کد خبر 1112226
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳
رئیس پارلمان عراق محمد الحلبوسی نمایه

رئیس پارلمان عراق که اخیرا به بهانه ناآرامی‌های جنوب عراق سخنانی جنجالی علیه شیعیان به زبان آورده است، با واکنش و انتقاد تند رئیس جمعیت علمای اهل سنت عراق و شماری از نمایندگان پارلمان روبرو شد.

به گزارش مشرق، رئیس پارلمان عراق، دیروز طی پستی در توئیتر با اشاره به سلاح‌های غیرقانونی در عراق و لزوم انحصار سلاح در دست حکومت و مرتبط کردن آن با ناآرامی‌های اخیر در استانهای جنوبی نوشت: «هر سلاح خارج از چارچوب حکومت بدون در نظر گرفتن اینکه دست چه کسی است، غیرقانونی است و امنیت جامعه را هدف قرار می دهد...ما نمی خواهیم که آن فاجعه تکرار شود و خود و اهلمان در جنوب کشور از سلاح غیرقانونی و ضعف نهادهای حکومتی رنج ببریم.»

بیشتر بخوانید:

انتقادها از سخنان حلبوسی درباره مسئله سلاح

پیش از آن نیز وی طی مصاحبه‌ای تلویزیونی مدعی شد: سلاح غیرقانونی در دست دو طرف است: یکی برخی گروه‌های مسلح و دیگری برخی عشائر و گروه‌ها و همه آنها یکی و شیعه هستند.

این اظهارات الحلبوسی با انتقاد شماری از نمایندگان پارلمان عراق همراه شد. «ریاض المسعودی» نماینده ائتلاف «سائرون» عراق به اظهارات اخیر «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق درباره درگیری داخلی در عراق واکنش نشان داد.

وی امروز (شنبه - ۲۹ آگوست)، الحلبوسی را به دست داشتن در توطئه‌ها علیه ملت عراق متهم کرد و گفت که پارلمان باید وی را برای انجام بیش از ۲۰ سفر خارجی مورد سوال قرار دهد.

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق (واع)، المسعودی گفت: محمد الحلبوسی در توطئه‌های خارجی علیه ملت عراق دست دارد زیرا با تمام جزئیات در جریان منازعات شیعی یا بحران‌های سیاسی دیگر قرار دارد.

وی در ادامه درباره تلاش‌های مداوم برای ایجاد درگیری در جنوب عراق هشدار داد و گفت که دولت باید امنیت و حاکمیت را برقرار کند و امنیت را به تمامی استانهای کشور بازگرداند. پارلمان نیز باید الحلبوسی را به دلیل اظهاراتش درباره درگیری‌های داخلی در عراق و اقدامش در انجام نزدیک به ۲۰ سفر خارجی بدون هیچ توضیح درباره نتایج آن، بازخواست کند.

«غضنفر البطیخ» عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق نیز از الحلبوسی خواست تا از هرگونه موضع‌گیری طائفه‌ای و مذهبی خودداری کند و به عنوان رئیس پارلمان کشور به وظایف خود عمل کند. وی از زمان انتخابش به عنوان رئیس پارلمان با لحن طائفه‌ای و نه عراقی سخن می‌گوید و این نخستین بار نیست که دولت کنونی را صرفا شیعی می‌داند. 

وی افزود: رئیس پارلمان عراق برای ایجاد اقلیمی [سنی] در الانبار و کنترل این استان، تلاش می‌کند. وی پیش‌تر نیز کاملا طائفه‌ای در صحن پارلمان رفتار کرده است. زمانی که شیعیان در پارلمان مسئولیت اخراج اشغالگران آمریکایی از عراق را برعهده گرفتند، وی صحن را ترک کرد و پیام آشکار خود را به اهل سنت و کردها ابلاغ کرد.

«خالد الملا»  رئیس جمعیت علمای اهل سنت عراق نیز با انتقاد از موضع‌گیری الحلبوسی وی را خطاب قرار داد و طی پستی در توئیتر نوشت: امشب مسئول توپخانه الحشد الشعبی، فرمانده شهید «عامر احمد صالح» (ابوحیدر الانصاری) توسط کدام سلاح خارج از کنترل به شهادت رسید؟ مخاطب سؤال به طور مشخص افرادی هستند که مسئولیت حفاظت از خون عراقی‌ها را دارند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 27
  • عبدالله مومن GB ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    64 29
    مردم عراق از نبود ولایت فقیه رنج می برند که تا این مسئله درست نشود. اوضاع همین خواهد بود.
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      0 0
      کاملا موافقم
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    60 7
    تخم و ترکه صدام
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    0 0
    دستش تو جیب امریکاست
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    0 0
    یعنی بعثی ها و داعشی ها و عشیره های غیر شیعه اسلحه ندارن؟!
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    0 0
    بی جا کرده
  • BE ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
    9 4
    درست گفته. سلاح باید فقط در دست حکومت باشد و گرنه سوریه و لیبی و لبنان و افغانستان و ... درست می شود.
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
    6 4
    خب چرا باید سلاح داشته باشن؟..
    • فرزند ایران IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
      3 0
      برای اینکه دشمنانشان هم سلاح دارند.
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
      0 0
      شما اول داعش رو در کشورتون ریشه کن کنید بعد به مردم مبارز با اونها بگید بیان سلاحتون رو تحویل بدید
  • رضایی IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
    0 0
    عجب مگه حرف بدی زده
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
      0 0
      بله .چون بعد داعش که از طایفه همین رئیس مجلس هستند می آیند و شیعیان را راحت قتل عام می کنند
  • سیدجعفرکاظمی IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
    0 0
    مشرق هم سمت راست صفحه را باخبرپرمیکند هم سمت چپ صفحه را . این جه حکمتی دارد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس