کد خبر 1114134
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۱
5 حقیقت جالب در مورد جواهر فرهنگی مسکو

ساختمان اصلی کلیسای سنت باسیل مسکو در واقع به دستور یکی از تزارهای روسیه به نام ایوان د تریبل (ایوان وحشتناک) ساخته شد. این بنا به جواهر فرهنگی مسکو معروف است.

به گزارش مشرق، کلیسای جامع سنت باسیل دیوارهای سرخ‌رنگ و گنبدهای پیازی‌ شکل دارد و تعجبی ندارد که این کلیسا یکی از مهم‌ترین دستاوردهای معماری روسی محسوب می‌شود. این ساختمان که در اصل بین سال‌های  ۱۵۵۵ تا سال ۱۵۶۱ به‌منظور بزرگداشت فتح نظامی ساخته شده‌ بود، هرساله در میدان سرخ مشهور مسکو هزاران بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند.

کلیسای جامع به دلیل ظاهر زیبایش بسیار مشهور است، اما در مورد تاریخ آن چقدر می‌دانید؟ ادامه این مطلب را بخوانید تا پنج واقعیت جالب درباره کلیسای جامع از تزار جنجالی‌ای که آن را به رنگ مورد دلخواه خود سفارش داده است و همینطور باقی حقایق را متوجه شوید.

این بنا به دستور " ivan" ساخته شد

ایوان (۱۵۳۰ - ۱۵۸۴) نخستین تزار روسیه بود که دستور ساخت کلیسای جامع را در سال ۱۵۵۵ و پس از به دست آوردن خاندان مستقل کازان صادر کرد. شهرت ایوان به‌عنوان یک رهبر خشن و بی‌رحم بود، وی به نام ایوان ترسناک شهرت پیدا کرده بود. درواقع، برخی از داستان‌ها در مورد ساختمان کلیسای جامع وجود دارد که حاکی از آن است که ایوان پس از ساخت بنا معماران را کور می‌کرده تا هرگز نتوانند یک ساختمان دیگر مانند این ساختمان بسازند.

ساختمان از ۱۰ کلیسا ساخته شده است

طرح جامع این کلیسا بر پایه یک کلیسای جامع بزرگ به نام شفاعت بنا شده است. چهار کلیسای بزرگ در اطراف مرکز این کلیسا قرار گرفته‌اند و چهار کلیسای کوچک‌تر نیز به‌صورت مورب ساخته شده‌اند. باوجود گروه‌بندی منظم این کلیساها، کلیسای جامع به‌طورکلی نامتقارن است و بسته به مکانی که در آن قرار گرفته‌اید در نقطه متفاوتی ظاهر می‌شود. کلیسای دهم در سال ۱۵۸۸ به‌افتخار نام خودش، سنت باسیل ساخته شد، همچنین بانام باسیل نیز شناخته می‌شود.

نمای بیرونی در اصل به رنگ سفید بوده

اگرچه امروزه کلیسای جامع سنت باسیل به خاطر رنگ‌های زنده آن شناخته شده است، اما نمای خارجی آن تا ۲۰۰ سال بعد از تکمیل ساختار به همان رنگ سفید بوده است. درواقع اعتقاد بر این است که کلیسای جامع در اصل به رنگ سفید بوده و با گنبدهای طلایی رنگ‌آمیزی شده ‌است.

فقط در قرن هفدهم از سبک‌های معماری روسی ازجمله طرح‌های رنگی‌تر استفاده شده. به‌ویژه کتاب مکاشفه، الهام‌بخش تزئینات بخشی از کلیسای سنت باسیل بوده است که به شرح شهر آسمانی می‌پردازد.

نام کلیسای جامع سنت باسیل یک نام رسمی نیست

نام رسمی کلیسای جامع سنت باسیل درواقع کلیسای جامع شفاعت است که از مقدس‌ترین کلیساها است. این نام از پیروزی تزار ایوان وحشتناک بر اژدرهای تاتار در هنگام جشن شفاعت برگرفته شده است. این کلیسا را کلیسای جامع پوکروفوسکی و کلیسای جامع تثلیث نیز می‌نامند.

کلیسای جامع یک اثر باستانی و جزو میراث جهانی یونسکو است

کلیسای جامع سنت باسیل هم مانند دیگر مکان‌های فرهنگی از چندین دوره تاریخی مختلف جان سالم به در برده ‌است. در سال ۱۹۲۸ این ساختمان توسط اتحاد جماهیر شوروی مصادره شد و به یک موزه سکولار تبدیل شد. چندین دهه بعد در سال ۱۹۹۰ کلیسای جامع به‌عنوان میراث جهانی یونسکو و در کنار کرملین و میدان سرخ به رسمیت شناخته شد.

این ساختمان از آن زمان به هدف اصلی خود بازگشت و به‌عنوان کلیسا فعالیت خود را شروع کرد. از سال ۱۹۹۷ نیز به‌عنوان کلیسای جامع ارتدکس خدمات هفتگی ارائه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    2 0
    از قدیم نام این تزار را "ایوان مخوف" ترجمه کرده اند.
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    1 1
    این معماری و رنگ ها به هند بیشتر می خوره تا روسیه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس