کد خبر 1111666
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵
نخست وزیر عراق مصطفی الکاظمی نمایه

نخست‌وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق امروز طی بازدید از مقر فرماندهی پلیس فدرال و نشست امنیتی با وزرا و فرماندهان امنیتی و بر ضرورت مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات‌ها تاکید کرد.

به گزارش مشرق، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق ضمن رد هرگونه تعرض به نیروهای امنیتی بر ضرورت مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات‌ها تاکید کرد.

بیشتر بخوانید:

آمادگی پاریس برای آموزش نیروهای عراقی

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «الاخباریه» منتشر شد، آمده است: نخست‌وزیر عراق امروز ضمن بازدید از مقر فرماندهی پلیس فدرال در بغداد، با وزرا، سرویس‌ها و فرماندهان امنیتی و پلیس نشستی را برگزار کرد و طی این نشست به بررسی تحولات امنیتی در کشور پرداخت.

بر اساس این بیانیه، الکاظمی در این نشست از تلاش‌های نیروهای امنیتی در مهار و کنترل گروه‌های تروریستی داعش و تعقیب باندهای جنایتکار و برقراری ثبات و امنیت در مناطق مختلف عراق تقدیر کرد.

بیشتر بخوانید:

آمریکایی‌ها خارج نشوند، از حملات ما در امان نخواهند بود

وی در ادامه بر حق تظاهرات مسالمت‌آمیز و وظیفه نیروهای امنیتی در تامین امنیت لازم از تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو تاکید کرد و هرگونه تعرض به نیروهای امنیتی مامور حمایت از تظاهرات‌ها در سراسر میدان‌های اعتراض در استانهای عراق را رد کرد و گفت که بستن خیابان‌ها و جاده‌ها و واردکردن خسارت به اموال عمومی و خصوصی مردود است.

در این بیانیه آمده است: در نشست مذکور درباره آمادگی‌های امنیتی و آماده‌سازی فضای مناسب برای برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه ژوئن آتی و تلاش برای تدوین طرح‌های امنیتی ضامن اجرای انتخابات آزاد، شفاف و عادلانه رایزنی شد.

نخست‌وزیر عراق شب گذشته نیز با برخی رهبران برخی فراکسیون‌های سیاسی دیدار کرد و به گفته «محمد الغبان» رئیس فراکسیون پارلمانی الفتح، الکاظمی در این نشست متعهد شد تدابیر لازم را برای برقراری امنیت و ثبات و پایان دادن به هرج و مرج در برخی استان‌های جنوبی اتخاذ کند.

بنا بر این گزارش، رهبران احزاب سیاسی با الکاظمی درباره حوادث و تشدید ناآرامی‌ها در استان‌های جنوبی گفت‌وگو کردند و بر ضرورت برقراری امنیت و ثبات و عدم دادن اجازه به خرابکاران برای برهم زدن امنیت کشور تاکید کردند و گفتند که اعمال اقتدار دولت و حاکمیت قانون از مهم‌ترین مسئولیت‌های دولت الکاظمی است که از آن انتظار می‌رود بستر و فضای سالم و امنی برای برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه ژوئن ایجاد کند.

اعتراضات و تظاهرات‌ها در استان‌های مرکزی و جنوبی عراق که از اول اکتبر ۲۰۱۹ علیه به فساد، بیکاری و نقصان خدمات عمومی آغاز شده با برکناری «عادل عبدالمهدی» و انتخاب «مصطفی الکاظمی» به عنوان نخست‌وزیر جدید و شیوع همه‌گیری کرونا مدتی فروکش کرد اما طی چند هفته اخیر بار دیگر استانهای مختلف عراق شاهد اعتراضات خیابانی است. استانهای بغداد، ذی‌قار، بصره و نجف اشرف همچنان شاهد تظاهرات است و معترضان خواستار برکناری شماری از مسئولان و یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات انبار شده طی چندین سال گذشته در کشور هستند.

چند روزی است که تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز در برخی مناطق بصره و ذی‌قار از مسیر خود خارج شده و شماری از معترضان به مقرها و ساختمان‌های دولتی و دفاتر احزاب سیاسی کشور حمله می‌کنند و به تخریب ساختمان‌ها و مقرهای مذکور یا بستن جاده‌های اصلی دست می‌زنند.

در واکنش به منحرف شدن تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز اخیر در استان‌های جنوبی عراق و به خشونت کشیده شدن آنها، برخی شخصیت‌های سیاسی عراق ضمن هشدار درباره توطئه‌های دستگاه اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا و مزدوران آن در عراق،  بعید نمی‌دانندکه در عملیات‌های ترور، تفرقه‌افکنی‌ها و نیز به آتش کشیدن اموال عمومی و خصوصی در استان‌های جنوبی، دستگاه جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا دخیل باشد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس