کد خبر 1111683
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵
ظریف گروسی

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز پنجشنبه به توافق ایران و آژانس انرژی اتمی واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق، «ژائو لیجیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین امروز پنجشنبه، در کنفرانسی خبری، به توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش نشان داد. 

بیشتر بخوانید:

واکنش روسیه به بیانیه مشترک ایران و آژانس اتمی

لیجیان در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه «چاینا دیلی» مبنی بر اینکه پکن در مورد این توافق چه نظری دارد گفت: «چین از توافقی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران بر سر حل و فصل توافقات پادمانی بعد از رایزنی‌های دوستانه به آن رسیدند استقبال کرده و آن را تحسین می‌کند.» 

وی در ادامه افزود: «ما امیدواریم که دو طرف در همین مسیر به همکاری خود ادامه دهند و صادقانه به این توافق عمل کنند. ما همچنین از تمام طرف‌های این توافق می‌خواهیم اقدامات سازنده‌ای را در این خصوص انجام دهند.»

بیشتر بخوانید:

گروسی: زمان دسترسی به ۲ مکان مورد نظر آژانس در ایران را افشا نمی‌کنیم

لیجیان همچنین گفت: «حقایق بارها نشان داده که قلدری یک طرفه، تنها موجب افزایش رویارویی می‌شود، در حالی که اختلافات تنها می‌تواند از طریق مذاکرات برابر کاهش یابد.» 

سخنگوی وزارت خارجه چین در پایان گفت: «تحت چنین شرایطی تمام طرف‌ها باید مسیر درست را ادامه ‌دهند و با ثابت قدمی، مرجعیت و کارآمدی برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را حفظ کنند و همچنین برای حل و فصل دیپلماتیک و سیاسی مسئله هسته‌ای ایران تلاش کنند.» 

«چانگ هوآ» سفیر چین در ایران نیز امروز پنجشنبه، با انتشار بیانیه ژائو لیجیان از توافق ایران و آژانس انرژی اتمی استقبال کرد.  

جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته، چهارشنبه (۲۶ اوت / ۵ شهریورماه) پس از سفر ۲ روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس به ایران بیانیه مشترکی صادر کردند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران توافق کردند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش تقویت کرده، و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ به صورت موقت توسط ایران در حال اجرا است، ارتقاء بخشند. 

در این بیانیه تصریح شده است: «در این ارتباط، ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده و فعالیت های راستی آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد

در بخش دیگری از بیانیه آمده است: تاریخ های مربوط به دسترسی‌های آژانس و فعالیت های راستی آزمایی، مورد توافق قرار گرفته است.فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس مطابق با موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی و رویه استاندارد راستی آزمایی آژانس، همان گونه که برای همه کشورهای دارای موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اجراء می‌شود، به صورت برابر و بدون تبعیض اجراء خواهد شد.»

متن کامل بیانیه مشترک ایران و آژانس اتمی را اینجا بخوانید:

بیانیه مشترک ایران و آژانس

آژانس درخواستی برای دسترسی به مکان‌های جدید ندارد/ موافقت داوطلبانه ایران با دسترسی آژانس انرژی اتمی به ۲ مکان

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ابوعلى IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    0 0
    مى بينى مشرق ؟! شما معتقد بوديد روحانى نبايد اجازه بازرسى به آژانس بده ، در حاليكه شركاى استراتيژيك ما - روسيه و چين - از چنين توافقى استقبال و رفتار ايران را تحسين كرده اند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس