ویژه ها

ابتکار تاکنون به دفعات از لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت دفاع کرده است. این در حالی است که به عقیده کارشناسان، این لایحه در جهت اطاعت از بند ۲ هدف ۵ سند ۲۰۳۰ تهیه شده است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**اگر بایدن بیاید، اقتصاد ایران شکوفا می شود

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «احمد نقیب زاده» عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران نوشت: «تغییر رویکرد در امریکا(به واسطه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو) ممکن است باعث برداشته‌شدن تحریم‌های ثانویه امریکا و احتمال بازگشت امریکا به برجام شود. در چنین حالتی با جان گرفتن اقتصاد ایران و بهبود شرایط داخلی، امید برخی کشورهای منطقه به آسیب رساندن به ایران و توطئه علیه ایران هم کمرنگ‌تر می‌شود».

نقیب زاده در ادامه نوشت: «متاسفانه به‌رغم امضای برجام، تلاش‌های دیپلماتیک و همکاری‌های بی‌سابقه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همچنان ایران به لحاظ سیاسی از قانع کردن بخشی از جامعه جهانی در مورد ماهیت برنامه هسته‌ای‌اش ناتوان مانده است...به هر حال ماموریت دیپلماتیک اقناع جامعه جهانی در مورد اهداف و ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، یک مسوولیت دشوار و زمان‌بر است که نباید با غفلت از گفت‌وگو و دیپلماسی این جنبه ضروری از سیاست خارجی ایران، یعنی اقناع جامعه بین‌المللی در مورد ماهیت صلح‌آمیز و مسالمت‌جویانه برنامه‌های فناوری و توسعه‌ای ایران را فراموش کرد».

همچنین «فریدون مجلسی» دیپلمات سابق و از حامیان برجام در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: «بهانه اصلی آمریکا علیه ایران شعار نابودی اسرائیل است...پافشاری آمریکا در حمایت از اسرائیل و پافشاری ایران بر لزوم حمایت از فلسطین نزد دو طرف رنگ ایدئولوژیک دارد... رابطه آمریکا و ایران رابطه جنگی است و جنگ ظاهرا حق و قانون نمی‌شناسد».

در هفته های گذشته مجله اصلاح طلب امید جوان در اقدامی تأمل برانگیز تصویر جو بایدن- نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در دولت اوباما، معاون رئیس جمهور بوده- را در جلد مجله منتشر کرد و نوشت: «رویای ایرانیِ آبان ۹۹؛ شکست ترامپ، تبریک تلفنی روحانی به بایدن، کاهش قیمت دلار، احیای برجام».

حالا روزنامه اعتماد در اقدامی مشابه مدعی شده است که در صورت پیروزی بایدن، اقتصاد ایران جان می گیرد و شرایط داخلی بهبود می یابد!

یک سوال؛ آیا رویکرد بایدن با رویکرد ترامپ در مواجهه با ایران متفاوت است!؟ پاسخ منفی است. چندی پیش حزب دموکرات آمریکا سندی ۸۰ صفحه ای درباره سیاست هایش منتشر کرد. بخشی از این سند به موضوع ایران اختصاص دارد. در این بخش آمده است: «توافق هسته‌ای همیشه قرار بوده آغاز دیپلماسی ما با ایران باشد نه پایان آن. دموکرات‌ها از تلاش‌های جامع دیپلماتیک برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و پرداختن به سایر فعالیت‌های تهدیدکننده این کشور اعم از ستیزه‌جویی منطقه‌ای، موشک‌های بالستیک و سرکوبگری‌ داخلی حمایت می‌کنند».

این دیدگاه درباره ایران دقیقا همان حرف ترامپ است که گفته بود برجام ناقص است و باید با دائمی کردن محدودیت های هسته ای ایران و تعمیم برجام به حوزه های موشکی و منطقه ای، کامل شود.

نکته مهم اینجاست که بایدن در دولت اوباما، معاون رئیس جمهور بوده است.  آمریکا از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ۳۵ بار قوانین جامع تحریمی علیه ایران وضع کرده که ۲۴ مورد در زمان دموکرات‌ها و ۱۱ بار در زمان جمهوری‌خواهان بوده است. اوباما با ۱۱ تحریم، رکورددار تحریم علیه ایران است که در واقع شدیدترین تحریم‌های تاریخ علیه یک کشور بوده است.

رهبر معظم انقلاب- ۱۹ اردیبهشت ۹۷- فرمودند: «بنده میگفتم مسئله‌ی ایرادگیری آمریکا و تحریمهایی که علیه ما اعمال میکنند و دشمنی‌ای که با ما میکنند، مربوط به انرژی هسته‌ای نیست، این بهانه است؛ این را اگر گذاشتیم کنار، یک بهانه‌ی دیگر پیدا میکنند و همین دشمنی را میکنند. میگفتند «نه آقا این‌جوری نیست»؛ حالا ملاحظه کردید که این‌جوری است. مسئله‌ی انرژی هسته‌ای را ما در برجام به شکلی که مخالفین ما میخواستند، زیر بار رفتیم و قبول کردیم امّا دشمنی‌ها تمام نشدم.

ایشان همچنین- ۲ خرداد ۹۷- فرمودند: «یکی از معاونان رئیس‌جمهور آمریکا -نه این رئیس‌جمهور، یکی از رؤسای جمهور قبلی- صریحاً گفت که ما باید ریشه‌ی ملّت ایران را -نه ریشه‌ی جمهوری اسلامی را- بکَنیم. خب، پس مسئله‌ی آمریکا با جمهوری اسلامی مسئله‌ی این نیست که حالا دعوای اینها مثلاً سرِ قضیّه‌ی هسته‌ای یا سرِ قضیّه‌ی موشک یا مانند اینها باشد؛ نخیر، قضیّه‌ی هسته‌ای و موشک و امثال اینها هم یک داستان دیگری دارد یعنی تکیه‌ی روی آنها برای این است که عناصر مؤلّفه‌ی قدرت جمهوری اسلامی را اینها میخواهند از بین ببرند. اینها مؤلّفات قدرت جمهوری اسلامی و اقتدار ملّت ایران است؛ از این جهت است که روی اینها تکیه میکنند».

**لیلاز:تثبیت قیمت خودرو نادرست است

«سعید لیلاز» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ که در دولت روحانی- با مدرک دکترای تاریخ-  به عنوان قائم مقام ایران خودرو دیزل مشغول به کار شد، در یادداشتی در روزنامه آرمان با عنوان «حمله به روحانی هیچوقت فضیلت نبوده است» نوشت: «سیاست‌های دولت در تثبیت قیمت خودروی سواری، سیاست نادرستی است... کارنامه آقای روحانی را موفق می‌دانم. به‌ویژه اینکه از تابستان ۱۳۹۷ به این طرف دولت اشتباه بزرگ و نابخشودنی مرتکب نشده است».

لیلاز در ادامه نوشت: «البته می‌دانم این تحلیل با نگاه‌های عوامانه که الان وجود دارد و در شبکه‌های مجازی باعث دشنام به من شده، متفاوت است ولی نگرانش نیستم و معتقدم الان دفاع از دولت روحانی شجاعت بسیار بیشتری می‌خواهد تا حمله کردن به این دولت. در حمله کردن به این دولت هیچ فضیلتی نمی‌بینم و تصور می‌کنم گفتن حقیقت مهم‌تر از هرگونه تمجید و تعریف است».

لیلاز تاکید کرده است که «کارنامه آقای روحانی را موفق می دانم»؛ وی پیش از این در اظهارنظری عجیب گفته بود « از حمله مغول به این سو، هرگز فشاری مانند فشار امروز به ایران وارد نشده است. سراغ ندارم که ملتی یا کشوری به اسم ایران، از سال ۶۱۸ هجری قمری که چنگیز به ایران حمله کرد، تا امروز، چنین فشاری را تحمل کرده باشد»!

بر طبق آمارهای منتشر شده،  قیمت مسکن در دولت روحانی حدود ۵۸۰ درصد گران شد.  سکه یک میلیونی ظرف هفت سال به حدود ۱۱ میلیون تومان افزایش یافت. قیمت پراید در دولت روحانی حدود ۵ برابر افزایش یافت.

سعید لیلاز با موفق نامیدن دولت روحانی، مدعی شده است که کسانی که مخالف این دیدگاه هستند، نگاهی عوامانه دارند! این در حالی است که لیلاز- شهریور ۹۷- با انتقاد شدید از عملکرد دولت روحانی گفته بود، اگر به جای روحانی چوب خشک هم بود، با اختیاراتی که دارد، بهتر از او در مدیریت اقتصادی عمل می‌کرد.

لیلاز در بخشی از یادداشت امروز در روزنامه اصلاح طلب آرمان اذعان کرده است که «توزیع بی‌حساب و کتاب دلار ۴۲۰۰ تومانی که با ارزپاشی یا طلاپاشی می‌تواند در برابر روند تحریم‌ها مقابله و موج تحریم‌ها را خنثی کند، منجر به ازدست‌رفتن ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار و حدود ۷۰ تا ۸۰ تن طلا شد»؛ خسارت ۱۵۰ هزارمیلیاردتومانی حذف کارت سوخت، خسارت های عظیم برجام، ۸ برابر شدن قیمت دلار، قرارداد خسارت بار توتال، مدیریت بسیار ضعیف بورس اوراق بهادار، تعطیلی تعداد زیادی از کارگاه های تولیدی و از کارافتادن چرخ تعداد قابل توجهی از کارخانه ها، متوقف شدن حرکت چرخ سانتریفیوژها و...تنها بخشی از کارنامه ضعیف دولت روحانی است.

با اینکه لیلاز به خسارت ۳۰ میلیارد دلاری- به عنوان یک نمونه- در دولت روحانی اذعان کرده است، با اینحال وی مدعی است که کارنامه دولت روحانی موفق است.

سعید لیلاز در یادداشت مذکور مدعی شده است که «سیاست‌های دولت در تثبیت قیمت خودروی سواری، سیاست نادرستی است»!؛

سعید لیلاز- که خود از مدیران خودروسازی است- پیش از این با دفاع از افزایش قیمت خودرو به دولت سفارش کرده بود که قیمت ها را سرکوب نکند. وی همچنین چندی پیش به دستگیری و برگزاری دادگاه مدیران یک شرکت عظیم قطعه سازی خودرو، اعتراض کرده بود.

لیلاز در اظهارنظری دیگر گفته بود، وقتی قیمت لبنیات افزایش می یابد، طبیعی است که خودرو نیز باید افزایش قیمت داشته باشد. امثال سعید لیلاز در فتنه ۸۸، آتش بیار معرکه بوده و قطعنامه ۱۹۲۹ و فشار اقتصادی را برای مردم ایران سوغات آوردند. این طیف در دولت روحانی در صنایعی همچون خودروسازی به پست های ارشد مدیریتی رسیده و حالا مدعی هستند که قیمت خودرو نباید تثبیت شود!

**خشونت علیه زنان مهم است، اما به غیر از پرونده نجفی

«معصومه ابتکار» معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «مسأله بسیار مهم تأمین امنیت زنان در برابر خشونت از جمله مواردی است که در دستور کار قرار دارند. لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت در حال حاضر در کمیسیون لوایح در حال بررسی است».

خانم ابتکار بارها درباره مسئله خشونت علیه زنان موضعگیری کرده است، اما نکته قابل توجه اینجاست که وی از جمله افرادی است که در ماجرای قتل «میترا استاد»، همسر دوم «محمد علی نجفی» سیاستمدار مشهور اصلاح طلب- که ۳۰ سال از وی جوانتر بود- از واکنش به این جنایت امتناع کرد.

پس از اقدام جنایتکارانه نجفی، اصلاح طلبان با زیرپا گذاشتن همه دعاوی گذشته خود در زمینه ضدیت با خشونت، دفاع از حقوق زنان و احترام به قانون و دادگاه و پرهیز از اقدامات خودسرانه، مدعی شده بودند، نجفی کار خوبی کرده که همسرش را به تشخیص خودش به قتل رسانده است. آن‌ها در همین مسیر، توهین و اتهاماتی شرم‌آور را نثار همسر مقتول نجفی کردند.

لازم به ذکر است که نجفی- اسفند ۹۶- در پیامی به مناسبت روز زن تاکید کرده بود: «تهران را به شهری امن و آرام برای همه زنان تبدیل می‌کنیم»!

جنایت نجفی در قتل همسر دوم خود، فاصله بین حرف تا عمل جریان اصلاحات در موضوعات مختلف از جمله موضوع زنان را به خوبی نمایش داد.

چندی پیش  «زهرا شجاعی»  رئیس مرکز امور مشارکت زنان در دولت اصلاحات با افشاگری درخصوص استفاده ابزاری اصلاح طلبان از زنان گفته بود: «اصولگرایان حمایت بیشتری از زنان انجام می‌دهند و در عوض اصلاح طلبان موقع انتخابات از زنان استفاده می‌کنند و بعد کاری برایشان نمی‌کنند».

ابتکار تاکنون به دفعات از لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت دفاع کرده است. این در حالی است که به عقیده کارشناسان،  این لایحه در جهت اطاعت از بند ۲ هدف ۵ سند ۲۰۳۰ تهیه شده است.

سند ۲۰۳۰ سندی ضدزن و ضدخانواده و در راستای فروپاشی نهاد خانواده تنظیم شده است. چندی پیش «حسن رحیم پور ازغدی» با انتقاد از حامیان سند ۲۰۳۰ گفته بود: «در پیمان نامه های غربی گفته شده است که خانواده باید برای نوجوان خود یک حریم خصوصی در مسائل جنسی و باروری قرار دهد، یعنی شما از دختر یا پسر ۱۰ ساله خودت نمی‌توانی بپرسی که دیشب با فلان فرد غریبه کجا بودی. اینجا دیگر بحث مجازات و خشونت علیه کودکان نیست بلکه بحث مداخله پدر و مادر است. همچنین در این پیمان‌ها بر تضمین دسترسی نوجوانان به سقط جنین و نگرفتن ایدز تاکید شده است».

لازم به ذکر است که لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت، شهریور ۹۸ پس از تلاش و کار کارشناسی زیاد از سوی ریاست قوه قضائیه به دولت ارسال شد ولیکن تاکنون اقدام خاصی از سوی دولت برای نهایی کردن آن انجام نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    8 11
    اللهم عجل لجوبایدن الفرج!
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      8 2
      دعای همه روز و شب جماعت افسادطب
  • قاصدک IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    13 0
    از قدیم گفتند خدا هیچ بدی رو نبره که به جاش بخواد خوب بیاره ، در ثانی سگ زرد برادر شغاله . دشمن در هر شغلی در هر لباسی و به هر شکلی دشمنه ذاتش پلیده حالا چه ترامپ باشه و چه جو بایدن .
    • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      10 1
      مودبشون اوباما بود که داعش رو ساخت. ببینیم بایدن مودب برامون چی می سازه! شک ندارم امریکا و اسراییل برای اینکه اصلاح طلبا رو کار بمونن از کشتن ترامپ هم ابایی ندارن.
    • ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      11 2
      هیچ وقت تو تاریخ ایران از دشمنان خارجی شکست نخورده اما وقتی احمق ها وخائنین در راس قدرت بودن و به دشمن کمک کردن خواسته یا نخواست ایران تا سال ها کمر راست نکرده ای وای برما
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    10 2
    یه ادم چقد باید حقیر باشه و ناکارآمد که همیشه چشم امیدش به اجنبی باشه؟ درود بر ارتش و سپاه، مایه ی فخر ایرانیان. لعنت بر اصلاحات، نماد تحقیر ملی
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    8 1
    ای بابا اینا باز هم شروع کردند اصلا هر کی بیاد از هر جناحی که باشه چه دموکرات چه جمهوری خواه ماهیت آنها یکیست ذات شما هم همینه چه ترامپ باشه چه بایدن دنبال مذاکره و ذلت با این جانیها هستین شما که در مجلس نماینده ندارین چطور باز هم پای مذاکره را به وسط میکشین مذاکره ای که رسما با حیثیت و شرافت ما بازی میکنه لعنت خدا بر شما غده های سرطانی
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    7 4
    بمیرید که از برجام عبرت نمی گیرید همون مردک اوبامای دموکرات باهوش و مودب اولین کسی بود که شدیدترین تحریم ها رو در تاریخ تحریم های ایران اعمال کرد و برجام رو بارها نقض شرایط ما در دوره دموکرات ها به مراتب سخت تر بوده به ویژه اگر از ما وادادگی ببینند
  • DE ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    6 0
    آخه دیگه چقدر... آخه دیگه چقدر ماله کشی لیلاز!!!!! دیگه بسه و تاریخ مصرفت تموم شده!!!! برو و خودتو با تاریخ مشغول کن تورو چه به این حرفها!!!!!!
  • SE ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    8 1
    روزنامه اعتماد یا ته لیسان امریکا یا گربه های دست آموز امریکا
  • . IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    10 0
    هم اينک امضاي جو بايدن تضمين است!!! الهي عظم البلاء .......
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    0 0
    انواع فساد اعم از اخلاقی، اقتصادی و مالی و ویژه خواری و زد و بند های سیاسی و نیز خیانت و وطن فروشی، بخش جدایی ناپذیر روشنفکران از دوران مشروطه به این سو است که اصلاح طلبان تهوع آور هم جزء مهمی از این بدنه روشنفکری محسوب می شوند و به همین خصائص و خصلت ها مزین هستند!!
  • حسین حسین زاده فومنی FR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    1 0
    از قدیم گفته اند خر . خر است و فقط پالانش عوض می شود تجربه فراوانی در مورد روسای حرامی آمریکا داریم به جهت دشمنی محض با ایران اسلامی و صد ها سیلی که از انقلاب و امام و رهبری و مردم غیور و مقاوم ایران سر افراز خورده اند هرگز با روی کار آمدن بایدن و یا هر خر دیگری در آمریکا سیاست خصمانه شان پایانی نخواهد داشت لذا نباید به این گونه مسایل توجه کنیم و امید داشته باشیم باز هم میگویم در کشور یانکی های بی سر و ته و قانون گریز بین الملل در مورد انتخابات رییس جمهور شان . خر . خر است فقط پالانش عوض می گردد منظور اینکه فقط چهره ها تغییر می نماید و حماقت و ساده اندیشی است که دل ببندیم .
  • مهدی IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    4 0
    چهره اصلاح طلبان رفنه رفته آشکار میشود که اینها با دین مشکل دارند و یک کلمه ضد دین و کافر می باشند.
  • IR ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    0 0
    ضد دین که چه بگم اصلاح طلبان ضد ایرانن
  • مهین پرست IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    0 0
    اصلاح طلبان من را یاد یاران مختار میندازن که مختار به اینا گفت تسلیم نشوید اگر تسلیم شوید با خفت و خاری خواهید مرد پس بجنگید یا میبریم یا با افتخار شهید می شویم انها گفتند نه مگر انها می توانند این همه ادم را بکشند و دیدیم بعد از شهادتت مختار رحمه الله همه انها تسلیم شدند و با خفت گردن زده شدند بایدن که عاشق چشم و ابروی شما نیست تسلیم شوید تا ایران را نابود کنند همان طور که رهبر عزیز ایران فرمودند امریکا قابل اعتماد نیستند و با انها مذاکره نمی کنیم من از مردم ایران می خواهم حقایق را بیبینند و به نامزد های اصلاح طلب رای ندهند و تحت تاثیر رسانه ها و حرف های اینها قرار نگیرند
  • بی نام IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    0 0
    اتفاقا وجود ترامپ برای ما برکت بود چرا که، عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد. او با تحریم‌های حد اکثری خود موجب شد که ما خود اتکا شده و خودمان نیازهای خود را بسازیم و محتاج بیگانه نشیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس