عراقچی در سمت معاون سیاسی وزیر خارجه به خدمت خود ادامه می دهد

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه تلاش‌های آمریکا در نیویورک یکی از مباحث جدی در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در وین است، گفت: آمریکا با هدف قرار دادن برجام کل چند جانبه‌گرایی را هدف قمرار داده است.

به گزارش مشرق، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین پایتخت اتریش به سر می‌برد، در گفت‌وگویی درباره این نشست عنوان کرد: این یک نشست روتین کمیسیون مشترک است که طبق روال برجام هر سه ماه یک بار باید برگزار شود که این بار به خاطر شرایط کرونا با تاخیر برگزار می‌شود.

به گفته وی جلسه‌ امروز کمیسیون مشترک برجام جلسه‌ای است که طبق روال کاری خود به مسائل مربوط به اجرای برجام چه در بعد هسته‌ای و چه در بعد تحریم‌ها می‌پردازد.

بیشتر بخوانید:

عراقچی خاطرنشان کرد: این جلسه به خاطر همزمانی با وقایعی که در نیویورک می‌گذرد و تلاش‌هایی که آمریکا برای به اصطلاح برگرداندن قطعنامه‌های سابق شورای امنیت و به نوعی نابودی برجام در نیویورک انجام می‌دهد، ویژگی خاصی را پیدا کرده است.

*دو بار آمریکا در فضای نیویورک با شکست مواجه شده

معاون وزیر خارجه اضافه کرد: اعضای جلسه سه کشور اروپایی، چین و روسیه در نیویورک مواضع بسیار محکمی در برابر آمریکا داشتند و تلاش آمریکا برای فعال کردن سازوکار حل اختلاف یا سازوکار ماشه، یا اسنپ بک را رد کردند و بقیه اعضای شورای امنیت (۱۳ عضو) نیز چنین کردند و با قطعنامه آمریکا مخالفت کرده و رای مساعد ندادند و دو بار آمریکا در فضای نیویورک با شکست مواجه شده است.

وی عنوان کرد: طبیعتا در این فضا وقتی کمیسیون مشترک را برگزار می‌کنیم اهمیت و ویژگی خاصی را پیدا می‌کند. موضوع تلاش‌های آمریکا در نیویورک حتما یک بحث جدی در جلسه کمیسیون مشترک خواهد بود و امیدواریم کمیسیون مشترک بتواند به مواضع یکسان و واحدی برسد و در خصوص نحوه ادامه مسیر و مقابله با تلاش‌های آمریکا و تلاش‌هایی که این کشور برای نابودی برجام به کار گرفته، تصمیماتی را اتخاذ کند.

معاون وزیر خارجه بیان کرد: امیدواریم بتوانیم با کشورهای عضو با همان مواضعی که در نیویورک داشتند،  بحث سازنده‌ای را در جریان کمیسیون مشترک داشته باشیم و جمع بندی کنیم.

*دیدار با گروسی

وی در ادامه این گفت‌وگو همچنین عنوان کرد: دیدارها با اعضای کمیسیون مشترک به صورت دوجانبه یک امر معمولی است، حتما با چین و روسیه که همواره مشورت‌های بسیار نزدیکی داشتیم، در جریان کمیسیون مشترک دیدار خواهیم کرد. با خانم اشمید هماهنگ کننده کمیسیون دیداری داشتم و با بقیه اعضا هم انشاءالله دیدارهایی را خواهیم داشت.

این دیپلمات ارشد ایرانی به دیدارش با مدیرکل آژانس نیز اشاره کرد و گفت: با  آقای گروسی یک دیداری خواهم کرد که در ادامه سفرش به تهران است و در سفر اخیر ایشان به تهران موفق شدیم یکی از مشکلات جدی که در روابط ایران و آژانس پدید آمده بود به نحو مطلوبی حل و فصل کنیم و بیانیه‌ مشترکی صادر شد و در ادامه و برای اجرای بیانیه ملاقاتی را با ایشان خواهم داشت.

وی بیان کرد: امیدواریم مجموعه دیدارها به درک بهتر از شرایط فعلی و مقابله با تهاجمی که آمریکا علیه چند جانبه گرایی و سازمان ملل آغاز کرده است، کمک کند. تلاش آمریکا در نیویورک قبل از هر چیز شورای امنیت و خود سازمان ملل را هدف قرار داده و اصل چند جانبه‌گرایی را زیر سؤال می‌برد به خاطر همین است همه اعضای سازمان ملل و حتی متحدان نزدیک آمریکا با آن کشور مخالفت کرده و جلوی اقداماتش ایستاده‌اند. لازم است در این خصوص با کشورهای مختلف رایزنی داشته باشیم.

*آمریکا با هدف قرار دادن برجام کل چند جانبه‌گرایی را هدف قرار داده 

عراقچی عنوان کرد: همه دنیا الان نگاه می‌کند به اینکه جامعه بین‌الملل در مقابل تلاش‌های یکجانبه گرایانه آمریکا چگونه ایستادگی می‌کند و در همین قالب مهم است که کمیسیون مشترک چه موضعی را اتخاذ و چگونه با این وضعیت برخوردار می‌کند.

به گفته وی موضوع برجام موضوع اصلی کمیسیون مشترک است و آمریکا با هدف قرار دادن برجام کل چند جانبه‌گرایی را هدف قرار داده است.

معاون وزیر خارجه بیان کرد: مواضع کشورها در نیویورک جداگانه بیان شده است سه کشور اروپایی با هم نامه‌ای را به رئیس شورای امنیت نوشتند و چین و روسیه نامه نوشتند و اعضای شورای امنیت نامه نوشتند و امیدوارم این مسائل در نشست کمیسیون مشترک بررسی و مسیر حرکت در هفته‌ها و ماه‌های آینده را بتوانیم ترسیم کنیم.

به گزارش فارس، معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در این دور از نشست کمیسیون مشترک برجام دیروز (دوشنبه)‌ وارد وین شد و ضمن رایزنی‌های دوجانبه با برخی از هیأت‌های کشورهای گروه ۱+۴ با وزیر خارجه اتریش نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

نشست قبلی کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و «هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفتم اسفند ماه ۱۳۹۸ در شهر وین برگزار شد. اعضای حاضر در آن نشست نگرانی جدی پیرامون گام‌های ایران در خصوص تعهدات هسته‌ای ذیل برجام را ابراز کرده و همچنین تصدیق کردند که وضع مجدد تحریم‌های آمریکا، مانع بهره‌مندی کامل ایران از منافع ناشی از رفع تحریم‌ها شده است.

قبل از آن نیز کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارت خارجه‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) ۱۵ آذرماه سال گذشته (۱۳۹۸) در محل نمایندگی اتحادیه اروپا در وین برگزار و در آن نشست اعضای حاضر بار دیگر بر تلاش برای حفظ برجام تأکید کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    2 3
    دولت تدبیر و امید و تیم دیپلماسی اش وقتی لقب کدخدا را به آمریکا داده اند یعنی مهر تاییدی بر رفتار بکجانبه گرایی آمریکا زدند مگر یک كدخدا رفتاری جز یکجانبه گرایی می تواند داشته باشد
  • اکبر قادری IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    4 3
    زمان شما لیبرال ها هم این چند ماه تموم میشه و ما دوباره با قدرت تمام هسته ای رو بازگشایی میکنیم
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    5 1
    تحریم های آمریکا نشان داد روسیه و چین هیچ هستند.
  • عطاالله IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    2 0
    واقعا چشم بسته غیب گفتید. خسته نباشید. خدا قوت. علی برکت ا. ..........
  • مجید IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    1 2
    بسم الله الرحمن الرحیم شما هیچوقت نخواستید به عنوان یک رسانه به وظیفه خودتان عمل کنید زیرا منافع شخصی خود را همیشه ترجیح داده اید و این در مورد تمام رسانه ها در ایران صادق است و هیچ استثنایی ندارد. در هر حال حتی برای انتشار اخبار هم از روش غربیها پیروی کرده اید، نمونه بارزش مسئله مذاکرات با غرب بوده است که بنده هزار بار گفته ام و باز هم میگویم هیچ مذاکره ای در هیچ سطحی و در هیچ زمانی با غرب صورت نگرفته مگر به صورت یک دستور واضح و روشن از آنها و آن دستور این بوده که اسرائیل را به رسمیت بشناسید و ... بعدش بروید هر کاری دلتان خواست بکنید، خب این سخنان دروغ است؟ بنده سالهاست دارم این جمله را تکرار میکنم و همه شما آن را سانسور خبری کرده اید بجز یک خبرگزاری در روسیه که چند سال پیش آن را منتشر کرد و حالا این مطلب توسط سید حسن نصرالله دارد علنی میشود! خب سید حسن نصرالله دروغگوست؟ اسرائیل با همه خباثتش ایشان را راستگو میداند من وشما که اصلا اعرابی نداریم در این مطلب! برجام چی بود؟ برجام به رسمیت شناختن اسرائیل بود در چند مرحله ، بنده سالها پیش نوشته ام و هنوز هم معتبر است! حالا دولت ایران خود را تکه تکه کند که ماجرا چنین و چنان است، باشد ولی حقیقت این نیست و جالبتر اینکه این اهرم فشار تحریم حداکثری را دولت ایران نه تنها در اختیار آمریکا گذاشت بلکه در اختیار تمام اعضای شورای امنیت هم قرارش داد تا هر وقت دوست داشتند ما را مثل یک برده به این طرف و آنطرف بکشند، چین یا روسیه هم اگر فردا از ما خوششان نیامد مکانیسم ماشه را فعال کنند و تمام تحریمها برگردد و سپس آلمان بدبخت و بی اعتبار اگر آشغالهایش را نتوانست به ایران بفروشد باز همین آش و همین کاسه و قس علی هذا! ما سرنوشت کشور را با نابودی پیوند زدیم که اسمش شده مکانیسم ماشه و هر کدام از این کشورهای آشغال و متحدینشان از ما ناراحت شوند آن را فعال میکنند! این بلایی است که دولت روحانی بر سر ایران و ایرانی آورده آقای عراقچی و شما مدافع چنین خیانتی هستید که در تاریخ ایران هیچ نمونه ای برای آن نیست و نخواهد بود. بنده شرمسارم و بیچاره و ناامید چون اصلا راهی برای اصلاح این خیانت وجود ندارد
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    2 2
    بجا فلمه سلمبه حرف زدن افتضاح برجام رو ازش خارج شو
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    1 2
    برو جمع کن برجام را دلار3000 تومانی به 24000 تومان رسانیدی
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    0 0
    فاحش یا ؟ نا فاحش - هلگا چطوره ؟ اشمید نوه اشمید نوه عکس بازی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس