کد خبر 1113208
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
دیدار عراقچی با وزیر خارجه اتریش در وین/ تاکید "شالنبرگ" بر لزوم حفظ برجام

وزیر امور خارجه اتریش در دیدار با معاون وزیر امور خارجه کشورمان در وین بر لزوم پایبندی طرف‌های برجام به تعهدات خود و حفظ این توافق هسته‌ای تاکید کرد.

به گزارش مشرق، به نقل از روزنامه اتریشی "دی پرسه"، کمیسیون مشترک برجام در وین امروز با حضور امضا کنندگان توافق هسته‌ای برگزار می شود تا به مسائل کنونی بپردازد.

"الکساندر شالنبرگ"، وزیر امور خارجه اتریش روز دوشنبه در سخنانی تاکید کرد که همه طرف ها باید به تعهدات توافق هسته‌ای با ایران عمل کنند.

آمریکا تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال 2018 از این توافق خارج شد.

بیشتر بخوانید:

عراقچی: آمریکا با هدف قرار دادن برجام کل چند جانبه‌گرایی را هدف قرار داده

شالنبرگ روز دوشنبه با سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد. شالنبرگ در پیامی توئیتری برجام را ابزار موثری برای جلوگیری از مسابقه تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه عنوان کرده و گفت: اتریش همچنان در این راستا کار می کند تا اعتماد را دوباره به منطقه بازگرداند.

وزارت امور خارجه اتریش مذاکرات شالنبرگ و عراقچی را شفاف و سازنده رزیابی کرده است. شالنبرگ تاکید کرد: برجام امنیت بیشتری را به ارمغان آورده و ما باید همه تلاش های خود برای حفظ این توافق را انجام دهیم. از این رو ما از همه طرف ها درخواست می کنیم به تعهدات خود در این توافق پایبند بمانند.

وزیر امور خارجه اتریش همچنین گفت: اتریش به عنوان مکانی که توافق برجام در سال 2015 در آن مورد مذاکره قرار گرفت همچنان تلاش می کند تا مشترکا با شرکای اروپایی خود سهمی در بازسازی اعتماد در منطقه داشته باشد.

شالنبرگ همچنین توافق اخیر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای امکان بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود را تمجید کرده و از ایران خواست همچنین در آینده به همکاری های بدون پیش شرط با آژانس ادامه دهد.

عباس عراقچی معاون محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران که در وین حضور دارد هم به خبرگزاری صداوسیما گفت: موضوع برجام، موضوع اصلی کمیسیون مشترک است و آمریکا با هدف قرار دادن برجام کل چندجانبه گرایی را هدف قرار داده و تلاشی که آمریکا در نیویورک انجام می‌دهد قبل از هر چیز شورای امنیت و خود سازمان ملل را هدف قرار داده و اصل چندجانبه گرایی را زیرسئوال می‌برد و به همین منظور است که همه اعضای سازمان ملل حتی متحدین نزدیک آمریکا با آن مخالفت می‌کنند.

وی ابراز امیدواری کرد، کمیسیون مشترک بتواند به مواضع واحدی برسد و در خصوص نحوه ادامه مسیر و مقابله با تلاشهای آمریکا برای نابودی برجام تصمیماتی اتخاذ کند.

عراقچی خاطر نشان کرد، این یک نشست روتین کمیسیون مشترک است که طبق روال برجام هر سه ماه یک بار باید برگزار شود که این بار به خاطر شرایط کرونا با تاخیر برگزار می‌شود.

عراقچی همچنین ابراز امیدواری کرد که کشورهای عضو با همان مواضعی که در نیویورک داشتند، بتوانند بحث سازنده‌ای را در جریان کمیسیون مشترک داشته باشند و به جمع بندی در این باره برسیم.

آمریکا اخیرا تلاش های زیادی برای فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم ها علیه تهران آغاز کرده که البته به باور اروپاییان آمریکا به دلیل خروج از برجام مجاز به انجام چنین اقدامی نیست.

آمریکا چندی پیش هم در تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل شکست خورده و نتوانست این طرح خود را پیش ببرد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس