کد خبر 1111718
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۷
علی اکبر

کارشناس مذهبی گفت: حضرت علی‌اکبر(ع) از همه‌ی بنی هاشم بیشتر به پیامبر شباهت داشتند و این شباهت خَلقاً و خُلقاً و منطقاً بود، یعنی بطور کلی از هرجهت ایشان به رسول الله(ص) شباهت داشتند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام سیدامین جعفری، اظهار کرد: حضرت علی‌اکبر در سال ۳۶ هجری قمری و در یازدهمین روز از ماه شعبان به دنیا آمد، البته در مورد تاریخ دقیق آن حضرت اختلاف نظر وجود دارد ولی آنچه در میان مورخین و علما مشهور هست، همین تاریخی است که ذکر شد.

بیشتر بخوانید:

تعزیه حضرت علی اکبر(ع) در پهنه رودکی +عکس

وی افزود: اسم مبارک حضرت، علی بن حسین است و صفت اکبر به جهت ارشد بودن ایشان در میان سایر اولاد حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) است.

این کارشناس مذهبی گفت: صفت اکبر به این خاطر به ایشان داده شد که امام‌حسین(ع) فرموده بودند: هر چند خداوند به من فرزند عطا کند نام آنها را علی می‌گذارم.  

وی ادامه داد: امام حسین(ع) سه فرزند ذکور داشتند که یکی علی‌اکبر(ع) و دیگر علی اوسط که امام‌سجاد(ع) است و دیگری حضرت علی‌اضغر شش ماهه‌ی اباعبدالله است.

این خطیب حسینی گفت: حضرت علی‌اکبر در کربلا ۲۵ سال سن داشتند و نام مادر ایشان هم لیلا بنت ابی‌مروه بوده است. مادر لیلا که مادر بزرگ حضرت علی‌اکبر(ع) می‌باشد، با بنی‌امیه فامیل بودند و این مساله موجب شده بود که بنی‌امیه به علی‌اکبر(ع) امان نامه بدهند، اما حضرت از دریافت آن امتناع کرد.

جعفری گفت: حضرت اباعبدالله(ع) طبق نقلی پنج همسر داشتند که یکی از آنها لیلا بنت ابی‌مروه است که حضرت علی‌اکبر(ع) از ایشان می‌باشد و امام‌سجاد(ع) که به علی اوسط معروف‌اند از شهربانو دیگر همسر حضرت می‌باشد.

وی ادامه داد: حضرت علی‌اکبر(ع) از همه‌ی بنی هاشم بیشتر به پیامبر شباهت داشتند، به طوری که می فرمودند، هر که از پیامبر یاد می‌کرد رو به حضرت علی‌اکبر(ع) می‌کرد و به جمال ایشان می نگریست، و این شباهت خَلقاً و خُلقاً و منطقاً بود، یعنی بطور کلی از هرجهت ایشان به رسول الله(ص) شباهت داشتند.

وی با اشاره به روایت امام‌حسین(ع) در خصوص علی‌اکبر(ع) گفت: امام در روایتی می‌فرمایند: فانه ممسوس فی الله و مقتول فی سبیل الله؛ او (علی اکبر) غرق در عشق خداست و کشته راه خدا می‌باشد.

جعفری ادامه داد: حضرت علی‌اکبر(ع) نیز دارای مقام عصمت بودند. برای تبیین این امتیاز می‌توان اشاره به دعای امام‌حسین(ع) کرد.

وی افرود: زمانی که علی‌اکبر(ع) عازم میدان شد. امام در حق او چنین دعا فرمودند: بارالها، گواه باش جوانی که در سیرت و صورت و گفتار، شبیه‌ترین فرد به پیغمبرت بود، به جنگ این مردم رفت. ما هرگاه به دیدن رسول الله(ص) مشتاق می‌شدیم به این جوان نگاه می‌کردیم.

وی گفت: حضرت علی‌اکبر(ع) سرانجام در روز عاشورای سال ۶۱ هجری قمری در رکاب حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) به فیض شهادت نائل آمدند و بدن مطهر ایشان قطعه‌قطعه شد، بطوری که زبان توان وصف مظلومیت و معصومیت آن جناب را ندارد.

این کارشناس مذهبی گفت: علی‌اکبر(ع) پایین پای پدرش حسین‌بن‌علی(ع)، در کربلا دفن شده‌است. برخی همین علت را دلیل شش‌گوشه بودن ضریح می‌دانند.

وی گفت: سر او به همراه دیگر شهدای سپاه امام‌حسین(ع) ابتدا به نزد ابن‌زیاد در کوفه و بعد از آن به نزد یزید در دمشق فرستاده شد و در نهایت طبق عقیده رایج توسط بانو آزرا از قبیله بنی‌اسد در قبرستان باب‌الصغیر دفن شده است.

جعفری بیان کرد: امام زمان(عج) در زیارت ناحیه مقدسه خطاب به علی‌اکبر(ع) می‌فرمایند: سلام بر تو ای علی‌اکبر، اول فدایی از بهترین نسل دودمان ابراهیم خلیل. شهادت می‌دهم که تو از هر کس اولی‌تر به خدا و رسولش هستی.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    17 0
    السلام علیک یا اباعبدلله السلام علیک و رحمة الله و برکاته...السلام علیک یا اباعبدلله السلام علیک و رحمة الله و برکاته
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
      9 0
      بچه چندساله رو شهید کردند دشمنان سنگندل اون زمان آمریکای این زمان هستند
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    7 0
    در زيارت ناحيه، درباره على‌اكبر عليه السلام آمده است: «السَّلامُ عَلَيْكَ يا اوَّلَ قَتيلٍ مِنْ نَسْلِ خَيْرِ سَليلٍ مِنْ سُلالَةِ ابْراهيمِ الْخَليلِ عليه السلام» «5» سلام بر تو اى اوّل شهيد، از نسل بهترين ذريّه از فرزندان ابراهيم خليل عليه السلام‌
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    8 0
    خدا نابود کند یزید و یزیدیان زمانه را
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    5 0
    السلام علی علی بن الحسین و رحمت‌الله و برکاتخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس