کد خبر 1113700
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
عربستان| دور جدید سرکوب مخالفان بن سلمان؛ احتمال تکرار سناریوی هتل «ریتز کارلتون»

به نظر می‌رسد ولیعهد جوان سعودی با برکناری و بازداشت مسئولان نظامی این کشور قصد تکرار سناریوی سرکوب شاهزادگان در هتل «ریتز کارلتون» را دارد.

به گزارش مشرق، سه سال پس از آغاز کمپین بازداشت شاهزادگان سعودی در هتل ریتز کارلتون در عربستان، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی با راه اندازی کمیته موسوم به مبارزه با فساد مجددا به سمت سرکوب جمعی از مقامات، شاهزادگان و افراد با نفوذ بازگشت. این موضوع چند روز گذشته با دستورات سلطنتی آغاز شد که پادشاه عربستان تعدادی از مقامات به ویژه « عواد بن عید البلوی» فرمانده نیروهای مرزبانی را برکنار کرد. همچنین دو افسر و دو فرماندار منطقه « تبوک» و تعدادی از مسئولان طرح دریای سرخ به اتهام فساد و زمین‌خواری از سمت خود برکنار شدند.

چند روز گذشته در آستانه انتشار کتاب نفت و خون خبر دیگری اعلام شد که «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان دستور برکناری شاهزاده « فهد بن ترکی» فرمانده نیروهای مشترک « ائتلاف عربی» علیه یمن و تعدادی از افسران وزارت دفاع در راستای آنچه به مبارزه با فساد خوانده شد، صادر کرده است. فرمان جدید ملک سلمان بنا به آنچه کمیته مبارزه با فساد عربستان درباره بررسی تعاملات مالی مشکوک در وزارت دفاع ارائه کرده است، صادر شد. ملک سلمان همچنین دستور داد تا «عبدالعزیز بن فهد بن ترکی» امیر منطقه «الجوف» برکنار و پرونده فساد وی مورد بررسی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

دیدار بن سلمان و کوشنر در ریاض

سعد الجبری کیست و چرا بن سلمان قصد ترور وی را داشت؟ +تصاویر

اهمیت این تصمیم پادشاه عربستان مبنی بر برکناری تعدادی از مسئولان، وزیران و افسران وزارت دفاع و همچنین فهد بن ترکی تنها به دلیل شاهزاده بودن فهد و پسرش که از اعضای خانواده سلطنتی محسوب می‌شوند، نیست؛ بلکه وی در وهله اول ستون فقرات یکی از مهم ترین ارکان وزارت دفاع است و در وهله دوم فرمانده نیروهای مشترک ائتلاف عربی و یکی از اصلی ترین رهبران نظامی جنگ یمن محسوب می‌شود. با این وجود عملکرد شاهزاده فهد از فوریه 2018 حتی اگر ناموفق بوده، نمی‌تواند دلیل کافی برای برکناری وی و فرزندش باشد و این تصمیم طبق سناریویی که در دربار بن سلمان تحت عنوان مبارزه با فساد رایج شده، اتخاذ شده است.

برکناری مسئولان به ویژه یکی از شاهزادگان معمولا از سوء ظن به وفاداری نسبت به ولیعهد ناشی می‌شود و این مسئله در این زمینه مطرح می‌شود که چرا شاهزاده فهد به عنوان قربانی مانور جدید محمد بن سلمان انتخاب شده است؟ دلیل این امر ترس بن سلمان از شورش شاهزاده فهد علیه اوست؛ به ویژه اینکه او افسری است که جنگ خارجی را رهبری می‌کند و باید در مقابلش محتاطانه عمل کند.

محمد بن سلمان که همیشه در سوء ظن و بی اعتمادی به سر می‌برد، دلایل دیگری برای انجام چنین مانورهایی در مقابل عموم مردم داخل و خارج از کشور دارد و وی امروز به دنبال دستگیری « سعد الجبری» دست راست «محمد بن نایف»، ولیعهد سابق عربستان در غرب است؛ چرا که او اسرار مهمی از فساد دربار آل سعود در اختیار دارد که منجر به نگرانی ولیعهد سعودی شده است.

همچنین عربستان به دلیل شیوع اپیدمی کرونا و کاهش بی سابقه قیمت نفت در شرایط نابسامان اقتصادی به سر می‌برد که بحران اقتصادی در کشور منجر به نارضایتی ملت از فساد خاندان آل سعود شده است. محمد بن سلمان در آنچه که جنگ با فساد می‌داند تنها به افراد نزدیک خود مانند شاهزادگان آل سعود بسنده نمی‌کند؛ بلکه کسانی را که مستقیما با او کار می‌کنند مانند مقامات وزارت دفاع یا مسئولان طرح دریای سرخ را نیز متهم به فساد می‌کند.

در همین چارچوب یکی از دلایل ایجاد کمپین جدید همان خبر صدور کتاب نفت و خون توسط دو نویسنده آمریکایی در روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا است که از طمع‌ورزی بن سلمان در قدرت جهانی صحبت می‌کند. همچنین از رسوایی‌های این شاهزاده جوان از جمله برگزاری جشن‌های عجیب برای دستیابی به سمت ولیعهدی در این کتاب مطالبی آمده است. همه این اقدامات چهره بن سلمان را نزد غربی‌هایی که به وی مشتاق بودند، تخریب می‌کند و برنامه مبارزه با فساد وی را نابود می‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس