به گزارش مشرق ، بخش اول برنامه «هفت» شب گذشته به بررسی و نقد فیلم «قلادههای طلا» با حضور ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم و مسعود فراستی منتقد اختصاص داشت.
ابتدا فریدون جیرانی با اشاره به انتقاداتی که به نحوه اکران این فیلم وارد بود و تعداد سالنهای این فیلم عنوان کرد: «خیلیها میگویند شرایط اکران فیلم «قلاههای طلا» مساعدتر بود و به همین دلیل هم فیلم فروش بیشتری داشت.»
طالبی : برخوردی که با «خصوصی» و «گشت ارشاد» صورت گرفت ، ربطی به فیلم من ندارد
طالبی در پاسخ به این سوال، گفت: «من این مسئله را قبول ندارم. قبل از این هم گفته بودم که فارغ از محتوای این فیلمها، با برخوردی که با دو فیلم «خصوصی» و «گشت ارشاد» صورت گرفت، مخالف بودم. این اتفاق به دلیل تسویه حسابهای شخصی افتاد و ربطی به فیلم من ندارد. ضمن اینکه شرایط تبلیغات برای «گشت ارشاد» و «قلادههای طلا» برابر بود.»
اظهاراتی که درباره فیلمهای مسئله دار شد، فروششان سه برابر شد
وی ادامه داد: «این دو فیلم هیچ تداخل و رقابتی با هم نداشتند و اتفاقا با اظهاراتی که درباره فیلمهای مسئله دار شد، فروششان سه برابر شد. همه دانشجویان و علاقهمندان سینما برای اینکه دیدن این دو فیلم را از دست ندهند، با این شرایط بیشتر ترغیب شدند که این فیلم ها را ببینند. تازه به وجود آمدن چنین فضایی به ضرر ما بود. ما خیلی دلمان میخواست در شرایط عادی این فیلمها اکران میشد. در واقع همه آنهایی که میخواستند «قلادهها ی طلا» را ببینند به سمت «گشت ارشاد» رفتند تا مبادا دیدن این فیلم را از دست بدهند.»
تصاویر تظاهرات مردم در 25 خرداد واقعی بود/برای به دست آوردن این تصاویر زحمت زیادی کشیدیم
این کارگردان با تاکید بر اینکه برای ساخت فیلمش تحقیق کرده است و بخش مستند آن زیاد بود است، افزود: «شما تصاویری از تظاهرات مردم در 25 خرداد را در این فیلم میبینید که تا به حال جایی ندیده بودید. این تصاویر همانهایی بود که هلکوپترها گرفته بودند و ما برای به دست آوردن این تصاویر زحمت زیادی کشیدیم. عدهای از مردم فکر کردند جمهوریت مملکتشان در خظر است و برای دفاع از این مسئله به میدان آمدند. ما چوب نمایش این تصاویر را خوردیم. تعداد زیادی هم در روز 25 خرداد به میدان آمدند و مردم هم بودند و این تظارهرات تا 29 خرداد واقعی بود. اما بعد از صحبتای آقا در خطبههای نماز جمعه، مردم متوجه شدند تقلب اتفاق نیفتاده و قصه براندازی نظام در میان است.»
طالبی همچنین اشاره کرد: «در تظاهراتهای بعدی تعداد مردم کم شد. من روی کسانی زوم کردم که مردم را تحریک کردند و فیلم نقاط سیاسی زیادی دارد.»
در ادامه مسعود فراستی منتقد، عنوان کرد: «این فیلم به سفارش نهادی ساخته نشده و معلوم است که نشات گرفته از دغدغه فیلمساز است. قصه فیلم هم از همین دغدغه فیلمساز بیرون آمده است.»
هیچ نهادی حاضر به حمایت از ما نشد / وزیر اطلاعات با فیلمم موافق بود
طالبی در پاسخ به این اظهارنظر، گفت: «دقیقا همینطور است. من به دنبال نهادی بودم که از فیلم حمایت کند اما کسی حاضر به انجام این کار نشد. با وزیر اطلاعات برای حمایت از این فیلم قرار گذاشتم اما فیلمنامه حاضر نبود و با خواندن داستان سه خطی فیلم، اعتراض آنها درآمد و با ساخت آن مخالفت کردند. البته خود وزیر اطلاعات یکی را به من معرفی کرد و گفت که هوای من را داشته باشند و خودش موافق بود. من با آن آقایی که وزیر معرفی کرده بود، دو بار هم نهار خوردم، اما بعد از آن هر چه تماس گرفتم جوابم را ندادند و آخر سر هم گفتند که دیگر با من تماس نگیر و اگر لازم شد خودمان بهت زنگ میزنیم.»
وزارت اطلاعاتی ها از نشان دادن جاسوس ناراحت بودند
وی ادامه داد: «دوستان ما در وزارت اطلاعات از این مسئله ناراحت بودند که چرا ما یک جاسوس در وزارت اطلاعات نشان دادیم، اما من میخواهم بگویم از میان همه آنهایی که در وزارت اطلاعات مومن هستند و برای مملکتشان جهاد میکنند، بالاخره یک نیروی نفوذی هم دیده میشود. من از اول گفتهام که اپوزیسیون نیستم و قرار نیست خون شهدا را پایمال کنم و میدانم که اگر سربازان گمنام امام زمان (عج) نبودند، الان ما نمیتوانستیم اینجا بنشیم، و جای ما ریگی و طالبان نشسته بودند. اما در میان این سربازان بالاخره یک نفر هم پیدا میشود که آدم بدی است.»
وزیر اطلاعات هم گفت که جاسوس در سیستم اطلاعاتی کشور نفوذ کرده بود
کارگردان «قلادههای طلا» بدون اشاره به منبع تحقیقاتش، اظهار کرد: « حس من در تحقیقات این بود که یکی از نیروهای وزارت اطلاعات جاسوس است. مگر میشود سیستم اطلاعاتی کشور که پشه را هم در هوا شناسایی میکند، نتواند برای اتفاقات بعد از انتخابات تمهیدی بیاندیشد؟ حالا ما گفتیم این جاسوس معاون وزیر اطلاعات بوده و گفتند تو اشتباه میکنی. خوب از همان اول همکاری میکردند و اطلاعات میدانند که این اشتباه هم پیش نمیآمد. خود وزیر اطلاعات هم گفت که جاسوس در سیستم اطلاعاتی کشور نفوذ کرده بود. فیلم ما میگوید که ما از این نفوذ ضربه خوردیم.»
اتفاقات بعد از انتخابات 88 مهمترین زلزله بعد از جنگ تحمیلی
وی همچنین افزود: «اتفاقات بعد از انتخابات 88، مهمترین زلزلهای بود که بعد از جنگ تحمیلی دهه 60 در ایران اتفاق افتاد. نزدیک بود با این اتفاق انقلاب اسلامی متزلزل شود. خوب این اتفاق را باید مادربزرگ من پیشبینی میکرد یا نیروهای وزارت اطلاعات؟»
طالبی با تاکید بر اینکه سرمایه «قلادههای طلا» را بخش خصوصی تامین کرده است، گفت: «بعد از این ماجرا سراغ بخش خصوصی رفتم و به من گفتند ما سرمایه فیلم را از فلان جا تامین میکنیم. من هم گفتم خوب این کار را هم که خودم میتوانم انجام بدهم. به همین دلیل سراغ موسسه روایت فتح رفتم و داستان سه خطی را خواندم و آنها هم قبول کردند. بعد هم که آقای شمقدری گفت ما هم به ساخت این فیلم کمک کردیم. منظورش همان بودجهای است که هر سال ارشاد به بنیاد روایت فتح میدهد. من هم گفتم هر وقت شما برای فیلم «قلادههای طلا» به صورت اختصاصی چک کشیدید، آن وقت این حرف را بزنید. البته آقای شمقدری پیشنهاد کرد که فیلم را به فارابی بدهیم اما من اصلا فارابی را قبول ندارم و این کار را نکردم.»
وی در پاسخ به انتقاد فراستی مبنی بر اینکه آدمهای ضد انقلاب و منافقین در این فیلم به صورت کلیشهای به تصویر کشیده شدهاند و مخاطب را اذیت میکنند، عنوان کرد: «فهم من از منافقین همین اندازه بود. منافقین اگر در حال حاضر از اردوگاه اشرف بیرون بیایند، خیلیهاشان نمیدانند موبایل چه شکلی است. من بیشتر ازاین نمیتوانستم به منافقین بپردازم، ضمن اینکه ضد انقلابها هنوز هم همین شکل و شمایل را دارند.»
هدفم از ساخت این فیلم آن بود که مردم را به وحدت نزدیک کنم/تمام تصاویر را بازسازی کردم
اما، فریدو جیرانی به دیالوگهای اغراق شده منافقین و ضد انقلابها در فیلم هم اشاره کرد که طالبی تاکید کرد تمام دیالوگهای فیلم اغراق شده نیست.
در بخش دیگری از این گفتوگو، فراستی از طالبی پرسید چرا به شعارهای احمدینژاد و موسوی زمان انتخابات نپرداخته؟ و او نیز پاسخ داد: «نمیخواستم زخم کهنه را باز کنم. هدفم از ساخت این فیلم آن بود که مردم را به وحدت نزدیک کنم. برای ساخت فیلم وقت گذاشتم و حتی تمام تصاویر را بازسازی کردم و تمام تغییر و تحولات خیابان انقلاب و میدان ونک را هم در نظر گرفتم و بر همین اساس فیلم را جلو بردم. این فیلم ریتم تندی دارد و بدون این ریتم هم قابل روایت نیست و از آن دسته فیلمهایی است که باید بدون خوردن چیپس و پفک، و حتی زدن پلک، آن را دید.»
ابتدا فریدون جیرانی با اشاره به انتقاداتی که به نحوه اکران این فیلم وارد بود و تعداد سالنهای این فیلم عنوان کرد: «خیلیها میگویند شرایط اکران فیلم «قلاههای طلا» مساعدتر بود و به همین دلیل هم فیلم فروش بیشتری داشت.»
طالبی : برخوردی که با «خصوصی» و «گشت ارشاد» صورت گرفت ، ربطی به فیلم من ندارد
طالبی در پاسخ به این سوال، گفت: «من این مسئله را قبول ندارم. قبل از این هم گفته بودم که فارغ از محتوای این فیلمها، با برخوردی که با دو فیلم «خصوصی» و «گشت ارشاد» صورت گرفت، مخالف بودم. این اتفاق به دلیل تسویه حسابهای شخصی افتاد و ربطی به فیلم من ندارد. ضمن اینکه شرایط تبلیغات برای «گشت ارشاد» و «قلادههای طلا» برابر بود.»
اظهاراتی که درباره فیلمهای مسئله دار شد، فروششان سه برابر شد
وی ادامه داد: «این دو فیلم هیچ تداخل و رقابتی با هم نداشتند و اتفاقا با اظهاراتی که درباره فیلمهای مسئله دار شد، فروششان سه برابر شد. همه دانشجویان و علاقهمندان سینما برای اینکه دیدن این دو فیلم را از دست ندهند، با این شرایط بیشتر ترغیب شدند که این فیلم ها را ببینند. تازه به وجود آمدن چنین فضایی به ضرر ما بود. ما خیلی دلمان میخواست در شرایط عادی این فیلمها اکران میشد. در واقع همه آنهایی که میخواستند «قلادهها ی طلا» را ببینند به سمت «گشت ارشاد» رفتند تا مبادا دیدن این فیلم را از دست بدهند.»
تصاویر تظاهرات مردم در 25 خرداد واقعی بود/برای به دست آوردن این تصاویر زحمت زیادی کشیدیم
این کارگردان با تاکید بر اینکه برای ساخت فیلمش تحقیق کرده است و بخش مستند آن زیاد بود است، افزود: «شما تصاویری از تظاهرات مردم در 25 خرداد را در این فیلم میبینید که تا به حال جایی ندیده بودید. این تصاویر همانهایی بود که هلکوپترها گرفته بودند و ما برای به دست آوردن این تصاویر زحمت زیادی کشیدیم. عدهای از مردم فکر کردند جمهوریت مملکتشان در خظر است و برای دفاع از این مسئله به میدان آمدند. ما چوب نمایش این تصاویر را خوردیم. تعداد زیادی هم در روز 25 خرداد به میدان آمدند و مردم هم بودند و این تظارهرات تا 29 خرداد واقعی بود. اما بعد از صحبتای آقا در خطبههای نماز جمعه، مردم متوجه شدند تقلب اتفاق نیفتاده و قصه براندازی نظام در میان است.»
طالبی همچنین اشاره کرد: «در تظاهراتهای بعدی تعداد مردم کم شد. من روی کسانی زوم کردم که مردم را تحریک کردند و فیلم نقاط سیاسی زیادی دارد.»
در ادامه مسعود فراستی منتقد، عنوان کرد: «این فیلم به سفارش نهادی ساخته نشده و معلوم است که نشات گرفته از دغدغه فیلمساز است. قصه فیلم هم از همین دغدغه فیلمساز بیرون آمده است.»
هیچ نهادی حاضر به حمایت از ما نشد / وزیر اطلاعات با فیلمم موافق بود
طالبی در پاسخ به این اظهارنظر، گفت: «دقیقا همینطور است. من به دنبال نهادی بودم که از فیلم حمایت کند اما کسی حاضر به انجام این کار نشد. با وزیر اطلاعات برای حمایت از این فیلم قرار گذاشتم اما فیلمنامه حاضر نبود و با خواندن داستان سه خطی فیلم، اعتراض آنها درآمد و با ساخت آن مخالفت کردند. البته خود وزیر اطلاعات یکی را به من معرفی کرد و گفت که هوای من را داشته باشند و خودش موافق بود. من با آن آقایی که وزیر معرفی کرده بود، دو بار هم نهار خوردم، اما بعد از آن هر چه تماس گرفتم جوابم را ندادند و آخر سر هم گفتند که دیگر با من تماس نگیر و اگر لازم شد خودمان بهت زنگ میزنیم.»
وزارت اطلاعاتی ها از نشان دادن جاسوس ناراحت بودند
وی ادامه داد: «دوستان ما در وزارت اطلاعات از این مسئله ناراحت بودند که چرا ما یک جاسوس در وزارت اطلاعات نشان دادیم، اما من میخواهم بگویم از میان همه آنهایی که در وزارت اطلاعات مومن هستند و برای مملکتشان جهاد میکنند، بالاخره یک نیروی نفوذی هم دیده میشود. من از اول گفتهام که اپوزیسیون نیستم و قرار نیست خون شهدا را پایمال کنم و میدانم که اگر سربازان گمنام امام زمان (عج) نبودند، الان ما نمیتوانستیم اینجا بنشیم، و جای ما ریگی و طالبان نشسته بودند. اما در میان این سربازان بالاخره یک نفر هم پیدا میشود که آدم بدی است.»
بسیجیها ترور رسانهای میشوند
طالبی در ادامه درباره شخصیتهای بسیجی فیلمش توضیح داد: متاسفانه بسیجیها ترور رسانهای میشوند در صورتی که افراد معتقدی هستند که بدون چشمداشت در حال فعالیتی هستند آرمان خواهانی که میخواهند ارزشهای انقلاب را حفظ کنند.
وی ادامه داد: من از ابتدا همیشه گفتهام که بسیجی هستم و اگر قرار باشد که خون شهدا را پایمال کنم گور بابای برادران مولیر و سینما چون از چند جای مختلف درباره مسایل مطرح شده در فیلم نظرات مخالفی شنیدهام مبنی بر اینکه من با جاسوس نشان دادن یکی از افراد اطلاعات زحمات برادران اطلاعاتی را زیر سوال بردم و خون شهدا را پایمان کرده و آنها را به جاسوسی متهم کردم.
وی ادامه داد: من از ابتدا همیشه گفتهام که بسیجی هستم و اگر قرار باشد که خون شهدا را پایمال کنم گور بابای برادران مولیر و سینما چون از چند جای مختلف درباره مسایل مطرح شده در فیلم نظرات مخالفی شنیدهام مبنی بر اینکه من با جاسوس نشان دادن یکی از افراد اطلاعات زحمات برادران اطلاعاتی را زیر سوال بردم و خون شهدا را پایمان کرده و آنها را به جاسوسی متهم کردم.
وزیر اطلاعات هم گفت که جاسوس در سیستم اطلاعاتی کشور نفوذ کرده بود
کارگردان «قلادههای طلا» بدون اشاره به منبع تحقیقاتش، اظهار کرد: « حس من در تحقیقات این بود که یکی از نیروهای وزارت اطلاعات جاسوس است. مگر میشود سیستم اطلاعاتی کشور که پشه را هم در هوا شناسایی میکند، نتواند برای اتفاقات بعد از انتخابات تمهیدی بیاندیشد؟ حالا ما گفتیم این جاسوس معاون وزیر اطلاعات بوده و گفتند تو اشتباه میکنی. خوب از همان اول همکاری میکردند و اطلاعات میدانند که این اشتباه هم پیش نمیآمد. خود وزیر اطلاعات هم گفت که جاسوس در سیستم اطلاعاتی کشور نفوذ کرده بود. فیلم ما میگوید که ما از این نفوذ ضربه خوردیم.»
اتفاقات بعد از انتخابات 88 مهمترین زلزله بعد از جنگ تحمیلی
وی همچنین افزود: «اتفاقات بعد از انتخابات 88، مهمترین زلزلهای بود که بعد از جنگ تحمیلی دهه 60 در ایران اتفاق افتاد. نزدیک بود با این اتفاق انقلاب اسلامی متزلزل شود. خوب این اتفاق را باید مادربزرگ من پیشبینی میکرد یا نیروهای وزارت اطلاعات؟»
طالبی با تاکید بر اینکه سرمایه «قلادههای طلا» را بخش خصوصی تامین کرده است، گفت: «بعد از این ماجرا سراغ بخش خصوصی رفتم و به من گفتند ما سرمایه فیلم را از فلان جا تامین میکنیم. من هم گفتم خوب این کار را هم که خودم میتوانم انجام بدهم. به همین دلیل سراغ موسسه روایت فتح رفتم و داستان سه خطی را خواندم و آنها هم قبول کردند. بعد هم که آقای شمقدری گفت ما هم به ساخت این فیلم کمک کردیم. منظورش همان بودجهای است که هر سال ارشاد به بنیاد روایت فتح میدهد. من هم گفتم هر وقت شما برای فیلم «قلادههای طلا» به صورت اختصاصی چک کشیدید، آن وقت این حرف را بزنید. البته آقای شمقدری پیشنهاد کرد که فیلم را به فارابی بدهیم اما من اصلا فارابی را قبول ندارم و این کار را نکردم.»
وی در پاسخ به انتقاد فراستی مبنی بر اینکه آدمهای ضد انقلاب و منافقین در این فیلم به صورت کلیشهای به تصویر کشیده شدهاند و مخاطب را اذیت میکنند، عنوان کرد: «فهم من از منافقین همین اندازه بود. منافقین اگر در حال حاضر از اردوگاه اشرف بیرون بیایند، خیلیهاشان نمیدانند موبایل چه شکلی است. من بیشتر ازاین نمیتوانستم به منافقین بپردازم، ضمن اینکه ضد انقلابها هنوز هم همین شکل و شمایل را دارند.»
هدفم از ساخت این فیلم آن بود که مردم را به وحدت نزدیک کنم/تمام تصاویر را بازسازی کردم
اما، فریدو جیرانی به دیالوگهای اغراق شده منافقین و ضد انقلابها در فیلم هم اشاره کرد که طالبی تاکید کرد تمام دیالوگهای فیلم اغراق شده نیست.
در بخش دیگری از این گفتوگو، فراستی از طالبی پرسید چرا به شعارهای احمدینژاد و موسوی زمان انتخابات نپرداخته؟ و او نیز پاسخ داد: «نمیخواستم زخم کهنه را باز کنم. هدفم از ساخت این فیلم آن بود که مردم را به وحدت نزدیک کنم. برای ساخت فیلم وقت گذاشتم و حتی تمام تصاویر را بازسازی کردم و تمام تغییر و تحولات خیابان انقلاب و میدان ونک را هم در نظر گرفتم و بر همین اساس فیلم را جلو بردم. این فیلم ریتم تندی دارد و بدون این ریتم هم قابل روایت نیست و از آن دسته فیلمهایی است که باید بدون خوردن چیپس و پفک، و حتی زدن پلک، آن را دید.»