سریال هم گناه

کپی از فیلم هندی و مشهور قانون (Shakti)، فیلم داستان عشق، سلام بمبئی، آینه‌های روبرو(نگار آذربایجانی) و سرقت کاراکتر پیمان در سریال عاشقانه و تجلی آن در قالب آرمان در سریال هم‌گناه بشدت مشهود است.

 سرویس فرهنگ و هنر مشرق - پس از اتمام سریال «هم‌گناه» با امواج ساختگی تمجیدهای مطبوعاتی، مطالبه رسانه‌ای بر ادامه ساخت فصل دوم سریال «هم‌گناه» شکل گرفت. این وحدت رسانه‌ای در شرایطی ایجاد شد که سریال «هم‌گناه» به دلیل ضعف‌های دراماتیک، قبل از اینکه گره‌های روایی‌ قسمت‌های پایانی آن باز شود، یک اثر تمام شده بود و متاسفانه به دلیل گرایش مخاطبان فراوان به این سریال در ماه‌های نخست شیوع کرونا و خانه‌نشینی مردم، اقبال از این اثر افزایش یافت.


در شرایط کاملا طبیعی، تولید و توزیع سریال «هم‌گناه» به سرنوشت سایر سریال‌های شبکه نمایش خانگی تبدیل می‌شد. اما خلاء پررنگ سریال‌های پر مخاطب از یکسو و شیوع ویروس کرونا،   سبب شد حتی سریال‌هایی که در سامانه‌های نمایشی پیش از شیوع، تولید و توزیع شدند، توسط مخاطبان مرور و دیده شوند. «کرونا» به کمک سریال ‌ «هم‌گناه» آمد، تا سریالی که از حیث روایی از «مانکن» کم‌رمق‌تر است، مخاطبان فراوانی پیدا کند.

با تماشای سریال «هم‌گناه» کشف فانتزی‌های سینمایی و نمایشی «مصطفی کیایی» و کلاژ سازی غیرمولف او بر مخاطبان نخبه عیان‌تر خواهد شد. با دیدن این سریال فانتزی‌های دوران کودکی و نوجوانی کیایی، در بزنگاهی که او مسیر عشق  به سینما را طی می‌کرده، وضوح بیشتری پیدا می‌کند. اگر آثار او را به صورت دقیقی بررسی کنیم، درخواهیم یافت کیایی شیفته بالیوود و بالیوودی فیلم و سریال ساختن است.


اکشن، کمدی، ملودرام، رمانس و سایر گونه‌ها را با توجه به توانایی‌ متوسط کارگردانی در کنار هم می‌چیند و کلیشه‌ای‌ترین شکل روایت را ارائه می‌دهد. گواهی این ادعا ضعف او در کارگردانی با اشاره به سکانس‌های اکشن و پلیسی سریال است. زمانی که «فریبرز صبوری» (پرویز پرستویی) تیری را به پای پیمان را شلیک می‌کند، در این سکانس‌ها دکوپاژهای ضعیف و «جای دوربین»، صدمه فراوانی به خلق التهابات در این موقعیت خاص می‌زند.


درسکانس‌هایی که پلیس در چند نوبه به فرماندهی فریبرز قصد دارد به محل اختفای باند جاعلان هجوم ببرند، کارگردانی سریال فاقد جزئیات دقیق است و سکانس‌های اکشن به شیوه‌ای بسیار ناهماهنگ و مبتدی تصویر می‌شوند، به عنوان مثال نمایش حرکت برق آسای خودروهای پلیس با دوربین ثابت است از منظر سازنده، اکشن است، اما هیچ حسی در مخاطب ایجاد نمی‌کند و دوربین کم تحرک کیایی در لحظات ظاهر ملتهب پلیسی صدمه فراوانی به ریتم سریال می‌زند.

در چندنوبه تهاجم پلیسی به محل اختفای جاعلان، معنای مکانیکی خود را از دست می‌دهد. در حالیکه در  دو دهه اخیر هیچ تهاجم پلیسی در سینما و سریال‌های آمریکایی با دوربین ثابت فیلمبرداری نشده است. در سکانس‌های  تهاجم  و محاصره، دوربین باید مفهوم تهاجم  را با میزانسنی مدرن ارائه کند و تحرک دوربین با حرکت پلیس‌ها یا خلافکاران نسبت معین و مشخصی داشته باشد.  

کارگردانی سکانس‌های پلیسی، ماجرایی و اکشن سریال کیفیت بسیار نازلی دارد و در واقع دوربین و دکوپاژ کارگردان حتی به صورت ثابت در نمایش جغرافیا وضوح قابل اعتنایی ندارد و شبیه کارگردانی مدرن موقعیت‌های برخورد، میان پلیس وخلافکاران نیست.

به هر حال کیایی برای کارگردانی چنین صحنه‌های چندبار به صورت مکرر باید فیلم ارتباط فرانسوی را  تماشا کند تا دریافت عمیق‌تری از میزانسن کلاسیک پلیسی پیدا کند و پس از یادگیری شیوه‌های فیلمبرداری صحنه‌های پلیسی، او را به تماشای اجباری آثار پیتربرگ و چند فیلم اخیر «مایکل بی» وادار کرد تا تمامی موقعیت‌های خارج از شهر سریال، مثل محل اختفای خلافکاران و پرورشگاه گل خانواده صبوری شبیه یکدیگر نشوند. متاسفانه به دلیل عدم تسلط کارگردان، هیچ تفاوتی در جغرافیا برای تماشاگر ملموس نیست.

اما درباره کلاژسازی غیرمولف کیایی و کپی‌های ناشیانه‌ خطوط مختلف داستانی سریال، نیاز به سعی و تلاش چندانی برای منابعی که مورد استفاده دراماتیک قرار گرفته‌اند، نیست. علی رغم حرکات زیگزاگی کیایی در فیلمسازی که سعی می‌کند یک عامه‌پسندساز روشنفکر به نظر برسد، «هم‌گناه» نشان می‌دهد سطح تالیفات او نازل‌تر از محدوده‌ای است که سعی می‌کرد در حوزه فیلمسازی از خودش نشان دهد.


فیلم نخست او «بعدالظهر سگی سگی» هجویه‌ای بر فیلمی با همین عنوان ساخته سیدنی لومت است. فیلم دوم او «ضد گلوله» اسپین‌آفی(مشتقی دراماتیک)   از مجموعه اخراجی‌هاست و خط ویژه، بارکد و چهارراه استانبول، تقریبا یک فیلم محسوب می‌شوند که عناصر گل درشت همشکلی در متن این سه فیلم استفاده شده‌اند.


«مطرب» آخرین ساخته جنجالی‌اش سوارموج گل درشت تیترهای رسانه‌ای شد، از مظلومیت یک خواننده لاله‌زاری تا اصرار یا گشایش برخی خطوط ‌قرمز و درونمایه ملتهب اثر که مخاطب را برای تماشا فیلم کنجکاو می‌کرد.  

بیشتر بخوانید:

«مطرب» در ژانر خالتور؛ پرویز پرستویی یک دانگ هم شبیه جواد یساری نشد! +عکس

در سریال «هم گناه» ابتلای کیایی به کپی‌کاری و گرته‌برداری از آثار ایرانی و فرنگی شکل حادتری به خود گرفته است. هم گناه اثبات می‌کند کیایی در مقام یک کلاژساز تمام عیار از تمام آثار عامه‌پسندانه شرقی و غربی، داخلی و خارجی، گرته برداری می‌کند و از تجمیع این روایت‌ها سریال «هم‌گناه» خلق  شده است.


کیایی هوادار واقعی سینمای عامه‌پسندانه از نوع «هندی» است. او به هر کلیشه‌ای قدیمی، معاصر و بسته‌های نمایشی که امکان دیدن آنرا داشته، ناخنک می‌زند و از فیلم‌های دوران کودکی و نوجوانی‌اش که با دقت وصف ناپذیری آن‌ها را تماشا کرده کمک می‌گیرد تا هم گناه را پدید آورد. گویی از تمامی مشاهدات بصری خود یادداشت برداشته و از کنار هم قرار دادن تمامی آن‌ها  «هم‌گناه» ساخته شده است. اگر چند مسیر روایی سریال را جداگانه بررسی کنیم، فرآیند کلاژسازی او مشهودتر به نظر می‌رسد و احصا شیوه کپی برداری او ملموس‌تر خواهد بود.    

پسری با نام پیمان صبوری(پدرام شریفی) از پدر پلیسش فریبرز صبوری دل خوشی ندارد و به تبهکاران ملحق شده و پدر و پسر در مقابل هم قرار می‌گیرند، طبق همان الگوی همیشگی، پدر وظیفه‌شناس باید قانون را اجرا کند.

همین خط روایی در کمتر از چند ثانیه فیلم هندی و مشهور قانون (قدرت Shakti) را در ذهن متبادر می‌کند. فیلمی به کارگردانی  رامش سیپی، محصول ۱۹۸۲ که در آن دوستاره معروف سینمای هند آمیتاب باچان، دلیپ کومار نقش آفرینی می‌کنند و استاد خسروخسروشاهی با مهارت خاصی در دوبله‌ احساسی آن نقش داشته است. فیلمی که بارها و بارها در شبکه‌های مختلف تلویزیونی پخش شده است. البته باید به این نکته توجه داشت، کلیشه پدر خلافکار-فرزند پلیس، فرزند خلافکار – پدر پلیس به کرات در سینمای هند بازتولید شده است.


این مضمون برگرفته از آثار مختلف سینمای هند و فیلمفارسی‌های گذشته، وضعیت نمایش بکر و تازه‌ای نیست، ضمن اینکه این رابطه پدر و پسری و ابتلای پیمان به یک بیماری حاد روانی، با اشکالات فراوانی همراه است.

پیمان به کدام بیماری حاد روانی مبتلاست؟

فقدان اطلاعات علمی و پزشکی در سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی همواره با اشکالات تطبیقی مواجه بوده وهم گناه از این اشکال مستثنی نیست. در این سریال با توجه به اصرار به پدیده بیماری روانی پیمان و عدم توجه به نوع خاص توهمات او در مشاهده مادر مرده، این سئوال پیش می‌آید که پیمان به کدام بیماری حاد روانی مبتلاست؟

توهمات بینایی پیچیده نتیجه بیماری‌های عصبی است، اگر دیدن لیلا مادر مرده پیمان نتیجه توهمات بینایی پیچیده است، این بیماری با خواب کافی برطرف خواهد شد. اما بیماری پیمان از ابتدا تا انتهای سریال استمرار دارد.   این بیماری نشانه‌های دیگری هم دارد که در درام سریال نشانه‌های آن از پیمان سر نمی‌زند.

اگر  توهمات پیمان در دیدن مادر مرده‌اش، بر اساس مصرف مواد مخدر رخ می‌دهد،   در هیچ صحنه‌ای نشانه‌ای دال بر استفاده از مخدر نمی‌بینیم.

این سئوال را با پرفسور علم روان پزشکی مدرن «مصطفی کیایی» مطرح می‌کنیم، بیماری پیمان دقیقا چیست؟

نشانه‌های اسکیزوفرنی / اختلال اسکیزوفاکتو یا «اختلال خلقی» با ویژگی های روان پریشی یا اختلال استرس پس از سانحه در پیمان پدیدار نشده، تاوضعیت مغز او را به صورت بنیادین دچار خلل  درک بدیهیات کند.

در نیمه اول فصل دوم سریال درخواهیم یافت پیمان در حال چیدن توطئه درباره خانواده صبوری است و در همکاری با دایی پرویز شبکه جعل اسکناس را هدایت می‌کند و از سوی دیگر به تعمیر خودروهای سنگین مسلط است. محرک‌هایی مثل مشروبات الکی یا مواد مخدر توهم زا مصرف نمی‌کند. پس دیدن مادر مرده نیز نمی‌توان نشات گرفته از شرایط توصیف شده در حالت دوم باشد.

تشخیص افتراق توهمات بینایی پیچیده نیز در بیماران بزرگسال مسن‌تر از پیمان بیشتر دیده شده است و نشانه‌هایی ذاتی مثل گریختن از چنگال پلیس و توطئه برای خانواده صبوری موید هوش فوق العاده پیمان است. از سوی دیگر او  به توهم پدانکولار  هم نمی‌تواند مبتلا باشد. قبل و بعد  شروع این قصه و شکل گیری جهان سریال «هم گناه» پیمان دچار ضایعات مغز میانی، پونز یا تالاموس  نشده که  خطای بصری ارتباط با مادر مرده را تقویت کند.  

نشانه های بیماری پارکینسون ۲؛ زوال عقل با بدن لوئی در طول سریال از پیمان سر نمی‌زند و او به سندرم چارلز بونت هم بر اساس نشانه‌های رایج و استفاده از هوش متوسط خود نمی‌تواند دچار باشد. هر بیماری روانی حتی خاص‌ترین آن‌ها نشانه‌های روانی مشخصی دارد. حالا این سئوال را با  «مصطفی کیایی» مطرح می‌کنیم، بیماری پیمان دقیقا چیست؟ این مشکلات پزشکی بدون منطق و پشتوانه علمی شاید موجب ریزش اشک‌های یک خانم بازنشسته شود، اما  مخاطب باهوش امروز که به واسطه بسته‌های نمایشی و فیلم‌های سینمایی با تمامی بیماری‌های روانی میانه و حاد آشناست را نمی‌توان فریب داد.
 
دومین وضعیت نمایشی، که در سریال موقعیت تراژیک می‌سازد و مثل سایر فیلم‌های هندی اشک‌انگیز است، موقعیت آرمان دربندی (محسن کیایی) زیبا فخری (هدیه‌تهرانی) است. در واقع هندی‌ترین فیلم سینمای هالیوود که موسیقی بسیار معروفی دارد و در میان عشاق سینمای کلاسیک  دست به دست می‌شود، فیلم «داستان عشق» (آرتورهیلر) است.

درباره پسری که عاشق دختر جوانی می‌شود و این دختر با ابتلا به سرطان از دنیا می‌رود. این موقعیت نمایشی بارها در سینمای هند و سینمایی آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است  و می‌توان فیلم‌های فراوانی را با این مضمون معرفی کرد. نوامبر شیرین – Sweet November ) ۲۰۰۱ ) با هنرنمایی کیاریوز و چارلیز ترون «بخت پریشان»   (The Fault In Our Stars) نمونه‌ دیگری است که نشان می‌دهد این خط روایی که تماشاگر مجبور است در همراهی با آن چیپس و پفک را کنار بگذارد و به دستمال‌های سفید برای پاک کردن اشک‌هایش اقدام کند، الگوی داستانی خیلی ممتازی نیست.

 مخاطبان تولیدات نمایشی وطنی عاشق فریب دادن خودشان هستند و این الگوی کلیشه‌ای در فیلم هندی – ایرانی سلام بمبئی قربان محمدپور اخیرا مورد استفاده گرفت.

نوامبر شیرین – Sweet November  ۲۰۰۱

الگوی «داستان عشق» یک تفاوت با سایر مثال‌های بکار برده شده در سطور پیشین این متن دارد. شوگرددی، شوگرمامی و وضعیت عاشقانه‌ای  ویژگی خاص سریال‌های شبکه نمایش خانگی مثل مانکن، درباره عشق یک پسر جوان به زنی بزرگتر از اوست، در متن این رابطه لحاظ می‌شود. به هر حال شوگر دیدی و شوگر مامی مد فعلی شبکه نمایش خانگی است و مصطفی کیایی، برای شکل دهی داستان به هر الگوی داستانی امتحان پس داده در شبکه نمایش خانگی چنگ می‌زند.

البته مهارت کیایی در بازفراهم‌آوری از سایر آثار نمایشی، در این خط روایی بیشتر مشخص می‌شود. کیایی، شخصیت آرمان را مستقیما از سریال عاشقانه منوچهر هادی در هم گناه در قالب کاراکتر آرمان استفاده می‌کند. پیمان رستاگ (هومن سیدی) «دون ژوان» امروزی و ایرانیزه شده‌ای که از هیچ رابطه‌ای چشم‌پوشی نمی‌کند، در قالب «آرمان دربندی» باسازی شده است. کاملا مشخص است که روایت مربوط به آرمان از پیمان در سریال عاشقانه گرته‌برداری شده است.

بیشتر بخوانید:

سبقت «عاشقانه» از سریال‌های تُرکیه‌ای در رقابت با «شهرزاد»

هومن سیدی در سریال عاشقانه

وضعیت نمایش دیگری که تقریبا اضافه است و بازیگران این وضعیت نمایشی به صورت ضعیفی آنرا اجرا می‌کنند، وضعیت نمایشی توام با تقابل سیما صبوری (سوگل خلیق) و پدرش فرید صبوری (مسعود رایگان) برگرفته از فیلم «آینه‌های روبرو» نگارآذربایجانی است، با این تفاوت اگر این خط داستانی و حتی شخصیت سیما را از سریال حذف کنیم، به شاکله پر از کپی سریال همگناه لطمه‌ای وارد نخواهد شد.

آینه های روبرو فیلمی از نگار آذربایجانی


برخی ابهامات در متن سریال همچنان مخاطب را می‌آزارد، مثلا با وجود پرویز خلافکار قلدرصفت، فرید و فریده صبوری با چه اهرمی توانسته‌اند خانواده فریبرز(لیلا و فرزندان) را از او دور کنند؟ موقعیت‌های نمایشی سریال بسیار سست و فاقد منطق‌ متوسط هستند. فریبرز پلیس به دوره آموزشی می‌رود و ناگهان در این مقطع با یک تهدید ساده، همسرش لیلا با اینکه پریا را باردار است، او را ترک می‌کند، چه استدلالی در این جدایی نهفته است؟ نیکی یا همان پریا دختر فریبرز هیچ حس پدرانه‌ای را در طول سریال از خود بروز نمی‌دهد. هیچ شوقی را از مواجهه در قالب یک رابطه فامیلی با پدری که سال‌ها از او دور افتاده، نشان نمی‌دهد.

«هم گناه»   مثل سایر آثار سینمایی کیایی پایان‌بندی رنجور دارد، دو قسمت پایانی با شتاب وصف‌ناپذیری عاقبت کاراکترها سروسامان می‌دهد و حتی با این نحوه پایان‌بندی، همچنان ابهام و گیجی در سریال موج می‌زند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • محمدرضا IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    51 52
    هم‌گناه» آمد، تا سریالی که از حیث روایی از «مانکن» کم‌رمق‌تر است، مخاطبان فراوانی پیدا کند. اصلا هم اینطور نیست،واقعا خیلی بهتر از مانکن بود. مهم بیننده است که خوشش بیاید از سریال نه نظرات زرد شما دوستان
  • سید IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    43 7
    سریال بدی نبود، ولی در کل رواج بی ادبی خانوادگی در این سریال به وضوح قابل دیدن بود، کلماتی همانند پدر، مادر، برادر ، خواهر ،عمو و دایی بطور کامل از بین رفته بود و جای خودش رو به ناهید جون و .... داده بود
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
      12 3
      این یعنی از بین بردن تدریجی و زیر پوستی خانواده
    • Armin IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
      9 12
      واقعا خیلی نقد چرتی بود... بنظر من مصطفی کیایی یکی از بهترین کارگردان های ایران است
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
      4 6
      خب توی خیلی از خانواده ها اینطوره بچه ها اسم پدر مادرشون روصدا میزنن این که دلیل نمیشه هنرو اثر یکی رو بی ارزش کرد واقعا زیباترین سریالی بود که تاحالا دیدم
  • صدای حق IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    5 9
    کارگردانی که نمی فهمد ریش تراشیده به پرستویی نمی آید و ریش تراشیده، چهره لب و لوچ آویزانش را بد ترکیب می کند، نه زیبایی شناسی می داند، نه می بیند،
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
      8 3
      به به والدینت چه تربیتی کردند تو رو
    • یاسر IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
      3 0
      عیب نقاش می کنی هشدار!!!
    • سید محمد حسین IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
      3 2
      احسنت.یکی از نکات مهم یک فیلم ، چهره شناسی و گریم هست که کمتر بهش توجه شد
  • هانا IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    3 3
    من کلی فيلم دیدم و از همون اول هم می گفتم این سريال تمام کلیشه هارو جمع کرده و نشون ما میده سريال بدی نبود ولی خدایی لایق این همه تشویق و تمجید از مردم نبود.
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    1 2
    شرایط پیچیده اقتصادی و مشکلات ارتزاق خانواده این اجازه را نمی دهد تا ساعات طولانی وقتم را پای این سربال یا سریالهای مشابه بزارم.این فیلم ها را وقت نداشتم تا ببینم.نهایت اش میتوانم اخبار را ببینم
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    4 3
    سریال خوبی بود. حتی اگر تمام قصه ها کپی برداری باشند این هوش برادران کیایی را می رساند که ترکیبی از این همه کپی خلق نموده اند. در ضمن روانی آلفرد هیچکاک را از قلم انداخته اید. همچنین قصه قدیمی رستم و سهراب با این تفاوت که اینجا سهراب زنده می ماند و به آسایشگاه روانی می رود. بیماری پیمان را دقیق مشخص نکردند تا اگر شرایط محیا شود سریال را بتوانند با پیمان ادامه دهند.
  • مخاطب عام IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    23 3
    یه جمله می نوشتی میخوام کیایی رو خراب کنم و سلام احتیاج به این همه آسمون و ریسمون بافی نبود اینهمه پرگویی و منفی گفتن در مورد یک سریال پرمخاطب توهین به شعور ماست اگر سواد سینمایی داری و وابسته جایی نیستی این سریالهای آبکی تلویزیون رو نقد کن که حداقل بودجه دولتی رو حروم نکنن
  • ho3ein021 IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    4 10
    سریال بسیار بسیار ضعیف و مزخرفی بود. اصلا ارزش دیدن نداره
  • حسین IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    1 3
    سریال خیلی خوبی نبود بخصوص صحنه های پلیسی وقطی که پیمان تیر میخوره تو یه همچین صحنه پلیسی پلیس اول خیلی با امکانات وارد عمل میشه بعد سگهای جستجوگر دارند از لحاظ پلیسیش خیلی خیلی ضعیف بود
  • کتایون IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    9 3
    شما خیلی سوختی از این سریال جالب و موفق
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    3 6
    من که حتی⁦ یک قسمتش هم ندیدم . چون معتقدم کیایی و برادر نابازبگرش یک کپی کارن و یک دستان تخیلی و در و پیت رو تحویل مخاطب میدن . الانم فعلا آقازاده رو نگاه میکنم که سریال خوبی هست و با واقعیت هم نزدیک هست داستانش
    • س IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
      3 4
      نه همگناه سریال خوبیه نه آقازاده
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      2 1
      خیلی زشته که اینقده راحت تهمت میزنید و توهین میکنید
  • محمدرضا IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    3 1
    متاسفانه یه سری نویسنده و کارگردان یاد گرفتن بیننده رو هفته ها سرکار بذارن بعد آخر معلوم بشه یا همه اش خواب بوده یا طرف توهمی بوده سریال همگناه جدای عادی سازی بی حرمتی ها در خانواده ایرانی به شعور مخاطب توهین کرد 22 هفته این سریال رو دنبال کردم و آخرش معلوم شد آقا پیمان توهم میزنه جمع کنید این شبکه نمایش خانگی ولنگار رو که مثل زالو داره خون و پول مردم ساده رو تو این شرایط سخت میمکه کجای سریال های ماندگار تاریخ تلویزیون اینجوری بود؟
  • امیر آقا IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    12 8
    نویسنده متن چندان منطق قدرتمندی برای مخالفت ارائه نکرده. این نوشته بیشتر از یک نقد، شبیه به یک خصومت و عقده گشایی شخصی هست. سریال البته خالی از ایراد نبود ولی اینجوری نقد کردن، بیشتر کمک حال سریال هست تا اینکه ضعف اون رو نشون بده
  • مالک IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    7 2
    شما چطور ادعا میکنین که همگناه کم رمقتر از مانکن بود جدای از بحث فنی فیلم که من تخصصی در موردش ندارم داستان سریال عاای و جذاب بود انتخاب هنرپیشه و نحوه پیش بردن داستان عالی بود در مورد کپی برداری هم من کمتر فیلم یا سریالی را دیدم که در ایران دیدم که کپی برداری نباشه کپی برداری خوب اصلا هم بد نیست خیلی سریالهای خانگی دیگه هم در کرونت ساخته شد چرا این استقبال فقط از همگناه شد برای شمایی که ادعا میکنید کرونا باعث توجه به این سریال شده است
  • الناز IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    4 2
    از خیلی از سریالای ابکی بهتر بود چه ربطی به کپی کاری داره یعنی یکی یه فیلم با یه موضوع میسازه بقیه نباید بسازن ؟ چه توجیهات اوردین
  • Khf IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    2 1
    کلیشه و کپی اینروزا زیاده اونی بالاتره که که کپیو خوب بسازه دلیل نمیشه از سناریو های خوب کپی نکرد چون قبلن ساخته شدن
  • مصطفی IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    8 3
    چرت و پرتا چیه میگین؛مگه همه مردم کارشناس سینما هستن ک اینجوری ی سریال نقد کنن؟مهم مردمن ک اکثرا راضی بودن
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    3 0
    فلینظر الانسان علی طعامه ؟!! باید انسان ببیند چه می خورد غذای روح انسانهای دور از معنویت و قرن 21 ؟!!!!!!!!!!!!!
  • ایرانی IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    2 1
    به مدد اینترنت و گسترش اطلاعات خیلی از کپی کاری و آثار فاخر هنرمندان قلابی فاش و عیان شد
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    1 1
    بابا اینقدر دروغ وکپی نشان دادند وگفتند که ادم فکر میکنه خودشم کپی است وروح بابا ول کنید بذاری ایشون هم پول به جیب بزنه حارا که بخور بخور میلیاردی نوید و وگلزار وحسزنی اینهم یکیش ۵
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    6 3
    فقققققط بکوبید ،!!!!! تشویق و انگیزه دادن اصلا تو وجودتون نییییییست !
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    2 0
    اخه اون شروورا که گلزار تو کنسرتاش میخونه ارزش گوش دا دن داره یااون بازیش فقط بصرف شکلش وموقعیت وابسته بودن کرور کرور پول به جیب میزنه خوب اینهم مثل اون یا حسینی هز خونه باباش اورده کمپانی در امریکا باز کرده میره ومیاد پس فقط وابسته باشید وتمام
  • علیرضا IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    1 0
    فیلم مسخره بود خیلی گند کاری کردن توش
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    4 0
    هم گناه نسبت به سریال مانکن و سریال سخیف و چرت و آشغال دل به نسبت داستان و بازی و کارگردانی بهتری داشت به طوری که بیننده تمایل داشت داستان را دنبال کند . هرچند که آرایش و بدحجابی ها و بی ادبی به بزرگترها در سریال آزار دهنده بود اما از نظر داستانی با این که حفره هایی هم داشت اما سریال بدی هم نبود
  • ناشناس IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    4 1
    چرا ناراحتین شما هم کپی کنید.مهم اینکه بتونین به نتیجه برسونید.سریال همگناه بهترین سریال بود
  • شکیبا IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۰
    5 1
    شاید یه ایراداتی داشت ولی واقعا نسبت به سریال های ایرانی دیگه خیلی قوی تر و بامحتواتر بود.با نظر منتقد جز بحث دوربین کاملا مخالفم!
  • CA ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    3 0
    فیلم سازی تلفیقی از هنر و تکنولوژیست که حول محور ادبیات شکل میگیرد. هر چه این ترکیب مستقل از سیاست و تجارت باشد, محصول آن موفق تر و تاثیر گذار ترست.
  • الی IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    0 0
    نیاز ب اینهمه ایرادونقد نبود هرچه بود کلش قشنگ بود باتوجه ب امکاناتی که درکشورمونه گیری دادین ب نمایش خانگی! حالا مثلا زمین گرم الان قشنگه ؟؟؟؟؟؟
  • رویا DE ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    4 2
    اینقدر شکایات و ایراد ها زیاد بود که ادم به فکر فرو میرفت که چه خصومت و حسادتی در پشت این ایرادات است من به عنوان بیننده سفت وسخت این سریال فقط میتونم بگم زیبا بود خیلی زیبا تر از فیلم های بی سر و ته ایرانی که در سینماها دیده میشه
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    0 0
    دل هم کپی سریلا های ترکی بود ولی مسخره ابن هم کپی ولی جالب
  • خادمیان IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    0 0
    صحبتهای نقادبدنیست تا نقد نباشه همه فکر می‌کنم کارشون درسته نقد میتونه نویسنده ‌کارگردان رو بفکر ارتقا بندازه و رفع اشکال کنه متوجه میشه که دیده شده واین دیده شدن خیلی هم مثبته
  • فرناز IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    0 0
    بنظرم عااالی بود سریالش. این چرت و پرتا چیه در قالب نقد نوشتین
  • Zahra IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    0 1
    سریال عالی بود واقعا زیبا بود خیلی پسندیدم امیدوارم فصل۳هم ساخته بشه با بازی آقای کیایی ایشون بازیشون عالی بود مخصوصا رویا تیموریان و بازیگران دیگ فیلم خوبی بود از تمام فیلم هایی ک دیدم عالی بود .. شما هم از سریال های تلوزیون لطفا ایراد بگیرید که اصلا با واقعیت نیست..
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    0 0
    سریال خوش ساخت و متنوعی بود ، من که لذت بردم ، دست مریزاد برادران کیایی .
  • اکبری IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    0 2
    یک نقد کاملا مزخرف و غیر کارشناسی کردی و فقط خواستی با کلمات قلمبه سلمبه خودتوتو توجیه کنید
  • مینو IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    0 1
    این نقد فقط ضد سریال بود، اصلا علمی نیست این نقد مشخص است با جهت گیری خاص و فقط برای تخریب سریالی که مردم دوست داشتند و نسبتا قوی بود نوشته ‌شده
  • Reyhaneh IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
    1 0
    من این سریالو خیلی دوس داشتم ولی قطعا ضعف هایی هم داشته که یه نمونه اش صدا کردن اسم پدرومادر و عمو عمه و اینا بود که به شدت بدم اومد ازینکار چون با این کار مفهوم خانواده رو کم رنگ جلوه میدن. ضمن اینکه باید بگم هرکس حق نقد کردن داره اینطور ک شما گفتی بنظر بیشتر خود شخص مصطفی کیایی رو میخاستی تخریب کنی تا که فیلمو بخوای نقد کنی
  • کارمینا IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    1 0
    بارکد وچهار راه استانبول و خط ویژه هر سه عالی بودن ارزش چندبار دیدن رو داشتن وهر کدوم داستان خودش رو داشت چرا بیخود وبا قرض ورزی نقد میکنید معلومه که حسادت از موفقیت اقایه کیایی دارید شخصیت پیمان عاشقانه ام هیچ ربطی به آرمان همگناه نداشت
  • مژگان IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    1 0
    من نمیدونم واقعا این نقدهای الکی چیه که انجام دادین.... بنظر من مهم حس خوب و ارامش بود که ببینده با دیدن این فیلم بدست می آورد.... الان واقعا دلیلی واسه اینهمه حسادت به این فیلم نمیدونم چیه...
  • م IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    0 0
    سریال قشنگی بود و جوری ساخته شده که بیننده کنجکاو میشه بیینه چه اتفاقی میوفته ممنون از محسن و مصطفی کیایی عزیز امیدوارم فصل ۳ هم ساخته شه و ادامه داشته باشه یا سریال جدیدی ساخته شه از برادران کیایی خسته نباشید
  • Z IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    1 1
    کپی برداری یا هرچیز دیگه سریال خوبی بود حداقل از دل آب بندی شده بهتر بود
  • یلدا IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۲
    1 1
    من که واقعا دوست داشتم سریال رو.عالی بود
  • Aihan IR ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
    1 1
    نخبه کی بودی تو .خیلی نخبه هستی کم بشین فیلم ببین برو فیلم بساز .کسی که انقد تند از یه چیز حتی ضعیف انتقاد میکنه قطعا سوخته .
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
    1 0
    فریب کاری بود
  • Farzad IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    0 0
    اصلا نقد منصفانه ای نبود سریال از کیفیت بالایی پرداخته بود
  • Leili Mahdavi DE ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
    0 0
    سریال همگناه یک سریال بینهایت جذاب بود و اگر درش از کلیشه ای استفاده شده بود بسیار زیبا تونسته بود حس مخاطب رو برانگیزه. من بیست ساله خارج از ایران زندگی میکنم و در کنار شهرزاد این تنها سریالی بود که از ایران دیدم و به دلم نشست، اما نویسنده‌ی این مطلب یک آدم بی شعور و زن ستیزه که احتمالا از عقده‌های روانی رنج میبره چراکه بدون هیچ پروایی از خانمهای بازنشسته بعنوان قشر احمق یاد کرده درصورتی که ایشون حتی قدرت تشخیص ابتدایی ترین چیزها رو درمورد مطلبی که نوشته نداره. جای تاسفه!
  • محمد IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
    0 0
    چرا سیاه نمایی میکنید؟ چی گیره شما میاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس