کد خبر 1113045
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۵
کرونا نمایه

بصیری گفت: ویروس کرونا علاوه بر اینکه ریه و گوارش را تحت تاثیر قرار می‌دهد به دستگاه ادراری نیز نفوذ کرده و نارسایی کلیه به وجود می‌آورد.

به گزارش مشرق، عباس بصیری رئیس انجمن اورولوژی ایران در بیست و سومین کنگره (وبینار) انجمن اورولوژی اظهار کرد: ویروس کرونا علاوه بر اینکه ریه و گوارش را تحت تاثیر قرار می‌دهد به دستگاه ادراری نیز نفوذ کرده و نارسایی کلیه بوجود می‌آورد. گزارش‌هایی وجود دارد که ویروس کرونا کلیه‌ها را نیز تخریب کرده و برخی از افراد مبتلا به این بیماری دچار نارسایی کلیه می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

مردم نباید به واکسن کرونا دلخوش کنند

او با بیان اینکه سه نفر از پزشکان اورولوژی بر اثر ابتلا به کرونا در حین خدمت شهید شدند، گفت: تعداد زیادی نیز از متخصصان اورولوژی به کرونا مبتلا شده و تحت درمان قرار گرفتند.

بصیری از تدوین راهنمای بالینی برای کرونا توسط انجمن اورولوژی ایران خبر داد و بیان کرد: این راهنما توسط اعضای انجمن تهیه و به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شده و در آن همه موارد آسیب کرونا، پیشگیری و مقابله با آن اشاره شده است. رعایت اصول بهداشتی و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت مربوط به فاصله گذری اجتماعی در زمینه پذیرش بیمار در بیمارستان و اتاق عمل الزامی است و فقط در حضور آن‌ها امکان انجام اعمال جراحی وجود دارد.

او ادامه داد: بیماران نیازمند به عمل جراحی باید با آگاهی از امکان ابتلا به ویروس کرونا رضایت کتبی و آگاهانه به انجام درمان داشته باشد و به تعویق افتادن عمل جراحی در فرد مبتلا به کرونا ضروری بوده مگر در موارد اورژانس که با هماهنگی متخصص عفونی و بیهوشی باید انجام شود. مسئولیت اقدامات حرفه‌ای پزشکی بر عهده پزشک معالج بوده و تصمیم گیری در این زمینه مبتنی بر مشارکت بیمار و پزشک در این امر است.

این اورولوژیست با بیان اینکه ایران در زمینه درمان سرطان‌های پروستات، مثانه و پیوند کلیه پیشگام است، افزود: امیدواریم تحریم‌ها ما را تهدید نکند، زیرا پیشرفت در دنیا با تکنولوژی همراه است و نباید از امکانات بی نصیب بمانیم.

ایران، یکی از کشورهای سنگ خیز در دنیا

بصیری تصریح کرد: سالانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، ۱۳۵ نفر به داشتن سنگ در کلیه اضافه می‌شود. ایران یکی از کشورهای سنگ خیز در دنیاست، طبق آمار سرطان‌های مثانه و پروستات از شایع‌ترین بیماری‌ها در مردان بوده و رتبه چهار و سه را در بین سرطان‌ها دارد.

او با بیان اینکه سرطان مثانه به راحتی قابل پیشگیری است، گفت: مصرف سیگار و اشتغال در کارخانه‌های رنگ سازی و لاستیک سازی از عوامل محیطی در بروز سرطان مثانه هستند و مسئولان بهداشتی باید به این مسئله بیشتر توجه کنند.

رئیس انجمن اورولوژی ایران، بیماری مادرزادی دستگاه ادراری را نیز شایع دانست و گفت: این بیماری بیشترین اختلال را در اعضای بدن بوجود می‌آورد و علل نارسایی کلیه در اطفال ناشی از این بیماری است. لازم است والدین در این زمینه دقت بیشتری داشته و برای کودکان خود سونوگرافی و آزمایش ادرار انجام دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس