کد خبر 1113620
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
۸۰ درصد ارزش بورس در اختیار ۲۵ درصد بنگاه هاست

یک استاد دانشگاه گفت: حدود ۸۰ درصد ارزش کل بورس در اختیار تنها ۲۵ درصد بنگاه ها بوده است، یعنی در قسمت عرضه سهام ۲۵ درصد بنگاه ها حدود ۸۰ درصد ارزش کل بورس را در اختیار دارند.

به گزارش سرویس بورس مشرق، حسین صمصامی اظهار کرد: طبق معمول افرادی که مباحث مالی را دنبال می کنند صرفا بورس را به عنوان یک بازار درنظر می گیرند، در حالی که بورس یک تکه ای از اقتصاد است.

وی که در یک برنامه رایویی سخن می گفت، اظهار کرد: آنچه در بازار بورس ایران اتفاق افتاده یک روند معقول و متعادلی را طی نکرده است.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی وضعیت بورس در ماه آینده


این استاد دانشگاه گفت: این بازار هیچ سنخیت و تناسبی با بخش واقعی اقتصاد و سرمایه گذاری داخلی بنگاه ها ندارد، چون دلیل اصلی آن به سفته بازی، دلالی، تبلیغات و مباحثی که در این زمینه مطرح شده مربوط می شود.

وی افزود: شوربختانه تبلیغات زیادی در رابطه با بازار بورس شد مبنی بر اینکه مردم وارد بورس شوید سرمایه گذاری در بورس فلان و بیسار است. این تبلیغات و مباحثی که مطرح شد یک مسیر نادرستی را برای مردم فراهم کرد و مردم روی حساب اعتباری که به این حرف ها داشتند وارد بازار شدند.

صمصامی ادامه داد: از همان ابتدا کارشناسان به مردم هشدار می دانند خیلی مراقب باشید، چون این بازار هیچ تناسبی با بخش واقعی اقتصاد ندارد به یقین ماندگار نخواهد بود و طبیعی که ریزش داشته باشد.

این استاد دانشگاه گفت: بررسی که در انتهای دهه اول اردیبهشت ماه سال جاری انجام دادیم معلوم شد حدود ۸۰ درصد ارزش کل بورس در اختیار تنها ۲۵ درصد بنگاه ها بوده است، یعنی در قسمت عرضه سهام ۲۵ درصد بنگاه ها حدود ۸۰ درصد ارزش کل بورس را در اختیار دارند.

وی افزود: این قصه نشان می داد در طرف عرضه یک ساختار ناهمگونی وجود دارد و بعضی از بنگاه ها قدرت بسیار بالایی در قیمت گذاری سهام دارند به هر حال احتمال هرچیزی در این زمینه ممکن است بروز و ظهور پیدا کند.

صمصامی بیان کرد: در بحث تقاضا هم کمتر از ۱۰ شخصیت حقوقی فعال در بورس هستند که به عنوان تقاضا کنندگان اصلی این بازار محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه عمده تقاضاکنندگان در بازار سهام حقوقی ها هستند، گفت: ارزش دارایی این شخصیت ها حقوقی بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که با این دارایی ها معامله می کنند. ناگفته نماند ۵۰۰ هزار میلیارد تومان معادل بودجه عمومی کشور است.

وی اظهار کرد: این ساختار انحصاری عرضه و تقاضا نشان می دهد گروه های خاصی عرضه و گروه های خاصی تقاضا می کنند و در ضمن جهت می دهند.

صمصامی یادآورشد: وقتی قیمت سهام در بازار به سمت بالا حرکت می کند خیلی از مردم برای سرمایه گذاری وارد بازار می شوند غافل از اینکه بدانند در پشت این پرده چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است اما ما به لحاظ روند کلی وقتی به بورس بعنوان قسمتی از اقتصاد نگاه می کنیم می بینیم این روند، روند سالم، معقولی و منطقی نیست.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    2 0
    ما که هر چی میگفتیم بورس سفته بازی شده و مافیایی است کسی گوش نمیکرد! الان یکی یکی دارن واقعیتها را میگن! البته یوا یواش میگن که مردم سکته نزنن!
  • نصر IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    5 0
    یک جا مرگ بر امریکا میگوئییم .در جای دیگر سیاست های اقتصادی امریکایی صهیونیستی را داغ تر از خودشان اجرا میکنیم .
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
      3 0
      خب چون اغلب بچه ها اونورند!!
  • حسن IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    0 0
    کاملا درست ،و منطقی است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس