردم می‌دهد و تنها کلر زنی می‌کند.

قاسم ساعدی نماینده مردم دشت‌آزادگان نیز، در این باره عنوان کرد: قالیباف از زمان جنگ با خوزستان آشنایی دارد چرا که در آن زمان در کسوت یک بسیجی جان بر کف و فرمانده جنگ به این سرزمین خدمت کرده و اکنون به‌عنوان خادم مردم به این استان سفر می‌کند لذا باید گفت: سردار به دیار خودش آمده است.

وی بیان کرد: کاهش محرومیت‌های مناطق محروم، دلگرمی مردم و جلب اعتماد آن‌ها به نظام جمهوری اسلامی ایران، حداقل دستاوردهای نظارت میدانی رئیس مجلس بر حوزه‌های انتخابیه نمایندگان استان خوزستان خواهد بود.

ساعدی روحیه جهادی، تعهد به مردم خوزستان و تلاش مشهود رئیس مجلس برای رفع محرومیت‌ها را ازجمله ویژگی‌های کارنامه کاری رئیس قوه مقننه توصیف کرد و افزود: امید است پس از نظارت میدانی رئیس مجلس بر حوزه‌های انتخابیه نمایندگان استان خوزستان، طرح‌های نیمه تمام به بهره‌برداری برسند، همچنین با ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های شهرهای محروم، مردم خوزستان به حق‌شان برسند.

رسیدگی به مسائل خوزستان در اولویت امور کشور قرار می‌گیرد

استاندار خوزستان نیز، با ارزیابی سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به خوزستان، بیان کرد: دولت اهتمام جدی برای رسیدگی به مشکلات استان خوزستان داشته، امروز نیز رئیس مجلس با حساسیت ویژه‌ای به همین منظور در استان حضور پیدا کرده‌اند تا بتوان مسائل را پیگیری کنند.

وی افزود: در این سفر که از آبادان و خرمشهر آغاز شده است، مقرر است هدف‌گذاری خاصی برای رسیدگی به مسائل بنیادی و سایر موارد این استان انجام شود.

استاندار خوزستان گفت: در این صورت می‌توان مسائل استان خوزستان را در اولویت امور کشور قرار داد و در قوانین پنج ساله بعدی احکامی ویژه برای استان و آبادان و خرمشهر بگیریم.

شریعتی ادامه داد: در صورت اخذ احکام دائم می‌توان انتظار تحول مستمر و پایداری در وضعیت استان داشت و شرایط رو به بهبود باشد.

وی در پایان یادآور شد: این احکام که به مدت پنج ساله است، احکام دائم و قوانین برنامه پنج ساله تلقی می‌شوند و باعث می‌شود هر سال سازمان برنامه و بودجه موظف شده، اعتباری به همین منظور اختصاص داده و برنامه‌ها را به سرعت پیش ببرد.

بر اساس این گزارش، رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سفر چهار روزه خود به استان خوزستان، جمعه شب در محل استانداری خوزستان با مدیران استان نشستی را در جهت جمع بندی بازدید خود از خوزستان برگزار کرد.

وی در بخشی از سخنان خود، عنوان کرد: در جلسه نهایی جمع‌بندی بازدید میدانی از استان خوزستان، اظهار کرد: بررسی‌ها و بازدیدها به ما اثبات می‌کند کاری را که بخواهیم، می‌توانیم اجرایی کنیم.

شناسایی ۳۰ نقطه با درصد محرومیت بالا در اهواز 

محمدباقر قالیباف، عنوان کرد: بیش از ۳۰ نقطه با درصد محرومیت بالا فقط در شهرستان اهواز البته از سال‌های قبل شناسایی شده که خود بنده هر سال تقریبا به این مناطق می‌روم و پروژه‌های جهادی را پیگیری می‌کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر اینکه دستگاه‌های اجرایی باید تمام توان خود را در بهبود وضعیت خوزستان به کار بگیرند، ظرفیت گروه‌های جهادی کشور و گروه‌های جهادی خود استان خوزستان در رسیدن به این مهم موثر است.

وی با بیان اینکه اولویت ما در مجلس نظارت است و در مرتبه بعد قانون‌گذاری است گفت: نظارت ما از جنس نشستن در تهران نیست. به دنبال نظارت میدانی و سیستمی هستیم. نهاد مجلس، کمیسیون‌ها، هیئت رئیسه، رئیس و معاونین مجلس باید در خدمت تک تک نمایندگان باشد برای حل مشکل مردم.

قالیباف گفت: پروژه ۳۰ سال و ۲۰ سال معطل مانده، هیچ جای دفاعی ندارد. ابدا معنا و مفهوم ندارد. بر این مسائل نظارت می‌کنیم.

وی ادامه داد: در همین هفته در مجلس سایتی را بالا می‌آوریم و تصمیمات این سفر در حوزۀ اجرایی و تقنینی را شفاف اعلام خواهیم کرد. از ۴۰ روز پیش پیگیر این تصمیمات بوده‌ایم. سه نوبت در تهران با استاندار جلسه گذاشتیم. بنده با وزرای مربوطه جلسه داشتم و جمع بندی کردیم. با مجمع نمایندگان به توافق رسیده‌ایم.

رئیس قوه مقننه گفت: در آن همه بحث‌ها ثبت و ضبط می‌شود تا کار مهمی در راستای هوشمندسازی و شفاف. سازی انجام شود. همه مردم با زمان بندی خواهند دید که چه کاری قرار است صورت گیرد. این حق همۀ مردم است. وظیفۀ ماست که پاسخگو باشیم، حق ما نیست.

قالیباف با بیان اینکه آب شرب، آب کشاورزی، فاضلاب و آب سطحی از اولویت‌های فعالیت‌های ماست گفت: کارهایی که باید همین امسال انجام شود مشخص شده است و در اولویت استکارهایی را که در بودجه ۱۴۰۰ باید پیش‌بینی کنیم معلوم خواهیم کرد و پروژه‌هایی که در برنامه هفتم توسعه یعنی تا ۱۴۰۴ باید مطرح شوند نیز باید مشخص شود. 

برنامه ریزی برای اشتغال ۳۰ هزار نفر و حمایت از زنان سرپرست خانوار

وی ادامه داد: علاوه بر کارهای قبلی که دنبال خواهد شد، مکانیسم‌هایی را برای ایجاد اشتغال مشخص کرده‌ایم و در سایتی که گفته شد اعلام خواهد شد. برنامه برای اشتغال ۳۰ هزار نفر داریم. ضمناً ما متمرکز بر قشر زنان سرپرست خانوار هم به دنبال اشتغال ۱۰ هزار نفر جدا از ۳۰ هزار نفر دیگر است.

رئیس مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه احکام برنامۀ هفتم توسعه را با کلی‌گویی نخواهیم نوشت مطمئن باشید خاطرنشان کرد: برای هر استان در برنامه احکام جداگانه خواهیم داشت باید احکام و قوانین قابل اجرا باشد. اولین بی‌حرمتی به قانون، اجرایی و عملی نبودن آن است.  امیدواریم در مجلس شورای اسلامی و عزیزانمان در قوه مجریه و قوه قضائیه دست به دست هم دهیم و در همۀ سطوح با همدلی کارها را به نفع مردم پیش ببریم و دینمان را به خوزستان ادا کنیم.

در نظارت‌های میدانی که رئیس مجلس شورای اسلامی از شهرستان‌های استان صورت داد، اشتغال جوانان، تأمین آب شرب، کشاورزی و فاضلاب شهری همچنین محرومیت زدایی از مناطقی که در چند سال اخیر خوراک خبری رسانه‌ها شده بودند، بیشترین دغدغه‌ قالیباف و عمده مطالبات مردم به‌شمار می‌رود که امید می‌رود با پیگیری مجلس و اجرای دولت، همچنین برنامه‌ریزی صحیح هر چه زودتر کاهش یافته و یا رفع شود.

بازدید قالیباف از خوزستان، بر خلاف سفر غالب مسئولان رده بالای مملکتی از این استان، از بزرگراه‌ها و خیابان‌ها محصور و ایمن صورت نپذیرفت و در ساختمان‌های مجلل برگزار نشد، بلکه این‌بار میان مردم و در کنار کوخ‌ها و مردمان رنج دیده و محجور مانده استان به وقوع پیوست.

سفری که بیش از آنکه حرف برای گفتن داشته باشد، گوش برای شنیدن داشت و رزمنده دیروز از مرزهای این جلگه، این بار در ردای جهاد و خدمت کمر همت بسته و برای رفع کمبودها و برچیدن محرومیت‌ها از گوشه و کنار این استان بی‌درنگ، نخستین مقصد در حیطه وظایف خود را، خوزستان انتخاب کرد.

به‌نظر می‌رسد قالیباف در پایان این سفر، صدای محرومیت در عین ثروت و مظلومیت به موازات مشروعیت مردم خوزستان را به مجلس شورای اسلامی خواهد برد و در روزها و ماه‌های آینده شاهد روان‌سازی تصمیماتی خواهیم بود که با چراغ سبز قالیباف برای رفع موانع موجود در راه پیشرفت و اعتلای استان استراتژیک خوزستان همراه خواهد بود.

در این مسیر، آفت‌های بسیاری همچون سوء مدیریت و عدم نظارت مترصد اتلاف اعتبارات و امکانات احتمالی خواهند بود که رئیس مجلس شورای اسلامی، برای برچیدن این مانع در راه پیشرفت خوزستان، باید اهتمام ویژه و جداگانه‌ای را به‌کار بندد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی، جمعه شب استان خوزستان را به مقصد پایتخت ترک کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    12 12
    توهم قالیباف مجریه و مقننه رو اشتباه گرفته خخخخ
    • احمد IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      3 1
      روحانی دولت و هتل رو با هم اشتباه گرفته. البته برای اقامت در هتل پول می دهند، نه اینکه چند هزار میلیارد بگیرن، بعد هم باز طلبکار باشن.
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      5 0
      از عاملین ویرانی ایران در این دولت تبخیر امید بیش از این نظرات احمقانه هم نباید توقع داشته باشیم
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      1 0
      نگاههای غلطی چون شما از دیرباز در ایران بوده. یکی از عوامل عقب موندن هست
  • اصلاحات تنحا را نجات IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    2 8
    این سفر به خوزستان در دوه کرونا که چه؟
  • حسین حسین زاده فومنی NL ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    8 3
    من تعجب می می کنم از افرادی که ایراد بیخود از سفر جناب دکتر قالیباف رییس محترم مجلس شورای به خوزستان می نمایند و حرف های سخیف و مطالب بی ارزشی را ذکر می کنند که اصلا و ابدا منطقی نیست . ایشان در جایگاه ریاست مجلس و بر اساس وظیفه قانونی این اختیار را دارد به سرتاسر میهن اسلامی مان در حوزه نظارت و یا پیگیری مشکلات و در میان گذاشتن مسایل مربوطه به روسای کمیسیون های مجلس انتقال و اقداماتی را معمول دارند لذا این هیاهوی گروهی و شیطنت کاری سیاسی راه به جایی نخواهد برد .
    • ح. كرمتنشاعى IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      0 0
      اقاى حسين زاده تو سياست نمى فهمى متوجه نيستى اقاى قاليباف با هدف هاى دیگر به خوزستان رفت. و ظاهرا موفق برگشت.
  • عزیز IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    14 5
    هیچکی سر جاش نیس و کارشو بلد نیس شما تو مجلس قوانینی ک قبلا وضع کردی و ب درد نخرده بردار نمیخاد بجا رییس جمهور از این کارا بکنی
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      1 1
      مثل قوم بنی اسرائیل فقط غر بزنید و ایرادات تخیلی بگیرید
    • سهراب IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      0 5
      دوست عزیز یکی از وظایف نمایندگی نظارت بر کار قوه مجریه است.تا حالا این نظارت نبوده که کشت وصنعت هفت تپه وکو وماشین سازی تبریز و... در این دولت تبخیرِ امید رخ داده است...
  • مسعود دیپلمات NL ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    11 1
    امیدوارم که جناب سردار قالیباف مسائل و مشکلات فوق را در جایی یاداشت کرده باشد که در وقت برگشت به تهران آنرا مرور و اقدام کنند زیرا که انسان بسیار فراموش کار است. که خدای ناکرده مردم نگویند: إِنَّمَا النَّسِيءُ زِيَادَةٌ فِي الْكُفْرِ(فراموش و به تعویق انداختن امور، نشانه زیادی کفر است)! یا اینکه بگویند : فَنَسِيَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا .
  • ناشناس IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    1 2
    کوهی از مشکلات.
  • یاسر IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    3 0
    تنها راه مبارزه با دشمن ایران اسلامی(آمریکا) خدمت به مردم است.
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      5 0
      بر منکرش لعنت. اما بهترین راه کمک به آمریکا هم دادن وعده هایی است که می دانیم انجام دادن آن ها در مسوولیت و توان ما نیست.
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    2 2
    خداقوت سردار ... خداقوت
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    0 0
    آخوی این سفر دراین وضعیت کرونا برای این بود که سردار عزیز ارادت خاصی به خوزستانی ها دارند واینجا رزمنده بودند ..بالاخره یک نفر باید فریاد مظلومیت این استان زرخیز را لبیک می گفت وجناب قالیباف عزیز به فریادمون رسید احسن به ریس مجلس---
  • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    0 0
    جناب حسین حسین زاده:ضرب المثلی هست که میگن حسود هرگز نیاسود... (مرضشون حسادت آست اصلاح طلبان)
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    0 0
    11:13ببخشید "عزیز" منظورتون کدوم ریس جمهور نمیشناسم!؟
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    0 0
    14:52 گل گفتی قوم بنی اسراییل توبیابون برهوت به حضرت موسی علیه السلام گفتند:که به خدابگو برایمان مرغ بریان نازل کند!!
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    0 0
    ناشناس:€به یاری پروردکار وبه کوری چشم دشمنان ومنافقین کوه مشکلات مثل کاه میشود---
  • م. اردكانى IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    0 0
    تصوير ها نشان ميدهد رييس قوه مقننه اعتنايى به پروتوكل كرونايى رييس قوه مجريه نداشت فاصله اجتماعى اصلا رعايت نشد و سفر مصيبت بار بود. هر چند كه اين سفر اهداف شخصى خاصى را در بر داشت. خدا ميداند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس