عزاداری عاشورای حسینی (ع) - هیئت فاطمیون زنجان

رونق پویش هر خانه و هر کوچه یک حسینیه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بدون کاسته شدن از شور مجالس و حرارت و عشق قلبی به سالار شهیدان دشت کربلا، پیوند شور و شعور حسینی(ع) را رقم زد .

به گزارش مشرق، عشق حسین(ع) و ‌اشتیاق ادامه راه او زمان و شرایط و موقعیت نمی‌شناسد. ایران اسلامی در دهه اول محرم امسال در شرایط ویژه کرونا نیز با رعایت محدودیت‌های مربوط به کرونا غرق در ماتم و عزا شد.

مردم انقلابی ایران اسلامی با درک ماهیت نهضت حسینی و سوگواری و عزاداری آن چراغ هدایت و سفینه نجات، پرتوهایی از فضائل سیدالشهدا(ع) را دریافت کرده‌اند و در مسیر حق‌طلبی و استکبارستیزی پیش می‌روند.

ملت حسینی ایران اسلامی که با اسوه‌گیری از عاشورا پای انقلاب اسلامی و آرمان‌هایش ایستاده است، هر سال پرشورتر از قبل نهضت سالار شهیدان را گرامی ‌می‌دارد و امسال کرونا هم مانع این واقعیت عظیم نشد. تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع تقلید بر رعایت تدابیر ستاد ملی مقابله با کرونا در برگزاری مجالس عزای حسینی، مورد توجه عزاداران حسینی قرار گرفت. در همین راستا بود که رونق پویش هر خانه و هر کوچه یک حسینیه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی با نظمی ‌دیدنی و مثال‌زدنی در عزاداری‌ها بدون کاسته شدن از شور مجالس و حرارت و عشق قلبی به سالار شهیدان دشت کربلا، پیوند شور و شعور حسینی را رقم زد که ناظران را متحیر ساخت، تحسین‌ها را برانگیخت و محرم امسال را در تاریخ ماندگار کرد.

جای خالی حاج قاسم  در حسینیه ثارالله کرمان

محرم امسال اولین محرم بدون وجود بابرکت اسطوره مقاومت اسلامی، سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است و عزاداران با شعار «ما ملت امام حسینیم» و نصب تصاویر آن شهید جلیل‌القدر که در مراسم تشییع پیکر مطهرش حماسه آفریدند، یاد و راهش را گرامی ‌داشتند. جای او امسال در حسینیه ثارالله کرمان خالی بود. حسینیه‌ای که یکی از مهم‌ترین مراکز مورد توجه حاج قاسم در مراسم عزای امام حسین(ع) بود. این مکان از ابتدای تأسیس به مکانی برای تجمع رزمندگان دفاع مقدس تبدیل شد و ولایتمداران کرمانی در طول انقلاب به مناسبت‌های مختلف در این مکان حضور می‌یافتند؛ مردم خاطره‌های زیادی از این مکان دارند اما آنچه که امسال برای مردم حسرت شده عدم حضور سردار شهید سلیمانی در سردر ورودی این حسینیه است.

به گزارش مهر، حاج قاسم سلیمانی هر سال مقابل درب این حسینیه دست به سینه می‌ایستاد و عزاداران را تکریم می‌کرد و بر مصیبت تاسوعا و عاشورا اشک می‌ریخت. گلزار شهدای کرمان نیز که مزار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در آنجا قرار دارد، محل برگزاری مراسم سوگواری و عزاداری سید و سالار شهیدان بود.

عزاداری سیدالشهدا(ع)‌ با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سراسر کشور

باید خاطرنشان کرد که توصیف و شرح همه ابعاد و زوایای تمام عزاداری‌ها و ابراز عشق و ارادت‌ها به ساحت سیدالشهدا(ع) در این نوشته نمی‌گنجد و می‌توان به برخی از این ‌بارقه‌های حسینی و چشمه‌های جوشان فیض و معنویت‌ اشاره کرد. این نکته نیز گفتنی است که در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، در سراسر کشور مردم و گروه‌های جهادی بسته‌های کمک‌های معیشتی را میان نیازمندان توزیع کردند. نماز ظهر عاشورا نیز در مناطق مختلف کشور و در بسیاری از محله‌ها و شهرها با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اقامه شد.

بر اساس این گزارش، بارگاه منور رضوی همزمان با عاشورای حسینی غرق در ماتم و عزا شد. به گزارش تسنیم، از نخستین ساعات صبح روز عاشورا، مراسم عزاداری در صحن‌های مختلف حرم منور رضوی برگزار شد.

سوگواران حسینی و مشتاقان اهل‌بیت(ع) همچنین از صبح روز عاشورا با حضور در حرم مطهر حضرت معصومه(س) در مظلومیت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش عزاداری کردند.

به گزارش مهر، شور حسینی بار دیگر در استان تهران اوج گرفت و عزاداران حسینی که از مدت‌ها قبل خود را برای برپایی آئین‌های عاشورایی در هیئات عزاداری در اقصی نقاط استان تهران آماده می‌کردند، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به اقامه عزای حسینی پرداختند.

هرساله استان تهران در ایام محرم به حسینیه‌ای بزرگ و باشکوه تبدیل می‌شود، امسال نیز علی‌رغم شیوع ویروس کرونا، مردم این استان با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی اقامه عزا کردند و صدها هیئت عزاداری مملو از عُشاق امام حسین(ع) شد.

روز عاشورا از اولین ساعت روز هیئت‌های زنجیرزنی ارومیه و شهرهای آذربایجان غربی با سیاه‌پوش شدن و برپایی مجالس عزا ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، عشق و ارادت قلبی خود را به امام حسین(ع) و یاران باوفایش ابراز کردند.

از ساعات ابتدایی صبح عاشورا، مردم نصف جهان نیز با حضور در قافله‌های عزا و دستجات عزاداری که در نقاط شاخص شهر اصفهان مانند میدان امام علی(ع) برگزار می‌شود، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به سوگواری برای سید و سالار شهیدان پرداختند.

همزمان با اذان ظهر، مردم نصف جهان ‌نماز ظهر عاشورا را در چهارباغ اصفهان به امامت آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی، امام جمعه موقت اصفهان و عضو مجلس خبرگان رهبری اقامه کردند.

مصلی بزرگ امام خمینی(ره) شهر ایلام هم در روز عاشورای حسینی مملو از عزادارانی شد که آمده‌ بودند تا عشق و ارادت خود را به سالار شهیدان دشت کربلا نشان دهند. دلباختگان حسینی در مراسم عزاداری عاشورای حسینی با حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک، به سینه‌زنی و عزاداری پرداختند.

تجمع عزاداران حسینی همزمان با عصر تاسوعا با حضور هیئت‌های مذهبی در میدان شهدای کرج و با رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد.

مراسم عزاداری شهادت سرور و سالار شهیدان با حضور عزاداران هیئت‌های مذهبی بیرجند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قتلگاه بیرجند برگزار شد.

مراسم عزاداری روز عاشورا همچنین در حسینیه اعظم زنجان برگزار شد. در این مراسم باشکوه عزاداران حسینی با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی با نظم خاص در عزای سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش به عزاداری پرداختند.

بر اساس این گزارش، آئین ویژه عزاداری شب و روز عاشورا همزمان با سراسر کشور به همت هیئات عزاداری سراسر استان سمنان و با حضور پرشور مردم در عین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی برگزار شد.

همزمان با سراسر کشور، عاشقان اهل‌بیت عصمت و طهارت در گلستان با برپایی آئین‌های عزا در ظهر عاشورا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ماتم شهادت امام حسین(ع) ‌اشک ماتم ریختند.

تجمع بزرگ عاشوراییان در روز عاشورا و سالروز شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) و یاران باوفایشان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در پیاده‌راه فرهنگی رشت برگزار شد.

عزاداری عاشورای حسینی در مرکز لرستان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نقاط مختلف خرم‌آباد برگزار شد. جایگاه «ولایت» همچون سال‌های گذشته کانون اصلی حضور هیئت‌ها بود و مراسم عزاداری با شور و شعور حسینی برگزار شد.

همزمان با روز عاشورا و شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش مردم ولایت‌مدار استان همدان در جای جای این استان به عزاداری و سینه‌زنی پرداختند. مردم دارالمومنین و دارالمجاهدین همدان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی عزاداری امام حسین(ع) را به‌جا آورده و شور و شعور حسینی را که در وجودشان نهادینه شده، به نمایش گذاشتند.

شهر یزد نیز سیاهپوش عزای سالار شهیدان شد. نماز ظهر عاشورا به امامت آیت‌الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در گلزار شهدای خلدبرین اقامه شد.

نمازگزاران با حفظ فاصله اجتماعی و رعایت نکات پیشگیری از شیوع کرونا، به اقامه نماز ظهر عاشورا به یاد نماز آخر حسین بن علی(ع) پرداختند.

هر سال پس از اقامه نماز ظهر عاشورا مراسم نخل‌برداری در مناطق مختلف استان برگزار می‌شد اما امسال به دلیل شیوع کرونا، این مراسم برگزار نمی‌شود.

به گزارش تسنیم، مردم استان فارس و شهر شیراز در دهمین روز از محرم‌الحرام مانند هر سال اما متفاوت‌تر رخت عزا بر تن کرده و با شیوه‌های نوین در فضای مجازی و حقیقی به ساحت مقدس امام حسین(ع) عرض ارادت کردند.

مراسم عزاداری عاشورای حسینی در خیابان جمهوری شهر یاسوج، با حضور نماینده ولی فقیه در استان، نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی، استاندار کهگیلویه و بویراحمد و برخی از مسئولان استانی با حضور باشکوه و باشعور اقشار مختلف مردمی برگزار شد.

اجتماع عظیم اردبیلیان که همه‌ساله به مناسبت تاسوعای حسینی برگزار می‌شود، بعد از ظهر شنبه با حضور حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. بار دیگر حماسه بزرگ معنوی در اردبیل رقم خورد و همگان آمده بودند تا بگویند نهضت حسینی را ادامه می‌دهند. در تاسوعای حسینی مراسم شمع‌گردانی نیز برگزار شد.

در عاشورای حسینی در جای جای شهرها و روستاهای استان بوشهر صدای نوحه، روضه، عزا و لبیک یا حسین(ع) به گوش می‌رسید؛ بوشهری‌ها در شرایط سخت کرونایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جلوه وصف‌ناپذیر دیگری را خلق کردند.

مردم سوگوار بوشهری در این شرایط سخت با حضور در مراسم سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) و دیگر شهدای دشت نینوا نشان دادند که داغ حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران باوفایش سرد شدنی نیست و فداکاری، ولایت‌مداری، ایثار و شجاعت حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) همواره در دل‌ها زنده است.

به گزارش تسنیم، مراسم باشکوه عزاداری روز عاشورای حسینی در شهرهای مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

گفتنی است، روحیه عاشورایی، استقامت در مسیر خداخواهی و ظلم‌ستیزی و اسوه‌گیری از امام حسین(ع) همچنان در حال انتقال به نسل‌های بعد است و هیچ عاملی را توان مقابله با این روند نورانی و مستحکم نیست.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس