کد خبر 1111053
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
نه بزرگ داوطلبان به رشته های بدون آزمون/چرا کنکور کرونایی عزیز شد

داوطلبان پس از یک سال فراز و نشیب رنج ماسک را به جان خریدند تا در جلسه کنکور شرکت کنند این در حالی است که در سال های اخیر بخش عمده ای از صندلی های دانشگاه ها خالی می ماند.

به گزارش مشرق، آموزش عالی در ایران مرحله جدیدی را آغاز کرده است. شیوع پاندمی کروناویروس و تغییرات شرایط زندگی انسان، تعطیلی مراکز آموزش عالی به صورت فیزیکی و آغاز آموزش‌های از راه دور و مجازی، تغییرات فرآیند آموزشی همه شرایط جدیدی را فراهم کرده است.

این تغییرات علاوه بر اثرگذاری بر نحوه آموزش بر مهمترین اتفاق سالیانه یک میلیون دانش آموز ۱۷ - ۱۸ ساله نیز اثر گذاشت. پس از شیوع بیماری کرونا مباحث مختلفی از جمله حذف کنکور، عدم برگزاری در شرایط بیماری و واگذاری پذیرش به دانشگاه‌ها مطرح شد و برخی معتقد بودند که در زمانه فعلی با توجه به شرایط شیوع بیماری بهترین راهکار حذف یک آزمون کشوری است.

بیشتر بخوانید:

وزیر علوم: به مافیای کنکور اعتقاد ندارم

در مقابل بیش از یک میلیون نفر در یک سال گذشته با شرایط سخت آموزشی خود را برای این مسابقه بزرگ آماده کرده بودند و هر نوع تغییر در کنکور، به نحوی استرس جدیدی به داوطلبان وارد می‌کرد. این در حالی بود که در سال ۹۹ برای اولین بار امکان پذیرش بدون کنکور در ۸۹ رشته دانشگاه‌های بزرگ و کوچک در سراسر کشور خارج از فرآیند آزمون سراسری فراهم شده بود.

دکتر ابراهیم خدایی - رئیس سازمان سنجش آموزش کشور پیش از این یادآور شده بود: انتخاب رشته رشته‌های بدون آزمون که پذیرش در آنها صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد، امسال از فرآیند برگزاری آزمون سراسری جدا شده است و تمامی افراد داوطلب در کنکور می‌توانند بدون اینکه در جلسه آزمون شرکت کنند، رشته‌های بدون آزمون را انتخاب کنند.

این تصمیم در پی آن اتخاذ شد که از سال ۹۷ و پس از بحث‌های فراوان درباره تغییرات تأثیر سوابق تحصیلی و قطعی و مثبت بودن تأثیر سوابق، تغییر نظام آموزش متوسطه و ورود اولین خروجی‌های دو نظام آموزشی متوسطه به فرآیند کنکور، شورای سنجش و پذیرش دانشجو تصمیم گرفت که شیوه جدیدی برای پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی ارائه کند.

در این شیوه از سال ۹۸ پذیرش دانشجو در رشته‌های بدون آزمون در فرآیندی خارج از کنکور اجرا شد و به داوطلبان این امکان داده شد که در یک فرصت ۶ ماهه و با بررسی همه جانبه شرایط، دانشگاه و رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

استقبال تنها ۸۰ هزار نفر از رشته‌های بدون کنکور

اما این بار در زمان شیوع بیماری کرونا ویروس با وجود اطلاع رسانی‌ها و جدا شدن فرآیند انتخاب رشته از کنکور سراسری سال ۹۹، استقبال چندانی از رشته‌های بدون آزمون صورت نگرفت و با وجود ایجاد ظرفیتی هم اندازه داوطلبان، تاکنون تنها حدود ۸۰ هزار نفر به این شیوه ثبت نام کرده اند.

نکته مورد توجه این است که کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ با سختی‌ها و مشکلات فراوانی در ایام کرونا برگزار شد. این دوره از کنکور که ویژگی منحصربفرد آن تعویق زمانی آن بود برای اولین بار در تاریخ برگزاری کنکور با تعویق دو ماهه برگزار شد. این تعویق به دنبال اوج شیوع بیماری کرونا صورت گرفت و پس از آن در جدل یک هفته‌ای موافقان و مخالفان برگزاری کنکور، در نهایت موافقان برگزاری، تاکید کردند که این کنکور باید برگزار شود.

ویژگی دیگر این کنکور رعایت پروتکل‌های بهداشتی ویژه ایام کرونا بود. داوطلبان باید ماسک می‌زدند و عوامل اجرایی با لباس‌هایی سخت و طاقت فرسا باید مدیریت را برعهده می‌گرفتند.

با همه اینها حاشیه‌ها نیز این کنکور را رها نکرد و حین برگزاری با انتشار تصاویری از سوالات کنکور و کلیدهای آزمونی در فضای مجازی و ارسال عکس از حوزه‌های امتحانی، به گفته مسئولان سازمان سنجش سعی شد این گونه القا شود که برگزاری آزمون در شرایط کرونا خطا بوده است.

داوطلبان رنج کنکور را به ورود بی دردسر به دانشگاه ترجیح دادند

با این وجود اینکه چرا داوطلبان سعی داشتند با همه این مشکلات برای رشته‌های با آزمون به رقابت بپردازند شاید بخش عمده آن به فشار اصلی خانواده‌ها و مؤسسات کنکوری و شرایط رشته‌های درآمدزا باز می‌گردد.

در کنکور ۹۹ تعداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای ۱۵۵ هزار صندلی (رشته‌های با آزمون) دانشگاه‌ها به رقابت پرداختند و این در حالی است که ۳۸۹ هزار صندلی بدون آزمون در انتظار آنها بوده است و می‌توانستند بدون رنج آزمون آنها را انتخاب کنند.

عمده افرادی که در کنکور شرکت می‌کنند سعی در انتخاب بهترین رشته‌ها در بهترین دانشگاه‌ها دارند اما شانس یک صندلی برای ۸ داوطلب این کار را مشکل می‌کند. به نظر می‌رسد رقابت اصلی بر سر رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در گروه علوم تجربی و رشته‌های مهندسی در گروه علوم ریاضی با وجود هزاران دانش آموز با معدل بالا، رقابت نفسگیری است که فشار روانی خانواده‌ها و مؤسسات کنکوری نیز این رقابت را تشدید می‌کند.

چرا ۸۹ رشته بدون کنکور برای کنکوری‌ها جذاب نیست

از سوی دیگر به نظر می‌رسد که ۸۹ رشته بدون آزمون از جذابیت کافی برخوردار نیستند و با وجود اهمیت رشته‌های کاربردی در آینده شغلی افراد همچنان ماجرا بر مدار قبلی می‌گردد و همچنان علوم انسانی در صدر رشته‌های بدون آزمون قرار دارد.

بیش از ۵۵ درصد این صندلی‌ها به گروه علوم انسانی و بعد از آن ۳۰ درصد رشته‌های بدون آزمون به گروه علوم ریاضی و فنی اختصاص دارد. سهم گروه علوم تجربی از این صندلی‌ها ۸ درصد است. گروه‌های زبان‌های خارجی و هنر هم دارای سهمی ۴ درصدی و ۳ درصدی از این صندلی‌ها دارند.

این در حالی است که نظام آمایش سرزمین آموزش عالی در کشور هنوز در کش و قوس تصویب و بررسی بسر می‌برد و این موضوع نشان می‌دهد که اگر آمایش سرزمین آموزش عالی سریع‌تر سامان یابد می‌توان امیدوار بود که پراکندگی رشته‌ها و دانشگاه‌ها در استان‌های کشور با آهنگی مناسب‌تر بروز کند و داوطلبی که در شهر و استان خود رشته و دانشگاه مورد علاقه اش را می بیند آن را انتخاب کند تا به جای اینکه راهی دیاری دیگر شود.

سهم صندلی‌های بدون آزمون دانشگاه‌ها در گروه‌های آزمایشی ۵ گانه

سهم کمتر استان‌های کم برخوردار از رشته‌های بدون آزمون

بررسی کدرشته محل‌های دفترچه راهنمای رشته‌های بدون آزمون (پذیرش صرفاً با سوابق تحصیلی) نشان می‌دهد که سهم استان‌های مختلف از گروه‌های ۵ گانه آزمایشی به شکلی است که بازهم تمرکز اصلی بر استان‌های برخوردار است و استان‌های کم برخوردار حتی از رشته‌های بدون آزمون هم سهم کمتری دارند.

نکته دیگر در رشته‌های بدون آزمون سهم بالای رشته‌های دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی در پذیرش دانشجو است. به گفته رئیس سازمان سنجش ۲۰ درصد رشته‌های دوره‌های روزانه، ۵۵ درصد رشته‌های دوره‌های شبانه یا نوبت دوم و بیش از ۹۰ درصد رشته‌های پیام نور و مؤسسات غیرانتفاعی به رشته‌های بدون آزمون اختصاص دارد.

به نظر می‌رسد یکی دیگر از عوامل عدم جذابیت رشته‌های بدون آزمون تمرکز اصلی در بخش پرداخت شهریه باشد. هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌ها در شرایط اقتصادی موجب شده است که رقابت اصلی در دوره‌های روزانه دانشگاه‌ها که تحصیل در آنها رایگان است، باشد و از همین رو رشته‌های مرتبط با دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور، مؤسسات غیرانتفاعی که مستلزم پرداخت شهریه هستند از جذابیت کمتری برخوردارند و افراد تنها در صورت اینکه در جای دیگری قبول نشود این رشته‌ها را انتخاب می‌کنند.

جایگاه رشته‌های پرطرفدار در بدون کنکورها

اما در این میان رشته‌های پرطرفدار هم سهم مناسبی از رشته محل‌های بدون آزمون دارند. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ۹ رشته در علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی جز رشته‌های پرمتقاضی محسوب می‌شوند و نکته مورد توجه این است که در دفترچه انتخاب رشته بدون آزمون پذیرش مهرماه سال ۱۳۹۹ بخش عمده ای از ظرفیت‌های دانشگاه که امکان ورود به آنها بدون شرکت در کنکور امکان پذیر است به رشته‌های پرمتقاضی اختصاص دارد.

چه کسانی می‌توانند در این شیوه وارد دانشگاه شوند

دانش آموزان سال آخر دوره متوسطه نظام جدید آموزشی ۶-۳-۳ می‌توانند در این مرحله از پذیرش ثبت نام کنند و بعد از اتمام امتحانات نهایی و دریافت کارنامه از آموزش و پرورش، معدل کتبی خود را درج کنند.

تمامی کسانی که دیپلم نظام آموزشی جدید (۶-۳- ۳) با اخذ حداکثر تاریخ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ دارند.

تمامی کسانی که مدرک پیش دانشگاهی (نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی) با اخذ حداکثر تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ دارند.

تمامی کسانی که دیپلم نظام قدیم دارند.

تمامی کسانی که مدرک کاردانی (فوق دیپلم) دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و کاردانی پیوسته آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای دارند.

ممنوعیت ثبت نام: دارندگان دیپلم فنی و حرفه‌ای و کاردانش نظام قدیم هنرستان که فاقد مدرک پیش دانشگاهی و یا مدرک کاردانی هستند حق ثبت نام و شرکت در این مرحله را ندارند و در صورت ثبت نام و انتخاب رشته به عنوان متخلف شناخته شده و برابر ضوابط با آنان برخورد خواهد شد.

سهمیه‌های پذیرش بدون آزمون

سهمیه‌های پذیرش بدون آزمون همانند سهمیه‌های پذیرش در رشته‌های با آزمون است. سهمیه مناطق، سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا، سهمیه داوطلبان آزمون سراسری در مناطق درگیر بلایای طبیعی، سهمیه مناطق محروم، سهمیه داوطلبان شهرستان‌های جنوب استان کرمان (جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، رودبار جنوب، قلعه گنج و منوجان) و شهرستان بشاگرد در استان هرمزگان، سهمیه داوطلبان شهرستان ابوموسی در استان هرمزگان از جمله سهمیه‌های این دوره است.

همه پذیرفته شدگان در رشته‌های روزانه (از همه مناطق)، بابت تحصیل رایگان، تعهد دارند که حداکثر یک سال پس از فارغ التحصیلی، در هر منطقه‌ای از کشور که دولت در صورت نیاز برای آنها تعیین می‌کند، خدمت کنند.

وضعیت استان‌ها در گروههای آزمایشی ۵ گانه

در این نوشتار وضعیت رشته‌های بدون آزمون به تفکیک استان‌های کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

* نکته قابل ذکر در این بخش این است که اصلاحات دفترچه مبنی بر اضافه شدن محدود ظرفیت و تغییر شرایط برخی از دانشگاه‌ها در مقال بررسی نشده است.

کدام دانشگاه‌ها در رشته‌های بدون آزمون دانشجو می‌پذیرند

تقریباً در تمامی استان‌ها به جز استان تهران تمامی دانشگاه‌های بزرگ هر استان در رشته‌های بدون آزمون دانشجو می‌پذیرند. تمامی واحدهای دانشگاه پیام نور هر استان و تمامی مراکز غیرانتفاعی نیز در پذیرش دانشجو سهم دارند.

ردیف استان کل ظرفیت ظرفیت در دوره‌ها ظرفیت در گروه‌های آزمایشی ظرفیت رشته‌های پرطرفدار علوم انسانی ظرفیت رشته‌های پرطرفدار علوم ریاضی
۱ آذربایجان شرقی ۱۷ هزار و ۷۰۹ نفر

روزانه: ۷۳۴ نفر

شبانه: ۳۱۰ نفر

پیام نور: ۹ هزار و ۲۰۵ نفر

غیرانتفاعی: ۷ هزار و ۱۶۰ نفر

مجازی: ۳۰۰ نفر

علوم انسانی: ۹۷۹۱ نفر

علوم تجربی: ۱۷۵۰ نفر

علوم ریاضی: ۴۶۵۸ نفر

زبان‌های خارجی: ۷۹۰ نفر

هنر: ۷۲۰ نفر

حقوق: ۱۱۶۵ نفر

روانشناسی: ۸۵۰ نفر

حسابداری: ۱۶۲۰ نفر

مهندسی برق: ۳۰۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۱۶۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۸۲۰ نفر

مهندسی عمران: ۳۶۰ نفر

مهندسی معماری: ۵۱۰ نفر

مهندسی صنایع: ۳۹۰ نفر

۲ آذربایجان غربی ۱۵ هزار و ۳۱۵ نفر

روزانه: ۴۹۵ نفر

شبانه: ---

پیام نور: ۸ هزار و ۳۶۰ نفر

غیرانتفاعی: ۶ هزار و ۴۶۰ نفر

مجازی: ۳۰۰ نفر

علوم انسانی: ۹۴۴۰ نفر

علوم تجربی: ۱۶۲۰ نفر

علوم ریاضی: ۳۵۲۵ نفر

زبان‌های خارجی: ۷۱۰ نفر

هنر: ۲۰ نفر

حقوق: ۹۲۰ نفر

روانشناسی: ۸۴۰ نفر

حسابداری: ۱۲۳۰ نفر

مهندسی برق: ۲۳۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۱۵۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۶۴۰ نفر

مهندسی عمران: ۳۰۰ نفر

مهندسی معماری: ۲۹۰ نفر

مهندسی: صنایع ۲۳۰ نفر

۳ اردبیل ۶ هزار و ۷۰ نفر

روزانه: ۵۴۵ نفر

شبانه: ۲۷۰ نفر

پیام نور: ۳ هزار و ۹۳۵ نفر

غیرانتفاعی: ۱ هزار و ۳۲۰ نفر

علوم انسانی: ۳۵۰۰ نفر

علوم تجربی: ۷۱۵ نفر

علوم ریاضی: ۱۶۳۵ نفر

زبان‌های خارجی: ۲۰۰ نفر

هنر: ۲۰ نفر

حقوق: ۶۶۰ نفر

روانشناسی ۴۴۰ نفر

حسابداری ۴۶۰ نفر

مهندسی برق: ۴۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۴۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۱۸۰ نفر

مهندسی عمران: ۲۳۰ نفر

مهندسی معماری: ۱۲۰ نفر

مهندسی صنایع: ۱۱۰ نفر

۴ اصفهان ۳۲ هزار و ۲۴۹ نفر

روزانه: ۲۰۴ نفر

شبانه: ۱۳۵ نفر

پیام نور: ۱۲ هزار و ۲۹۰ نفر

غیرانتفاعی: ۱۹ هزار و ۶۲۰ نفر

علوم انسانی: ۱۷۹۰۸ نفر

علوم تجربی: ۱۶۵۰ نفر

علوم ریاضی: ۱۰۰۹۹ نفر

زبان‌های خارجی: ۱۴۹۵ نفر

هنر: ۱۰۹۷ نفر

حقوق: ۱۹۵۰ نفر

روانشناسی: ۱۵۲۰ نفر

حسابداری: ۲۱۹۰ نفر

مهندسی برق: ۷۷۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۵۰۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۱۳۹۵ نفر

مهندسی عمران: ۸۰۰ نفر

مهندسی معماری: ۹۴۰ نفر

مهندسی صنایع: ۷۴۰ نفر

۵ البرز ۳ هزار و ۹۵۰ نفر

روزانه: ۶۰ نفر

شبانه: --- نفر

پیام نور: ۳ هزار و ۲۱۰ نفر

غیرانتفاعی: ۶۸۰ نفر

علوم انسانی: ۲۱۷۰ نفر

علوم تجربی: ۲۲۰ نفر

علوم ریاضی: ۱۱۹۰ نفر

زبان‌های خارجی: ۱۳۰ نفر

هنر: ۲۴۰ نفر

حقوق: ۱۵۰ نفر

روانشناسی --- نفر

حسابداری: ۱۳۰ نفر

مهندسی برق: ۴۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۳۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۲۳۰ نفر

مهندسی عمران ۶۰ نفر

مهندسی معماری: ۴۰ نفر

مهندسی صنایع: ۹۰ نفر

۶ ایلام ۴ هزار و ۵۰۵ نفر

روزانه: ۴۳۵ نفر

شبانه: ۱۳۸ نفر

پیام نور: ۲ هزار و ۴۱۰ نفر

غیرانتفاعی: ۱۵۲۰ نفر

علوم انسانی: ۲۹۰۰ نفر

علوم تجربی: ۵۶۵ نفر

علوم ریاضی: ۹۶۵ نفر

زبان‌های خارجی: ۷۵ نفر

هنر ---

علوم انسانی حقوق ۴۵۰ نفر، روانشناسی ۱۴۰ نفر و حسابداری ۴۴۰ نفر

مهندسی برق: ۶۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۳۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۱۱۰ نفر

مهندسی عمران: ۱۰۰ نفر

مهندسی معماری: ۹۰ نفر

مهندسی صنایع: ۸۰ نفر

۷ بوشهر ۶ هزار و ۱۴۵ نفر

روزانه: ۲۹۰ نفر

شبانه: ---- نفر

پیام نور: ۴ هزار و ۱۵۵ نفر

غیرانتفاعی: ۱۷۰۰ نفر

علوم انسانی: ۳۳۵۰ نفر

علوم تجربی: ۷۵۵ نفر

علوم ریاضی: ۱۶۹۰ نفر

زبان‌های خارجی: ۳۱۰ نفر

هنر: ۴۰ نفر

حقوق: ۵۴۰ نفر

روانشناسی: ۲۶۰ نفر

حسابداری: ۵۸۰ نفر

مهندسی برق: ۲۳۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۱۳۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۳۲۰ نفر

مهندسی عمران: ۱۷۰ نفر

مهندسی معماری: ۱۷۰ نفر

مهندسی صنایع: ۱۰۰ نفر

۸ تهران ۱۵ هزار و ۲۶۰ نفر

روزانه: ۴۵ نفر

شبانه: ۱۰۰ نفر

پیام نور: ۸ هزار و ۴۵۵ نفر

غیرانتفاعی: ۴۵۶۰ نفر

مجازی غیر انتفاعی: ۲۱۰۰ نفر

علوم انسانی: ۶۹۷۰ نفر

علوم تجربی: ۷۱۰ نفر

علوم ریاضی: ۳۹۶۵ نفر

زبان‌های خارجی: ۸۷۵ نفر

هنر: ۱۴۴۰ نفر

حقوق: ۴۱۰ نفر

روانشناسی: ۲۸۰ نفر

حسابداری: ۳۱۰ نفر

مهندسی برق: ۱۲۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۴۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۸۴۰ نفر

مهندسی عمران ۲۳۰ نفر

مهندسی معماری: ۱۶۰ نفر

مهندسی صنایع: ۳۱۰ نفر

۹ چهارمحال و بختیاری ۴ هزار و ۲۷۵ نفر

روزانه: ۲۷۵ نفر

شبانه: ۶۰ نفر

پیام نور: ۳ هزار و ۴۸۰ نفر

غیرانتفاعی: ۴۶۰ نفر

علوم انسانی: ۳۰۸۵ نفر

علوم تجربی: ۴۲۵ نفر

علوم ریاضی: ۵۳۵ نفر

زبان‌های خارجی: ۱۷۰ نفر

هنر: ۶۰ نفر

حقوق: ۴۶۰ نفر

روانشناسی: ۳۵۰ نفر

حسابداری: ۵۲۰ نفر

مهندسی برق ---- نفر

مهندسی مکانیک: ۴۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۱۷۰ نفر

مهندسی عمران: ۴۰ نفر

مهندسی معماری: ۹۰ نفر

مهندسی صنایع: ۵۰ نفر

۱۰ خراسان جنوبی ۶ هزار نفر

روزانه: ۱۲۱۵ نفر

شبانه: ۳۵۵ نفر

پیام نور: ۳ هزار و ۶۳۰ نفر

غیرانتفاعی: ۸۰۰ نفر

علوم انسانی: ۳۰۵۰ نفر

علوم تجربی: ۵۶۰ نفر

علوم ریاضی: ۱۹۴۵ نفر

زبان‌های خارجی: ۲۶۵ نفر هنر ۱۸۰

حقوق: ۴۶۰ نفر

روانشناسی: ۵۷۰ نفر

حسابداری: ۳۷۰ نفر

مهندسی برق: ۱۱۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۱۳۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۳۳۰ نفر

مهندسی عمران ۲۳۰ نفر

مهندسی معماری: ۱۰۰ نفر

مهندسی صنایع: ۱۰۰ نفر

ادامه جدول بررسی وضعیت پذیرش دانشجوی بدون آزمون در استان‌های مختلف

ردیف استان کل ظرفیت ظرفیت در دوره‌ها ظرفیت در گروه‌های آزمایشی ظرفیت رشته‌های پرطرفدار علوم انسانی ظرفیت رشته‌های پرطرفدار علوم ریاضی
۱۱ خراسان رضوی ۳۲ هزار و ۵۱۲ نفر

روزانه: ۲۴۷۵ نفر

شبانه: ۱۶۳۷ نفر

پیام نور: ۹ هزار و ۱۵۰ نفر

غیرانتفاعی: ۱۹ هزار و ۲۵۰ نفر

علوم انسانی: ۱۷۰۱۵ نفر

علوم تجربی: ۲۱۲۲ نفر

علوم ریاضی: ۱۰۴۳۵ نفر

زبان‌های خارجی: ۲۰۷۰ نفر

هنر: ۸۷۰ نفر

حقوق: ۱۲۶۰ نفر

روانشناسی: ۱۵۸۰ نفر

حسابداری: ۱۸۴۰ نفر

مهندسی برق: ۹۱۵ نفر

مهندسی مکانیک: ۵۴۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۲۱۰ نفر

مهندسی عمران: ۱۰۳۰ نفر

مهندسی معماری: ۸۷۰ نفر

مهندسی صنایع: ۷۱۰ نفر

۱۲ خراسان شمالی ۶ هزار و ۱۶۰ نفر

روزانه: ۱۶۶۰ نفر

شبانه: ۲۴۰ نفر

پیام نور: ۲ هزار و ۲۴۰ نفر

غیرانتفاعی: ۲۰۲۰ نفر

علوم انسانی: ۳۱۴۰ نفر

علوم تجربی: ۳۹۰ نفر

علوم ریاضی: ۲۲۴۰ نفر

زبان‌های خارجی: ۳۵۰ نفر

هنر: ۴۰ نفر

حقوق: ۳۴۰ نفر

روانشناسی: ۳۸۰ نفر

حسابداری: ۳۹۰ نفر

مهندسی برق: ۱۱۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۱۷۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۲۷۰ نفر

مهندسی عمران: ۱۲۰ نفر

مهندسی معماری: ۸۰ نفر

مهندسی: صنایع ۱۹۰ نفر

۱۳ خوزستان ۱۷ هزار و ۹۰ نفر

روزانه: ۸۰۰ نفر

شبانه: ۷۰ نفر

پیام نور: ۱۳ هزار و ۴۶۰ نفر

غیرانتفاعی: ۲ هزار و ۷۶۰ نفر

علوم انسانی: ۱۰۵۹۰ نفر

علوم تجربی: ۱۷۰۵ نفر

علوم ریاضی: ۳۷۴۰ نفر

زبان‌های خارجی: ۹۰۵ نفر

هنر: ۱۵۰ نفر

حقوق: ۱۰۰۰ نفر

روانشناسی ۹۵۰ نفر

حسابداری ۸۸۰ نفر

مهندسی برق: ۲۴۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۱۲۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۱۰۵۰ نفر

مهندسی عمران: ۲۲۰ نفر

مهندسی معماری: ۱۷۰ نفر

مهندسی صنایع: ۴۱۰ نفر

۱۴ زنجان ۶ هزار و ۴۶۵ نفر

روزانه: ۱۸۰ نفر

شبانه: ۱۱۵ نفر

پیام نور: ۳ هزار و ۱۷۰ نفر

غیرانتفاعی: ۳ هزار و نفر

علوم انسانی: ۳۹۰۰ نفر

علوم تجربی: ۵۹۵ نفر

علوم ریاضی: ۱۷۱۰ نفر

زبان‌های خارجی: ۲۰۰ نفر

هنر: ۶۰ نفر

حقوق: ۴۵۰ نفر

روانشناسی: ۳۱۰ نفر

حسابداری: ۶۱۰ نفر

مهندسی برق: ۱۶۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۱۸۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۲۱۰ نفر

مهندسی عمران: ۲۱۰ نفر

مهندسی معماری: ۱۹۰ نفر

مهندسی صنایع: ۱۴۰ نفر

۱۵ سمنان ۱۲ هزار و ۲۱۴ نفر

روزانه: ۱۸۰ نفر

شبانه: ۱۱۵ نفر

پیام نور: ۳ هزار و ۱۷۰ نفر

غیرانتفاعی: ۳ هزار و نفر

علوم انسانی: ۶۲۷۴ نفر

علوم تجربی: ۸۴۵ نفر

علوم ریاضی: ۴۶۷۵ نفر

زبان‌های خارجی: ۲۰۰ نفر

هنر: ۲۲۰ نفر

حقوق: ۴۵۰ نفر

روانشناسی ۳۱۰ نفر

حسابداری: ۶۱۰ نفر

مهندسی برق: ۱۶۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۱۸۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۲۱۰ نفر

مهندسی عمران ۲۱۰ نفر

مهندسی معماری: ۱۹۰ نفر

مهندسی صنایع: ۱۴۰ نفر

۱۶ سیستان و بلوچستان ۱۱ هزار و ۱۵۰ نفر

روزانه: ۲ هزار و ۱۸۰ نفر

شبانه: ۲ هزار و ۲۱۰ نفر

پیام نور: ۳ هزار و ۸۰۵ نفر

غیرانتفاعی: ۲ هزار و ۶۰۰ نفر

پردیس خودگردان: ۳۵۵ نفر

علوم انسانی: ۵۳۷۰ نفر

علوم تجربی: ۲۲۱۰ نفر

علوم ریاضی: ۲۶۵۵ نفر

زبان‌های خارجی: ۷۷۰ نفر

هنر ۱۴۵ نفر

حقوق: ۴۶۰ نفر

روانشناسی: ۳۷۰ نفر

حسابداری: ۳۳۰ نفر

مهندسی برق: ۲۴۵ نفر

مهندسی مکانیک: ۱۸۵ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۳۹۰ نفر

مهندسی عمران ۳۳۵

مهندسی معماری: ۲۶۰ نفر

مهندسی صنایع: ۱۲۵ نفر

۱۷ فارس ۲۴ هزار و ۱۲۰ نفر

روزانه: یک هزار نفر

شبانه: ۱۰۵ نفر

پیام نور: ۱۲ هزار و ۹۱۵ نفر

غیرانتفاعی: ۹ هزار و ۶۲۰ نفر

مجازی: ۴۸۰ نفر

علوم انسانی: ۱۳۷۸۵ نفر

علوم تجربی: ۱۴۱۰ نفر

علوم ریاضی: ۶۱۸۵ نفر

زبان‌های خارجی: ۱۲۳۰ نفر

هنر: ۱۵۱۰ نفر

حقوق: ۲۰۵۰ نفر

روانشناسی: ۱۳۰۰ نفر

حسابداری: ۱۷۳۰ نفر

مهندسی برق: ۳۸۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۲۵۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۹۵۰ نفر

مهندسی عمران: ۴۱۰ نفر

مهندسی معماری: ۴۹۰ نفر

مهندسی صنایع: ۳۸۰ نفر

۱۸ قزوین ۱۷ هزار و ۲۲۰ نفر

روزانه: ۶۰ نفر

شبانه: ۳۰ نفر

پیام نور: ۲ هزار و ۶۷۰ نفر

غیرانتفاعی: ۱۴ هزار و ۶۶۰ نفر

علوم انسانی: ۹۱۴۰ نفر

علوم تجربی: ۴۵۰ نفر

علوم ریاضی: ۷۱۲۰ نفر

زبان‌های خارجی: ۴۶۰ نفر

هنر: ۲۵۰ نفر

حقوق: ۷۱۰ نفر

روانشناسی: ۴۵۰ نفر

حسابداری: ۷۹۰ نفر

مهندسی برق: ۵۸۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۳۸۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۸۱۰ نفر

مهندسی عمران ۴۲۰ نفر

مهندسی معماری: ۴۲۰ نفر

مهندسی صنایع: ۴۱۰ نفر

۱۹ قم ۸ هزار و ۲۶۰ نفر

روزانه: ۹۰ نفر

شبانه: ۴۰ نفر

پیام نور: ۱۸۱۰ نفر

غیرانتفاعی: ۵۰۲۰ نفر

مجازی: ۷۰۰ نفر

مجازی غیرانتفاعی: ۶۰۰ نفر

علوم انسانی: ۵۸۱۵ نفر

علوم تجربی: ۲۹۰ نفر

علوم ریاضی: ۱۴۵۰ نفر

زبان‌های خارجی: ۳۲۰ نفر

هنر: ۶۰ نفر

حقوق: ۱۶۰ نفر

روانشناسی: ۴۱۰ نفر

حسابداری: ۳۲۰ نفر

مهندسی برق ۱۲۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۶۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۲۶۰ نفر

مهندسی عمران: ۱۸۰ نفر

مهندسی معماری: ۱۸۰ نفر

مهندسی صنایع: ۱۶۰ نفر

۲۰ کردستان ۶ هزار و ۵۷۰ نفر

روزانه: ۶۱۵ نفر

شبانه: ۲۴۵ نفر

پیام نور: ۴ هزار و ۳۲۰ نفر

غیرانتفاعی: ۱ هزار و ۳۹۰ نفر

علوم انسانی: ۳۶۶۰ نفر

علوم تجربی: ۷۱۵ نفر

علوم ریاضی: ۱۷۸۰ نفر

زبان‌های خارجی: ۳۰۰ نفر

هنر: ۱۱۵ نفر

حقوق: ۴۰۰ نفر

روانشناسی: ۳۰۰ نفر

حسابداری: ۳۹۰ نفر

مهندسی برق: ۴۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۶۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۳۲۰ نفر

مهندسی عمران ۱۱۰ نفر

مهندسی معماری: ۱۵۰ نفر

مهندسی صنایع: ۲۰ نفر

ادامه جدول بررسی وضعیت پذیرش دانشجوی بدون آزمون در استان‌های مختلف

ردیف استان کل ظرفیت ظرفیت در دوره‌ها ظرفیت در گروه‌های آزمایشی ظرفیت رشته‌های پرطرفدار علوم انسانی ظرفیت رشته‌های پرطرفدار علوم ریاضی
۲۱ کرمان ۱۷ هزار و ۸۶۵ نفر

روزانه: ۱۵۹۰ نفر

شبانه: ۱۸۵۵ نفر

پیام نور: ۷ هزار و ۱۵۰ نفر

غیرانتفاعی: ۷ هزار و ۹۰ نفر

علوم انسانی: ۹۵۴۲ نفر

علوم تجربی: ۱۷۱۰ نفر

علوم ریاضی: ۵۵۹۳ نفر

زبان‌های خارجی: ۶۶۰ نفر

هنر: ۱۸۰ نفر

حقوق: ۹۱۰ نفر

روانشناسی: ۱۳۹۹ نفر

حسابداری: ۱۳۳۹ نفر

مهندسی برق: ۳۹۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۲۹۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۷۴۵ نفر

مهندسی عمران: ۴۷۹ نفر

مهندسی معماری: ۳۴۰ نفر

مهندسی صنایع: ۲۴۵ نفر

۲۲ کرمانشاه ۸ هزار و ۹۰۰ نفر

روزانه: ۴۶۰ نفر

شبانه: ۲۷۰ نفر

پیام نور: ۴ هزار و ۹۳۰ نفر

غیرانتفاعی: ۳ هزار و ۲۴۰ نفر

علوم انسانی: ۵۳۱۰ نفر

علوم تجربی: ۸۳۰ نفر

علوم ریاضی: ۲۲۳۰ نفر

زبان‌های خارجی: ۴۷۰ نفر

هنر: ۶۰ نفر

حقوق: ۸۲۰ نفر

روانشناسی: ۵۹۰ نفر

حسابداری: ۶۵۰ نفر

مهندسی برق: ۱۲۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۱۲۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۲۳۰ نفر

مهندسی عمران: ۲۴۰ نفر

مهندسی معماری: ۱۲۰ نفر

مهندسی: صنایع ۱۰۰ نفر

۲۳ کهگیلویه و بویراحمد ۴ هزار و ۴۷۵ نفر

روزانه: ۵۳۵ نفر

شبانه: ۱۱۰ نفر

پیام نور: ۲ هزار و ۷۳۰ نفر

غیرانتفاعی: ۱ هزار و ۱۰۰ نفر

علوم انسانی: ۳۰۴۰ نفر

علوم تجربی: ۵۵۰ نفر

علوم ریاضی: ۸۰۵ نفر

زبان‌های خارجی: ۸۰ نفر

هنر: --- نفر

حقوق: ۲۵۰ نفر

روانشناسی ۴۲۰ نفر

حسابداری ۴۷۰ نفر

مهندسی برق: ۶۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۲۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۷۰ نفر

مهندسی عمران: ۳۰ نفر

مهندسی معماری: ۲۰ نفر

مهندسی صنایع: ۲۰ نفر

۲۴ گلستان ۱۳ هزار و ۸۵۰ نفر

روزانه: ۱۱۵۰ نفر

شبانه: ۴۶۰ نفر

پیام نور: ۳ هزار و ۱۲۰ نفر

غیرانتفاعی: ۹ هزار و ۱۲۰ نفر

علوم انسانی: ۷۱۴۵ نفر

علوم تجربی: ۱۳۲۰ نفر

علوم ریاضی: ۴۵۵۰ نفر

زبان‌های خارجی: ۳۹۵ نفر

هنر: ۴۴۰ نفر

حقوق: ۷۲۰ نفر

روانشناسی: ۶۲۰ نفر

حسابداری: ۸۸۰ نفر

مهندسی برق: ۳۸۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۲۰۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۶۸۰ نفر

مهندسی عمران: ۵۶۰ نفر

مهندسی معماری: ۲۸۰ نفر

مهندسی صنایع: ۱۴۰ نفر

۲۵ گیلان ۱۶ هزار و ۴۷۰ نفر

روزانه: ۳۰۰ نفر

شبانه: ۲۲۰ نفر

پیام نور: ۴ هزار و ۶۳۰ نفر

غیرانتفاعی: ۱۱ هزار و ۳۲۰ نفر

علوم انسانی: ۸۶۶۰ نفر

علوم تجربی: ۹۵۰ نفر

علوم ریاضی: ۶۵۳۰ نفر

زبان‌های خارجی: ۲۵۰ نفر

هنر: ۸۰ نفر

حقوق: ۸۴۰ نفر

روانشناسی ۶۱۰ نفر

حسابداری: ۱۲۲۰ نفر

مهندسی برق: ۶۴۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۲۲۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۹۵۰ نفر

مهندسی عمران ۷۲۰ نفر

مهندسی معماری: ۷۷۰ نفر

مهندسی صنایع: ۵۱۰ نفر

۲۶ لرستان ۷ هزار و ۶۸۰ نفر

روزانه: ۱ هزار و ۶۵ نفر

شبانه :۲۳۵ نفر

پیام نور: ۴ هزار و ۳۴۰ نفر

غیرانتفاعی: ۲ هزار و ۴۰ نفر

علوم انسانی: ۴۰۲۵ نفر

علوم تجربی: ۸۸۵ نفر

علوم ریاضی: ۲۳۶۰ نفر

زبان‌های خارجی: ۴۱۰ نفر

هنر --- نفر

حقوق: ۵۲۰ نفر

روانشناسی: ۵۱۰ نفر

حسابداری: ۴۹۰ نفر

مهندسی برق: ۱۵۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۴۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۵۷۰ نفر

مهندسی عمران ۲۲۰ نفر

مهندسی معماری: ۱۱۰ نفر

مهندسی صنایع: ۸۰ نفر

۲۷ مازندران ۴۱ هزار و ۴۸۰ نفر

روزانه: ۵۴۵ نفر

شبانه: ۶۳۵ نفر

پیام نور: ۶ هزار و ۴۲۰ نفر

غیرانتفاعی: ۳۳ هزار و ۸۸۰ نفر

علوم انسانی: ۱۹۱۰۵ نفر

علوم تجربی: ۳۰۸۵ نفر

علوم ریاضی: ۱۶۰۷۰ نفر

زبان‌های خارجی: ۱۰۸۰ نفر

هنر: ۲۱۴۰ نفر

حقوق: ۱۳۹۰ نفر

روانشناسی: ۱۷۴۰ نفر

حسابداری: ۲۷۲۰ نفر

مهندسی برق: ۱۴۶۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۷۱۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۱۹۵۰ نفر

مهندسی عمران: ۱۵۰۰ نفر

مهندسی معماری: ۱۹۵۰ نفر

مهندسی صنایع: ۱۰۷۰ نفر

۱۸ مرکزی ۸ هزار و ۴۴۰ نفر

روزانه: ۵۳۰ نفر

شبانه: ۵۳۰ نفر

پیام نور: ۴ هزار و ۳۱۰ نفر

غیرانتفاعی: ۳ هزار و ۵۴۰ نفر

علوم انسانی: ۴۷۸۰ نفر

علوم تجربی: ۴۵۵ نفر

علوم ریاضی: ۲۷۶۵ نفر

زبان‌های خارجی: ۲۰۰ نفر

هنر: ۲۴۰ نفر

حقوق: ۶۵۰ نفر

روانشناسی: ۶۳۰ نفر

حسابداری: ۷۹۰ نفر

مهندسی برق: ۱۲۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۲۱۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۴۳۰ نفر

مهندسی عمران ۲۳۰ نفر

مهندسی معماری: ۱۶۰ نفر

مهندسی صنایع: ۲۸۰ نفر

۲۹ هرمزگان ۵ هزار و ۹۸۱ نفر

روزانه: ۲۷۵ نفر

شبانه: ۸۶ نفر

پیام نور: ۴ هزار و ۳۳۰ نفر

غیرانتفاعی: ۸۸۰ نفر

پردیس خودگردان: ۴۱۰ نفر

علوم انسانی: ۳۶۵۶ نفر

علوم تجربی: ۶۴۵ نفر

علوم ریاضی: ۱۴۲۰ نفر

زبان‌های خارجی: ۲۴۰ نفر

هنر: ۲۰ نفر

حقوق: ۴۹۰ نفر

روانشناسی: ۴۰۰ نفر

حسابداری: ۳۷۰ نفر

مهندسی برق ۱۶۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۱۳۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۲۵۰ نفر

مهندسی عمران: ۱۵۰ نفر

مهندسی معماری: ۷۰ نفر

مهندسی صنایع: ۱۸۰ نفر

۳۰ همدان ۸ هزار و ۸۱۰ نفر

روزانه: ۲۷۵ نفر

شبانه: ۸۶ نفر

پیام نور: ۴ هزار و ۳۳۰ نفر

غیرانتفاعی: ۸۸۰ نفر

علوم انسانی: ۴۸۵۵ نفر

علوم تجربی: ۱۳۷۵ نفر

علوم ریاضی: ۲۳۲۰ نفر

زبان‌های خارجی: ۲۰۰ نفر

هنر: ۶۰ نفر

حقوق: ۵۶۰ نفر

روانشناسی: ۵۵۰ نفر

حسابداری: ۶۳۰ نفر

مهندسی برق: ۹۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۹۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۴۱۰ نفر

مهندسی عمران ۱۷۰ نفر

مهندسی معماری: ۱۷۰ نفر

مهندسی صنایع: ۱۰۰ نفر

۳۱ یزد ۷ هزار و ۲۵ نفر

روزانه: ۳۸۰ نفر

شبانه: ۴۵ نفر

پیام نور: ۳ هزار و ۷۸۰ نفر

غیرانتفاعی: ۲ هزار و ۸۲۰ نفر

علوم انسانی: ۴۱۶۰ نفر

علوم تجربی: ۵۶۰ نفر

علوم ریاضی: ۱۳۴۰ نفر

زبان‌های خارجی: ۲۹۵ نفر

هنر: ۶۷۰ نفر

حقوق: ۵۷۰ نفر

روانشناسی: ۵۲۰ نفر

حسابداری: ۶۰۰ نفر

مهندسی برق: ۱۰۰ نفر

مهندسی مکانیک: ۸۰ نفر

مهندسی کامپیوتر: ۲۴۰ نفر

مهندسی عمران ۱۰۰ نفر

مهندسی معماری: ۱۷۰ نفر

مهندسی صنایع: ۱۹۰ نفر

تعداد ۸۹ رشته در گروه رشته‌های بدون آزمون وجود دارند که این رشته‌ها در ۵ گروه آزمایشی قرار دارند. تنها رشته‌های علوم پزشکی بسیار محدودیت دارند و تنها در دو دانشگاه علوم پزشکی اراک و گناباد کاردانی بهداشت عمومی گرایش مبارزه با بیماری‌ها و کاردانی بهداشت عمومی گرایش بهداشت خانواده به صورت محدود ارائه شده است.

وضعیت ظرفیت پذیرش بدون آزمون در استان‌های کشور

رشته‌های بدون کنکور در دوره روزانه نیز در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مختلف ارائه شده اند. ۸۹ رشته در این گروه وجود دارند.

جدول رشته‌های بدون کنکور پذیرش مهرماه سال ۱۳۹۹

دانشگاه‌های استان‌های مختلف که در این دوره پذیرش دانشجوی بدون آزمون دارند نیز در سه بخش دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه‌های پیام نور و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی تقسیم بندی می‌شوند.

جدول دانشگاه‌های دولتی دارای رشته‌های بدون کنکور پذیرش مهرماه سال ۱۳۹۹

بررسی‌های پذیرش بدون آزمون در این دوره نشان می‌دهد همانند گذشته رشته‌های علوم انسانی و دوره‌های غیرانتفاعی بیشترین میزان ظرفیت را به خود اختصاص داده اند.

به گزارش مهر، بررسی وضعیت رشته‌ها و دانشگاه‌های کشور در پذیرش بدون آزمون نشان می‌دهد که نیاز است از سوی نظام آموزش عالی جذابیت کافی برای رشته‌های بدون آزمون که به نوعی مقدمه برای «حذف کنکور» نیز به شمار می‌روند، ایجاد شود. در حالی که بخش عمده این ظرفیت هر ساله خالی می‌ماند و داوطلبی علاقمند به تحصیل در این بخش‌ها نیست، علت آن باید از سوی صاحبنظران آموزش عالی بررسی شود.

این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که بسیاری بر این باور هستند که کنکور چند ساعته و چند گزینه‌ای ملاک مناسبی برای سنجش ورود به دانشگاه نیست و از سوی دیگر تیغ تیز کنکور با وجود ظرفیت کافی بدون آزمون، هنوز کند نشده است و این امر نشان دهنده حلقه مفقوده ای است که لازم است به آن پرداخته شود. پاسخ به چرایی این موضوع از سوی صاحبنظران نظام آموزش عالی می‌تواند شرایط بهتری را رقم بزند.

از سوی دیگر شاید نیاز باشد چرایی ایجاد رشته‌های بدون آزمون بیش از پیش برای داوطلبان و خانواده‌های آنها اطلاع رسانی شود تا با آگاهی و آرامش بیشتری قدم در راه ورود به دانشگاه بگذارند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    3 5
    دانشگاه های الکی و رشته های پولی به نظرت کی تمایل داره بره؟
    • ID ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      2 3
      تمام رشته ها خارج از کشور پولیست و طبعا مردمشون قدرش رو بهتر میدونن. اینجا ملت شرطی شده اند. میترسن کنکور ندن. مسئله اینه. نباید ساده لوحانه این رو دلالت بر اهمیت کنکور قلمداد کرد. خانواده ها شرطی شدند! چهل ساله عادتی ایجاد شده نادرست در آموزش که باید جمع بشه. اتفاقا برای اینکه من بعد، تحصیل کرده ها بیکار نمانند، باید دانشگاهها همه پولی بشن تا هرکه از زندان فرار کرده مدرک اخذ نکنه.
    • بی نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
      1 0
      چرت و پرت نگو. قرار بود تحصیل هم رایگان باشه اما چی شد بیشتر مدارس غیردولتی شده. الان کشور نروژ همه مدارس و دانشگاهها برای همه حتی خاجی ها رایگان است و نروژ هم نفت داره
  • ES ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    0 0
    خانواده ها که پول آموزشگاه کنکور می دهند، آن پول را به دانشگاه شهریه بدهند تا دانشگاه با آن پول زیرساخت برای کل دانشجویان بسازد و همه بدون کنکور وارد شوند! در خارج هر دانشگاهی شهریه خودش را دارد. کسی که می خواهد رشته مکانیک را از دانشگاه آکسفورد بگیرد شهریه اش با دانشگاه منچستر در همان رشته متفاوت است. اینجا هرکسی جیب خودش را نگاه می کند.اگر هم استعداد درخشان است و پول ندارد بانک های مرتبط با دانشگاه ها با سود کم حتا پول کرایه منزل و غذا را قرض می دهند با ضمانت پدر و مادر و فقط به شهروند خودشان.
  • ID ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    2 0
    نه بزرگ مفسر مشرق. چه آب دوغ خیاری! تحلیل های احمقانه. شما تلویزیون مملکتی ات رو کانون کنکور کردی. حالا حالا ها مردم وسواس فکریشون از بین نمیره. در عمل تو دانشگاهها پر هستن از پذیرشهای نوبت دوم که هیچ تفاوت مدرکی ندارن و....
  • ریحانه IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    0 0
    دلایل عدم استقبال و قابل رفع برای جایگزینی کنکور: دانشگاه های معروف ،مادر و اصلی ظرفیت بیشتری را به رشته های پرطرف دار ریاضی و...بدون آزمون اختصاص دهند. در مدرک اعطایی نهایی از درج عبارت بدون آزمون یا باشرط معدل و... خودداری گردد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس