روحانی

طولانی‌ترین رشد اقتصادی منفی سه دهه اخیر در دولت روحانی رقم خورد. در دولت دوازدهم، اقتصاد کشور به مدت ۸ فصل متوالی با رشد منفی مواجه شده است.

سرویس اقتصاد مشرق- برخلاف سخنانی که اخیرا مقامات ارشد دولت درباره وضعیت مناسب رشد اقتصادی بیان می‌کنند، آمارهایی که توسط نهادهای رسمی دولتی منتشرشده، گویای آن است که اقتصاد ایران در دولت دوازدهم، بدترین دوران خود را می‌گذراند.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد در دولت دوازدهم، اقتصاد کشور به مدت ۸ فصل متوالی با رشد منفی مواجه شده که این برای اولین بار است که در سه دهه اخیر چنین دوران طولانی رشد منفی اقتصادی در کشورمان به وقوع پیوسته است.

پیش از در دولت دهم و دولت یازدهم، شاهد وقوع رشد منفی اقتصادی برای ۴ فصل متوالی بودیم اما دولت دوازدهم، بدترین رکورد را در این زمینه به جای گذاشته است. بر این اساس، دولت آقای روحانی از لحاظ رشد اقتصادی فاجعه‌بارترین عملکرد را داشته است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، از ابتدای دهه هفتاد شمسی تاکنون، کشورمان در ۳۰ فصل با رشد اقتصادی منفی همراه شده است که ۱۲ فصل آن در دولت روحانی (۴ فصل در دولت یازدهم و ۸ فصل در دولت دوازدهم) رخ داده است. ضمن آن که هنوز یک سال به پایان این دولت باقی است و انتظار نمی‌رود که در فصول آتی هم رشد اقتصادی کشور احیا شود، بنابراین کارنامه منفی دولت روحانی، منفی‌تر هم خواهد شد.

* رکورد منفی‌ترین فصل اقتصاد هم به نام روحانی

از لحاظ منفی‌ترین رقم رشد اقتصادی کشور در یک فصل هم دولت روحانی رتبه اول را به خود اختصاص داده است. در فصل پاییز سال ۱۳۹۷ رشد اقتصادی کشور منفی ۱۱ درصد اعلام شد که پایین‌ترین رشد اقتصادی سه دهه اخیر محسوب می‌شود.

به نظر نمی‌رسد که در دهه‌های آینده هم رکورد دولت روحانی در رشد اقتصادی منفی شکسته شود. با این عملکرد فاجعه‌بار، توصیه می‌شود مقامات دولت دوازدهم در اظهارنظرهای خود خطاب به منتقدان، دقت بیشتری کنند. ضمن آن که با این کارنامه منفی، توصیه آقای روحانی برای مقایسه عملکرد دولتش با دولت قبل هم قطعا به ضرر وی تمام خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    5 33
    فارس درست است عملکرد روحانی هم در بعد سیاسی هم در بعد اقتصادی فاجعه است ولی این طولانی شدن رشد منفی رابطه مستقیم با تشدید تحریم ها دارد پس این نوشتار شما نتیجه غلطی گرفته است
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      18 1
      اول اینکه اینجا مشرق است فارس نیست بعدهم مگر قرار نبود با برجام بنفش هم تحریم ها برداشته شود هم مشکل آب خوردن مردم هم حل شود چیزی که غلط است ماله کشی شما حامیان دولت برجام باز و انداختن مشکلات مدیریتی دولت اشرافی و خسارت بار گردن تحریم ها است
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      13 0
      یکی به من بگه کجای دنیا دست رئیس دولت رو اینجوری باز میزارن تا مملکت رو با خاک یکی کنه!؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      8 1
      تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن ثمره برجام است خود کرده را تدبیر نیست.
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      4 0
      اگر جریان تحریف شکست بخورد، قطعاً جریان تحریم هم شکست خواهد خورد.
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    24 1
    همچنین مرزهای راستگویی!!! به مردم و رعایت ادب!!!! در گفتار را به اندازه چندصد سال نوری جابجا کرد
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    18 3
    یه رکورد دولت روحانی از قلم افتاده و اون اینه که با وجود این همه رکورد منفی و کم کاری و بی برنامگی ولی بیشترین تعریف از خود رو هم در بین تمامی دولت های بعد انقلاب و حتی قبل انقلاب داشته ! قصد شوخی و مزاح ندارم خودتون ببینین برخی از روزنامه های اصولگرا در دوره احمدی نژاد کوجکترین و کم اهمیت ترین تصمیمات دولت احمدی نژاد رو نقد میکردن. دقیقا یادمه وقتی احمدی نژاد مصوبه استفاده از کشمش بجای قند رو تو ادارات اجرا کرد یکی از روزنامه های اصولگرا با نگاهی منتقدانه این تصمیم رو نقد کرد ! ولی حالا تو دولت روحانی کوچکترین نقدی در مورد خصوصیت خودستایی روحانی و تعریف از خودش و دولتش که بسیار بسیار مهمتر از کشمش و قند چایی هم هست اصلا و ابدا نقدی ولو سازنده تو نشریات اصولگرا دیده نشده ! این بسیار مهم است که مسئول عالی رتبه دولتی با لباس روحانیت متاسفانه چنین خصوصیتی داشته باشد ولی نه از انتقاد سازنده خبری باشد نه از امر به معروف و نهی از منکر اسلامی که قوام و دوام حکومت اسلامی به آن مربوط میشود. در حدیثی از امام علی (ع) آمده : برای نادانی همین تو را بس که از خودت تعریف کنی. این تنها یک نمونه از بد بودن تعریف از خود در احکام اسلامی است که امری نکوهیده است و بزرگان هیچوقت این کار را نمی کنند ولی تنها چیزی که از نشریات و رسانه های اصولگرا در این مورد میبینیم انفعال و سکوت و بی توجهی است ! در صورتیکه از همان روز اولی که روحانی یک کلید را بالا برد و گفت مشکلات با کلید تدبیر حل می شود باید شروع به امر به معروف و نهی از منکر می کردند که کلید که تدبیر ندارد آقای روحانی با این کار علنا و رسما از خود تعریف کرد و گفت من مدبر هستم ! در نظام اسلامی هیچ شخص و هیچ ارگانی از امر به معروف و نهی از منکر مبرا نیست.
    • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      0 0
      هموطن گرامی اون چیزی که ایشون نشان داد داستان شاه کلید بود که قرار بود صدایش بعدا بلند شود، داستانش هم به این شکل است شبی فردی را دیدند مشغول بر در خزانه ملت است گفتند او چیست در دستانت گفت شاه کلید سخنگو گفتن چگونه سخن می گوید گفت فردایی که من نباشم صدایش را خواهید شنید
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    18 1
    خیلی وقته کار از رشد منفی و این آمارهای الکی پلکی گذشته . دار و دسته بنفش چیزی از اقتصاد باقی نذاشتن جز یک هیروشیما
  • IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    14 1
    غوغای روحانی نگر...حافظا
  • اصولگرا و اصلاح طلب، یکی از یکی بدتر IR ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    12 1
    علی برکت الله
  • اسی IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    1 10
    احمدی نژاد نفت رو صد و سی دلارمیفروخت منفی بود روحانی که اصلا نفت نمیفروشه منفی شده چرا میخواید خیانت احمدی نژاد رو ماست مالی کنید خجالت آوره دم از اصول میزنید که همین احمدی نژاد در برابر رهبر عزیز انقلاب موضع گیری میکرد و همچنان پافشاری میکنه بس کنید لطفا
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      10 1
      احمدی نژاد عرضه داشت میفروخت اینم عرضه داره بفروشه قیمت هر کالا رو فروشنده تعیین می‌کنه نه خریدار روحانی داره مفت فروشی میکنه به احمدی نژاد چه؟
  • US ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    1 19
    هاشمی هنوز هم آبروی انقلاب و نظام است، شادی روح ملکوتی و والای مبارز و مجاهد ربانی اسلام و انقلاب حضرت آیت الله العظمی هاشمی رفسنجانی یک حمد و سه قل هو الله ختم کنید لطفاً
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      6 0
      دولتهای هاشمی و روحانی رکورددار تورم و جهش ارز در تمام دولت ها هستن.
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      4 0
      زرشک
  • IR ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    1 10
    نمیگم مدیریت روحانی و دولتش عالی بوده اما برای اینکه متهم به بی انصافی نشویم دو تا نکته رو باید در این بررسی لحاظ کنیم. اول نقش تحریم های بی سابقه آمریکا که در دولت هیچکدام از روسای جمهور قبل جمهوری اسلامی ایران سابقه نداشته و دوم بالاخره اقدامات مثبتی هم باوجود این اوضاع دهشتناک اقتصادی در برخی حوزه ها انجام شده که باید اشاره کنیم. اما هیچیک از این دو نمیتونه مدیریت غرب اتکا و غرب محور دولت روحانی رو توجیه کنه! مدیریتی که اقتصاد کشور رو به مرز ویرانی مطلق کشوند در حالیکه اگر به توصیه های رهبری و دلسوزان واقعی توجه میکرد و اقتصاد مقاومتی رو محور و ملاک قرار میداد هرگز وضع به این بدی نمیشد.اضافه کنید ارز ۴۲۰۰ تومانی و نابودی و حرام شدن میلیاردها دلار و ده ها تن طلای ذخیره مملکت رو!!! مدعی العموم باید بازخواست کند آمرین و عاملین رو.
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    1 3
    هر دوره ای یه سری خرابی ها به بار آورده اند که تا چندین سال برای مردم سختی و رنج باقی گذاشته اند. همون رشد های مثبت هم اگر بررسی شود قسمت اعظمش برای نفت هست و تولید رو به ورشکستگی
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    5 3
    دولت روحانی نه حکومت همه رکوردهای منفی را جابجا کرد
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    6 0
    این مصیبت مال اون جمله اش که گفت چنان رونق اقتصادی ایجاد میکنم که ... پس کله ای خورد هم خودش هم همه که فریبش را خوردن
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    3 5
    نتایج کاغذ پاره های شورای امنیت هم در دوره احمدی‌نژاد هم دوران روحانی گویای همه چیزه.
  • مرتضی NL ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    5 1
    البته هیچگاه تحریم ها به این شدت نبود، که این هم تقصیر این دولت است با بستن برجام کذایی با کدخدا
  • US ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    1 3
    مشرق جان شما دقیقا برعکس ادعای روحانی نوشته اید؟ به گفته روحانی ما بالاترین رشد اقتصادی تاریخ جهان را داشته ایم. حالا ما حرف شما را قبول کنیم یا ادعای روحانی را؟
  • NL ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    6 1
    یعنی مقایسه ی سرطان بدخیم با سرطان خیلی بدخیم بود این متن.
  • سیامک بهاءآبادی IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    1 1
    اشکال اساسی دولت آقای روحانی تغییر رویکرد به واردات بود؛ تولید به کلی منزوی شد! پس تحریم آنقدرهم دست وپا گیر نبود! در دولت آقای احمدی نژاد اگر نفت بشکه ایی 200 دلار هم بود! ولی همین تحریم کاری کرده بود که صادرات و فروش نفت به روزی 500 هزار بشکه کاهش یافته بود! در زمان آقای احمدی نژاد توسعه صادرات گاز؛ میعانات گازی و پتروشیمی به مقدار کنونی نبود که امروز 20 برابر شده است؛ یعنی اصولاً خام فروشی نفت فراتر از حماقت و خیانت بوده و ضرورتی ندارد..
  • اسی IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    0 1
    دولت قبلی نفت رو صد و سی دلار میفروخت منفی بود روحانی که اصلا نفت نمیفروشه منفی شده
  • DE ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    2 0
    حالا همه رو به زور ميخواد ببره جهنم
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    4 0
    ايشان درپيداكردن ارقام ركوردي ماهرهستند.
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    0 0
    مثلا کسی دیگر بود دلار چاپ می کرد و کشور را از ارز بی نیاز می کرد همین حالا روحانی با معجزه جادو کشور را می چرخاند واقعا مردم تعجب می کنند که کشور می چرخد و تحریم باعث این مشکلات معمولی شده است
  • »حمد IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    0 0
    بابا یه مقدار شرف داشته باشید تو مسائل اقتصادی.
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    1 0
    دست کرده توی جیب سهامدار خرد توسط حقوقی نمادها در سازمان بورس. امروز 10000تا رشد کرد توسط 4 نماد . بهتره بورس اسمش بشه سازمان 4 تا بانک و دو تا نماد فلزی.
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    0 0
    کشور خوب می چرخد بدون یک بشکه نفت جای صف نیست جای کمبود کا لا نیست حقوق کارمندان به خوبی پرداخت می شود تورم زمان گذشته بی کاری هم ان زمان بوده است
  • DK ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    0 0
    ای جانم مظلومم دولت عزیز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس