کد خبر 1110820
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
دارو نمایه قرص نمایه

قائم مقام سازمان شفافیت و عدالت گفت: یکی از شرکت های دارویی با تهدید اعلام کرده است که درصورت‌ عدم دریافت 60 درصد سود اضافه، اجازه ترخیص داروهایش را نمی‌دهد.

به گزارش مشرق، محسن جلواتی قائم مقام سازمان شفافیت و عدالت در گفت‌وگو با برنامه تهران کلینیک رادیو تهران در رابطه با تخصیص ارز به 5 شرکت واردات دارو گفت: هنگامی که برنامه مدونی برای برنامه ریزی توزیع دارو و اولویت بخشی وجود نداشته باشد، چنین بحرانی رخ می‌دهد و به تبع آن فشار و اعتصاب و دور زدن قانون بوجود می‌آید. نه تنها دارو بلکه در حوزه‌های متعدد از جمله کالای اساسی این موارد مشاهده می‌شود.

وی افزود: حدود 8 میلیارد یورو برای کالای اساسی و دارو تخصیص اعتباردر نظر گرفته شده است که 2.5 میلیارد مختص تجهیزات دارویی و 5.5 میلیارد یورو مختص کالاهای اساسی است. سال گذشته 3.5 میلیارد ارز به تجهیزات پزشکی و دارویی تخصیص یافت و امسال هم 1.5 میلیارد برای دارو و 1 میلیارد برای تجهیزات پزشکی در نظرگرفته شده است.

بیشتر بخوانید:

جلواتی خاطرنشان کرد: پس از تحلیل‌های صورت گرفته، متوجه شدیم که روند توزیع ارز همانند سال گذشته بوده است و همچنان تنها 5 شرکت در راس واردات تجهیزات پزشکی و دارو قرار دارند. این سیاست ها بایستی بوسیله وزارت بهداشت تعیین و تصحیح شود و نباید اجازه دهیم یک شرکت برای توزیع دارو تصمیم گیری کند. یکی از شرکت های دارویی با تهدید اعلام کرده است که درصورت‌ عدم دریافت 60 درصد سود اضافه، اجازه ترخیص به داروها داده نمی‌شود. نظام بایستی با اعمال قدرت از این اتفاقات جلوگیری کند.

وی در خصوص جلسه دیده‌بان شفافیت با معاون ارزی بانک مرکزی گفت : طی گفت‌وگوهای انجام شده، وزارت بهداشت مسوولیت ورود انواع مواد اولیه دارو را به عهده دارد. بانک مرکزی نیز برای برای رفع مشکلات مردم اعلام آمادگی کرده است.در سال های گذشته ارزها به شرکت‌هایی تخصیص داده می‌شد که واردات آنها از نظر استراتژیک و بحرانی، مورد نیاز کشور نبوده‌اند بنابراین در نیمه دوم سال تمامی ارگان‌ها با مشکل تامین ارز مواجه می‌شوند. برنامه ریزی باید به گونه ای باشد که سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت بتوانند وارد کنندگان را مدیریت کنند.

جلواتی  با اشاره به اینکه سامانه تی تک همچنان فعال است گفت: این سامانه چندین سال فعالیت داشته‌ ؛ اما اصلاحات مد نظر برای این سامانه همچنان اجرا نشده و نظارت‌های مختلف بر روی آن صورت نگرفته و همچنان راه برای سو استفاده از آن باز است.

وی با ارائه دو راهکار برای جلوگیری تخلفات این سامانه اظهار داشت: طراحی سامانه جدید و جایگزینی آن با سامانه قبلی و یا اقدام به اصلاح این سامانه به گونه‌ای که مردم کمترین فشار را احساس کنند و از فساد جلوگیری شود، راهکارهایی هستند که بایستی اتخاذ شوند.

قائم مقام سازمان شفافیت و عدالت با اشاره به اینکه داروی پلاویکس به چهاربرابر قیمت مصوب به فروش می‌رسد اظهار داشت: وقتی انحصار در واردات و توزیع دارو وجود داشته باشد، واردکنندگان از این فرصت استفاده می‌کنند و داروها را با قیمتی که می‌خواهند می‌فروشند در حالیکه مشابه داخلی این داروها هم وجود دارد ولی مردم با القاء برخی از پزشکان مجبورند تا برخی از این داروها را علیرغم وجود مشابه داخلی خریداری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس