کد خبر 1112911
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
یمن نمایه

یکی از مسئولان امنیتی گروه موسوم به «المجلس الانتقالی الجنوبی»(شورای انتقالی جنوب) یمن از کارشکنی عربستان سعودی برای اجرای توافقنامه ریاض خبر داد.

به گزارش مشرق، سرهنگ«رامی الصمیدی» فرمانده گردان الأمن وابسته به شورای انتقالی جنوب در استان عدن گفت که عربستان سعودی در اجرای توافقنامه ریاض کارشکنی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

تقلای دوباره اسرائیل برای نجات «توافق ریاض»

الصمیدی گفت که ممانعت عربستان سعودی از بازگشت رهبران جنوبی به عدن در راستای سنگ‌اندازی این کشور در برابر اجرای توافقنامه ریاض امضاشده در نوامبر ۲۰۱۹ صورت می‌گیرد.

او افزود که سرتیپ «شلال شائع» مدیر سابق امنیت استان عدن که در حال حاضر در ابوظبی بسر می‌برد، قصد بازگشت به عدن برای تحویل دادن اداره استان به سرتیپ «احمد الحامدی» را داشت اما عربستان سعودی با بازگشت وی مخالفت کرد.

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، الصمیدی همچنین به رهبران ائتلاف سعودی برای هر گونه اقدامی در راستای ممانعت از تردد رهبران جنوب یمن و هدف قرار دادن نیروهای جنوب یمن هشدار داد.

عدن از اوایل آگوست ۲۰۱۹ شاهد درگیری خشونت‌بار بین نیروهای دولت مستعفی یمن به ریاست «عبدربه منصور هادی» و افراد مسلح شورای انتقالی جنوبی بود که به بیرون راندن نیروهای هادی از این شهر منتهی شد.

در نوامبر ۲۰۱۹ عربستان سعودی پرونده امنیتی عدن را تحویل گرفت و امارات به دنبال توافقی برای به دست گرفتن پرونده امنیتی و نظامی در عدن، سلاح‌ها و تجهیزات نظامی خود را از مقر ائتلاف سعودی در شهر البریقه خارج کرد.

عربستان سعودی اخیرا از سازوکار جدید و حصول توافقی بین دولت هادی و شورای انتقالی به منظور اجرای توافقنامه ریاض خبر داده بود.

از جمله مفاد سازوکار پیشنهادی ریاض عبارتند از: انصراف شورای انتقالی از اعلام حکومت خودگردان، اجرای توافقنامه ریاض، تعیین استاندار و مدیر امنیت استان عدن، مأمویت نخست‌وزیر یمن برای تشکیل دولت جدید ظرف مدت ۳۰ روز، خروج نیروهای نظامی از عدم به خارج از استان، جدایی نیروهای دو طرف در أبین و بازگشت آن‌ها به پایگاه‌های سابق خود، صدور فرمان تشکیل دولت با مشارکت برابری اعضای شمال و جنوب یمن از جمله وزرای پیشنهادی شورای انتقالی جنوب که به محض تشکیل دولت مأموریت خود در عدن را به منظور تکمیل توافقنامه ریاض آغاز کنند. 

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس