پمپئو نمایه پامپئو نمایه

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران ازنیمه شب ۲۰ سپتامبر به وقت گرینویچ باز خواهند گشت.

به گزارش مشرق، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از نیمه شب ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) به وقت گرینویچ احیا خواهند شد.

وزیر خارجه آمریکا در حساب کاربری خود در توئیتر یادآوری کرده دولت کشورش پس از ناکامی در رأی‌گیری شورای امنیت برای جلوگیری از انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران، ساز و کار موسوم به «مکانیسم ماشه» را برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل فعال کرده است.

بیشتر بخوانید:

توییت طعنه آمیز ظریف به پامپئو

او در توئیتر نوشت: «هفته گذشته، بعد از ناکام ماندن شورای امنیت در عمل به مأموریت خود برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، آمریکا فرایند ۳۰ روزه‌ای را برای بازگرداندن تقریباً تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران کلید زد. این تحریم‌ها به صورت خودکار از نیمه شب ۲۰ سپتامبر به وقت گرینویچ بازخواهند گشت.»

وزیر خارجه آمریکا در توئیتی دیگر تفسیر کشورش از روند بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را اینطور شرح داد: «چنانچه هر یک از اعضای شورای امنیت قطعنامه‌ای را برای ادامه رفع تحریم‌ها ارائه کند، آمریکا با آن مخالفت خواهد کرد. چنانچه قطعنامه‌ای ارائه نشود، تحریم‌ها علیه ایران روز ۲۰ سپتامبر بازخواهند گشت. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل اینگونه عمل می‌کند.»

وزیر خارجه آمریکا به همراه متن این پیام خود در توئیتر، تصویری از متن بند ۱۲ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را ضمیمه کرده است.

انزوای آمریکا در تفسیر بازگشت تحریم‌ها

ادعای پامپئو در حالی مطرح شده که بسیاری از اعضای شورای امنیت، تفسیر ایالات متحده برای آغاز شدن روند بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را رد کرده‌اند.

نماینده چین در سازمان ملل روز چهارم شهریورماه در نشست شورای امنیت تصریح کرد اعضای شورای امنیت معتقدند ابلاغیه آمریکا به این شورا درباره ایران را نباید به معنی آغاز روند بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران تلقی کرد.

بیشتر بخوانید:

فرورفتن آمریکا در باتلاق انزوا

آغاز پایان یکه تازی آمریکا در جهان

در همان جلسه نماینده روسیه در سازمان ملل هم گفت نامه هفته گذشته آمریکا به رئیس شورای امنیت برای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را نمی‌توان ابلاغیه‌ای رسمی از سوی این کشور در نظر گرفت که ذیل بند ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت صادر شده است.

ساز و کار موسوم به بازگشت خودکار تحریم‌ها که با نام‌های دیگری مثل «مکانیسم ماشه» یا «اسنپ‌بک» نیز شناخته می‌شود به دنبال احیای تمامی قطعنامه‌های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ تعلیق شده بودند.

بیشتر بخوانید:

روایتی از کشمکش در شورای امنیت بر سر تحریم‌های ایران

تلاش آمریکا در این مسیر پس از شکست این کشور در به تصویب رساندن قطعنامه‌ای که خواستار جلوگیری از انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران بود، صورت می‌گیرد. آن قطعنامه که روز ۲۵ مرداد به رأی گذاشته شد با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) رد شد.

واشنگتن از قبل اعلام کرده بود چنانچه در تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد بر حسب تفسیر خود از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و توافق هسته‌ای برجام برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اقدام کند.

نامه آمریکا به رئیس شورای امنیت

آمریکا در نامه مورخ ۳۰ مرداد خود به رئیس شورای امنیت ایران را به «نقض اساسی» تعهداتش در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) متهم کرده است.

چنانچه آمریکا از برجام خارج نشده بود، این نامه، روند ۳۰ روزه‌ای را آغاز می‌کرد که می‌توانست به «بازگشت خودکار» تحریم‌ سازمان ملل علیه ایران منجر شود.

در آن حالت، تمامی تحریم‌های سازمان ملل نیمه شب ۲۰ سپتامبر به وقت گرینویچ (برابر با ۰۴:۳۱ بامداد ۳۰ شهریورماه) علیه ایران از سر گرفته می‌شدند. این تاریخ، چند روز قبل از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.  

مخالفت‌ها با آمریکا

با این حال، آمریکا اردیبهشت سال ۱۳۹۷ به مشارکتش در برجام خاتمه داده و طبق گفته اعضای شورای امنیت نمی‌تواند از حقوق تصریح‌شده در این توافق و متن قطعنامه صادرشده برای تأیید آن استفاده کند.

بیشتر بخوانید:

مروری بر مواضع روسیه و چین در برابر مکانیسم ماشه آمریکایی

به همین دلیل، تلاش آمریکا از همان آغاز با مخالفت‌های جدی روبرو شده است. خبرگزاری رویترز ۱ شهریورماه گزارش داد ۱۳ عضو شورای امنیت با نگارش نامه‌هایی مخالفت خودشان را با خواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

ذوالنور: استفاده از مکانیسم ماشه یعنی ابطال برجام/ اروپا نمی خواهد برجام را از دست بدهد

رئیس شورای امنیت در نشست این شورا در روز چهارم شهریورماه در پاسخ به پرسش نمایندگان روسیه و چین برای اعلام موضع درباره درخواست آمریکا برای پیشبرد مکانیسم بازگشت تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرد این شورا در جایگاهی نیست که اقدامات بیشتری در این خصوص انجام دهد. 

بسیاری از رسانه‌های آمریکا این موضع‌گیری رئیس شورای امنیت را به منزله دست رد این شورا به سینه آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران تفسیر کرده‌اند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • US ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    0 12
    اگر ایران آمریکا را بعد از خروج از برجام به رسمیت نمی شناسد!خب کاهش تعهدات معنایی ندارد! اگر میشناسد استفاده آمریکا از ماشه را هم باید بپذیرد!
    • علی IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      0 0
      امریکا هیچ غلطی نمی کند..... ترامپ همه به زباله دان تاریخ خواهد رفت.....
  • GB ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    1 3
    پومپئو مکانیسم ماشه رو نگفته. باید تا 24 روز دیگه قطعنامه رفع تحریم ایران ارائه بشه. و وقتی ارائه بشه آمریکا وتوش میکنه. و وقتی شورای امنیت به نتیجه مشخصی نرسید تحریم ها برمیگردند به همین راحتی حتی سریع تر از مکانیزم ماشه. شورای امنیت در فعال نکردن مکانیزم ماشه قعطنامه 2231 رو نقض کرد چون فعال کردن مکانیزم ماشه از سوی هر کشور نیاز به تایید و عدم تایید دیگر امضا کنندگان و قدرت های هسته ای ندارد.
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
      2 1
      مگه تحریم ها برداشته شده ما خبر نداریم؟
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    13 0
    :)))))))) دیگه فقط پدر بزرگ خدا بیامرز من مونده تحرمش کنین. دقیقا چی رو میخوایین برگردونین؟؟؟
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    8 1
    فعلا برو ایالت ها رو محکم تر بچسبون که یکی یکی باد داره میبره.
  • DE ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    3 0
    برای تحریم ها باید اماده شویم . امریکاییها دروغ نمیگویند حداقل در این مورد اما نگران نباشیم تحریمها ممکن است باعث برکت باشند و کشور به استقلال کامل و بودجه بدون نفت خواهد رسید .
  • عطاالله IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    2 0
    دولتمردان آمریکا خیلی حساب شده و دقیق پیش رفتند و این طرح هم اجرا میشه به خاطر حق وتوی مضاعف آمریکا در شورای امنیت. اینا همون میوه های باغ گلابی برجام هست همون برجام که میگفتند خورشید تابان هست و خدا اون رو برای ایران آورده.
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    1 0
    بی پدر چی رو گذاشتی که مونده باشه برای تحریم ؟
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    2 0
    آمریکا در آستانه اغتشاشات گسترده بعد از انتخابات ریاست جمهوری خود است(طبق پیش بینی نشریه آمریکایی نیویورک تایمز) و بزودی زود ان شاءالله دنیا حلوای رژیم صهیونیستی را نوش جان می کند...آنوقت این نادانهای قمار باز ایران را تهدید می کند.
  • شاپرک IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    0 1
    دیگه چیزی توی سفره ایرانی نمونده
  • علی ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    1 0
    لعنت به آمریکا. لعنت به شیطان. مرگ بر طرفداران آمریکا تو ایران که خود آمریکائیها رذل تر و پست تر هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس