کد خبر 1114088
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
نهج البلاغه

خطبه شماره ۳۳ حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام با موضوع "ارزش حکومت" که به ترجمه مرحوم دشتی نگارش شده است.

مشرق_ حضرت امیرالمومنین علیه السلام این خطبه را در سال ۳۶.هجری به هنگام عزیمت به شهر بصره، جهت جنگ با ناکثین در سرزمین ذی قار، فرمود: (ابن عباس می گوید در سرزمین «ذی قار» ، خدمت امام رفتم که داشت کفش خود را پینه می زد)

قیمت این کفش چقدر است گفتم بهایی ندارد. فرمود: به خدا سوگند، همین کفش بی ارزش نزد من از حکومت بر شما محبوب تر است مگر اینکه حقّی را با آن به پا دارم، یا باطلی را دفع نمایم. آنگاه از خیمه بیرون آمد و برای مردم چنین خطبه خواند»
۱.آثار بعثت پیامبر اسلام
همانا خداوند هنگامی محمد (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ) را مبعوث فرمود که هیچ کس از عرب، کتاب آسمانی نداشت،  و ادّعای پیامبری نمی کرد. پیامبر (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ) مردم جاهلی را تا به جایگاه کرامت انسانی پیش برد و به رستگاری رساند، که سر نیزه هایشان کندی نپذیرفت و پیروز شدند و جامعه آنان استحکام گرفت.
۲.ویژگی های نظامی و اخلاقی امام علی علیه السّلام
به خدا سوگند من از پیشتازان لشکر اسلام بودم تا آنجا که صفوف کفر و شرک تار و مار شد. هرگز ناتوان نشدم و نترسیدم، هم اکنون نیز همان راه را می روم، پرده باطل را می شکافم تا حق را از پهلوی آن بیرون آورم.
۳.شکوه از فتنه گری قریش
مرا با قریش چه کار. به خدا سوگند، آن روز که کافر بودند با آنها جنگیدم، و هم اکنون که فریب خورده اند، با آنها مبارزه می کنم. دیروز با آنها زندگی می کردم و امروز نیز گرفتار آنها می باشم. به خدا سوگند قریش از ما انتقام نمی گیرد جز به آن علّت که خداوند ما را از میان آنان برگزید و گرامی داشت. ما هم آنان را در زندگی خود پذیرفتیم، پس چنان بودند که شاعر گفته است:

«به جان خودم سوگند، هر صبح از شیر صاف نوشیدی. و سر شیر و خرمای بی هسته خوردی. ما این مقام و عظمت را به تو بخشیدیم در حالی که بلند مرتبت نبودی. و در اطراف تو با سواران خود تا صبح نگهبانی دادیم و تو را حفظ کردیم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • مدرس دانشگاه IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    12 1
    جانم علی...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس