پرچم امارات نمایه

بسیاری از هنرمندان و نویسندگان عربی در روزهای گذشته، مخالفت خود را با سازش دولت امارات و رژیم صهیونیستی اعلام کرده و گفته‌اند که از حضور در مراسمات مرتبط با امارات خودداری می‌کنند.

به گزارش مشرق، از زمان اعلام توافق سازش میان امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی، نویسندگان و فعالان فرهنگی جهان عرب به نشانه اعتراض خود، اعلام کرده‌اند که از حضور در جشنواره‌های فرهنگی امارات خودداری خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

بحرین، عمان و عربستان سعودی آماده برقراری روابط با تل‌آویو هستند

به نوشته وبسایت روداوو نت، «محمد بدارنه» نقاشی فلسطینی اولین فردی بود که در صفحه فیس بوک خود نوشت که در نمایشگاه «تصاویر فوتوگرافی» که مؤسسه فرهنگی «الشارقه» ترتیب آن را داده خودداری می‌کند.

او نوشت: «بنابر عقیده خویش، تا زمانی که هنر با مسائل انسانی و عدالت‌خواهانه عجین نشود، ارزشی ندارد و از این رو در نمایشگاه شما حضور نخواهم داشت.»

او به خبرگزاری «فرانس پرس» گفت که تصمیمش برای عقب‌نشینی از حضور در این نمایشگاه دشوار نبوده و او نیز بخشی از مردمی است که تحت اشغال زندگی می‌کنند و پیش از این نیز از حضور در برخی مراسمات به دلیل اعتراض به اشغالگری خودداری کرده است.

در همین راستا، «عاطف ابوسیف» وزیر فرهنگ فلسطینی نیز از فعالان فرهنگی عرب خواسته است که در کنار فلسطینیان بایستند و از هویت عربی این کشور دفاع کنند.

اما در اردن نیز «احمد ابوسلیم» شاعر و نویسنده فلسطینی‌تبار نیز از نامزدی رمانش با عنوان «پرومیثانا» برای جایزه جهانی «رمان عربی» در امارات، خودداری کرده است.

این جایزه با حمایت اداره فرهنگ و گردشگری «ابوظبی» و با شراکت مؤسسه انگلیسی «پوکر» به نویسندگان عرب داده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

امیر قطر: تشکیل کشور فلسطین جزو مواضع ثابت ماست

«خالد الحروب» دیگر نویسنده و استاد دانشگاه فلسطینی نیز گفته است که از حضور به عنوان یکی از اعضای هیأت داوران در مراسم «جایزه جهانی رمان عربی» خودداری می‌کند.

«محمد بنیس» شاعر مغربی نیز از عضویت در هیأت علمی جایزه «شیخ زاید» برای کتاب‌هایی که نام اولین حاکم امارات در آن باشد، کناره‌گیری کرده است.

«ظبیه خمیس» نویسنده اماراتی نیز از دنبال‌کنندگان خود خواسته است تا تصاویر و طرح‌های مخالف با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را منتشر کنند.

او نوشته است: «نه به سازش با اسرائیل در امارات  و خلیج [فارس]. اسرائیل دشمن تمامی جهان عرب است.

همچنین بسیاری از اهالی فرهنگ در بحرین، مغرب، عمان، قطر، الجزایر، عراق و تونس و دیگر کشورهای عربی نیز در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی مخالفت خود را با سازش اعلام کردده‌اند.

کمیته ملی فلسطین برای تحریم اسرائیل (بی دی اس) نیز از این واکنش هنرمندان و نویسندگان به گرمی استقبال کرده و آن را یک واکنش طبیعی دانسته است.

«عمر البرغوثی» از اعضای مؤسس این کمیته گفته است که ائتلاف امارات و رژیم صهیونیستی خیانت به تمامی ملت‌های عرب است.

در این راستا هفده تن از برندگان جایزه سالیانه «رمان عربی» و تعداد بسیاری از رؤسا و اعضای کمیته داوری و اعضای هیأت امنای سابق از کشورهای مختلف عربی طوماری را امضاء کرده‌اند که از از هیأت امنای این جایزه می‌خواهد تا دیگر کمک مالی امارات را نپذیرند.

«علی مواسی» شاعر فلسطینی و از فعالان فرهنگی این کشور از دیگر اهالی فرهنگ در جهان عرب خواسته است تا سکوت خود را شکسته و وارد کارزار مخالفت با سازش شوند.

پنجشنبه هفته گذشته «حجاج عماد» با رسم کاریکاتوری ضمن مخالفت با عادی‌سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی، مخالفت این رژیم با فروش اف ۳۵ به امارات را به سخره گرفته بود که دستگیر شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس