جمعیت

بیزینس مانیتور با پیش بینی جمعیت ۱۰۳.۱ میلیون نفری ایران تا سال ۲۰۵۰ نوشت: تا این سال یک پنجم کل جمعیت کشور بالای ۶۵ سال سن خواهد داشت و جمعیت کودکان و جوانان تدریجاً رو به کاهش می‌گذارد.

به گزارش مشرق، نشریه تخصصی «بیزینس مانیتور» طی گزارشی به بررسی جمعیت ایران و تحولات آن در سال‌های آینده پرداخته و نوشته است: ایران یکی از بزرگ‌ترین جمعیت‌های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را در خود جای‌داده است. روند تغییرات جمعیتی این کشور تا سال ۲۰۵۰ مطلوب به نظر می‌رسد. جمعیت ایران تا این سال همچنان رو به رشد خواهد بود و نرخ شهرنشینی افزایش خواهد یافت. اما جمعیت افراد میانسال با سرعت بیشتری از جمعیت جوان رشد خواهد کرد که این به معنای پیر شدن جمعیت ایران است.

تا سال ۲۰۵۰ جمعیت این کشور به ۱۰۳.۱ میلیون نفر خواهد رسید. در سال ۲۰۵۰ ایران ازنظر جمعیتی در جایگاه دوم منطقه پس از مصر قرار خواهد گرفت. انتظار می‌رود جمعیت ایران تا سال ۲۰۵۰ بالغ بر ۱۹.۱ میلیون نفر افزایش یابد و از ۸۴ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ به ۱۰۳.۱ میلیون نفر در سال ۲۰۵۰ برسد. امید به زندگی نیز از ۷۶.۹ سال در سال ۲۰۲۰ به ۸۱.۹ سال در سال ۲۰۵۰ افزایش خواهد یافت.

روند تغییر جمعیت بزرگ‌سال

ایران بر اساس پیش‌بینی بلندمدت ما با پدیده پیری جمعیت روبه‌رو می‌شود. تا سال ۲۰۵۰ جمعیت مقرری‌بگیر ایران یعنی جمعیت بالای ۶۵ سال به ۲۰.۸ میلیون نفر خواهد رسید که معادل ۲۰.۲ درصد از کل جمعیت ایران در این سال خواهد بود. جمعیت بالای ۶۵ سال ایران در سال ۲۰۲۰ تنها ۵.۵ میلیون نفر معادل ۶.۶ درصد از کل جمعیت این کشور برآورد شده است. جمعیت افراد ۶۵ ساله ایران در سال ۲۰۵۰ تقریباً نزدیک به جمعیت جوانان ۲۰ تا ۳۹ ساله در این سال خواهد بود. پیش‌بینی‌شده است جمعیت جوانان در سال ۲۰۵۰ به ۲۷.۲ میلیون نفر معادل ۲۶.۳ درصد از کل جمعیت ایران در این سال برسد. جمعیت جوان طی این سال‌ها کاهش فاحشی خواهد داشت. جوانان در سال ۲۰۲۰ جمعیت غالب را در ایران تشکیل می‌دهند و ۳۴.۶ درصد (۲۹.۱ میلیون نفر) از کل جمعیت ایران را در این سال به خود اختصاص داده‌اند. جمعیت میان‌سال ایران بزرگ‌ترین گروه در جامعه ایران خواهد شد و به ۳۱ میلیون نفر معادل ۳۰.۱ درصد از کل جمعیت تا سال ۲۰۵۰ افزایش خواهد یافت. جمعیت میان‌سال ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۳.۱ میلیون نفر معادل ۲۷.۵ درصد از کل جمعیت ایران برآورد شده است.

جمعیت، نوزاد، کودک و نوجوان

ما پیش‌بینی می‌کنیم با کاهش جمعیت زیر ۲۰ سال ایران، جمعیت جوان این کشور نیز تدریجاً رو به کاهش بگذارد. این مسئله ناشی از افت آمار تولد در ایران است که از ۱.۵ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ به ۱.۲۵ میلیون نفر در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید. کودکان بین ۰ تا ۴ سال بیشترین کاهش جمعیت را طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۵۰ تجربه خواهند کرد. جمعیت این گروه از ۷.۶ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ به ۶.۲ میلیون نفر در سال ۲۰۵۰ کاهش خواهد یافت.

تا سال ۲۰۵۰ کودکان بین ۵ تا ۹ سال ۵.۹ درصد از جمعیت ایران را شامل خواهند شد و به ۶.۱ میلیون نفر می‌رسند که این رقم کمتر از جمعیت ۶.۹ میلیون نفری این گروه در سال ۲۰۲۰ است. جمعیت کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله نیز از ۶.۲ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ به ۵.۹ میلیون نفر در سال ۲۰۵۰ خواهد رسید. سهم جمعیت این گروه از کل جمعیت ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۷.۴ درصد بوده که این رقم در سال ۲۰۵۰ به ۵.۷ درصد کاهش خواهد یافت. این تغییرات نزولی در مورد نوجوانان ۱۵ تا ۱۹ ساله نیز دیده خواهد شد. سهم جمعیت نوجوانان ایرانی از کل جمعیت در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۶.۶ درصد (۵.۵ میلیون نفر) بوده که این رقم در سال ۲۰۵۰ به ۵.۷ درصد (۵.۹ میلیون نفر) کاهش می‌یابد.

سن متوسط

جمعیت ایران طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۵۰ از جوانی به سمت میان‌سالی حرکت می‌کند. سن متوسط جمعیت ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۳۲ سال است که این رقم در سال ۲۰۵۰ به ۴۰.۲ سال افزایش پیدا خواهد کرد. این تغییر ناشی از حرکت جمعیت به سمت پیری و کاهش تولدهاست.

شکاف شهری-روستایی

جمعیت شهری ایران از ۶۳.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ به ۸۸.۶ میلیون نفر در سال ۲۰۵۰ می‌رسد که بدین ترتیب ۲۴.۹ میلیون نفر افزایش خواهد یافت. جمعیت ایران به شدت شهری شده هست به‌طوری‌که ۷۵.۹ درصد مردم در مناطق شهری زندگی می‌کنند. تا سال ۲۰۵۰ بر اساس پیش‌بینی ما سهم جمعیت شهری از کل جمعیت ایران به ۸۶ درصد خواهد رسید. بر این اساس، جمعیت روستایی تنها ۵.۸ درصد از کل جمعیت کشور را شامل خواهد شد و به ۱۴.۵ میلیون نفر خواهد رسید. جمعیت روستایی ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۰.۳ میلیون نفر برآورد شده است. ایران ۶ شهر با جمعیت بالای ۱ میلیون نفر دارد و ۶۰ شهر نیز جمعیتی بین ۱۰۰ هزار تا ۱ میلیون نفر دارند. شهرهای مهم ایران عبارتند از تهران که پایتخت است، مشهد، اصفهان، کرج و قم.

شکاف زن و مرد

جمعیت زن و مرد ایران در سال ۲۰۵۰ نسبتاً متعادل خواهد بود و فقط مردان اندکی بیشتر از زنان خواهند بود. در سال ۲۰۲۰ جمعیت مردان ۴۲.۴ میلیون نفر برآورد شده و انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۵۱.۹ میلیون نفر افزایش یابد. جمعیت زنان نیز از ۴۱.۶ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ به ۵۱.۲ میلیون نفر در سال ۲۰۵۰ افزایش خواهد یافت. بر این اساس تفاوت چندان معناداری بین جمعیت زن و مرد در سال ۲۰۵۰ نخواهیم داشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
    4 17
    همینکه این تحقیق تبریز رو جزو شهرهای مهم ایران محسوب نکرده اشکال اساسی داره
    • سعید US ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
      2 0
      خطاب به 16:51، اتفاقاً یکی از نقاط قوت این تحقیق ، همین مساله است.
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
    9 2
    جمعیت ایران چه ربطی به بیزنس مانیتور دارد؟ آیا رصد جمعیت ایران از سر بیکاری است؟
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
    7 9
    قشنگ برای 30 سال دیگه ایران برنامه دارند، جمعیت غرب زده دراین به جای ازدواج و فرزند اوری رو به سگ و گربه بازی اورده، الان بهترین زمان هست که مردم مسلمان و انقلابی جمعیت را زیاد کنن، و حداقل 3 بچه داشته باشن، تا سال 2050 جمعیت عراق و عربستان و ترکیه و افغانستان به ایران میرسند و دیگه قدرت کشور به صورت محسوسی از باقی کشورهای همسایه بیشتر نخواهد بود
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
      0 1
      آمار غلط ندهید. جمعیت ترکیه همیشه (مانند اکنون) تقریبا اندازه ایران بوده است. جمعیت دیگر کشورهایی که نام بردید تا 2050 حتی به نزدیکی ایران هم نخواهد رسید؛ چه برسد به اینکه هم اندازه شود. مگر اینکه در سی سال جمعیتشان سه یا چهار برابر شود؛ که آن هم محال است.
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
    1 7
    تبریز مهم ترین شهر ایران حتی مهم تر از پایتخت
    • حامد IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
      5 1
      باکدوم دلیل و منطقی؟
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
      0 2
      تبریز شهر اولینهاست و سر ایرانه زمانیکه تهران روستا بود توسط همین ترکها شهر و پایتخت شد ، اما نیاوردن اسمش شیطنت این نشریه رو میرسونه حتی شیراز هم از کرج و قم بزرگتر و تاریخی تره ولی خب این غربی ها خیالات واهی دارند
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
    2 0
    اگر خوب به این تحلیل جمعیتی نگاه کنید متوجه خواهید شد هدف دورکردن ذهن مردم ازفاجعه جمعیتی پیش رو می باشد.چون مدتی است حساسیتها زیاد شده در نظر دارند همه چیز را عادی جلوه دهند.این گزارش بنا به سفارش و توصیه جریان تحریف آماده شده تا سناریوی کاهش جمعیت کشور همچنان و آرام به پیش رود.این یک توهم نیست در آینده خواهید دید.
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
      0 0
      من مشکلات جمعیتی از جمله نیاز به افزایش نرخ رشد جمعیت و فرزندآوری را انکار نمی کنم. ولی سخن گفتن از "فاجعه جمعیتی" تا سی سال آینده نیز بدبینی غیر واقع بینانه است. این بررسی نیز نمی خواهد چیزی را پنهان یا انکار کند. اگر سایر پژوهش ها و برآوردهای جمعیتی داخلی و خارجی درباره جمعیت ایران تا سی سال آینده را ببینید؛ تقریبا همگی آنها با کمی اختلاف همین حدود را نشان می دهند.
  • مهدی IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
    0 1
    همینکه این گزارش شهر تبریز ویا شیراز رو عنوان نکرده و قم و کرج رو جزو شهرهای بزرگ آورده نشان از آمار های اشتباه این گزارش هست ! واینکه کاش زمانیکه جمعیت ما در اوج جوانی بود با برنامه ریزی در،جهت پیشرفت کشورمون استفاده میکردیم مثل چین وژاپن .
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
    0 0
    دولت اگه یکم آینده نگر بود برای،حفظ جمعیت جوان ایران میتونست کارمندان سال بالارو در 25سال خدمت بازنشست کنه و بجاش از جوان های بیکار تحصیل کرده استفاده کنه و اختلاف پرداختی یک کارمند شاغل و بازنشسته رو به کارمند جوان تازه استخدام شده بده
  • سینا IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    0 0
    باسلام.به هر حال.مثل همیشه نقشه خواهند چید،تا جمعیت کشورهای مسلمان و یا کشورهای مخالف را کم کنند و البته نسل و نژاد! خود را جایگزین کنند.بلایی که سر سرخ پوستان و بومی ها استرالیا و .. اوردن.! خدا بی نهایت شکر.. که تو خدا هستی! وگرنه همانجور که خودت در قران گفتی!اگر اینان صاحب مال و ثروت جهان بودن! ذره ای از مال و ثروت و .. خود را از ترس فقر!(و طمع و ..) به کسی نمیدادن. و خدا به انسان عقل داده! و در کنارش نیز روزیش میرساند! اگر عقل خود را به کار ببندد.. نه اسراف کند! نه خساست به خرج دهد..و زندگیش را در راه خودش بگذارند و باقیش را خدا برایش اماده میکند و میفرستد.و این قطعی و حتمیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس